calle_jr Posted August 24, 2014 Author Share Posted August 24, 2014 Det var ett mycket bra urval av Beethoven med overtyrer från Coriolan och stycken från hans 3:e pianokonsert, såväl som satser från 2:a och 9:e symfonierna Utöver det var det infällda delar från operor av Mozart, Händel, Puccini, Verdi och Gluck. Coriolan: Här ser vi Marie Jacquot i aktion: https://www.youtube.com/watch?v=5I9gtwEiA4M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 24, 2014 Author Share Posted August 24, 2014 Nu kanske det blir lite övermånga bilder, men det beror på att jag tycker själv det är intressant Denna fantastiska klang som man åstadkommit på 1870-talet ligger ju i salens geometriska utformning, materialval, scenväggar och podieutformning. Det finns inte några reflektorer över scenen, scenen och egentligen hela salen är i det närmaste rak, och även parkettplatserna är helt raka, sånär som på allra längs bak som har en minimal förhöjning. Det finns knappt någon teknik överhuvud taget i salen. Kristallkronorna ger full kräm både före, under och efter konsert. De verkar inte vara dimbara, och det är samma kronor som används som notbelysning. Man har (på senare tid) kompletterat med några fondlampor runt scenen, antagligen för att det helt enkelt inte funkat med enbart kristallkronor. Man har också kompletterat med klimatiserad ventilation. Klimatet var helt ok nu mitt i sommaren, och det hördes inget fläktljud under konsert. Antagligen stänger de av den vid inspelning utan publik. Så, min gissning är att man har två knappar i samlingsrummet utanför scenen; "licht an/auf" och "klima an/auf"... Jämför det med en modern konsertsal som är rena tekniklabyrinten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BTS Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Nu kanske det blir lite övermånga bilder, men det beror på att jag tycker själv det är intressant Mycket intressant :mm: Ös bara på med bilder. Jag har aldrig varit där, nu längtar jag dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Så, min gissning är att man har två knappar i samlingsrummet utanför scenen; "licht an/auf" och "klima an/auf"... Jämför det med en modern konsertsal... Hur svårt kan det va' Det jag undrar lite är hur medvetna valen var utifrån akustiken? Råkade det bli bra eller fanns det ordentliga modeller och tankar kring akustiska utmaningar? Har du läst om några förarbeten och beskrivningar kring detta? Jag antar att det inte är slumpens skördar. Det tycks ha varit något genombrott kring detta vid 1800-talets andra hälft. Gewandthaus i Leipzig invigdes 1884 och lär också haft utmärkt akustik. Symphony Hall i Boston byggdes som en kopia av Gewandthaus och om jag minns rätt är även Concertgebouw starkt påverkad av Gewandthaus. Något genombrott tycks ha skett kring denna tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted August 24, 2014 Share Posted August 24, 2014 Ja det är intressant hur man utan simuleringar i mätsammanhang och annat kunde komma fram till ett sådant perfekt resultat. Kanske fanns en skalmodell som förlaga? När jag var där gick vi på en guidad visning och fick lite inblick hur salen var konstruerad. Kommer inte ihåg alla detaljer men formen är hämtad från klassiska grekiska tempel. Det finns en del detaljer som är intressanta i sammanhanget bl.a. Kassettaket som hänger i linor en bit nedanför det egentliga innertaket. Likaså golvet som under sig har ett utrymme som står i kontakt med salen via luftspalter om jag minns rätt. Statyerna längst väggarna är gjorda i plåt och ihåliga med hål på baksidan. När jag var där gavs tyvärr ingen konsert i den stora salen, men vi fick en musikalisk upplevelse i form av en stråkkvartett spelande i en mindre sal bredvid. Den stora salens akustik fick jag däremot en känsla av när vi tjuvlyssnade på Jevgenij Kissins repitioner på en av de stora Steinwayflyglarna som ställt på podiet. Det fanns två som han uppenbarligen kunde välja mellan. Oförglömligt! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilgore Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Naturligtvis hör man varenda ljud från publiken också, och min reflexspegel i kameran var lite irriterande för övrig publik... Det är då du tar fram din lilla spegellösa SLR istället Som vanligt fina bilder från Malmö, men nu även från Wien. Tack för att du delar med dig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamo Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 ....en av de stora Steinwayflyglarna som ställt på podiet.... Va??!! Jag trodde aldrig att en Steinway kunde komma in i Bösendorfers högborg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 Va??!! Jag trodde aldrig att en Steinway kunde komma in i Bösendorfers högborg. Jag räknade aldrig, men när jag var på grand tour av "Gesellschaft der Musikfreunde" så stod det minst ett dussin flyglar från de stora tillverkarna i deras klaverföråd, det är upp till pianisten att välja det instrument som passar Hen bäst (om man nu inte är ett proffs som reser med sitt eget instrument!). /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 25, 2014 Author Share Posted August 25, 2014 Va??!! Jag trodde aldrig att en Steinway kunde komma in i Bösendorfers högborg. De trodde faktiskt inte jag heller! Men i praktiken är det ju faktiskt så att om en Bösendorfer kommer in, så kommer en Steinway också in. Med lätthet... Ps. Ett Bösendorfer Grand Piano är 2.9m x 1.7m och väger en bit över 500kg. Ett Steinway är 80cm kortare, 40cm smalare och väger nästan hälften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 (edited) Ps. Ett Bösendorfer Grand Piano är 2.9m x 1.7m och väger en bit över 500kg. Ett Steinway är 80cm kortare, 40cm smalare och väger nästan hälften. Nej Calle nu måste jag besservissra en smula; en Steiway D-flygel är 2740mm lång, dvs 160mm kortare, och väger 480kg.. Längst i gänget är Faziolis 308, modellnumret är antalet centimeter instrumentet är långt och väger det lika mycket som ett Bösendorfer imperial, dvs 570Kg! Man får hoppas att pengaräknarna bakom ert nya konserthus även räknat in kostnaden för en tiptop ny flygel som det verkligen förtjänar! /ptr Edited August 25, 2014 by plundin™ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 25, 2014 Author Share Posted August 25, 2014 en Steiway D-flygel är 2740mm lång, dvs 160mm kortare, och väger 480kg.. Längst i gänget är Faziolis 308, modellnumret är antalet centimeter instrumentet är långt och väger det lika mycket som ett Bösendorfer imperial, dvs 570Kg! Det visste jag inte, som du märker. Har Faziolis 308 samma omfång som Imperial? Man får hoppas att pengaräknarna bakom ert nya konserthus även räknat in kostnaden för en tiptop ny flygel som det verkligen förtjänar! Om pengaräknarna skulle få bestämma så blir det nog en tvättbräda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted August 25, 2014 Share Posted August 25, 2014 (edited) Det visste jag inte, som du märker. Har Faziolis 308 samma omfång som Imperial? Nix, en Bösendorfer har en extra oktav i basen (97 tangeter) Faziolin har samma omfång som en Steinway, dvs 88 tangenter... Faziolin har en längre mensurering (längd och tjocklek på strängen), framförallt i basen för att den skall gå lite djupare (Fazioli har även en model, 278 som helt motsvarar en Steinway D). Om pengaräknarna skulle få bestämma så blir det nog en tvättbräda Det brukar vara så att dom gillar slagverk bättre, jag är säker på att MSOs slagverkare gärna vill ha fler tvättbrädor oxå! /ptr Edited August 25, 2014 by plundin™ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted August 26, 2014 Share Posted August 26, 2014 Va??!! Jag trodde aldrig att en Steinway kunde komma in i Bösendorfers högborg. Var tvungen att dubbelkolla med foton från mitt besök. Jo det var faktiskt två Steinway som stod på podiet. Ett sådant konserthus av rang har väl flera att välja mellan för att tillgodose alla önskemål. Annars lånar de säkert in på begäran. Kissin gillar tydligen Steinway, men modellen går jag bet på. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 27, 2014 Author Share Posted August 27, 2014 Det är ju inte bara att ha en massa pianon tillhands. Tänk själv att hålla på och byta 500kg högtalare och stämma av dem var och varannan kväll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 20, 2014 Author Share Posted September 20, 2014 Lite updates... Från konsertsalen 2014-08-27: Här ser vi arbeten på insida fasad och undertak i allmänna ytor, dvs ytor som blir tillgängliga för allmänheten. Det kommer se rent och enkelt och designat och snyggt ut, men fy för böveln vad mycket jobb det är. Alla har sina stötestenar, och för min del tycker jag det är viktigt att få en behaglig ljudmiljö i pauserna, då man kommer vistas här. Inte helt lätt att få till det med dessa materialval, men jag tror det blir bra; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BTS Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 Lite updates... Från konsertsalen 2014-08-27: Mycket spännande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 20, 2014 Author Share Posted September 20, 2014 Mycket spännande. Ja, det är det! Såhär två veckor senare håller Ahlers & Lambrecht på med träkonstruktionen för scengolvet, och den massiva eken ska bäras av 80x140 limträreglar; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 20, 2014 Author Share Posted September 20, 2014 Nu är smidet på plats på kaj o bryggor som sträcker sig söderut över kanalen, och vi har börjat med trädäcket. Västra däcket kommer garanterat bli en spelplats där lyssnare även kan sitta på bastionens gräsplätt mitt över kanalen: Östra däcket: På det östra däcket ska det stå ett 6m högt konstverk som formgivits av Eva Hild som vann uppdraget som utlysts av Malmö Förskönings- och Planteringsförening. Här är en modell och förberedelser för tillverkning av gjutaluminium är i full gång i Wuppertal. http://www.sydsvenskan.se/malmo/eva-hilds-...cka-malmo-live/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 20, 2014 Share Posted September 20, 2014 På det östra däcket ska det stå ett konstverk som formgivits av Eva Hild som vann uppdraget som utlysts av Malmö Förskönings- och Planteringsförening. Här är en modell och förberedelser för tillverkning av gjutaluminium är i full gång i Wuppertal. http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_4855.JPG Som diffusor skulle den nog också vinna första pris... mellan vilka frekvenser jobbar den tro ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 29, 2014 Author Share Posted September 29, 2014 Som diffusor skulle den nog också vinna första pris... mellan vilka frekvenser jobbar den tro ? Outdoor organ! Den världsberömde trumpetaren Håkan Hardenberger kom på besök i förra veckan; Här ser vi professor Fritz Berner och hans forskarkolleger från Universität Stuttgart som jag träffade i lördags; Och i morse var det fint ljus; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 29, 2014 Author Share Posted September 29, 2014 Här kommer tre panoraman tagna från söder mot norr över kanalen. Den första är sammansatt av 10 bilder på högkant med 60mm iso200 1/60 f22, den andra med 8 och den tredje med 14 bilder. Jag har kämpat med dessa tre bilder hela kvällen, så titta nu länge... <-- Klickbar! <-- Klickbar! <-- Klickbar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted September 29, 2014 Share Posted September 29, 2014 Mycket fina panoramabilder! Det är svårt att ta in hur mycket jobb som ligger bakom ett sånt här projekt alltså.. Det verkar som ni får väldigt mycket studiebesök, gör ni något speciellt banbrytande eller brukar det vara så? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 29, 2014 Author Share Posted September 29, 2014 Tack! gör ni något speciellt banbrytande eller brukar det vara så? Klicka på mittbilden och zooma in där senapsfasaden möter ketchupfasaden. Den delen av huset kallar vi "kilen". Kilen har en dilatationsfog från markplan upp genom taket, så att husdelarna ska kunna röra sig fritt från varandra vid temperaturskillnader och så att inte vädertätningar spricker. När den ena fasaddelen var monterad fick vi tråckla in den andra. I teorin skapas en spets där den ena "kassen" skär genom den andra. Som syns svävar både senaps- och ketchupkassarna, och fönstren nära veckets början är 15m höga utan spröjsar. Hela projektet vimlar av sådana "osynliga" detaljer... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 4, 2014 Author Share Posted October 4, 2014 Här är några fler exempel på olika byggdelar i projektet. Scengolv ett steg längre. Stenullen är dels för att dämpa under golvet, dels kompletterande brandskydd; Här med provyta 3mm stegljudsmatta; 30mm ek-plank förvaras i samma klimat som konsertsalen; Invändig fasadabsorption (obs prov); Fundament till Rubato och trädäck; 500kvm solceller på taket; Bullerdämpande vägg i Flexibla Salen. Plåtreglar avisolerade med Novibra; Invändiga (diffuserande) dekorationsväggar med LED-belysningsarmatur i mässing; Samma väggar utvändigt samt ljusinsläpp och sedumtak; Dubbelkrökt och demonterbart undertak (obs prov); Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svanteborg Posted October 4, 2014 Share Posted October 4, 2014 Intressanta lösningar. Vi byggde också ett "senap & ketchup"-hus häromsistens, det verkar vara ett koncept som vinner mark Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 4, 2014 Author Share Posted October 4, 2014 Intressanta lösningar. Vi byggde också ett "senap & ketchup"-hus häromsistens, det verkar vara ett koncept som vinner mark http://www.strangbetong.se/wp-content/uplo...447-519x351.jpg Man ser lite rå lök där i bakgrunden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 6, 2014 Author Share Posted October 6, 2014 Vi startade med eken idag; <-- Klickbar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 9, 2014 Author Share Posted October 9, 2014 Lite updates från stora Kongressen, där en av sidoväggarna färdigställs med ribbor i tre olika djup och fem olika kulörer. En del av ribborna kommer ha LED-belysning som ser ut som lasersvärd:L Här Flexibla Salen som ligger sist i vår montageordning. Denna komma jag besöka ofta tror jag. Den kommer ta 500 pers och den storleken på konserter brukar vara de bästa: Och så en panorama från Konsertsalen (har kommit in i en panorama-period): <-- Klickbar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Bygger ni på fastpris eller löpande med "open books" eller någon annan modell? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted October 9, 2014 Share Posted October 9, 2014 Jag kanske hart skrivit det förut i denna tråd, men den är lååång och det är värt att skriva det igen i så fall. Riktigt kul att få hänga med på detta "lilla" projekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.