AudioPega Posted May 24, 2011 Posted May 24, 2011 Hej Har nu några år haft en Audionet Art V1 som har varit i Tyskland och blivit uppgraderad till V2. Vill nu börja leta efter något nytt/annat att spela mina cd-skivor med. Var inne på Hifi Punkten och lyssnade på en Micromega Aria med en Hegel dac inkopplad men övrig utrustning var inte jämförbar med min så jag vet inte säkert om det är något för mig. Kan en begagnad cd-spelare vara ett alternativ för ex max 25" eller bör man isåfall köpa en ny DAC för ca 10" till? Såg att en begagnad Droplet CDP5.0 var ute på en sida, även en Krell men har inte följt cd-spelarnas utveckling de sista 5 åren. Min övriga utrustning är Primare A32, Audionet Pre-G2 och Focal Electra Be927. Någon som har tips på spelare eller borde jag ha den kvar och endast köpa en DAC? mvh Peter Quote
Bebop Posted May 24, 2011 Posted May 24, 2011 Någon som har tips på spelare eller borde jag ha den kvar och endast köpa en DAC? Om det enbart är ljudet du är ute efter så är mitt tips att köpa en DAC, t ex en Weiss, dCS, Audio Research om du vill lägga upp de stora lovorna. De har med all sannolikhet ytterligare dimensioner till ditt ljud. Det finns också en mängd DACar kring 10-20,000, t ex Ayre, North Star, M2 Tech. Om det blir så stor skillnad i ljudet med dessa är jag lite tveksam till. Men det öppnas ju också vägar till att kompletterar med PC/laptop för att nå ännu högre. En annan sak du bör fundera på är vilka källor du kan tänkas vilja koppla in framöver. Då kan du behöva en DAC med fler och olika ingångar som t ex M2 Tech och North Star kan erbjuda. Personligen tycker jag det är viktigt att kunna köra med USB ingång med minimum 24/96 upplösning. M2 Tech klarar ända upp till 32/384 men det känns å andra sidan som lite överspel. Jag kan inte påstå att jag med säkerhet hör någon skillnad över 24/96. Quote
AudioPega Posted May 24, 2011 Author Posted May 24, 2011 Nja, problemet som jag har är att ord som USB och DAC är rena grekiskan för mig inom 2-kanals världen. Vill helst köra med cd-spelare och för- och slutsteg. Lyssnar inte på spotify eller mp3 filer i örat. Men kan givetvis låna hem en Hegel HD20 från den lokale butiken. Orsaken till mitt första besök i butiken var att byta ut golvhögtalarna mot ett par stativare med subwoofer. Lyssnade på ett par mindre Dynaudio med REL subwoofer men de kunde inte tillföra något jag hade redan hemma. Det var då jag istället funderade på att byta den äldre cd-spelaren. /Peter Quote
Bebop Posted May 24, 2011 Posted May 24, 2011 Nja, problemet som jag har är att ord som USB och DAC är rena grekiskan för mig inom 2-kanals världen. Vill helst köra med cd-spelare och för- och slutsteg. Lyssnar inte på spotify eller mp3 filer i örat. Men kan givetvis låna hem en Hegel HD20 från den lokale butiken. Eftersom du funderade på DAC så utgick jag ifrån att du visste vad det är... Men för säkerhets skull så drar jag det här då: I din CD-spelare sitter en DAC - digital to analog converter - från vilken du skickar in signalen i försteget. Om du köper en separat DAC, så tar du ut den digitala signalen från CD-spelaren och in i en externa DAC istället för den interna. Från DAC-en sedan in i försteget med vanliga kablarna du har idag. Däremot behöver du en kabel mellan CD-spelaren och DAC:en. USB-kontakt är en sån där platt sak som man har till datorer. Det är också sådan som på externa minnesstickor - USB minnen. Om du i framtiden lagrar musik på pc så kan du via en sådan köra in dina musikfiler i samma externa DAC (under förutsättning att den också har USB-ingång. Då blir du bl a av med s k jitter (en sorts distorsion) eller åtminstone reducerar den krafigt. Att koppla en extern DAC till din CD-spelare fixar inte detta. Däremot kan den externa DAC:en låta bättre. Med en CD-spelare kan du spela av CD-skivor som har upplösning och bitrate på 16/44,1. Via en PC kan du ladda hem filer som är 24/44, 24/96, 24/176,4 och 24/192. Det är en upplösning som en CD-skiva inte kommer i närheten av. Utbudet är inte enormt idag, men det ökar hela tiden. Jag köpte t ex Paul Simons senaste på vinyl. Jag fick också en kod så att jag kunde ladda ner hela plattan i 24/192 format. Mp3 och andra lågupplösta format är inget jag sysslar med. Det kan duga på joggingrundan men inte för seriös lyssning. Jag är ingen vän av Spotify heller eftersom jag anser att den tillika med många nya yttringar är ett hot mot nyinspelad musik. Jag är så stelbent och gammaldags att jag föredrar att musiker skapar sin konst och att vi konsumenter betalar dess fulla värde. Den åsikten delas av allt färre medborgare och resultatet ser vi på marknaden. Egoismens segertåg över musikvärlden ... Lite off topic men jag kunde inte låta bli... Quote
Hermes Posted May 24, 2011 Posted May 24, 2011 (edited) Nja, problemet som jag har är att ord som USB och DAC är rena grekiskan för mig inom 2-kanals världen. Vill helst köra med cd-spelare och för- och slutsteg. Lyssnar inte på spotify eller mp3 filer i örat. Men kan givetvis låna hem en Hegel HD20 från den lokale butiken. Orsaken till mitt första besök i butiken var att byta ut golvhögtalarna mot ett par stativare med subwoofer. Lyssnade på ett par mindre Dynaudio med REL subwoofer men de kunde inte tillföra något jag hade redan hemma. Det var då jag istället funderade på att byta den äldre cd-spelaren. /Peter Hej Peter! Lyssnade nyss (idag! -- i Tyskland!) på en Audionet Art G3, alltså den nya CD spelaren som har en DAC inbyggd (alltså så att du kan koppla in datorn också; som Bebop sa finns ju en DAC i alla CD spelare). Det lät iallafall mycket bra!! Själv har jag Primare också; faktiskt hela elektroniken -- från CD32 till PRE30 samt A33.2 (alltså inte lika tungt slutsteg som du men snarlikt). Tycker Audionet är lite av samma stil som Primare. Måste säga att denna CD spelare är en av de bästa jag någonsin lyssnat på. Ska jag ta med en från Tyskland?? (tror den är betydligt billigare här än i Sverige) och nästa vecka åker jag hem till Sverige... Ta en funderare - det var iallafall en ide. /Magnus Edited May 24, 2011 by Hermes Quote
AudioPega Posted May 25, 2011 Author Posted May 25, 2011 Hej Bebop jag vet vad en DAC och USB är för något . Det är bara det att jag inte använder det till min stereo. Min dator står låååååååångt från stereon. Lyssnar även jag på inköpta cd-skivor. Senast var det i London på HMV där en del remastrade utgåvor av Queen och Black Sabbath (Deluxe edition) till mycket bra priser jmf med här. Kanske måste omformulera mig i frågan Bör jag köpa en DAC till min "gamla" ART V2 istället för en nyare men ändå begagnad cd-spelare, för bästa ljudförbättringen? Och om det är en DAC, hur mycket pengar pratar vi om? Hifi-klubben har en cambridge för 2800kr, hifi-punkten har en Hegel för 12" och sedan var det du Bebop som nämnde Weiss, dCS och Audio Research som "dyra". Eller räcker det med 25" + ev lite till för en nyare cd-spelare utan separat DAC? En ny Audionet ART G3 blir tyvärr för dyr. Quote
shifts Posted May 25, 2011 Posted May 25, 2011 (edited) Lite syrligt skulle jag vilja säga att för att få bra ljud så kan du börja med att inte köpa de remastrade utgåvorna. Mer seriöst om topic låter det som du behöver låna hem lite prylar i vitt skilda prisklasser och testa, för att sen utröna var pengarna gör sig bäst. Edited May 26, 2011 by shifts Quote
Hermes Posted May 25, 2011 Posted May 25, 2011 Hej Bebop jag vet vad en DAC och USB är för något . Det är bara det att jag inte använder det till min stereo. Min dator står låååååååångt från stereon. Lyssnar även jag på inköpta cd-skivor. Senast var det i London på HMV där en del remastrade utgåvor av Queen och Black Sabbath (Deluxe edition) till mycket bra priser jmf med här. Kanske måste omformulera mig i frågan Bör jag köpa en DAC till min "gamla" ART V2 istället för en nyare men ändå begagnad cd-spelare, för bästa ljudförbättringen? Och om det är en DAC, hur mycket pengar pratar vi om? Hifi-klubben har en cambridge för 2800kr, hifi-punkten har en Hegel för 12" och sedan var det du Bebop som nämnde Weiss, dCS och Audio Research som "dyra". Eller räcker det med 25" + ev lite till för en nyare cd-spelare utan separat DAC? En ny Audionet ART G3 blir tyvärr för dyr. Ja, kan tänkas... ART G3: 5490 euro. Weiss DAC 4980 Euro. som hittat -- men inte sååååå mycket dyrare än 25" + x (om x är lika med 2500 euro).. tror det är betydligt billigare än i Svea rike iaf. Quote
Otto Posted May 26, 2011 Posted May 26, 2011 Hej ! Audionet ART V2 ÄR en MYCKET bra spelare, jag har själv ägt en. Jag tycker inte du ska lägga så mycket som en krona på varken ny spelare eller Dac, speciellt inte innan du har lånat hem och jämfört i ditt system, lyssna i butik är tyvärr ganska meningslöst. Har du nöjlighet, så läna hem t.ex Hegels kritikerrosade HD20, så får du ganska snabbt svar. Skulle du uppleva skillnad(förbättring), vilket jag tvivlar på, ja då är det ju bara att låna hem fler dacar och börja jämföra. Vill du ha ljudförbättringar(förrändringar) i ditt system, så tror jag du ska kika mer på dina andra komponenter, där jag tror du kommer uppleva större förrändringar vid komponentbyten. Är du inte nöjd med ditt nuvarande system ? Om inte, på vilka områden skulle du vilja ha en bättre återgivning ? Quote
Recommended Posts