Jump to content

Nordost Valhalla RCA 0.6m

Recommended Posts

Kan ju vara så att många upplever dem för korta när de möblerar om, o därför måste sälja dem.

Sen är en del av de 60 cm varianter jag mailat på inte orignalterminerade mer än i ena ändan, dvs längre kablar som blivit delade, då brukar jag dra öronen åt mig, för 2:a-hands värdet brukar sjunka, och man vet inte om termineringen är ordentligt gjord...

nu har jag fått valhallakablen så det ska spelas lite :) den är bra mycket vassare i ljudet än min audioquest sky. men vilket driv den har :D nu ska jag se om den mjuknar lite i diskanten efter ett tags spelande.

Misstänker att du är nöjd med Valhalla med tanke på din säljes annons. ;)

jag skulle inte vara rädd för en omterminerad valhalla, jag har en själv som jag och en kompis "moddat" med Furutech kolfiberXLR. Hade möjlighet att testa den mot en orginal neutrikXLR härom dan. Snacka om spel mot öppet mål. När vi bytte till orginalet blev det lite lugnare och vi tänkte båda två men det här är ju rätt bra, faktiskt. När vi bytte tillbaka till min moddade..haksläpp, snacka om dynamik, luft, kropp allt var bättre, rejält bättre.

087.jpg

Adagio: 100% av din förbättring beror ju på att du bytt till bättre och mycket dyrare Furutech-kontakter? Det är inte riktigt relevant i det här fallet när det är en Valhalla som är omterminerad med originalkontakter. Den kan självklart vara precis exakt likabra som en originalterminerad, eller sämre om lödjobbet lödtenn/kontakter håller sämre kvalitet.

En omterminerad kabel är inte per definition bättre eller sämre, men dom kan variera i kvalitet åt båda hållen och det är lite det som är problemet.

Plus som tidigare nämnts att andrahandsvärdet kan vara ordentligt mycket sämre.

Edited by Ekman

Guest Niklas F

Behöver ni ens fundera på varför många forum har låst för kommentarer i annonsdelen?

:D

Jag som trodde det var en annons först, behövdes en dusch för att vakna till liv och se att så inte var fallet, ber om ursäkt

Edited by Niklas F

jag skulle inte vara rädd för en omterminerad valhalla, jag har en själv som jag och en kompis "moddat" med Furutech kolfiberXLR. Hade möjlighet att testa den mot en orginal neutrikXLR härom dan. Snacka om spel mot öppet mål. När vi bytte till orginalet blev det lite lugnare och vi tänkte båda två men det här är ju rätt bra, faktiskt. När vi bytte tillbaka till min moddade..haksläpp, snacka om dynamik, luft, kropp allt var bättre, rejält bättre.

087.jpg

Nej jag backar inte heller på om terminerat om priset är rätt

Håller verkligen med om att det varierar med kvaliteten på lödningar, man kan vara säker på att orginalterminerat är bra. Dom är hemska att skala och rätt svåra att löda även om man är två och en är certifierad lödare. Vi använde silverlod från Furutech. Påfallande ofta hittar man omterminerat med orginalkrympslang, hur går det till undrar man? Jag har sett exempel på usla lödningar på " äkta fabriksmonterade" som sedan visat sig vara kortade av någon handlare eller bekant till handlare som kan få tag i orginlkrympslang. Tror mina q-filer var sådana. När jag skulle byta från xlr till RCA såg lösningarna för taskiga ut. Kabeln är viktig, kontakten minst lika viktig och viktigast av allt är att lödningen eller crimpningen är bra.

Påfallande ofta hittar man omterminerat med orginalkrympslang, hur går det till undrar man? Jag har sett exempel på usla lödningar på " äkta fabriksmonterade" som sedan visat sig vara kortade av någon handlare eller bekant till handlare som kan få tag i orginlkrympslang.

Vill minnas att det cirkulerade en hel del sådana kablar för ett par år sen, det fanns tydligen någon handlare i USA där man kunde köpa Valhalla på lösmeter med originalkrympslang.

Guest Musicus
Vill minnas att det cirkulerade en hel del sådana kablar för ett par år sen, det fanns tydligen någon handlare i USA där man kunde köpa Valhalla på lösmeter med originalkrympslang.

Det var ikke bare i USA slike handlere fantes, det var noen her i nord også, privat personer som kjøpte større lengder og terminerte om til kortere, en kompis kjøpte en slik kabel og fant den utilfredstillende, han mente det var forskjeller (negative) mot den orginal terminerte. Han refunderte den mot en orginal.

Personlig ville jeg ikke handlet en som var behandlet uorginalt.

mvh

Edited by Musicus