Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej,

Jag är en stolt ägare till en Pathos Logos integrerad hybridförstärkare.

En mycket trevlig pjäs tycker jag.

Den verkar vara av hög kvalitet, såvitt jag kan se, känna och höra.

Men, även solen har sina fläckar.

För en liten tid sedan började fjärren strejka.

Betänk att det är en väldigt 'enkel' fjärr, endast 4 knappar!

CIMG0504.jpg

Men, Pathos har en mycket fin serivice. Både firman i Italien och den svenska importören.

Så, jag blev lovad nya inälvor till fjärren.

Posted

Håller med.Bra service från både företaget och importör.Hade fjärrproblem med min Logos också som blev åtgärdade.Troligen ett typfel på många Pathosfjärrar tyvärr.

Tur då att fjärren är lätt plocka isär, och innehåller få delar. :)

Posted

Fjärrisar verkar ha en begränsad livslängd som det verkar. Har en Pathos InControl/InPower-combo i familjen där funkar samma fjärrkontroll bra med ett undantag och det är poweroffknappen till försteget gör att slutsteget går sönder om försteget stängs av oavsiktligt. Man måste köra i tågordningen slutsteg av först.

Musikal Fidelity skickade för säkerhetsskull med en extra fjärr till KW:n. Lite orginellt men bra.

Just nu har jag tyvärr lite problem med ARC CD7:ans fjärr som funkar så där varannan gång. Men har inte lämnat in den än.

Synd att man tydligen har en vanlig inställning i branschen att fjärren inte är så viktig och därför levererar billiga masstillverkade fjärrisar som brandas med eget varumärke.

Annat är det med ASR mfl märken som har tunga solida och kvalitetsmässigt väl genomarbetade produkter.

Lite egen service med kontaktspray och färska batterier är en bra förebyggande kur.

Calm

Posted

Hej,

Batteribyte testades givetvis först, ingen skillnad.

Pathos fjärr är långifrån en universalfjärr.

Massivt trä och botten i rostfritt hör inte till vanligheterna.

Så här det de nya inälvorna ut.

CIMG0704-1.jpg

Och så här ser det ut innuti fjärren.

CIMG0707.jpg

Efter operationen fungerade allt som det ska.

Inte vet jag om det har någon betydelse, men, på de gamla komponenterna kan man läsa ''Classic one''.

Jag har ingen Classic One utan en Logos, men tydligen fungerar samma fjärr till flera modeller.

På reservdelen stod det ''Pathos''.

Posted (edited)

Det är likadan fjärr till bägge modellerna.Har haft både Classic One och Logos.Troligen till alla Pathos modeller,förutom de största möjligen.Jag kommer ihåg att det stod ClassicOne på Logosens fjärrs kretskort innan byte.

Jag gillade Pathos fjärrar,förutom de lilla problemet den fick.Men de var relativt riktningsokänsliga och bra känsla i reglagen.Inga gummibandseffekter.

På min fjärr blev det gängpaj på skruven som håller fast plåten.Lite galen konstruktion.En stålskruv som är gängad direkt i träet!Jag borrade upp hålet en bit (med en liten träborr)så det rymdes en m4 mutter,som jag sedan limmade fast med epoxi.Det blev bra.

Min nuvvarande Moon förstärkare har en riktigt bra fjärr.Mer knappar men bra känsla.Och tung.Massiv.Något man inte vill tappa på tårna.Sånt gillar jag,måste jag tillstå! Inte att tappa den på tårna menar jag då,utan att den är tung.;)

edit.meningsuppbyggnad

Edited by new order