calle_jr Posted April 19, 2015 Author Share Posted April 19, 2015 2 guldkort bokade. Det var kul att höra! Euphonia Goldmembers träffas på torsdagarna i Eatery Social Taqueria, där Marcus Samuelsson står för menyn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Jag har nu beställt GuldLive och haft mailkontakt med biljettkontoret och fått beskedet: Det kommer hem en bokningsbekräftelse till dig på posten senare i maj månad. Nu kommer vi att skicka en biljett till Testkonserten som är den 6/5 kl 20.00. Det börjar med en visning kl 19.00. Då får du möjlighet att se det nya huset. Denna biljetten är inte samma som du kommer att ha på ditt abonnemang. Spännande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 20, 2015 Share Posted April 20, 2015 Nu kommer vi att skicka en biljett till Testkonserten som är den 6/5 kl 20.00. Det börjar med en visning kl 19.00. Jo, jag hörde det och fick näst intill panik då jag är på resande fot just då. Du får avlägga rapport. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 21, 2015 Author Share Posted April 21, 2015 Testkonserten som är den 6/5 kl 20.00. Vafalls! då får vi snabba oss Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 Vafalls! då får vi snabba oss "Du här ju hela hääljen på dej...!!!" ( - två helger t o m!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted April 21, 2015 Share Posted April 21, 2015 (edited) Kom med posten idag :) Edited April 22, 2015 by ulfsan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 http://i240.photobucket.com/albums/ff101/u...Framsida_1.jpeg Kom med posten idag :) "TEST & FEST" innebär inte att alla besökare ska fylla i en enkät Vi kommer göra mätningar i salongen, men jag har små förhoppningar att det blir någon reda med det. "TEST" innebär i första hand att studera hur huset fungerar med mycket folk, dvs garderober, barer, toaletter, in- och utgångar. Man får också en uppfattning om var och hur folk samlas och hur de rör sig i de allmänna ytorna. Ytorna kommer inledningsvis vara sparsamt möblerade, och man kompletterar efterhand som man ser behoven. Man kommer även testa ljudinstallationer i dessa allmänna ytor. Jag hoppas att det inte blir någon oplanerad brandövning. Vi har fått lyssna på det talade utrymningslarmet hela veckan nu Garderobsavgiften ingår i biljettpriset, och all utskänkning sker i Clarions regi, med både fasta och mobila barer. Pressvisning: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/skane/...till-malmo-live Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 Är det AD-omvandling för analoga källor om man ansluter till hubben? Intressant om Dynaudio kan paketera enbart sändare-mottagare för anslutning till godtyckliga enheter, exvis mätmikrofon Quote från Dynaudio-tråden, och här ser man exempel när de vore bra med trådlös mikrofon Här är en påse som kan rekommenderas. Den har en bra knall och man får även med lite bas. Hittade den på Café Mäster Hans, och de blev lite förvånade när jag behövde 100st Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted April 25, 2015 Share Posted April 25, 2015 Mäster Hans kanske skolar om sig och börjar sälja akustikprodukter inom kort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 25, 2015 Author Share Posted April 25, 2015 Mäster Hans kanske skolar om sig och börjar sälja akustikprodukter inom kort Deras kunder har absorberat bakverk i många år. Det var ett stamställe för mig under gymnasietiden, när de hade äpplekaka med vaniljsås och gott kaffe (ovanligt då) för en överkomlig slant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 2, 2015 Author Share Posted May 2, 2015 Lite småfix innan slutbesiktning... Städa, städa, städa Några av de sista mätningarna som måste göras sent på kvällen för att få lite tyst i huset; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 2, 2015 Author Share Posted May 2, 2015 Front Of House monteras, som består av sidokluster och center med 8st d&b Vi12 i varje samt ett basarray med 6st d&b Vi-sub. Som syns är även subbarna krökta eftersom det är cardioidbasar. FoH hissas upp på tågvinden när det inte används. Om en artist vill ha sitt eget system tar man ut detta och kan hänga upp till 1 tons högtalare i varje punkt. Fill i salongen består av ett 30-tal monitorer d&b S8, Y8, Y12, C16 och T10. Surround i salongen består av ett 50-tal monitorer från EM Acoustics EMS-61 och EMS-81 samt 2st subbar EMS-218. Signalprocessor är Symetrix Edge, distributionsförstärkare Soniflex RB-DA6P för huvudsystem och RB-DA24MD för surr. Effektförstärkeri är d&b D80 och D6 för huvudsystem och LAB för surr. Antenner och sändarsystem från Shure och Sony. Mickar från framför allt DPA och Sony. Tyskt, engelskt, japanskt, danskt och amerikanskt alltså! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted May 2, 2015 Share Posted May 2, 2015 Det var en artikel om konserthuset i en byggtidning på jobbet, kände igen flera av dina bilder därifrån! Snyggt jobbat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 2, 2015 Author Share Posted May 2, 2015 Oljudet från test av brandlarm har nästan gått mig på nerverna denna vecka. En del verkar också vara barnsligt förtjusta i rökmaskiner, men jag är inte en av dem. I konsertsalen är reflektorerna kopplade till sprinklersystemet, så om brand uppstår ställs skärmarna vertikalt (rotationsfunktionen kopplas ur) för att de inte ska fyllas med vatten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 2, 2015 Author Share Posted May 2, 2015 Det var en artikel om konserthuset i en byggtidning på jobbet, kände igen flera av dina bilder därifrån! Snyggt jobbat! Tack Svante! Det kanske var denna: Bygg & Teknik #3 / 2015 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted May 6, 2015 Share Posted May 6, 2015 En fantastisk kväll med fantastisk musik. En upplevelse vad gäller ljudbild, dynamik och klarhet i ljudet. Får skriva mer om detta senare. Calle var den ende som speciellt avtackades och han fick gå fram till scenen och ta emot ett kuvert inför hela den stora publiken. Han får gå på alla koncerter ett år framåt som tack. Om någon lägger ett bud på det säsongskort han redan hunnit köpa, så lär det vara stor chans att han nappar... Som hastigast / Ulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
30Hzbone Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Instämmer helt. Någon gjorde det möjligt för mig att vara med på denna fantastiska upplevelse i går kväll och plötsligt så känns säsongsstarten till hösten så oändligt långt bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Instämmer 30Hzbone och ulfsan att det var en fantastisk upplevelse i Malmö. Vilken fantastisk lokal och vilket fantastiskt ljud. Satt allra längst bak längst på översta balkongen. Ändå var ljudet enastående. Som exempel kan nämnas att Malmö Symfoniorkester bland annat spelade West side story och i slutet av denna spelar en tvärflöjt ensamt. Trots att jag satt så långt ifrån som det gick hördes det utmärkt. Marika Fältskog var utmärkt som solist på Sibelius 1:a violinkonsert och det kändes som att alla detaljer verkligen var där. Tyvärr kunde jag inte stanna under all de fyra satserna av Tjajkovskijs symfoni nr 6 eftersom jag hade ett tåg att passa. Förresten, det första stycket som spelades var ur Romeo och Julia där självaste akustikern var solist. Calle_jr hedrades speciellt för en enastående insats under hela byggtiden. Undertecknad fumlade så pass med mobilen för att föreviga så att jag fick inte helt klart för mig vad belöningen var. Uppfattade det hela dock som ett STORT antal konsertupplevelser i lokalen. Fotokvaliten i en androidtelefon från sisådär 40 meter har dock lite övrigt att önska: Verkligen en kväll att minnas!! //Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Då är det väl på sin plats att en gång för alla tacka Calle_jr för det fantastiska bildreportaget under byggtiden, det har varit högst intressant att få följa med genom alla delar i projektet och även om bilderna bara visar en bråkdel av det som händer på en arbetsplats så förstår man vilket hästjobb det ligger bakom en sån här lokal. Bra jobbat! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted May 7, 2015 Share Posted May 7, 2015 Då är det väl på sin plats att en gång för alla tacka Calle_jr för det fantastiska bildreportaget under byggtiden, det har varit högst intressant att få följa med genom alla delar i projektet och även om bilderna bara visar en bråkdel av det som händer på en arbetsplats så förstår man vilket hästjobb det ligger bakom en sån här lokal. Bra jobbat! Det jag kommer att särkilt minnas är den dubbla upplevelsen av att njuta av musiken och av den vackra lokalen. Båda dessa upplevelser har Calle varit med att skapa, vilket faktiskt får mig att känna stolthet (över att jag känner Calle - barnsligt kanske, men ett faktum). Det är ju inte bara själva lokalen Calle som ingenjör varit med i skapandet av. Han har ju även samarbetat med musiker och programansvariga för att få helheten att bli så bra som den blev (i tid dessutom!!). Jag pratade lite med programansvarige (glömt namnet), som sa "Jasså, känner du Calle? Utan honom hade vi inte lyckats med det här! Har du läst hans blogg?" Förmodligen menade han då denna tråd(?)! Dessförinnan hade högre ansvariga från scenen berömt projektet och pekat på att det lyckade resultatet mycket hade som grund för sin framgång det fina samarbetet mellan alla inblandade, engagemanget från enskilda medarbetare och den höga professionalismen, samt det stora säkerhetstänkandet som genomsyrade bygget. Vi har ju alla sett hur Calle t ex varit med och provat ut olika underlag, konstruktioner och material ihop med musiker i MSO för att få så bra lösning som möjligt. Musikerna har alltså fått medverka till utformningen av sin arbetsplats, vilket vi nu kan se/höra resultatet av. Ta åt dig av berömmet, Calle!! Hälsar / Ulf (får skriva om själva ljudupplevelsen i annat inlägg) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toobs Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Strålande arbete! Om det bara låter en bråkdel så bra som det är vackert så lär det vara något alldeles extra. Trist bara att det ligger så långt från Sundsvall..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 (edited) Ett speciell tillfälle var när man gick över från mindre orkester till full symfoniorkester och de stora vingarna sakta, sakta åkte upp i luften och slutligen liksom skiftades/vinklades (som en persienn) - hela publiken förundrades och höll andan. Pampigt!! Och det lär man nog som vanlig musikonsument aldrig få se igen, för det sker ju normalt innan orkestern tar plats. Det är ju sällan orkestern ändrar storlek när man ser på.... Edited May 8, 2015 by ulfsan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YYZ Posted May 8, 2015 Share Posted May 8, 2015 Stort grattis calle_jr Äkta framgång föder generositet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 9, 2015 Author Share Posted May 9, 2015 Tacktack Jag var nervös för att något skulle hända, typ brandlarm, sprinkler, funktionsfel på reflektorer eller att ljuset skulle slockna och alla fick utrymma. Men det gick minsjäl bra Som ulfsan nämner kör man normalt inte reflektorerna under konsert. Anläggningen är klassad med Eurocode och maskindirektivet som grund, som innebär att det inte får vara personer på scenen när man kör podier, punktlyftar eller reflektorer, och orkestern gick ju ut och kom in igen. Faktum är att både mekanik och styrsystem är utförd enligt SIL3 och skulle då kunna köras under föreställning, men eftersom det är en konsertsal är de inte klassade för det. Mekaniken är inte byggd för att vara helt tyst heller, men jag tycker den var tyst i onsdags Jag kände till körschemat med 3 min inledning från Jesper Larsson och Staffan Andersson, specialskriven Romeo & Julia för Jan-Inge med orkester, akustiktester, Bernstein, Sibelius violinkonsert och Tchaikovskys Pathetique. Men jag hade ingen aning om att jag skulle bli uppkallad på scenen. Då fick man ju nytta av att kränga på kostym trots allt. Strålande insats av Samuli, och jag gillar Lennarts små presentationer av vad man ska få lyssna på. Återkommer med några bilder och info... Ps. Ulfsan, det är denna tråd Lennart Stenkvist menar. Det finns läsare i alla forumdelar som man inte tänker på alltid Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 10, 2015 Author Share Posted May 10, 2015 Återkommer med några bilder och info... Jesper Larsson inleder med en selfie Jan-Inge Gustavsson inleder med Romeo & Julia, specialkomponerad för klarinett med orkester; Här är förresten ett album inspelat av MSO när Sixten Ehrling jobbade i Malmö, och Cristian Davidsson spelade även denna kväll i orkestern; http://www.discogs.com/Franz-Berwald-Malm%...release/6990533 Jag är Sixten Ehrling - fyrfaldig doktor, trefaldig professor och enfaldig kapellmästare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
30Hzbone Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Jag instämmer helt vad gäller vad gäller ljudbild, dynamik och klarhet och den visuella upplevelsen av konsertlokalen är bara den värt ett besök.. Men under konserten gjorde jag en reflektion, som jag grunnat på ett tag nu, och det var att när stråkarna spelade tillsammans i de lägre registren så upplevde jag inte den där goa, varma, ”organiska” och mättade klangen som är så underbar. Vid konserten så satt jag längst bak och högst upp så min placering kan vara anledningen till att jag upplevde en ”dipp” i det aktuella frekvensområdet. Ni som hade platser på parkett upplevde ni detsamma eller kan det vara akustiken, där uppe långt borta, som ”spelade” mig ett spratt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ulfsan Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 Jag satt på parkett rad 22 (övre parkett) och antecknade en del iakttagelser efter konserten. Ljudbild, dynamik och klarhet i ljudet har jag redan berättat om. Klarheten gällde även basen, där anteckningen säger att basen "är mer klar än djup" - t ex i stortrumman i Tjajkovskys 6:e symfoni. Sen ser jag att jag antecknat att även violinsolot i Sibelius violinkonsert var särskilt detaljerat rörande, tydligt och klart, i kontrast till mäktigheten i crescendot när hela orkestern tog i "bakifrån skogen"... Att något skulle brista i presentationen av de samlade stråkarna kunde jag alltså inte notera. Tvärtom försjönk jag nästan i dvala, som jag kan göra vid stor njutning. [Hoppas jag inte snarkade!?] För en hifinörd var det väldigt skönt att slippa sitta och lyssna efter brister i hifianläggningen. I stället är det här bara att ge sig hän åt njutning och avkoppling och samtidigt lära sig hur olika instrument låter i verkligheten. Ett naturligt orkesterbasregister är ju inte samma sak "bra bas" hemma är nog den första lärdomen jag har gjort... / Ulf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
30Hzbone Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 (edited) Ser att jag skrev "stråkarna" vilket är alltför oprecist, jag menade fioler och altfioler när de spelade i sina lägre register. Skönt att läsa att min iakttagelse inte noterades från övre parkett. Vid mitt nästa besök skall jag boka en plats på övre parkett. Längtar...... Edit: Bokade just två platser på övre parkett till öppningskonserten den 28/8. Edited May 11, 2015 by 30Hzbone Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 11, 2015 Author Share Posted May 11, 2015 Jag är imponerad hur man redan nu hör hela orkestern så bra. Både cello och violin försvann lite grand i helheten men det kommer man få ordning på med podiejusteringar och övning, feedback, övning, feedback... Tror jag! Publiken tar en hel del av direktljudet vilket oundvikligen drabbar briljansen. Men basen är otroligt bra. Man ska nog passa sig för att lyfta briljansen för mycket så att man inte förlorar den varma klangen. Jag tror det är ganska unikt för såhär pass stora salar. Kraften tas också en del av publik, men det kan kompenseras något med reflektorlägen. Man kan inte räkna med att de är "rätt" ännu. Det tar ett tag och MSO har sommaren på sig. Antagligen ska ett lägre läge väljas för stor orkester, även om det blir på bekostnad av sikt från 2:a balkong över scenen. Det kan hända att inverkan av publiken gör att klangen varierar mer i salen än utan publik. Jag vet inte det än eftersom jag bara satt på rad 8 i onsdags. En sak är klar, olika reflektorlägen gav mycket större skillnad med publik än utan. Några från orkestern tyckte också att det lät bättre på podiet med publik än utan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted May 11, 2015 Share Posted May 11, 2015 (edited) http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_9616.JPG Fantastiskt calle_jr! Otroligt kul att få se detta projekt på detta vis. En åldrad reflektion av ljudet tydligen... vad mycket ungdomar det var på plats. En tanke! Påverkar en åldrad publik ljudet annorlunda än än ung. Åldrad: slapp, odefinierad, lite lomhört. Mjukt, Mahlerhammare med filt på klubban. Ung: klar definition med spänst i ljudereflektionen. Triangeln klingar klart. Sorry, fick en asociationspeak i skallen. Edited May 12, 2015 by calle_jr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.