Jump to content

Recommended Posts

Guest Hifi-Perra
Posted (edited)

Jaså, det var så dom hette :D

Jag såg dom i ett klipp på Youtube från mässan nu ikväll.

Du kan se dom

!

Jag trodde att namnet var Futura Amati Monitor men där hade jag allt fel :santagrin:

Edited by Hifi-Perra
Posted

....trots att jag är fullregisterförespråkare har jag alltid varit svag för just Sonus Fabaers Guaernerimodell....och denna utgåva mattar ju inte direkt av det....

\\K-man

Guest Hifi-Perra
Posted (edited)

Finns det någon tillverkare överhuvudtaget som ens kommer i närheten av den designen? :D

Sonus Faber verkar ju lyckas med allt som kommer från den fabriken, snacka om hantverk.

Undra hur många lager lack som det handlar om denna gång? :rolleyes2:

Edited by Hifi-Perra
Posted
....trots att jag är fullregisterförespråkare har jag alltid varit svag för just Sonus Fabaers Guaernerimodell....och denna utgåva mattar ju inte direkt av det....

\\K-man

Guaneri har inte mycket som saknas i basen. Iövriga register är den fullödig!

Calm

Guest Musicus
Posted

Er det bare meg som synes dette ble litt vel med "bling", og likte bedre forrige modellen? :blush:) .....

mvh

Posted
Er det bare meg som synes dette ble litt vel med "bling", og likte bedre forrige modellen? .....

Du är inte ensam! Sonus Faber börjar gå över gränsen, not my cup of tea any more :dead:

Posted

Håller inte alls med er Musicus & Sker :Shame On You: . Jag tycker dom är otroligt vackra och hade passat en Burmester rigg perfekt. Vill ha. :D . Kanske Burmester har ett finger med i spelet...........

Posted
Håller inte alls med er Musicus & Sker :Shame On You: . Jag tycker dom är otroligt vackra och hade passat en Burmester rigg perfekt. Vill ha. :D . Kanske Burmester har ett finger med i spelet...........

Dom har allt. Stiliga, otroligt hantverk,"bling" och sensual som Alan Sircom skriver i Hifi+. Dessutom spelar underbart. Vad mer kan man önska sig. :mm:

Posted
Du är inte ensam! Sonus Faber börjar gå över gränsen, not my cup of tea any more :dead:

Tyckte mig kunna skönja en anpassning till kinesisk nyrikedom när jag först såg Amati Futura på bild.

Efter att ha lyssnat spelar det ingen roll... :)

Posted

Sonus Faber ligger under samma ägare som ARC och Wadia numera vad jag förstått?

Det har gått lite mode i blankpolerad aluminium ;) Har själv drabbats av denna trend :D

Själv störs jag inte så mycket av detta. Kanske beroende på att Ktêman levererar så fantastiskt ljud :mm:

Frågan om vem som var först Franco Serblin eller hans gamla företag?

Calm

Posted (edited)

Det har gått lite mode i blankpolerad aluminium Har själv drabbats av denna trend

Själv störs jag inte så mycket av detta. Kanske beroende på att Ktêman levererar så fantastiskt ljud

Frågan om vem som var först Franco Serblin eller hans gamla företag?

Calm

Oberoende av vem som var först så tycker jag att Ktemas pianolack och blankpolerade aluminium fungerar ihop medans Sonus Fabers materialval inte gifter sig på samma sätt. Hantverkstradition möter industridesign känns lite som multipla personligheter

Edited by sker
Posted
Oberoende av vem som var först så tycker jag att Ktemas pianolack och blankpolerade aluminium fungerar ihop medans Sonus Fabers materialval inte gifter sig på samma sätt. Hantverkstradition möter industridesign känns lite som multipla personligheter

Känslomässigt och ljudmässigt har jag nog sedan länge beträtt Franco Serblins smala och ibland slingriga stig. En stig i musikens tecken.

Vad gäller utförande så har jag alltid varit svag för pianolack och nu särskilt när man nästan får flygelkänslan över kurvan som kabinettet beskriver.

Innovativt som vanligt men mot strömmen följer han sin egen linje.

SF tar en egen väg för att fånga de stora marknaderna i Öster. Det sägs att det var Marco Polo som tog pastan från Kina till Italien, så varför inte ge lite tillbaka.

Calm

Posted

Det där med design, vare sig vi pratar, kläder, golv eller högtalare kommer sällan från en eller fåtal personer. Snarare är det ett antal personer som är duktiga på att följa trender och vara lyhörda för det som sker. Det finns flera institut som jobbar med detta. Det gör även vi. Här är ett exempel från en bild jag gjorde inför en presentation med säljbolag 2009 där jag visade en av de trender som vi kunder förvänta oss och bakgrunden till att vi tog fram golv med pearl och metalliceffekt. Nu ser vi produkterna komma ut. Vem som först kan vi spekulera i men hur som helst var inte branschen först. Design är viktigt när det är så markanta interiörpjäser som högtalare. Det som möjligen kan förundra är att inte fler lägger vinn om att tolka tiden. Sonus Faber och Serblin är mycket duktiga på det och så länge ljudet står i samklang med utseendet så förstärks effekten. Nackdelen med allt för designade produkter är att de blir obsoleter snabbt. Jag tycker dock att Sonus Faber går en fin balansgång.

Gloss.jpg

Burmester var naturligtvis före men i deras fall beror det inte på att de följer en trend. Här är det snarare en personlig smak och om det är så att man håller sig fast vid en stil alltid som Burmester, McIntosh och AudioResearch så fångar man ju en trend förr eller senare. :)

Posted (edited)

Det har gått lite mode i blankpolerad aluminium ;) Har själv drabbats av denna trend :D

Calm

Är det Aluminium? Tror jag inte, har möjligen hört om att det är någon alloy, men såhär ser inte ren aluminium ut, det ser mer ut som stål.

Enligt min mening så har de tagit sin design framåt ett steg till. Jag tycker mycket om det. Men smaken är ju olika och det är ju bra!

Edited by Apexorca
Posted

Har du sett dem annat än på bild? Om inte...ge dig chansen.

Jag har sett ett par i svart trä. Bilderna visar inte i närheten av hur högtalaren ser ut eller upplevs i verkligheten och det gäller det mesta för att få en riktig upplevelse. Sedan om man gillar det eller inte är fortfarande frågan och upp till var och en, men utgångspunkten att det går att avgöra på en bild är inte solklar tycker jag. Jag får rätt stor skillnad i upplevelse av dem på bild och i verkligheten.

Posted
Är det Aluminium? Tror jag inte, har möjligen hört om att det är någon alloy, men såhär ser inte ren aluminium ut, det ser mer ut som stål.

Enligt min mening så har de tagit sin design framåt ett steg till. Jag tycker mycket om det. Men smaken är ju olika och det är ju bra!

I Ktêmas handbok står "hand-polished aluminium top & bottom. Definitivt inte stål vad jag kan se. Kanske Yter-metallurgen Serblins svärson varit i farten?

Calm

Posted
I Ktêmas handbok står "hand-polished aluminium top & bottom. Definitivt inte stål vad jag kan se. Kanske Yter-metallurgen Serblins svärson varit i farten?

Calm

Kan hända, men jag svarade på kommentaren om Sonus Faber... tror jag? :dead:

Posted (edited)

Han säger att kabinettet är förstärkt av aluminium och jag tror det är innuti, men de metalldelar som syns utanför säger han inget om annat än att stativet är i stål. Rätta mig om jag har fel, men ren Aluminium blir inte så hög blankt pga att det oxiderar under normala förhållanden och får en mer matt och betydligt ljusare ton. Är det en alloy kan det kanske få denna färg, men då är ju inte detta Aluminium mer än vad amalgam är kvicksilver . Ev är detta hårklyveri men ändå.

EDIT:

Lägger till text från Sonus Fabers hemsida.

"The “Exo-Squeleton” clamp is implemented by the 2 CNC machined avional nickel-plated end-covers on the top and on the bottom of the cabinet, together with two dual avional rear “wings”, that absorbe, convey and delete spurious vibrations from the cabinet. For a musical reproduction in the deepest silence also innovations from the Sonus faber have been used: the L.V.T. Syste, (Low Vibration Transmission), the Stealth Reflex System and the T.M.D. (Tuned Mass Damper).

Edited by Apexorca
Posted (edited)
Har du sett dem annat än på bild? Om inte...ge dig chansen.

Jag har sett ett par i svart trä. Bilderna visar inte i närheten av hur högtalaren ser ut eller upplevs i verkligheten och det gäller det mesta för att få en riktig upplevelse. Sedan om man gillar det eller inte är fortfarande frågan och upp till var och en, men utgångspunkten att det går att avgöra på en bild är inte solklar tycker jag. Jag får rätt stor skillnad i upplevelse av dem på bild och i verkligheten.

Har sett Futura i verkligheten och kan inte säga att min uppfattning förändrades. Relationen mellan trä och den förnicklade aluminiumlegeringen tyckte jag redan var påtaglig på bild. Men som sagt endast en personlig uppfattning.

Edited by sker
Posted
Kan hända, men jag svarade på kommentaren om Sonus Faber... tror jag? :dead:

Eftersom jag både har sett Futuran och äger Ktêman så ser det ut att vara samma material. Därav mitt svar som handlade om trenden att ha blankpolerade toppar. Inget annat

Om vi förutsätter, vilket vi skall sluta med, att Serblin haft något att göra med Sonus Faber det senaste 4 åren så kan det vara ett antagande att materialet var detsamma. Utseende är nämligen identiskt. Jag struntar faktiskt i vilket innehåll som de olika metalltopparna har jag tänker inte äta dem. :dead:

Men då fastslår vi väl att toppen på Futuran är av någon legering eller något stål. Intressant för den som är metallurg kanske ;)

Calm

Posted

För min egen del så är S.F nya design en hit.En ny måttstock som konkurrenter sneglar efter.Amati Futura och den här modellen är vackra (om man nu kan kalla en högtalare vacker?).

Att folk har skilda meningar i frågan är helt ok,min uppfattning förändras däremot inte. :)

Så jag är en fan av S.F nya linje (förutom den stora,fula,med The i början).Efter att ha sett ur-Guernerin så måste jag säga att den också var otroligt vacker.

Det som är läckert med den första Homage serien är att Guerneri och Amati är två skilda konstruktioner,medans de motsvarigheterna nya modellerna är mer lik varann i finish och bestyckning.

Peace!

/n.o

Posted (edited)

Även om ljudet var den stora anledningen så gjorde ju inte utseendet saken sämre när jag bestämde mig för ett par Amati Futura (i rött). Och jag vill nog kalla dem vackra. De som sett dem här hemma har bara haft possitiva reaktioner på hur de ser ut.

Men som sagt, ljudet är helt underbart. Och då är de inte fullt inspelade än.

Edited by Efny
Posted
Jag struntar faktiskt i vilket innehåll som de olika metalltopparna har jag tänker inte äta dem. :dead:

Men då fastslår vi väl att toppen på Futuran är av någon legering eller något stål. Intressant för den som är metallurg kanske ;)

Calm

För ett ögonblick tyckte jag att materialet i sonusarnas metalltoppar var intressant. Bla därför att det är en fantastiskt vacker yta och känsla i dem. Men håller helt med dig om ovanstående. :blush

mvh