Jump to content

Är SACD ett format att lita på??!!

JMlab

Recommended Posts

Har kompleterat med en multispelare som även tar sacd.

Har ett 20-tal sacd titlar men har 2 av dem som får "hicka" dvs på vissa låtar så är det precis som att lasern inte spårar den hoppar så att ljudet kommer och går

mycket märkligt! Tittar man på skivotna är de helt felfria och cd spåret spelar det hela felfritt!! Selaren är en Denon 2900

Är det ngn som upplevt det samma??? :?:

Hejsan JmLab

Har du testat skivorna på andra spelare ?? Jag har inte testat SacD själv men jag har svårt att tro att det är mediat som spökar. Antingen skivorna eller spelaren tror jag det beror på.

ha det bäst

J

Har en Primare DVD30 och har aldrig upplevt problem med SACD :app:

- Däremot kunde spelaren till att börja med bara läsa ett fåtal av de DVD-Audio skivor jag prövade. Jag skickade apparaten på lagning men det visade sig att de kunde spela alla skivor inkl. de jag skickade med och aldrig kunnat läsa, och när jag fick tillbaka den så kunde den spela DVD-Audio utan problem och jag har inte upptäckt en tillstymmelse till problem sedan dess. :)

//Eliot

En bekant till mig hade stora bekymmer med sin nyinköpta CD-spelares avläsning för ngt år sedan. Han lämnade in den på garantin, men de sa att de inte fick den att missa en endaste gång, så han tog hem den igen och...samma sak...den hacka och levde, och vissa skivor läste den inte alls.... han blev såklart vansinnig och åkte genast tillbaka....de testkörde maskinen i flera dagar utan några som helst bekymmer....men för att göra kunden nöjd fick han en ny....

Han åkte hem och kopplade in den ståendes på golvet för han orkade inte sätta in den i racket....nu funkade det klockrent. Glädje!....

.....men.....på morgonen därpå då han placerade spelaren i racket igen så uppstod samma fel igen....han möblerade om lite i racket och felet var avhjälpt....det var alltså något fält eller liknande som störde spelaren.....

....troligen inte lösningen i detta fallet, men det ger ändå en liten "tankeställare" :)

\\K-man

Hej JMLAB.

Har selv en Denon DVD 2900 som jeg har haft nu i 6 mdr. Jeg har aldrig haft problemer med SACD som sådan. Men maskinen er ganske følsom over for fedtede skiver uanset om det er vanlige CD eller SACD. Men ellers er det en dejlig maskine som jer er glad for.

M.V.H:

Kim :)

Jeg har haft problem med min SAT CDfix, som på grund af lav/varierende netspænding (230volt) begynde at lyde mærkeligt.

De digitale processer kan således blive forstyret af varierende netspænding ... og nogle apperater er mere følsomme end andre. Min Sony DVD havde ingen problemer.

Vogue

Jag har ett 50tal SACD. Både SACD/Cd-hybrider och rena SACD.

Det är Gondul jag använder sedan 8 månader och den har inte missat en enda gång hitills på SACDskivorna, men däremot någon eller ett par gånger på CDskivor som det visade sig vara lite skit på. Och en avtvättning med tvål och ljummet vatten fixade dom problemen.

Har testat på olika spelare och kan konstatera att felet förmodligen ligger i spelaren,undrar om det ev kan vara ngn form av strålning då den står i ett

rack

precis som ngn som också hade bekymmer med inläsning av vissa Sacd-spår

:dead: :clown:

Felet hittat dvs av ngn anledning är SACD mer känsligt för strålning eller vad det

nu är!! När jag flyttade ut spelaren från racket försvann problemet!!

Med en annan spelare (formodligen med bättre skärmning) kunde de stå kvar i racket utan några problem!! :D