conan Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 (edited) HIGH END München 2011 - lite bilder och reflektioner Tjuvstartar med en liten serie bilder från mässan (och lite annat). Det blir Hi-Fi med Lo-Fi kamera!! Vi startar hemma med en påse vinyl ... En liten riktlinje för denna tråd: - Svart-vitt, cross-processing, sepia, cyano mfl tolkningar är tillåtna. Färgfilmen är inte uppfunnen ännu . - Kommentarer är självklart välkomna!! Mycket nöje!!! Edited May 20, 2011 by conan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 20, 2011 Author Share Posted May 20, 2011 Vi åkte från Skavsta med Ryan Air - något som var i tidigaste laget. Strax efter fyra var jag tvungen att gå upp och åka till flyget. Det är minst fyra timmar för tidigt för mig. Efter en sömnig resa till Memmingen, ca 12 mil från München, väntade bussen till centralen i den bavariska huvudstaden. En kall öl satt helt rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vovven Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 (edited) Mina tankar går till de tappra utställare som trots mycket hög värme tålmodigt och utan beklagande servar oss besökare med välljud. Värmen på de övre våningsplanen var milt sagt bedövande. De besökare som trotsade den varma och instängda luften bjöds dock på många esoteriska musikupplevlser. Bildbidrag Nr 1 visar ett högtalarsystem som stack ut en smula. Antar att WAF på dessa är lågt men det verkar inte hindra somliga från att ta ut svängarna. Ett par Magnepan, Coltrane, Solo, Wilson och liknande ter sig ju faktikst riktigt nätta och blygsamma i jämförelse. Edited May 20, 2011 by vovven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 20, 2011 Author Share Posted May 20, 2011 Sedan, efter en timme eller två irrade vi runt bland smågatorna i centrala München. Helt fel håll visade det sig innan gps-en fattade riktningen. Några kvarter söderut hittade vi en trevlig lunchrestaurang, Der TannenBaum på Herzog-Wilhelm-Straße 23. Öl nummer två och ett riktigt gott mål mat - samt en liten planering inför eftermiddagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 20, 2011 Author Share Posted May 20, 2011 Ett par Magnepan, Coltrane, Solo, Wilson och liknande ter sig ju faktikst riktigt nätta och blygsamma i jämförelse. Ja, de bjässarna var i äkta "Bavarian" style, om det nu finns någon sådan. Jag tänker på maten nu ... den tyska traditionella maten brukar vara av lite grövre kaliber - men mycket god ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 Mina tankar går till de tappra utställare som trots mycket hög värme tålmodigt och utan beklagande servar oss besökare med välljud. Värmen på de övre våningsplanen var milt sagt bedövande. De besökare som trotsade den varma och instängda luften bjöds dock på många esoteriska musikupplevlser. Bildbidrag Nr 1 visar ett högtalarsystem som stack ut en smula. Antar att WAF på dessa är lågt men det verkar inte hindra somliga från att ta ut svängarna. http://i421.photobucket.com/albums/pp298/s...11/DSC03919.jpg Ett par Magnepan, Coltrane, Solo, Wilson och liknande ter sig ju faktikst riktigt nätta och blygsamma i jämförelse. Enligt en mej närstående informant var det detta system (i mitten) det som lät bäst på hela mässan... Dom fabrikat du räknar ut kallade han sibahögtalare i jämförelse... /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 München är en underbar stad med syd-europe-känsla, uteserveringar, många underbara bilar i traffiken och annat sevärt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 Bildbidrag Nr 1 visar ett högtalarsystem som stack ut en smula. Antar att WAF på dessa är lågt men det verkar inte hindra somliga från att ta ut svängarna. Ett par Magnepan, Coltrane, Solo, Wilson och liknande ter sig ju faktikst riktigt nätta och blygsamma i jämförelse. Jag lyssnade på Silbatone på HighEnd 2009 och det lät riktigt bra och jag pratade då med Joe Roberts som marknadsför Silbatone i USA och på 90-talet gav ut tidskriften Sound Practices Vi besöker den koreanska tillverkaren Silbatone Acoustics vars produkter jag varit intresserad av sedan jag läste en fantastisk test av deras försteg Silbatone C-102 Pre-Amplifier: Där kan man läsa att namnet kommer från ledare av silver (SIL), batteridrift (BA), och god ton (TONE) men det var nätdrift som gällde för komponenterna som visades på mässan. Vi lyssnade på Silbatone Reference 300 Amplifier som är en integrerad 300B-förstärkare (35'000€, 2x8 Watt) http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...09/hiend106.jpg Apparaten bara lyser av kvalité och inga skruvar syns http://img.photobucket.com/albums/v53/elio...09/hiend107.jpg Jag fick ett fotografi på högtalaren som man spelade på då , ett par Silbatone Aporia Fotografi: Silbatone Joe hade då varit i Sydkorea och han har lagt ut en intressant reseberättelse: Going East to see Western Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 20, 2011 Author Share Posted May 20, 2011 (edited) Här går det undan ... men vi är bara på onsdagen ännu! Mat i svart-vitt kanske inte ser så gott ut - men jag kan försäkra att denna restaurang var på topp. Det lokala matlaget verkade gå ut här och äta. En hel del affärsmän ... och fina bilar också! Edited May 20, 2011 by conan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 20, 2011 Author Share Posted May 20, 2011 Laddade med ny energi gick kosan mot skivbutiken Optimal Records på Kolosseumstraße 6. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 Jag lyssnade på Silbatone på HighEnd 2009 och det lät riktigt bra och jag pratade då med Joe Roberts som marknadsför Silbatone i USA och på 90-talet gav ut tidskriften Sound Practices Enligt min informant så lär konstruktören av Sibatones förstärkare bo i Malmö... Jag skall pumpa honom på mer info nästa gång vi snackar! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 20, 2011 Author Share Posted May 20, 2011 Inne i butiken fanns en hel del klassiskt, det mesta på tyska skivmärken. Det gick att hitta några utländska, t ex USA-pressar men det mesta från andra länder lyste med sin frånvaro. En stor sektion med hip-hop, techno och elektronika gick att finna samt en del pop och rock samt en egen country-sektion, bl a med Johnny Cash och Willie Nelson. De spelade på dessa högtalare ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 20, 2011 Author Share Posted May 20, 2011 På väg till den andra skivbutiken passerade vi detta tidningsstånd och såg en övergivenhet samtidigt som ett pockande på uppmärksamhet. Var är tidningsförsäljarna som stod i gathörnen från förr? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hifi-Perra Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 (edited) Hej! Jag såg nyss ett par Sonus Faber Futura Amati stativare i klipp Dom vill jag ha i Julklapp Edited May 20, 2011 by Hifi-Perra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 Hej! Jag såg nyss ett par Sonus Faber Futura Amati stativare i klipp Dom vill jag ha i Julklapp Första bilderna jag sett på Guerneri Futura,men den var ju väntat.Vacker som en juvel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Hifi-Perra Posted May 20, 2011 Share Posted May 20, 2011 (edited) Ja, kanske något för den som inte vill satsa på just juveler Det finns en annan tråd här på Euphonia om just denna modell. Du kan läsa mer om den här! Första bilderna jag sett på Guerneri Futura,men den var ju väntat.Vacker som en juvel. Edited May 20, 2011 by Hifi-Perra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 21, 2011 Share Posted May 21, 2011 http://conny.nu/muc11/muc11-7.jpg De spelade på dessa högtalare ... Det ser ut att vara Bose 901. ps. Häftigt med s/v Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 21, 2011 Author Share Posted May 21, 2011 Första bilderna jag sett på Guerneri Futura,men den var ju väntat.Vacker som en juvel. Vi kollade in Sonus Faber lite grann - och det är verkligen ett fint hantverk på dem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 21, 2011 Author Share Posted May 21, 2011 Det ser ut att vara Bose 901. ps. Häftigt med s/v Tack, ja det måste det vara. Det finns lite bilder på dem om man söker på nätet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 21, 2011 Author Share Posted May 21, 2011 En bit längre ner på Fraunhoferstrasse 26 hittar vi Schallplattenzentrale. Butiken har ett brett utbud av skivor av något äldre sort, dvs inte så mycket hip-hop, elektronika osv. Däremot en hel del jazz, pop, rock och klassiskt. Även en del krautrock och lite andra udda genres. Det är lite trångt och så men hellre mycket skivor än mycket ledig plats! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 21, 2011 Share Posted May 21, 2011 Det finns lite bilder på dem om man söker på nätet. Jag hade ett par som gick upp i rök. Det var första gången jag fick förklarat att högtalare inte ska vara placerade direkt mot vägg De hade 11 drivers varav 8 var bakåtriktade. http://conny.nu/muc11/muc11-9.jpg Från s/v till s/g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 21, 2011 Author Share Posted May 21, 2011 Vi avverkar de två sista bilderna från skivrundan på stan ... Mad blir lätt yr av allt bläddrande och sjunkande blodsockernivå ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted May 21, 2011 Share Posted May 21, 2011 Mad blir lätt yr av allt bläddrande och sjunkande blodsockernivå ... Vem är eller blir Mad också TACK för att ni delar med er Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 21, 2011 Author Share Posted May 21, 2011 De allra sista krafterna ägnades åt att leta upp HB ... lite hit och lite dit och några felsteg så kom vi på rätt kurs. Det var Wilhelm V, Greve av Bavaria, som var en mycket törstig själ. Allt importerande av öl frestade på ekonomin tyckte greven. Han fick då förslaget att grunda ett eget bryggeri. Samma dag rekryterade han mästaren vid Geisenfeld kloster, Heimeran Pongraz, att ta fram det första bruna ölet och bygga Hofbräuhaus. Det invigdes som “Alter Hof” 1592. Och nog är ölet brunt och läskande en varm eftermiddag som denna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted May 21, 2011 Share Posted May 21, 2011 De allra sista krafterna ägnades åt att leta upp HB ... lite hit och lite dit och några felsteg så kom vi på rätt kurs. Jo, den vägen har vi också vandrat - Man är tvungen att fråga även om man bara är något kvarter från HB. Deras egen öl riktigt god Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted May 21, 2011 Share Posted May 21, 2011 Jag vill inte störa tråden med allt för mycket ovidkommande info men kan inte låta bli att lägga in en kort kommentar om detta underbara stereo-horn som Björn ovan så snällt fotat åt oss. Mitt namn på detta fantastiska konstverk är "bläckfisken". Det är ett original (!!!) Western Electric stereohorn från 1928 (!!!!!!) och som tillverkades för att stå på de första biograferna. När vi kom in i rummet (Silbatone) så spelade de ett för mig okänt stycke klassisk musik på dCS fulla digital-rigg med sina egna förstärkare. Sällan har jag (om någonsin!) hört ett så realistiskt övertonsregister från en fiol spelas upp av en stereoanläggning. Fruktansvärt imponerande. Sedan slog de snabbt över till de andra nytillverkade hornen vid sidorna med samma musik och klart att det lät mera "hifi" med bättre botten och större tyngd och kraft osv men för mig så tappade de även en del av den osannolika känslan som det gamla WE skapade. Helt grymt! Nästa stycke spelades sedan opera av nåt slag med en kvinnlig sopran och där var det smärtsamt tydligt att de nyare hornen hade klart mindre problem med resonanser nånstans i röst-registret. Trist med ändå sant. Men förstå så kul att dessa personer ändå släpar med sig denna enorma underbara bläckfisk till Munchen bara för att de vill att vi ska få möjligheten att få höra dessa! Tack grabbar. Galet underbart! På tredje våningen så springer jag sedan på Timo (ena halvan av the LARS) som står och samtalar med en för mig okänd man. Den okända verkar tala Svenska men med en kraftig brytning av amerikan. Timo presenterar mig för honom (jag låter namnet vara hemligt då jag helt enkelt inte minns vad han heter. ) Och förstå min stora förvåning då det visar sig att detta är mannen som designat elektroniken till de fantastiska rörförstärkarna från Silbatone! Tydligen så har han jobbat med ljud i olika företag i USA i många år men bor idag utanför Malmö nånstans (Calle Jr mfl, leta upp denna killen och gör hembesök!!!!). Tydligen så är hans fru en koreansk ättling och av olika orsaker så har han fått designa dessa Koreanska Silbatone vid sina besök där. Den mannen vet ett och annat om rör och ljud. Jag har en broshyr från Silbatone (någonstans...) där hans namn står med. Jag hoppas vi alla får höra mer av denna killen! Nu är det kvällsmat. Mvh Lasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 21, 2011 Author Share Posted May 21, 2011 Det gigantiska "teaterhornet" kommer här en liten reflektion över. Som många redan noterat är det ett Western Electric Type 16A Horn med 2x555W elektromagnetisk driver samt en 2x597A elektromagnetisk diskant. Här kan man läsa mer. När vi var inne i rummet spelades klassisk musik följt av ett vokalt stycke. Det var verkligen en upplevelse att både se och höra framförandet. Det var inte "hifi" utan mer en sorts levande varelse som på ett annorlunda vis återgav musik och röster. Verkligen intressant. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted May 21, 2011 Share Posted May 21, 2011 http://conny.nu/muc11/muc11-15.jpg Vi avverkar de två sista bilderna från skivrundan på stan ... http://conny.nu/muc11/muc11-14.jpg Mad blir lätt yr av allt bläddrande och sjunkande blodsockernivå ... Livsfarligt med så mycket skivor på gångavstånd till en hifimässa och hur lätt är det inte att tiden rinner ut i skivhyllorna... Mässan är väl inte ens avslutad och det här måste vara snabbhetsrekord när det gäller mässrapporter. Kul att få hänga med via datorn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 22, 2011 Author Share Posted May 22, 2011 Mässan är väl inte ens avslutad och det här måste vara snabbhetsrekord när det gäller mässrapporter. Kul att få hänga med via datorn! Det är visst idag som avslutningen sker av den 30:e mässan. Av lite olika skäl så kändes det lagom med en mässdag och att dyka ner bland några utvalda, snarare än att täcka in alla utställare. Med andra ord missade vi alldeles säkert många nyheter och intressanta produkter. Det finns garanterat plats för fler trådar med andra vinklingar!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted May 22, 2011 Author Share Posted May 22, 2011 En röd cykel lyser i solskenet. Det för oss direkt in på öronkalibrering ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts