eliot Posted May 30, 2011 Share Posted May 30, 2011 OK, tack Här är en alternativ vy; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_1051.JPG Den bilden var läcker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 1, 2011 Author Share Posted June 1, 2011 Här ser vi den stora konsertsalen i DR Koncerthus; Huset är ritat av den franske arkitekten Jean Nouvel och Yasuhisa Toyota var ansvarig för akustiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 1, 2011 Author Share Posted June 1, 2011 Det ska vara upp till 1000 Lux på scenen; ...men läktartrapporna kan vara lite mer dunkla om än med kontrastmarkeringar; Podiet i stora salen är exakt likadant som i övningssalen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Här ser vi den stora konsertsalen i DR Koncerthus; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_1144.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_1149.JPG Huset är ritat av den franske arkitekten Jean Nouvel och Yasuhisa Toyota var ansvarig för akustiken. Man får en känsla av magi och surrealism med denna ljussättning och design. Oerhört läckra bilder från både in- och utsidan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
crion Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 (edited) Hmm fick lite vibbar från Oslo Operahus med träet även om de egentligen är rätt olika Edited June 1, 2011 by crion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted June 1, 2011 Share Posted June 1, 2011 Mäktigt konserthus!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Det var en redig konsertsal minst sagt Är det möjligtvis en orgel vi ser i bakgrunden på denna bild ? http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_1136.JPG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sker Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 (edited) Opera huset i Sydney, ett exempel på ett projekt där akustiken tyvärr inte riktigt blev som man ville Edited June 2, 2011 by sker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Käera Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Imponerande bilder på olika konsert o operahus,att få till ljudet perfekt måste vara svårt men om man inte blir nöjd i efterhand måste det väl vara ett lite nederlag kan tänkas,att rätta till det i efterhand känns inte lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Kul att se alla dessa konsertsalar och höra utifrån akustisk synvinkel hur man lyckats. Berwaldhallen är nog tyvärr också ett exempel som i vart fall inledningsvis blev en besvikelse rent akustiskt. Senast jag var där lät det bra. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=4148431 Kanske inte så bra som denna hall som ligger i världsklass. Men då visste inte hur man skulle beräkna. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...=8931&st=15 Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 2, 2011 Author Share Posted June 2, 2011 Är det möjligtvis en orgel vi ser i bakgrunden på denna bild ? Ja för böveln. Troligtvis är piporna dubbelt så långa som vad som syns på bild. Kanske inte så bra som denna hall som ligger i världsklass. Men då visste inte hur man skulle beräkna. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...=8931&st=15 Gissa om jag blev paff när du startade den tråden i februari! Jag lovar återkomma om Grosser Musikverein... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted June 2, 2011 Share Posted June 2, 2011 Imponerande bilder på olika konsert o operahus,att få till ljudet perfekt måste vara svårt men om man inte blir nöjd i efterhand måste det väl vara ett lite nederlag kan tänkas,att rätta till det i efterhand känns inte lätt. Då kanske man gör som arkitekten till tornet på Vor Frelsers Kirke i Köpenhamn som enligt legenden tog livet av sig genom att hoppa från kyrktornet när det visade sig att tornspiralen skuvade åt fel håll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 4, 2011 Author Share Posted June 4, 2011 Då kanske man gör som arkitekten till tornet på Vor Frelsers Kirke i Köpenhamn som enligt legenden tog livet av sig genom att hoppa från kyrktornet när det visade sig att tornspiralen skuvade åt fel håll Lite sné hade man väl blivit, men det där var kanske att överdriva Köpenhamn har även det fina Skuespilhuset på Det Kongelige Teater; De 6m höga fackverksbalkarna i övre våningen är 80m långa och kragar ut 29m över kajen. Kajen har en nästan sömlös förbindning med de allmänna ytorna i den publika entrén; Nu verkar det ju här nästan som om vi bara åker runt och tittar på en massa trevliga hus, men jag kan intyga att så är inte fallet. Vi är ett team som jobbar febrilt med en design2cost för att skapa en realitet av bläcket som signerade ett kontrakt. En del av de som syns på bild har som specialkompetens att förflytta luft på ett tyst sätt. Vi får hoppas att de lyckas igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 4, 2011 Author Share Posted June 4, 2011 Som malmöbo tar det en halvtimme att ta sig till Skuespilhuset. Citytunneln till Kongens Nytorv, en promenad längs Nyhavn och Copencabana och sedan är man framme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 4, 2011 Author Share Posted June 4, 2011 Teaterscenen hade skum belysning, men wow vilken klang Den danske scenteknikern stod på balkong 1 till vänster medan jag satt högst upp till höger. Jag hörde tydligt när han viskade om Werthers kärlek till Lotte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted June 6, 2011 Share Posted June 6, 2011 Som malmöbo tar det en halvtimme att ta sig till Skuespilhuset. Citytunneln till Kongens Nytorv, en promenad längs Nyhavn och Copencabana och sedan är man framme. http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr.../havnebadet.jpg http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...uespilhuset.JPG Tänk att en plankhög kan bli så mycket! Mycket läckert linjespel! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffin Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Kul tråd! Roligt för Malmö med möjlighet till ett utökat musikutbud och mer kultur i en stad under förvandling! Har själv förmånen att arbeta som projekteringsledare, med ett stort konserthus i Sverige, som skall byggas ut och om för en knapp miljard kr. Akustiken i denna konsertsal tas på största allvar. I projektet har vi två akustikföretag engagerade, en lokal från Sverige, samt en internationell erkänd akustiker, som är Mr Yasuhisa Toyota. Hans filosofi beskriver han lite närmare här, i samband med byggandet av Elbphilharmoni i Hamburg. Mr Yasuhisa Toyota arbetar för Nagata Acoustics som utfört ett femtiotal konsertsalar runt om i världen. I denna planeringsprocess finns inte någon "kamp" mellan arkitekt och akustiker, som antytts tidigare i tråden. Alla parametrar utreds och optimeras, där arkitektur, tillgänglighet, akustik, logistik, ekonomi och kulturhistoria etc., alla är lika viktiga delar i en helhet. Projektets kvaliteter kommer ligga i förmågan att alla kan lyssna på varandra och att välja rätt avvägningar inför viktiga beslut. I mer komplexa vägval engageras alltid beställaren, där alla fakta belyses inför medvetna vägval. Vilket projekt jag arbetar med, får jag ligga lågt med tills det finns politiska beslut för ett genomförande. Jag kan återkomma när projektet är mer offentligt. /muffin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilgore Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Läste i Sydsvenskan i morse att herr Reepalu sköt på beslutet ang nytt konserthuset då han tyckte driftskostnaderna är för dyra... http://www.sydsvenskan.se/malmo/article149...-framtiden.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 I denna planeringsprocess finns inte någon "kamp" mellan arkitekt och akustiker, som antytts tidigare i tråden. Alla parametrar utreds och optimeras, där arkitektur, tillgänglighet, akustik, logistik, ekonomi och kulturhistoria etc., alla är lika viktiga delar i en helhet. /muffin Är inte detta bara ett mer politiskt sätt att lägga fram samma sak? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Läste i Sydsvenskan i morse att herr Reepalu sköt på beslutet ang nytt konserthuset då han tyckte driftskostnaderna är för dyra... http://www.sydsvenskan.se/malmo/article149...-framtiden.html Det är ju ett bra exempel på hur kompromisser kan leda fram till ett sämre slutresultat. Om det kompromissas för mycket är det inte säkert att det blir ett steg framåt akustiskt och då blir det heller inte så intressant för publik och musiker heller. Belackarna är snabbt framme och lyfter fram skola, vård och omsorg som det alenarådande i ett samhälle. För att stå ut livets vedermödor krävs också kultur. Det drar också till sig andra investeringar. Företag behöver också kunna locka med en intressant stad att leva i för att locka de bästa krafterna som bidrar till ännu mer investeringar. Förhoppningsvis är det bara en del av ett förhandlingsspel. Hoppas det går vägen i slutändan. Calle_Jr med team får slipa pennan lite extra ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindvall Posted June 9, 2011 Share Posted June 9, 2011 Kul att få se så många olika konsertlokaler! Då kanske man gör som arkitekten till tornet på Vor Frelsers Kirke i Köpenhamn som enligt legenden tog livet av sig genom att hoppa från kyrktornet när det visade sig att tornspiralen skuvade åt fel håll I länken som eliot hänvisar till, som jag tog mig tid att skumma igenom, så står det följande: A persistent story says that de Thurah committed suicide by jumping from the tower, supposedly because the spire, against King Frederik V's wishes, twisted to the right. This story is untrue, de Thurah died at home in his bed seven years after the consecration of the church, penniless but also respected by his contemporaries. As for Frederik V, he was well satisfied with this new landmark in his city and for shipping. The steps wind to the right as they should if the tower is to be defended with the right hand while the left hand rests on the railing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 11, 2011 Author Share Posted June 11, 2011 Jag kan återkomma när projektet är mer offentligt. Där ser man Vi håller tummarna! Är inte detta bara ett mer politiskt sätt att lägga fram samma sak? Jo, det tycker jag. Men projektteam som jobbar så brukar ge bra projekt, och tvärtom. Läste i Sydsvenskan i morse att herr Reepalu sköt på beslutet ang nytt konserthuset då han tyckte driftskostnaderna är för dyra... Jag vill inte kommentera det som skrivs mer än att det handlade om att man sköt fram ärendet om driftskostnader till nästa möte i kommunstyrelsen. Det är inget som berör framdriften just nu. Projektet är startat och rullar på Kul att få se så många olika konsertlokaler! Tillbaka till Skuespilhuset och den fantastiska salen är helt utformad för maximal taluppfattning och sikt, vilket man har löst perfekt på både mikro- och makronivå. En viktig del är utformningen av ytor, och väggarna är murade med engelsk lersten. Stenen är 6cm hög och förekommer i fyra olika längder upp till ca 50cm. Ett mödosamt hantverk där de tryckta fogarna är betydligt djupare än normal murning med tryckt fog; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffin Posted June 11, 2011 Share Posted June 11, 2011 Skrev om Kgl Teatret/Skuespilhuset tidigare i den här tråden, som ett exempel på smart integrerad diffussering av en väggyta. Sen bidrar ju rummets ovala planform till att öka hörbarheten i rummet. Jag upplevde också akustiken som mycket bra på plats. Projektet är ett fint exempel på gott samarbete mellan arkitekt och akustiker. Arkitekt Lundgaard&Tranberg, akustiker Gade&Mortensen A/S. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 11, 2011 Author Share Posted June 11, 2011 Skrev om Kgl Teatret/Skuespilhuset tidigare i den här tråden, som ett exempel på smart integrerad diffussering av en väggyta. Sen bidrar ju rummets ovala planform till att öka hörbarheten i rummet. Jag upplevde också akustiken som mycket bra på plats. Projektet är ett fint exempel på gott samarbete mellan arkitekt och akustiker. Arkitekt Lundgaard&Tranberg, akustiker Gade&Mortensen A/S. Jag minns att jag läst det Muffin, men hade glömt av det Tack för det. SMT ställde en fråga i den tråden och murstenen och förbanden är framtagna i samarbete och specifikt för denna sal. De 650 stolarna kanske inte ser så mycket ut för världen, men de är specialkonstruerade för detta projekt. Den röda ull-velouren har ett stänk svart pigment vilket gör den väldigt mörk när belysningen i läktaren släcks. En tom stol har anpassats så att den har ungefär samma absorberande effekt som en människa, så att akustiken inte påverkas av antalet lediga platser. Varje stol är riktad mot scenen med två egna armstöd, och den är utformad med 12 olika ramtyper baserat på behovet av olika sitthöjd och ryggstödets lutning. ...den var dessutom skön att sitta i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 11, 2011 Author Share Posted June 11, 2011 Det var som Muffin skrev Lundgaard & Tranberg som stod för det vinnande förslaget i en arkitekttävling 2002, och Gade & Mortensen ansvarade för akustikmiljön. Anders Gade visade oss runt och han kan med rätta vara stolt över resultatet. Här ett par interiörbilder från personalmatsalen! Med detta utförande (vilket man kan se lite varstans i denna byggnad) skulle vi få allt som slutar på -verk och -förbund efter oss i Sverige. I Danmark går fortfarande stil och skönhet före säkerhet. Åtminstone i prestigeprojekt. En uppmärksam Bebop ser att de har parkett även vertikalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 11, 2011 Author Share Posted June 11, 2011 De 80m långa fackverksbalkarna tillverkades i Baltikum, var och en i fyra sektioner som sammanfogades på andra sidan kanalen och flottades den korta sträckan på plats. Här ligger ett av fackverken som avskiljare mot ett personalbibliotek; Här skymtas hur man gjorde fogberedningen för de kraftiga svetsfogarna; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 12, 2011 Author Share Posted June 12, 2011 I likhet med de flesta teatrar och konserthus finns det flera mindre scener i anslutning till den stora salen. Här en liten teaterscen; Och strax intill en flexibel sal; Dessa salar är inte alls så påkostade i ytskikt och komfort som huvudsalen, och det finns förstås ekonomiska skäl till det, men även en tanke om att få en mer avslappnad stil, närhet och samspel med publiken och kanske lägre förväntningar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted June 12, 2011 Author Share Posted June 12, 2011 I denna fräcka "skottglugg" ut mot kanalen hade man lagt den engelska lerstenen även som golv; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kilgore Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 Där ser man Vi håller tummarna! Jo, det tycker jag. Men projektteam som jobbar så brukar ge bra projekt, och tvärtom. Jag vill inte kommentera det som skrivs mer än att det handlade om att man sköt fram ärendet om driftskostnader till nästa möte i kommunstyrelsen. Det är inget som berör framdriften just nu. Projektet är startat och rullar på http://i587.photobucket.com/albums/ss312/mcr_0266/mn.gif Tillbaka till Skuespilhuset och den fantastiska salen är helt utformad för maximal taluppfattning och sikt, vilket man har löst perfekt på både mikro- och makronivå. En viktig del är utformningen av ytor, och väggarna är murade med engelsk lersten. Stenen är 6cm hög och förekommer i fyra olika längder upp till ca 50cm. Ett mödosamt hantverk där de tryckta fogarna är betydligt djupare än normal murning med tryckt fog; http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_1185.JPG http://www.euphonia-audioforum.se/calle_jr...kh/DSC_1186.JPG Ahh det var ju skönt att höra att projektet rullar på, var rädd att det skulle lägga spå is... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted June 13, 2011 Share Posted June 13, 2011 Jag tror att en av skillnaderna mellan svensk och dansk arkitektur handlar om inställningen till vad arkitektur är för något och hur man utbildar arkitekter i respektive land. I Danmark är det en del av konstvetenskaperna och där är utbildningen lagt tillsammans med konsthögskolan, medan i Sverige är det en del av den Tekniska Högskolans olika utbildningar och då blir teknikberoendet större. Vi har väl få internationellt kända arkitekter idag och egentligen bara en som syns i media och det är Gert Wingårdh. Det senaste tillskottet i Stockholm med Waterfront Building är väl knappast ett exempel på omvälvande arkitektur. Det enda som sticker ut är en "gärsgård" med kromade stavar som omger den yttre fasaden mot vattnet. Lika spännande som Sheratons klinkerbruna fasad. Arkitekter White, men vem där? Jag hade mycket hellre sett ett nytt operabygge på denna plats som är unik, men det är svårt att konkurrera med Ragnar Östbergs stadshus som är enastående i sitt slag i världen. Har nöjet att promenera genom borggården varje morgon och slås att man alltid hittar nya detaljer på detta vackra hus. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.