Jump to content

KKH - Med akustik i världsklass


calle_jr

Recommended Posts

Tchaikovsky, Sibelius, Mozart, Verdi och Bernstein stod på programmet för speldagarna.

Verken spelas om och om igen, reflektorer flyttas upp och ner, vinklas, podiesektioner likaså upp och ner från platt till 1.20m, och stämmor flyttas framåt bakåt och byter plats.

Vi hade täta avbrott för att samla en representant från varje orkestergrupp, dirigenten och ytterligare tre "proffslyssnare", däribland Sean Lewis som spelade in under ons-tor och orkesterchef Björn Lovén.

Synpunkter stämdes av från samtliga, och vi enades om önskvärda justeringar för reflektorer, podier, placering samt vad och hur som skulle spelas härnäst.

Dirigent är Samuli Örnströmer, som vi också känner som solocellist. Håll ögonen på honom... :icon_smile_cool:

Lennart Stenkvist ledde hela övningen. En beundransvärd bedrift kan jag lova.

Orkestern bestod av 29 violinister, 4 oboe, 4 klarinett, 4 flöjt, 3 fagott, 11 viola, 10 violincello, 5 horn, 3 trumpet, 6 kontrabas, 3 trombon, 5 slagverk, 1 tuba, 1 timpani, 1 harpa, 1 piano

Totalt 91 musiker.

DSC_9026.JPG

DSC_9020.JPG

DSC_9110.JPG

DSC_9056.JPG

Link to comment
Share on other sites

Euphonia-medlemmar är som vanligt svårflörtade :D

Egentligen vill jag inte lägga ut inspelning från dessa dagar pga telefonens undermåliga kvalitet.

Men jag gör det eftersom man ändå kan få lite känsla för vad som försiggick, och det är ju synd att låta bli.

Jag kan bara säga att redan när orkestern inledde första satsen med Tchaikovsky så lyfte jag från stolen.

Senare, när jag fick höra violinsolist med Sibelius och därefter på kvällen Verdis Requiem med full orkester och 80 mans kör så var jag totalt knockad.

Här hör vi Adagio Allegro Non Troppo från Pathetique:

tchaikovsky.jpg

Link to comment
Share on other sites

Senare, när jag fick höra violinsolist med Sibelius

Här hör vi Solisten Ann-Sofi Backman Fröberg med orkester i Allegro Moderato från Sibelius violinkonsert Op. 47;

Salen har en varm och basrik efterklang med förbluffande tydlighet. Man upplever en fantasiskt orkesterhomogenitet med både soundstage och perspektiv. Speciellt om man kommer lite längre bak på parkett, där klangen öppnar sig ytterligare med både tyngd och luftighet i mitt tycke.

Pinpoint ökar om man ställer en brantare amfi-sittning på podierna och sänker reflektorerna 1m under läge "symfoniorkester".

Jag gillade det läget bäst eftersom man både hör och ser exakt vem som spelar även från stort avstånd, och klangmässigt är det ett riktigft hifi-läge :D

Dynamik och ljudtryck upplevs långt bak i salen. Även fysiskt genom golvet, för att inte tala om på scenen.

Basfreaks kan med fördel boka in sig på någon av förlängningarna i balkong 1 och 2. Bakre första balkong är svulstigt.

sibelius.jpg

Link to comment
Share on other sites

därefter på kvällen Verdis Requiem med full orkester och 80 mans kör

Salen svarar direkt på förändringar, och det kommer bli viktigt att de variabler man har att spela med är väl intrimmade, både hos inspicient, scentekniker, dirigent och musiker. Med en ändring av podier eller reflektorer får framför allt orkestern andra förutsättningar. Det ställer högre krav på musikerna, men samtidigt ökar möjligheterna att orkestrera exakt vad man vill.

Med 80 mans kör på plats blev förutsättningarna annorlunda igen. Reflektorernas lägen påverkade framför allt hur kör och orkester hörde sig själv och varandra, men även i viss mån klangen ut i salongen.

Jag minns inte om vi skulle göra det här eller redan hade gjort det. Jag var totalt borta :D

verdi.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter lite lyssning med laptopens inbyggda högtalare (Altec Lansing!) så måste jag säga att det verkar minst sagt lovande. Jag kanske måste ta mig till Malmö för att lyssna live någon gång. Verdi's Requiem har jag hört i Göteborgs konserthus och det är ett mäktigt stycke. Att det inte grötar ihop sig det minsta trots enkel upptagnings- och återgivnings-utrustning är imponernade. Pathetique låter i din upptagning inte så olikt gamla 50-talsinspelningar gjorda med enkel teknik och trots relativt stort avstånd är det lätt att höra alla detaljer. Det är ett gott betyg åt salens akustik eftersom det blir bra nära 100% reflekterat ljud som tas upp av mikrofonerna. Sibelius violinkonsert låter underbart på min lille dator och det känns som ett mer rimligt avstånd för mikrofonerna vid inspelnig. Rätt mycket efterklang men det lär väl minska med publik på plats.

Behöver ni publik för att prova akustiken med och utan så ställer jag upp för en billig penning. ;)

Link to comment
Share on other sites

Behöver ni publik för att prova akustiken med och utan så ställer jag upp för en billig penning. ;)

Mycket intressant fråga, gör ni akustikprov med olika mängder publik oxå? Alla som jobbat i ett konserthus (med tex inspelning) vet att akustiken påverkas i olika skala beroende på hur mycket publik det är... Jag har varit i konsertsalar som låter fantastiskt tomma, men helt dött med fullsatt publik och det omvända... :Thinking:

Precis som Mats kommer jag att ta mej till Malmö för provlyssning så snart det dyker upp en konsert med intressant program!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Helt klart!

Det är relativt hög absorption i stolarna, men publiken kommer sänka efterklangen med 0.1-0.2sek.

Salens egenskaper är såklart enbart intressanta med hänsyn tagen till publik. Projektet är dock fortfarande en byggarbetsplats och det skulle vara ett logistiskt äventyr att ta in 1600 pers i salongen innan slutbesiktning.

Vi har diskuterat detta en hel del, men jag är glad att vi inte har gjort det.

Av flera skäl;

  • Skyddsföreskrifter för byggarbetsplats, med krav på utbildning av besökare, skyddsutrustning, beredskap.
  • Anläggningen är inte fullt driftsatt med utbildad personal, scenteknik, toaletter, garderober, larmfunktioner, gångvägar, förtäring etc.
  • First impression salen. Vi har den senaste tiden gjort ganska omfattande tweaks för att förbättra akustiska egenskaper. Nu känns det som att vi är framme, men det kunde vi omöjligt veta för två månader sedan. Om det i veckan hade låtit som det gjorde för två månader sedan så hade det inte varit bra.
  • First impression orkestern. Förutsättningarna för orkestern är helt nya. Att utföra de tester som beskrivits ovan med publik kunde lett till totalt kaos.

Även denna övning med "endast" 200 civila var ett klart stresstest.

Så, hellre dummies i så fall, eller att lyssna när man sänkt en tiondel med spolgardinerna :)

Efter lite lyssning med laptopens inbyggda högtalare (Altec Lansing!) så måste jag säga att det verkar minst sagt lovande. Jag kanske måste ta mig till Malmö för att lyssna live någon gång. Verdi's Requiem har jag hört i Göteborgs konserthus och det är ett mäktigt stycke. Att det inte grötar ihop sig det minsta trots enkel upptagnings- och återgivnings-utrustning är imponernade. Pathetique låter i din upptagning inte så olikt gamla 50-talsinspelningar gjorda med enkel teknik och trots relativt stort avstånd är det lätt att höra alla detaljer. Det är ett gott betyg åt salens akustik eftersom det blir bra nära 100% reflekterat ljud som tas upp av mikrofonerna. Sibelius violinkonsert låter underbart på min lille dator och det känns som ett mer rimligt avstånd för mikrofonerna vid inspelnig.

:app:

Link to comment
Share on other sites

så snart det dyker upp en konsert med intressant program!

:)

Räkna med både Stravinsky, Debussy, Hindemith och Shostakovich från och med i höst.

Om du menar solister så vet jag att så skilda stilar som Lang Lang, Avishai Cohen och fadosångerskan Mariza är inbokade.

Onekligen behöver man lyssna på allt från kammarorkester, solister, tchaikovsky och körverk för att utvärdera en sal.

Salen svarar bra även på små förändringar, speciellt för musikerna.

Jag tycker att man ska prioritera inspelningstiden för stora orkesterverk och solister. Men det är jag det :shy:

DSC_9200.JPG

DSC_9255.JPG

DSC_9207.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt inspirerande. Särskilt denna sista "tweak" del följer jag med stort intresse.

Kommer dessa kunna kokas ner till en handfull "förinställningar" som man vet funkar beroende på vad som ska framföras?

Rådde det consensus mellan när orkestern och publiken var som nöjdast?

Sedan är frågan var Mahler-hammaren ska placeras - är det längst bak till vänster :).

Edited by bigblue
Link to comment
Share on other sites

Tack bigblue!

Kommer dessa kunna kokas ner till en handfull "förinställningar" som man vet funkar beroende på vad som ska framföras?

Ja, exakt.

Det kommer att ta flera månader, men scentekniken går att köra både manuellt och med förprogrammerade lägen.

Vi startade med beräknade värden utifrån simuleringar i CATT och Odeon, samt givetvis ett stort mått erfarenhet hos Jan-Inge.

T30 i salongen påverkas inte så väldans mycket, däremot de flesta andra parametrar. Speciellt på främre parkett och ännu mer för musikerna själva.

När dessa tre dagar var slut hade vi flyttat samtliga reflektorer ca 1m ner och något flackare lutning, och flertalet podiesektioner var högre eller lägre. Och då pratar jag bara om läget med stor orkester, typ Tchaikovsky. Samma principer gäller för kammarorkester eller orkester med kör.

Just det här att "känna sin egen sal" antar jag är den största anledningen att lyssna på en orkester i sitt eget hem. Det är en slående analogi med hifi och högtalarplacering i ett lyssningsrum.

Rådde det consensus mellan när orkestern och publiken var som nöjdast?

Det hänger helt klart ihop, men skillnaden är nog större mellan musiker-musiker och mellan publik-publik :D

Musikerna måste kompromissa men en besökare kan välja plats.

Som exempel kan en violinist slitas mellan att höra andra grupper mycket tydligt på bekostnad av att inte höra violinstämman så tydligt. Man samverkar bättre med hela orkestern men måste lita mer på sitt eget spel.

En trevlig sak med podieakustiken i salen är att det svarar väldigt direkt på förändringar.

Vi varierade också RF och temp lite grand under dessa dagar, och belysning. Jag vet att kontrabasisterna gärna vill att vi drar på lite med befuktningen, medan en del tycker det kan bli klibbigt innan man vänjer sig. 45-48% RF och 20grader är nog ganska bra denna årstid.

Sedan är frågan var Mahler-hammaren ska placeras - är det längst bak till vänster :).

Ja, den är på väg till huset :mm: Men eftersom vi inte hade något verk där den ingick dessa dagar så står den kvar på gamla stället.

DSC_9094-Panorama-.JPG <-- Klickbar!

DSC_9056-.JPG

Link to comment
Share on other sites

Om man startar 07.00 kan man bli lite småhängig kl 23:26. Johan tjänstgör i detta läge enbart som absorbent;

DSC_9140.JPG

Enbart absorbent verkar inte helt riktigt om man tittar på den övre regionen på Johan ;)

Men för övrigt ett helt fantastiskt reportage som du har gjort Calle och har varit väldigt kul att följa

hoppas man kan få möjlighet att komma dit någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Hej Calle och Euphonia!

Long time no see... - så blir det ibland.

Just tänkte unna mig ett säsongskort på Malmö Live med MSO, som jag skrivit tidigt i din tråd. Fantastisk tråd (på många sätt) du lagt ut, som jag följer de tillfällen jag är inne på forumet.

När man bokar ett GuldLive-kort ska man skriva var i salongen man vill ha sin plats (som man sedan behåller och inte kan ändra varje gång på de 22 torsdagskonserterna). Ett viktigt val med andra ord. Kortet kostar ju ändå 5000:-. Kan du ge mig ett tips om var jag bör sitta för bästa upplevelse (= ljud) då det handlar om MSO och deras orkesterframträdanden. Tänkte mig själv att skriva "Främre parkett i mitten". Tänker jag rätt eller har du något annat tips?

Förresten har jag länge undrar om din roll/position i Malmö Live- projektet. Jag förmodar att det är begränsat på något sätt, men är begränsningen just själva konsertlokalen? Och är du där byggarens huvudansvarige?

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Hej Calle och Euphonia!

Long time no see... - så blir det ibland.

Just tänkte unna mig ett säsongskort på Malmö Live med MSO, som jag skrivit tidigt i din tråd. Fantastisk tråd (på många sätt) du lagt ut, som jag följer de tillfällen jag är inne på forumet.

När man bokar ett GuldLive-kort ska man skriva var i salongen man vill ha sin plats (som man sedan behåller och inte kan ändra varje gång på de 22 torsdagskonserterna). Ett viktigt val med andra ord. Kortet kostar ju ändå 5000:-. Kan du ge mig ett tips om var jag bör sitta för bästa upplevelse (= ljud) då det handlar om MSO och deras orkesterframträdanden. Tänkte mig själv att skriva "Främre parkett i mitten". Tänker jag rätt eller har du något annat tips?

Förresten har jag länge undrar om din roll/position i Malmö Live- projektet. Jag förmodar att det är begränsat på något sätt, men är begränsningen just själva konsertlokalen? Och är du där byggarens huvudansvarige?

/ Ulf

Hej Ulf,

Jag fick rådet från en klassiskmusiker att runt mitt, rad 8 är en plats som alltid är bra och man skall försöka få på alla konsertsalar om man inte specifikt vet en bättre plats i just denna sal. Rådet har fungerat väldigt bra.

Det var från violinisten som är väldigt hifi och ljud intresserad Martin Gelland.

http://www.duogelland.com

Mvh Claes

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har suttit och räknat rader på de bilder Calle har lagt ut och lagt ihop det med egen tidigare erfarenhet som lyssnare och hamnat på just rad 8 (8-10 i mitten). Ska bli spännande att höra Calles mer specifika råd som fackman i just denna fina nyfödda lokal....

/ Ulf

Edited by ulfsan
Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har suttit och räknat rader på de bilder Calle har lagt ut och lagt ihop det med egen tidigare erfarenhet som lyssnare och hamnat på just rad 8 (8-10 i mitten). Ska bli spännande att höra Calles mer specifika råd som fackman i just denna fina nyfödda lokal....

/ Ulf

Jag är helt övertygat att Calle kan ge dig ett specifikt råd för denna sal. Detta vara bara en generell regel. Jag väntar också på hans rekommendation för denna sal. Kul att du ställde frågan, men i slutändan är det ju alltid du själv som avgör vad som dina öron och ögon tycker om och som ger din hjärna bäst signaler :33: Kan Calle rent mätmässigt och erfenhetsmässigt med publik i salen ge dig en rekommendation så har du en bra utgångspunkt för ditt abonnemang köp :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är helt övertygat att Calle kan ge dig ett specifikt råd för denna sal. Detta vara bara en generell regel. Jag väntar också på hans rekommendation för denna sal. Kul att du ställde frågan, men i slutändan är det ju alltid du själv som avgör vad som dina öron och ögon tycker om och som ger din hjärna bäst signaler :33: Kan Calle rent mätmässigt och erfenhetsmässigt med publik i salen ge dig en rekommendation så har du en bra utgångspunkt för ditt abonnemang köp :)

Tack för ditt råd och för att du bekräftade den generella regeln. Det blir nog bra även på Malmö Live att sitta där, eller hur Calle?

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har suttit och räknat rader på de bilder Calle har lagt ut och lagt ihop det med egen tidigare erfarenhet som lyssnare och hamnat på just rad 8 (8-10 i mitten). Ska bli spännande att höra Calles mer specifika råd som fackman i just denna fina nyfödda lokal...

Sånt hänger ju helt på vilka låtar dom lirar! Min erfarenhet från att hört "klassiska" konserter i ett hundratal olika konserthus är att (med ganska mycket variation) det brukar låsta bra om man sitter mellan 15e och 25e raden, jag undviker att sitta närmare scenen än rad 10, mest för att storskalig musik behöver ha tid och rum för att "gifta sig" (som är så populärt att säga om smaker av kockar), en Grand Cassa (största bastrumman) behöver tex minst 25 meter för att klinga "naturligt" (jag fick en gång bara tag på biljetter på körläktaren bakom orkestern och det stora slagverket gick helt förlorat (Mahlers Nia), lät som om någon spelade bongos.

Så mitt råd är; bestäm vilka verk du är intresserad av och boka plats efter musiken, Wienklassicism och modern detaljrik musik, lite längre fram, storskalig romantik (Bruckner och Mahler, Sjostakovitj) längre bak så att ljudet gifter sig, Piano Solo och annan kammarmusik, lite längre fram så att man lättare kan följa rörelsen i musiken!

Sen får man vara pragmatisk och hoppas att orkestern inte blandar för mycket!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Just tänkte unna mig ett säsongskort på Malmö Live med MSO, som jag skrivit tidigt i din tråd. Fantastisk tråd (på många sätt) du lagt ut, som jag följer de tillfällen jag är inne på forumet.

När man bokar ett GuldLive-kort ska man skriva var i salongen man vill ha sin plats (som man sedan behåller och inte kan ändra varje gång på de 22 torsdagskonserterna). Ett viktigt val med andra ord. Kortet kostar ju ändå 5000:-. Kan du ge mig ett tips om var jag bör sitta för bästa upplevelse (= ljud) då det handlar om MSO och deras orkesterframträdanden. Tänkte mig själv att skriva "Främre parkett i mitten". Tänker jag rätt eller har du något annat tips?

Hej Ulfsan! :)

Jag ska börja med att säga att du kommer högst sannolikt inte bli besviken vartän du väljer sittplats framför scenen. Det finns "lyssningsplatser" även bakom scenen, men där väljer man inte förutom i nödfall.

Kloka ord generellt från Plundin och LISTEN TO MUSIC.

Mer specifikt Malmö Live;

- Från parkett rad 10 till främre rader övre parkett är mycket bra allround.

- Storslaget och mycket basrikt bakre balkong 1 och 2. Av naturliga skäl har tydlighet, övertoner och pinpoint tappat en hel del så långt från källan.

- Direktkontakt och pinpoint både med solister och enskilda stämmor främre parkett.

Med nästan tom sal upplever jag pinpoint och direktkontakt förvånansvärt långt bak. Detta kommer såklart påverkas av publik, men hur mycket kan vi bara spekulera om än så länge.

Körsång med orkester var flera klasser bättre på övre parkett oich balkong än jag någonsin hört på skiva.

Man skulle kunna köra ner spolgardinerna ett par meter för att simulera publikens absorption, men jag tror att det inte blir rättvisande för andra parametrar ändå.

Tänk på att orkestern kommer modifiera både dukning, reflektorer och podier beroende på verk och orkesterns storlek. Kanske även scenintäckningar. Det gör att en "favoritplats" inte behöver bli så mycket av en kompromiss.

Förresten har jag länge undrar om din roll/position i Malmö Live- projektet. Jag förmodar att det är begränsat på något sätt, men är begränsningen just själva konsertlokalen? Och är du där byggarens huvudansvarige?

Jag har anlitats av respektive projektdel som har en separat organisation för resp husdel med projektchef, kalkyl, inköp, produktionschef, installationsledare, arbetsledare, montageledare och yrkesarbetare.

Inom den organisationen ansvarar jag för teknikfrågor inom specifikt stomme, akustik och scenteknik.

Som exempel har vi haft åtta byggkonstruktionsfirmor inkopplade på olika delar, och antalet leverantörer är flera hundra. Så det krävs samordning.

De yrkesmän och -kvinnor som har varit här tillhör de bästa för lagarbeten som detta är. Annars hade de inte varit här.

Ps. Vilket program 2015/2016 va??! :o:mm:

Link to comment
Share on other sites

Tack Calle!

Då drar jag mig lite bakåt, för jag vill ju inte missa pampigheten och storheten i de många fina orkesterverk som finns i just det aktuella programmet.. Och inte heller vill jag missa lokalens vackra och pampiga helhet.

Jag vet alltså nu vilken plats jag ska "önska", men jag åetrkommer och berättar var det blev när jag får exakt plats bekräftad från biljettkontoret. Det kan tydligen dröja till 4 juni.

Spännande!!!

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...