calle_jr Posted April 19, 2013 Author Share Posted April 19, 2013 Den som jag har markerat grönt i modellen är UW Elast Slitan 80A-21 som är en gjuten polyuretan med hårdhet 80 shore och ser ut såhär; Den ljus- resp mörkblå är Sylomer i två olika styvheter. Avisoleringen är dimensionerad för att ge samma deformation och eftersom belastningen varierar på olika pelare och väggar krävs det att vi använder 2olika typer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 19, 2013 Author Share Posted April 19, 2013 Här har vi genomgång med montageteamet som ansvarar för betong- och stålstomme för konserthuset. Längst till vänster Gunnar Widén som är akustiker och specialist på vibrationer, och närmast till höger Jesper Ahlqvist som är ansvarig prefabkonstruktör för konserthuset; Här är några skärmdumpar från den virtuella modell vi går igenom vid sådana beredningar; Här ser vi ett upplag med Sylomer SR450, som är brett vibrationsisolerande och avisolerar stomljud även vid höga frekvenser. SR450 är avpassat för statiska laster 45 ton/m2, nästan det dubbla dynamiskt och vid kortvariga lasttoppar bibehålls funktion upp till 500 ton/m2; Eftersom lastfördelningen ändras när man ändrar kompressionsegenskaper, så måste rätt lager på olika platser bestämmas genom passning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 19, 2013 Author Share Posted April 19, 2013 Vid denna typ av genomgångar kan man i detalj studera svåra detaljer och förebygga både projekterings- och utförandefel; Modellen kompletteras med detaljerade montagedetaljer; Det finns ett antal ställen där yttre och inre stomme kommer väldigt nära varandra, teoretiskt 20mm. Dessa är mycket kritriska att hålla isär vid montage och foggjutningar, för att inte tala om renhållning. Scenen börjar ta form; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 Vi ska utföra mätningar på ytbeklädnader för konsertsalen så jag var med Anders Lagertz och Anders Gade på DTU i Lyngby idag för planering av montage och mätning; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_3715.JPG Här monterar vi utvalda väggelement från konsertsalen, så kallade mondrianska element efter Piet Mondrian; Elementens geometri har beskrivits tidigare i tråden, och de utgör en mycket stor del av de reflekterande ytor som finns i salen. Elementen har tjocklekar som varierar från 13 till 550mm i tjocklek och är mellan 600 och 3.600mm höga. De består av sidostycken (ram), front, spant och en del har 60% isoleringsfyllning. Många av elementen har inbyggda högtalare, uttagsboxar för ljus och ljud, led-belysning mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 Parallellt riggas mätutrustningen av Anders Gade och Jens Niros; Anders och Kristian diskuterar infästningsdetaljer med Lars Andersson från Gustafs, och montörerna kämpar på för att göra klart. Jens vill att vi ska komma ur rummet så att han kan fortsätta kalibrera med rosa brus. Det är inte trevligt att vistas i rummet när han spelar rosa brus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 25, 2013 Author Share Posted April 25, 2013 Mic och förförstärkare är från Brüel & Kjær; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 26, 2013 Author Share Posted April 26, 2013 Ett andra test skall riggas samtidigt i det ekofria rummet; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 26, 2013 Author Share Posted April 26, 2013 Ett prov på balkongräcket till konsertsalen väger sina stadiga 80kg; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest BTS Posted April 26, 2013 Share Posted April 26, 2013 Ett prov på balkongräcket till konsertsalen väger sina stadiga 80kg; Kanske en självklar fråga men hur testas balkongräcket Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 26, 2013 Author Share Posted April 26, 2013 Kanske en självklar fråga men hur testas balkongräcket Inte alls! Räckena ser ut såhär i tvärsnitt; Och här är ett par typiska plansnitt; På räcket som vi testar i det ekofria rummet har vi lutat den mörkbruna skivan märkt "13 YTTRE BEKLÄDNADSSKIVA" i horisontalplanet så att avståndet till ribbverket varierar 0-50mm varje 600mm. Jag har ingen ritning på det här just nu, men ungefär såhär; Vi mäter energin över tid i reflektionen för ett svep i det ekofria rummet. Därefter sätter vi en slät skiva med samma yta framför provet och gör exakt samma mätning. Skillnaden mellan mätningarna ger effektiviteteten att diffussera för balkongfronten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbwe72 Posted April 27, 2013 Share Posted April 27, 2013 Väldigt intressant, vill gärna se mer av detta. jbwe72 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 28, 2013 Author Share Posted April 28, 2013 Här monterar vi utvalda väggelement från konsertsalen, så kallade mondrianska element efter Piet Mondrian; ... Elementens geometri har beskrivits tidigare i tråden, och de utgör en mycket stor del av de reflekterande ytor som finns i salen. Elementen har tjocklekar som varierar från 13 till 550mm i tjocklek och är mellan 600 och 3.600mm höga. De består av sidostycken (ram), front, spant och en del har 60% isoleringsfyllning. Många av elementen har inbyggda högtalare, uttagsboxar för ljus och ljud, led-belysning mm. Här ser vi hela provet färdigmonterat; Galler framför högtalare; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 28, 2013 Author Share Posted April 28, 2013 Väldigt intressant, vill gärna se mer av detta. Tack! Det lovar jag att det blir. Här håller vi på att montera en textil framför som väger 800g/m2! Vi kommer förse sidoväggarna i konserttsalen med motoriserade spolgardiner runt hela salen. De kommer (preliminärt) kunna spolas ner 7m och sitter 750mm från (betong)väggen. Vi testar några olika textilkvaliteter och några olika avstånd. Här ser vi installationen redo för mätning; Absorptionen kommer högst troligt variera eftersom avståndet mellan textil och reflekterande yta varierar mellan 100 och 750mm. Här en annan textil; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Jätteintressant... Hur bedömmer ni vad som skall dämpas kontra diffuseras? Är det frekvens- tid- eller amplitudbestämt. Allt på en gång? Eller något annat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted April 28, 2013 Share Posted April 28, 2013 Tråden är imponerande o Calle jr är en hejare på rött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 29, 2013 Author Share Posted April 29, 2013 Tack! Hur bedömmer ni vad som skall dämpas kontra diffuseras? Är det frekvens- tid- eller amplitudbestämt. Allt på en gång? Eller något annat? Ja, det handlar ju om allt på en gång. Jan-Inge Gustafsson är specialiserad på konsertsalsakustik även om han är mycket insatt även inom andra akustikområden. Exvis studerar han energinivåer för ett stort antal sittplatser i ekogram. Detta kombinerat med typiska storheter som T, EDT, G, C80, D50, GL, G125, ST, sikt, synlig takyta etc och ett stort mått av erfarenhet har successivt format varje kvadratmeter av salens golv, väggar, tak, reflektorer, stolar, balkongräcken mm. Alf Berntson på Artifon ansvarar för högtaleri eller av, show control och inspicientsystem som innefattar både front of house, tilläggssystem och surround, projektorer, utrop, kallning, medhörning mm. Den fas vi är i nu handlar om att vi på förhand försöker verifiera att verkliga egenskaper kommer stämma överens med beräknade. Textiler kommer i huvudsak användas vid elektroakustiska spelningar. De kommer möjligen användas även vid repetitioner och inspelningar av symfoniorkester i tom sal, men absolut inte vid symfonikonsert med publik. Att mäta är ganska lätt. Att mäta rätt är mer besvärligt. Här diskuterar vi textilens storlek i förhållande till väggprovets storlek. Man vill å ena sidan ha samma mängd absorberande textil i rummet som ytan på väggprovet, å andra sidan för att mäta basabsorption krävs en viss yta (jmf en våglängd för 100Hz motsvarar 3.5m). Dessutom kommer textilen ha en 5cm spalt i våderna, och detta skulle kunna ha en påverkande effekt. Jenny, Jan-Inge och Alf räknar på sina mobiltelefoner; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 Här kommer några svartvita bilder tagna av Lars Rehn; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Här kommer några svartvita bilder tagna av Lars Rehn; Det är nog första gången jag ser på armering och najtråd som något lite mer konstnärligt, riktigt fina bilder. Att de är svartvita får ju hela bygget att hamna ett par tre decennier bakåt i tiden, trots den moderna byggtekniken Det är inget dåligt reportage/projekt du dragit igång, både med stor variation och musikalisk anknytning... ... ett som verkligen får tummen att fara upp i luften... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 1, 2013 Author Share Posted May 1, 2013 Tack P-Pan, jag ska hälsa Lasse detta! Det är inget dåligt reportage/projekt du dragit igång, både med stor variation och musikalisk anknytning... Nu tror jag att vi är helt klara med siktutredningar i konsertsalen. Här ser vi en gul gubbe som kommer sitta bra till på bakre parkett; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Tack P-Pan, jag ska hälsa Lasse detta! Nu tror jag att vi är helt klara med siktutredningar i konsertsalen. Här ser vi en gul gubbe som kommer sitta bra till på bakre parkett; Låter som abonnemanget är tecknat! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted May 1, 2013 Share Posted May 1, 2013 Påminner lite om Kulturens hus i Luleå och Stora konsertsalen på musikhögskolan i Piteå.Bägge väldigt trevliga salar att vistas i.Bra akustik även där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 calm said: Låter som abonnemanget är tecknat! Det kan du skriva upp!! Vi har ju testat scengolv tidigare, och jag visade hur vi fick ganska slående skillnader mellan olika trägolv. Vi har nu förfinat golvkonstruktionen utifrån en rad impedansmätningar på olika sammansättningar med ek. Varje testbit är 1000x1000mm skruvad i 45x220 träreglar c/c450mm. Tesbitarna hängs i kedjor från tak som skruvas i ändträt på de båda yttersta reglarna. Mätresultat: 13mm massiva ekplank hoplimmade med 17mm furuplywood: 30mm massiva ekplank: 13mm massiva ekplank hoplimmade med 16mm massiva ekplank: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 24, 2013 Author Share Posted May 24, 2013 Här provspelar vi på slutkombattanterna. Jag vill gärna att den krysslimmade eken 13+16mm ska vara bäst eftersom den har andra fördelar vad gäller läggningsteknik, förmåga att uppta punktlaster mm. Mätmässigt kunde man förvisso se signifikanta skillnader i området 200-800 Hz, men jag antog att detta inte skulle vara hörbart i praktiken. Skillnaden var slående! Den massiva eken gav en snabbare, tydligare och klarare respons, en avsevärt vackrare klang och varmare ton. Det går såklart inte att återge med en iPhone, men här ser man försöksuppställningen när vi gjorde slutjämförelsen; Även Cellisten Ann-Kersti kände en tydlig skillnad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Det går såklart inte att återge med en iPhone, men här ser man försöksuppställningen när vi gjorde slutjämförelsen; Nej, hade det gått hade man fått lägga ner hela denna hobby. Följer detta projekt med stort intresse men minns inte när det ska stå klart även om detta säkert redovisats i tråden? Kommunikationerna i södra Sverige är ju trots allt ganska goda så jag hoppas och tror att även en hel del smålänningar som jag själv kommer att avlägga en del besök! //Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
30Hzbone Posted May 24, 2013 Share Posted May 24, 2013 Först ett stort tack för tråden, följer din fullmatade redovisning med största behållning. Har inte reflekterat över detta tidigare men cellon vilar ju på spike, stycken en av typen bauta, mot golvet. Dock blir jag i min okunnighet något fundersam när golvet hjälper till att tydligt färga cellon´s klang, är det bra egentligen? Tänker mig att det bästa vore väl ett golv som inte färgar instrumentets klang alls. Hur skall viola-gnidarna och övriga instrumentgrupper kompenseras. eftersom cellon fick "en avsevärt vackrare klang och varmare ton"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 25, 2013 Author Share Posted May 25, 2013 Tack! Följer detta projekt med stort intresse men minns inte när det ska stå klart även om detta säkert redovisats i tråden? Kommunikationerna i södra Sverige är ju trots allt ganska goda så jag hoppas och tror att även en hel del smålänningar som jag själv kommer att avlägga en del besök! Man får hålla utkik efter evenemang till sommaren 2015. Har inte reflekterat över detta tidigare men cellon vilar ju på spike, stycken en av typen bauta, mot golvet. Dock blir jag i min okunnighet något fundersam när golvet hjälper till att tydligt färga cellon´s klang, är det bra egentligen? Tänker mig att det bästa vore väl ett golv som inte färgar instrumentets klang alls. Hur skall viola-gnidarna och övriga instrumentgrupper kompenseras. eftersom cellon fick "en avsevärt vackrare klang och varmare ton"? Så ska man ju inte tänka! Cello och kontrabas får rätt förutsättningar när instrument, stackel och golv bildar en enhet. Andra uppställningar ska betraktas som mindre bra. På samma sätt har övriga instrument sina förutsättningar för god scenakustik, även om golvet inte är så tydligt avgörande. Förutom för slagverk som fungerar bättre med ett mer dämpat golv. Det är såklart svårt att värdera när jag skriver "avsevärt", men till skillnad från försumbart eller ohörbart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 31, 2013 Author Share Posted May 31, 2013 Jag var på DR Studie 1 idag och studerade deras scen; Främre podierna har en lyfthöjd på 1.2m och de bakre 2.2m. Justeringen utförs med motoriserade saxlyftar. Golvet är en betsad oregon pine 120x50 med ett rakt läggningsmönster. Man håller rf mellan 40-65% året om och man har en befuktningsanläggning för vinterhalvåret (i första hand för instrumentens skull). Moduluppbyggda trappor; Notställ och notställsbelysning är ett område som i princip varit outvecklat under många år, men där det på senare tid testats en rad tekniska förbättringar, allt från underbelyst led till digitalisering av noter till wifi läsplatta. Det är såklart en gigantisk omställning för de konserthus som har tonvis med noter på papper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 31, 2013 Author Share Posted May 31, 2013 Progress taget från hotellet idag 2013-05-31; <-- Klickbar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted June 1, 2013 Share Posted June 1, 2013 Jag var på DR Studie 1 idag och studerade deras scen; Främre podierna har en lyfthöjd på 1.2m och de bakre 2.2m. Justeringen utförs med motoriserade saxlyftar. ... ... ... Det där är ju en jäkligt häftig lokal. För nästan exakt ett år sedan väcktes jag av familjen på min födelsedag och fick förutom kaffe på sängen även biljetter till Anna Netrebko samma kväll just där. Satt bakom scenen rad fyra - fem. Tror jag fortfarande lever lite på detta Richard Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 8, 2013 Author Share Posted June 8, 2013 Provmontage avisolering: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.