calle_jr Posted October 14, 2011 Author Share Posted October 14, 2011 Nu har jag varit ute på turné igen Frågan är var Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Frågan är var Inte en aning... men bilden är riktigt bra Skuren eller satt den direkt i kameran ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Inte en aning... men bilden är riktigt bra Skuren eller satt den direkt i kameran ? Väldigt effektfullt och den sista stolen signalerar tillputsning men helt säker kan man aldrig vara... () Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 15, 2011 Author Share Posted October 15, 2011 Skuren eller satt den direkt i kameran ? Bilden är beskuren för att undvika störande objekt. Jag envisas med fast optik och organisk zoom är ju ibland begränsad. Vi är på Vätterns allra sydligaste strand och besöker Smålands Musik och Teater, SMOT, i Jönköping. I nya Kulturhuset Spira har man bråda dagar för att hinna med Grand opening 11-11-11: Det är Anders Gade som promenerar ikapp oss i förgrunden. Han har i fotoögonblicket just fått reda på att han blivit bedstefar för första gången. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 15, 2011 Author Share Posted October 15, 2011 Kulturhuset Spira inrymmer fyra scener med totalt ca 1700 platser. Här är Konsertsalen och Teatersalongen markerade: Utöver det finns den flexibla salen "Kammaren" och en caféscen, och man har förberett även för utomhusscener. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 15, 2011 Author Share Posted October 15, 2011 Gert Wingårdhs interiördesign är mycket smakfull. I gemensamma ytor är det ljus träpanel i olika snitt på väggar och i tak, golv av obehandlad ölandssten. Inslag av skarpa, glada kulörer i grönt (teater) och orange (konsert) eller komplementfärger till dessa. Från vänster Maths Nyström från Göteborgsoperan, Anders Gade, Jenny Groothuis från Malmö Stadsfastigheter och Erik Pålsson från Landstingsfastigheter. Alla material har valts med miljöhänsyn och det är inte bara som man säger. Det är Landstingsfastigheter i Jönköpings län som är projektutvecklare och byggherre, och Erik Pålsson är mycket engagerad i alla frågor som berör projektet. Allt inbyggt material registreras i landstingets databas för beräkning av miljöpåverkan och som underlag för framtida underhåll. Lägg märke till lågt placerade uttag för ström och bredband i foajén. Det kanske blir så att allmänheten kan ladda sina apparater och koppla upp sig... Ett annat exempel på fokusområden för projektet är tillgänglighetsaspekter, som berör allt från angöring med bil, kontrastmarkeringar, platser för rörelsehindrade, läsbarhet på menyer i restaurangen mm. Observera att byggnaden inte är klar och slutstädad. Man kommer se nakna don och armaturer, kablar, undertak, tejp etc lite här och var några dagar till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 15, 2011 Share Posted October 15, 2011 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_3882.JPG Skiljer det sig mycket ackustiskt sett mellan teatern och konserthuset? Eller ligger den stora skillnaden mellan dom på det scentekniska? Som arrangör måste der vara bra med full flexibilitet så det går arrangera t ex musikfestival och använda båda scener parallellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 15, 2011 Author Share Posted October 15, 2011 Skiljer det sig mycket ackustiskt sett mellan teatern och konserthuset? Eller ligger den stora skillnaden mellan dom på det scentekniska? Som arrangör måste der vara bra med full flexibilitet så det går arrangera t ex musikfestival och använda båda scener parallellt. Det skiljer lika mycket mellan akustiska krav och geometri som i scentekniken faktiskt. Man kan idag optimera för olika typer av arrangemang, men det är viktigt att bestämma vad som ska ges högsta prioritet. Om marknadsavdelningen får för mycket att säga till om kan det gå ut över konsten och huvudsyftet med respektive sal. Jag upplevde både konsertsalen och teatern som klangfulla, men konsertsalen har en mörkare och längre klang. Vi går väl in i konsertsalen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 15, 2011 Author Share Posted October 15, 2011 Salens mått är ca 33x20m och kan i sammanhanget därför kallas en bred shoebox; Merparten av övermaskineriet är avsett för teater och förstärkt musik; Varje stol ska riktas så bra det går mot dirigenten så att både siktlinje och direktljud blir optimalt; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 15, 2011 Author Share Posted October 15, 2011 Idag krävs det att en sal som denna förses med styrd till- och frånluft. Här har man byggt volymen under gradängerna som en tryckkammare och försett varje stol med ett tilluftsdon. Det är mycket viktigt att flödet över dessa don inte alstrar hörbart ljud, speciellt om salen används för inspelningar. För att återknyta till Bebops frågeställning gäller detsamma för belysning. Dels måste man undvika belysning som låter, dels är det svårt att kyla bort den värme som alstras vid "showbelysning". En konsertsal måste vara extremt fri från installationsbuller (luftflöden, fläktar, ljus, motorer) eftersom allt ljud förstärks av rumsakustiken. En utmaning i kulturhus som detta är att avisolera salarna från varandra. Det kan mycket väl vara genrep med Charlotte Perelli i en sal samtidigt som man har en inspelning med en kammarensemble i en annan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 15, 2011 Share Posted October 15, 2011 Vet du hur golvet är gjort och av vem? Lösa stavar eller färdiga "mattor" med limmade stavar? Oavsett hur det är gjort så är det en utmaning och lägga dom svängda med stolsraderna i "kilform" med tanke på svällning och krympning när RH ändras. Men jag antar att ni har koll på att hålla jämn RH. Annars kan det lätt bli "plocke pin". Normalt brukar vi räkna med att trä sväller/krymper 1,5 mm per breddmeter mellan RH 30-60 %. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 16, 2011 Author Share Posted October 16, 2011 Vet du hur golvet är gjort och av vem? Lösa stavar eller färdiga "mattor" med limmade stavar? Oavsett hur det är gjort så är det en utmaning och lägga dom svängda med stolsraderna i "kilform" med tanke på svällning och krympning när RH ändras. Men jag antar att ni har koll på att hålla jämn RH. Annars kan det lätt bli "plocke pin". Normalt brukar vi räkna med att trä sväller/krymper 1,5 mm per breddmeter mellan RH 30-60 %. Jag har för mig att det är en industriparkett som är limmad mot flera lager plyfa. Ska kolla upp det. Golvet är ännu en faktor att undvika för stora temperatur- och RF-variationer. Här kommer lite fler översiktsbilder av salen... Längst bak övre balkong; Längst fram bakom scenen; Reflektorerna kan justeras för olika arrangemang, men lägg märke till att de måste vara ganska högt för att inte skymma sikten från balkong. Går man närmre inpå sidoväggar ser man att det knappt finns några plana ytor; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Imponerande projekt och det som imponerar mest är hur fasen ni kan hålla ihop allt med all den input från olika håll som måste till och sedan rulla ut projektet med mängder av leverantörer. Och alla mått skall stämma, tider, mm. Fan, vi klarar ju knappt att driva ett projekt med att introducera en ny lasyr i tid... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 16, 2011 Author Share Posted October 16, 2011 Som ett mellanspel kan nämnas att MSO hade hemmamatch igår och i förrgår med temat filmmusik: Ett smakprov med Adagiot från Spartacus av Khachaturian, finns på Decca SXL 6000 med Wien-filharmonikerna. Eller Onedinlinjen om man så vill <--- Klicka! Ur programmet; 20th Century fox Fanfar (arr Berglund) Parade of the Charioteers från Ben Hur Miklos Rozsa Onedinlinjen Chatjaturjan, "Adagio Spartacus" Pirates of the Caribbean Klaus Badelt/Hans Zimmer Eyes wide shut Vals nr 2 ur Jazzzvit nr 2 Sjostakovitj Titanic James Horner Go West! The Sea Hawk Erich Wolfgang Korngold Out of Africa John Barry Paraplyerna i Cherbourg Michel Legrand Indiana Jones John Williams Schindlers list John Williams Harry Potter John Williams Star Wars John Williams Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Imponerande och fascinerande!!! Både byggena och tråden!!!! Super Calle! \\K-man Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 16, 2011 Author Share Posted October 16, 2011 Tack! Åter till konsertsalen i Kulturhuset Spira där bananerna till förstärkta konserter kan hissas upp genom och döljas ovanför reflektorerna, och scenbelysningen är integrerad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Niklas F Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Snygga kort, men jag skulle mer än gärna se en liten skvätt med HDR på endel utav interiörbilderna. Detta hade lyft dom ett snäpp till tror jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 18, 2011 Author Share Posted October 18, 2011 Det återstår några mantimmar innan Teaterscenen är klar, men man är redan i full gång med repetitioner; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 18, 2011 Author Share Posted October 18, 2011 Här ska det bli en Caféscen med fönster mot sjön (som ev kallas Vättern); Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 18, 2011 Author Share Posted October 18, 2011 Kammaren är en flexibel sal med teleskopläktare och variabel akustik; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 18, 2011 Author Share Posted October 18, 2011 Wingårdh har även designat en del av inredningen, exvis stolar i omöjliga former och glada kulörer; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 18, 2011 Author Share Posted October 18, 2011 Även övningsrummen har börjat användas. I detta stora övningsrum har man använt Svanå AD40 på en del av väggytorna; Och här ser vi en praktisk vagn för notställ; Tänk att ha detta som lyssningsrum! :mm: Kanske något för High End Society / Sweetspot 2012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted October 18, 2011 Share Posted October 18, 2011 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_3844.JPG Kartongerna bidrar omedelbart till en slags hifikänsla... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted October 19, 2011 Author Share Posted October 19, 2011 Kartongerna bidrar omedelbart till en slags hifikänsla... Jag tror tyvärr att det enbart är mjuka paket Jag kan försöka jaga rätt på lite mätningar från konsertsalen om det finns intresse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 18, 2011 Author Share Posted December 18, 2011 Det pågår sedan några år en intressant diskussion om förändring av akustisk smak hos konsertbesökare. Många musikälskare känner musiken främst från sin hemanläggning, som med stigande intresse blir mer och mer hifi. Med avspelning av mickat ljud låter det ganska fjärran från en traditionell konsertupplevelse. Många hifientusiaster blir förvånade, en del besvikna, efter sitt första konsertbesök. Även om man går på konsert då och då, så blir det normalt betydligt fler timmar man lyssnar på inspelad musik än man har möjlighet att lyssna live. Det gör troligen att man ser inspelningar mer och mer som norm, eller att man åtminstone förväntar sig en klarhet och fyllighet i presentationen som liknar det man hör på en inspelning. Anders Gade (Gade & Mortensen Akustik) tar upp ämnet i en artikel i #3-4 2011 Journal of Building Acoustics, och har även utfört en rad jämförelser. Bild: http://www.musikhusetaarhus.dk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 18, 2011 Author Share Posted December 18, 2011 Ett exempel är Aarhus Konsertsal, som är en skolåda med 1300 sittplatser, där man fick möjlighet att mäta i salen samtidigt med en planerad inspelning. Signalprocesser genomfördes enligt förutbestämd plan som utarbetats av inspelningsproducenten. Resultaten sammanställdes i jämförbara storheter (ISO 3382), med klarhet beräknad som C80 och efterklang som T60 och EDT. Resultat från Århus konsertsal: Skillnad mellan mätning och inspelning. Medelvärden 250 - 2000 Hz. Bild: Multi-Science Publishing Co. Ltd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 18, 2011 Author Share Posted December 18, 2011 http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...hus_c80_edt.jpg Resultat från Århus konsertsal: Skillnad mellan mätning och inspelning. Medelvärden 250 - 2000 Hz. Bild: Multi-Science Publishing Co. Ltd. Som syns ligger C80 ca 3dB högre för inspelningen jämfört med mätning i salen. Det finns också en artificiell efterklang tillagd i inspelningen, en halv sekund längre än den redan tillräckliga efterklangen i salen. Men, C80 och T60 kompenserar varandra, så att EDT är nästan identisk mellan inspelning och sal. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 Det pågår sedan några år en intressant diskussion om förändring av akustisk smak hos konsertbesökare. Många musikälskare känner musiken främst från sin hemanläggning, som med stigande intresse blir mer och mer hifi. Med avspelning av mickat ljud låter det ganska fjärran från en traditionell konsertupplevelse. Många hifientusiaster blir förvånade, en del besvikna, efter sitt första konsertbesök. Även om man går på konsert då och då, så blir det normalt betydligt fler timmar man lyssnar på inspelad musik än man har möjlighet att lyssna live. Det gör troligen att man ser inspelningar mer och mer som norm, eller att man åtminstone förväntar sig en klarhet och fyllighet i presentationen som liknar det man hör på en inspelning. Intressant aspekt detta med jämförelsen mellan inspelad musik och liveframträdande. Går ganska ofta på livekonserter som i och för sig är en blandning av direktljud och PA-ljud. Men kan konstatera att det är ganska stor skillnad mellan konsertljud och uppspelat hifiljud. Konstaterar precis det du beskriver att man sällan hör den diskantupplösning och bastyngd som kan finnas i ett hemmasystem, i en konsertsal eller klubbspelning. Tror att det är ganska nyttigt att besöka liveframträdanden regelbundet så man inte tappar referensen. Att det förändrar akustisk smak hos publiken kan jag säkert tänka mig. Mycket musik förr i tiden spelades i stora kyrkorum med lång och okontrollerad akustik och efterklang. När sedan musiken flyttade in i konserthus odyl.blev efterklangen och tonen en annan. Hemska tanke om man vill ha ljudet som en enkel hemmaanläggning istället. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 21, 2012 Author Share Posted January 21, 2012 Ganska bra artikel om KKH i Sydsvenskan i veckan: http://www.sydsvenskan.se/malmo/article160...attebygget.html Stefan Lindhe (M) och Daniel Sestrajcic (V) i sydsvenskan som operarivaler. Foto: Åsa Sjöström / Sydsvenskan Dock har Sydsvenskan och en rad politiker aldrig satt sig in i MSOs verksamhet. Man ser det tydligt i kommentarer och uttalanden som framförts under hela resan. Exvis spelar man inte opera, det gör man på Malmö Opera, och uttalanden om finkultur är en snedvriden beskrivning. Det räcker man tar en snabb titt på vårens program med Gunhild Carling, Jill Johnsson, Killer Queen och t.o.m Sten & Stanley. Våra barn spelar det världsberömda dataspelet Assassins Creed, där MSO har gjort musiken. Osv... Och det breda utbudet kommer förstärkas ytterligare när man får lokaler som är bättre lämpade för avancerade produktioner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 24, 2012 Author Share Posted January 24, 2012 Hur kategoriserar man subjektiva egenskaper och psykologiska variabler till fysiska variabler för hur det låter i en konsertsal Leo Beranek har gett sig på en sådan beskrivning med 18 punkter, som jag till viss del har tolkat själv ( = risk för fel och brister); 1. Intimitet Detta är upplevelsen av musiken som spelas i en liten sal och beror på fördröjningen mellan direktljud och första reflektioner. Således kan en stor sal förmedla akustisk intimitet om reflektorer placeras på lämpliga ställen för att ge en kort tidsfördröjning. 2. Livlighet Detta är effekten av en lång efterklang vid höga och medelhöga frekvenser, dvs över 500Hz. 3. Värme Det här är effekten av en lång efterklang vid låga frekvenser, dvs under 500Hz. Om vissa lågfrekventa toner har en alltför lång efterklang upplevs ljudet som ojämnt och bumligt. 4. Direktljudets styrka Detta är självförklarande. 5. Efterklangens styrka Detta är också självförklarande. 6. Definition eller Tydlighet Det här är upplevelsen av musik som distinkt till skillnad från murrig eller luddig. Beranek skiljer mellan "horisontell" definition, till vilken grad ljud som följs åt hålls isär, och "vertikal" definition, till vilken grad ljud som alstras samtidigt hörs separerat. Han säger också att definitionen är; - en funktion av tiden för ankomsten av de första reflektionerna och är därför relaterade till intimitet - en funktion av efterklang och därför relaterad till livlighet - en funktion av avståndet mellan lyssnaren och musikern och därför relaterad till direktljudets styrka och - en funktion av volymen och därför relaterad till efterklangens styrka. Eftersom definition är relaterad till dessa fyra andra egenskaper menar Beranek att man inte behöver betrakta definition separat vid bedömningen av akustiken i en sal. 7. Briljans Briljans definieras som en ljus, klar, sjungande ton, rik på övertoner. Briljansen beror av de höga frekvensernas återgivning och utklingning, och påverkas av fördröjningen mellan direktljud och första reflektioner, förhållandet mellan högfrekvent efterklang och mellanregisterefterklang, avståndet till lyssnaren från musikerna och förekomst av ljudreflekterande material. Briljans är därför relaterad till livlighet, klarhet och intimitet, och Beranek ger därför inte den här parametern någon separat viktning i sin bedömning. 8. Diffusion Diffusion är upplevelsen av hur efterklang verkar komma från alla håll samtidigt och med samma styrka. Det kan uppnås i en sal med lång efterklang och ett överflöd av oregelbundna ytor som reflekterar ljudet i alla riktningar. 9. Balans Balans uppnås när olika delar av orkestern har rätt relativ ljudstyrka. Det styrs såklart av dirigenten, men bara till viss del. Musikerna får stor hjälp av reflekterande ytor runt och ovanför scenen. 10. Blend (homogenitet) Blend är upplevelsen av att höra orkestern som helhet, snarare än att höra dess beståndsdelar separat. I likhet med balans beror det på musikernas placering och utformningen av reflekterande ytor runt och ovanför scenen som blandar ljudet innan det når publiken. Beranek behandlar balans och blend som en effekt eftersom båda på samma sätt är beroende av musikernas placering och scenens reflektion. 11. Ensemble Det här är ett mått på musikernas förmåga att spela unisont som i sin tur beror på deras förmåga att höra varandra. Ensemble uppnås om scenen inte är för bred och om den omges av reflekterande ytor. 12. Attack Detta upplevs av musiker om salen verkar reagera direkt på en ton. Beror på hur de första reflektionerna når örat. Om reflektioner kommer för sent kan de låta som ett eko. Om musikerna endast hör reflektionerna från scenen blir de inte medvetna om salens akustik alls. Attack är relaterad till intimitet, livlighet, diffusion, ensemble och eko, och behandlas därför inte separat av Beranek. 13. Konsistens Detta är en subjektiv egenskap som hänger ihop med hur reflektionsmönstret som når örat ser ut. Det beror både på reflektionernas avstånd och styrka. 14. Frihet från eko Detta är självförklarande. 15. Frihet från buller Detta är också självförklarande. Buller kan komma utifrån eller från maskineri, golv, stolar, ventilation, toaletter mm. 16. Dynamikomfång Det här är omfånget av ljudnivå över vilken musik kan höras för olika frekvenser. Den lägsta nivån bestäms av bakgrundsbrus som normalt utgör ljud från publik och andra bullerkällor. Den högsta nivån avgörs av hur starkt musikerna kan spela och salens akustiska egenskaper. Dynamikomfång relateras därför till punkt 4, 5 och 15, och behöver inte behandlas separat. 17. Tonal kvalitet Tonal kvalitet i en sal kan bli förstörd genom överdriven absorption som leder till förlust av vissa frekvensband, eller att orgelrören ringer, eller att ett fnitter ekar mellan två parallella reflekterande ytor osv. 18. Enhetlighet i hela salen Det ska inte vara stora variationer i salens egenskaper för olika sittplatser. Leo Beranek. Bild: http://www.leoberanek.com Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.