Jump to content

KKH - Med akustik i världsklass


calle_jr

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Här gör vi en rad olika tester med de tilluftsdon vi avser använda i salongen.

Det krävs stora mängder kyld friskluft för att få god komfort för 1700 pers, vilket iofs inte är några problem. Men det får ju inte alstra ljud och inte upplevas som dragigt. Människor är dessutom olika, de är olika klädda och de sitter på olika platser. Ekvationen är inte lätt!

Tilluftsdon på scenen (som ska kompletteras med tilluft under scenen);

IMG_1850.JPG

IMG_1842.JPG

IMG_1848.JPG

IMG_1849.JPG

Tilluftsdon på körläktare;

IMG_1862.JPG

Tilluftsdon i stolsben;

IMG_1857.JPG

IMG_1858.JPG

Foto: Kristian Gerdtsson

Link to comment
Share on other sites

Här kommer nu lite bilder från pågående arbeten i hela projektet.

Restaurangen och det lägsta hotelltornet:

DSC_8993.JPG

Södra burspråket på kongressen:

DSC_8992.JPG

DSC_8994.JPG

Stommen till stora salen i Kongressbyggnaden börjar ta form:

DSC_8998.JPG

DSC_9000.JPG

Här ovan på denna del ska vi nu bygga sista etappen med den Flexibla Salen:

DSC_9009.JPG

Publik yta mellan konsert och kongress:

DSC_9010.JPG

Norrfasad på kongressen mot hotellet:

DSC_9012.JPG

Link to comment
Share on other sites

Scengolvet i konsertsalen är här belamrat med färdigbyggda skåp som innehåller all elektronik för styrning av scenteknik i konsertsalen.

De lyfts upp genom gallerdurken till tågvinden härifrån, liksom de svartlackerade ramarna till punkltlyftar och vinschar:

DSC_9017.JPG

DSC_9065.JPG

DSC_9069.JPG

DSC_9134.JPG

DSC_9070.JPG

DSC_9073.JPG

DSC_9031.JPG

DSC_9087.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag har sagt det förr och jag upprepar att jag är jäkligt imponerad hur fan ni får till all logistik med beställningar, leveranser, hantverkare mm så allt klaffar och kommer på plats. Teamwork av högsta klass.

Hur ligger ni till mot tidplanen :?:

Link to comment
Share on other sites

Jag har sagt det förr och jag upprepar att jag är jäkligt imponerad hur fan ni får till all logistik med beställningar, leveranser, hantverkare mm så allt klaffar och kommer på plats. Teamwork av högsta klass.

Huvudet på spiken!

Det är detta man måste visualisera innan man kan börja med någonting annat.

Efterhand så förfinar man denna visualisering med de projektörer, tillverkare, leverantörer, hantverkare etc som man ska arbeta med.

De allra flesta leverantörer förstår att det inte funkar med undanflykter.

Man har bara ett skott när björnen kommer...

Hur ligger ni till mot tidplanen :?:

Vi är på med de flesta aktiviteterna.

Här är några bilder på smidet till de första scenpodierna som kom i onsdags:

DSC_9125.JPG

DSC_9134-.JPG

DSC_9132.JPG

DSC_9094.JPG

DSC_9136.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dubbelkrökt undertak, tryckkammare, räcke, sprinkler, belysning, akustik, toleranser, brandlarm, högtalare, stolar, scenljusskenor...

Ekvationen kräver en viss tankeverksamhet även på plats.

Även om det mesta är genomtänkt innan så innebär ju inte det att det är klart. Tankarna måste kommuniceras i alla led.

DSC_9096.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också att det är fantastiskt hur ni hur ni får allt att fungera :mm:

Dubbelkrökt undertak, tryckkammare, räcke, sprinkler, belysning, akustik, toleranser, brandlarm, högtalare, stolar, scenljusskenor...

Ekvationen kräver en viss tankeverksamhet även på plats.

Även om det mesta är genomtänkt innan så innebär ju inte det att det är klart. Tankarna måste kommuniceras i alla led.

Ja, annars kan det gå som med fönstret som inte gick att öppna i Hammarby Sjöstad ;)

Link to comment
Share on other sites

Här är några bilder på smidet till de första scenpodierna som kom i onsdags:

DSC_9125.JPG

I vårt nuvarande konserthus (i Malmö) så kan man nivåreglera olika delar av scengolvet

vilket är trevligt när man "riggar" för en mindre orkester.

Blir det fasta sektorer på olika höjd på scengolvet/podiet i det nya konserthuset

och då anpassat för stor symfoniorkester?

Och om så är fallet kommer det att finnas "mobila" scenpodier också som komplement

för orkestrar som inte "fyller" fullsize podiet?

Blir det digital orgel?

Många frågor men vi är nog många som har svårt att hia oss nu när det börjar bli nära.

När det är dags så skall jag ngn gång boka plats på körläktaren, om det blir möjligt, för att lyssna "lite grann från ovan".

Link to comment
Share on other sites

Blir det fasta sektorer på olika höjd på scengolvet/podiet i det nya konserthuset

och då anpassat för stor symfoniorkester?

Och om så är fallet kommer det att finnas "mobila" scenpodier också som komplement för orkestrar som inte "fyller" fullsize podiet?

Det blir 20st scenpodier som drivs individuellt med skruvdomkrafter mellan platt och 1.2m lyfthöjd. Dessa styrs från en mobil pult.

Det går alltså skapa amfisittning med full orkester, eller med mindre orkester, och då kanske helst med intäckning.

scen.JPG

Framför den fasta scendelen kommer det ett förscenspodie, som normalt används till stolsrader.

Stolarna är demonterbara och kan dras bort nere i källaren, varpå man kan hissa upp podiet till scennivå och få en 2m utbyggd scen.

Blir det digital orgel?

Jag vet inte!

Vi förbereder en hålighet om ca 400m3 för att man ska kunna sätta in en orgel.

Men en orgel tar ju några år att bygga, så det blir ingen den första tiden.

När det är dags så skall jag ngn gång boka plats på körläktaren, om det blir möjligt, för att lyssna "lite grann från ovan".

Körläktaren ser teoretiskt ganska bra ut klangmässigt.

Man får se till att takreflektorerna står rätt bara, så att man inte får hela slagverket över sig :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tack för ditt svar.

My pleasure.

Här ser vi bjälklaget till den Flexibla Salen som ska "sväva" en våning ovan marknivå:

DSC_9345.JPG

DSC_9276.JPG

DSC_9280.JPG

DSC_9283.JPG

Det är den sista stometappen av sju huvudetapper som vi monterar för hotell-konsert-kongress.

Det ser "rent" ut, men denna etapp är geometriskt och statiskt ganska komplicerad. Det är Ruben Gianolio och hans kolleger Lars Hansson och Nela Kapic på Prekon i Lund tillsammans med Anders Petersson på Byggkonstruktörerna i Kalmar som har konstruerat prefab- respektive stålstomme. Ruben är också övergripande ansvarig för frågor som berör prefabstommen för hela projektet.

Det är helt avgörande att man arbetar med rätt kompetens och rätt människor i den här typen av projekt.

Även med internationella mått så finns det inte många som kan konstruera en prefabstomme som denna på ett effektivt sätt.

Här finns ett intimt samarbete med tillverkning, logistik och montage som inte omedelbart genomskådas men som är ett känsligt instrument och viktigt att hålla sig till.

De som hängt med sedan starten ser att kranar har demonterats, och för stomdelarna mellan hotell och konserthus har vi i huvudsak använt den stora larvaren som nu lyfts upp för att montera Flexibla Salen.

Jag ska berätta mer om Flexibla Salen senare. Har inte skrivit så mycket om den.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...