Jump to content

försteg

Recommended Posts

Många säger att det är den bästa kombinationen.....

Jag tänkte göra samma inlägg ... :)

Jag har naturligtvis inte hört alla kombinationer, men tillräckligt för att ha en klar mening. Ett bra rörförsteg med ett solid state slutsteg är det jag hade sökt om jag skulle börja om idag. Skälen är de följande:

• Det är billigare och större utbud för kraftfulla transistorisede slutsteg än dito med rör.
  • Det är lite pillrigt med rör om man inte har autobias.
  • Rörsteg ger ifrån sig en hel värme
  • De slukar mycket energi (på vintern gör det inte så mycket ...)
  • Slutstegsrör kostar en slant, ca 500:- och skall bytas efter sådär 2-3,000 timmar
  • Det krävs normalt rejäla pjäser för att spela ut ordentligt i hela registret

Försteget är den enhet där ljudet får mycket av sin karaktär där slutstegets uppgift är att "endast" förstärka signalen från försteget (generellt sett). Dessutom är det inte så mycket pill med rören på förstegen och de håller betydligt längre.

Jag ansluter mig till dom förslag Eliot fört fram plus Audio Research LS27.

Förstegen är ofta en förbisedd enhet. Jag tycker allt för många fokuserar för mycket på slutstegen.

Kan också tycka att rör i försteg i kombination med trissor i slutstegen låter mycket bra.

I Pathos In Control och In Power har man skapat den ultimata kombon med rör i ingångssteget och trissor i slutsteget. Låter förbaskat fint.

Så något lämpligt ARC rörförsteg skulle nog duga i kombo med ett slutsteg med trissor.

Att lägga rör i signalkällan är också en mycket gångbar lösning. ARC CD7 och CD8 låter förbaskat bra tillsammans med förstärkeri med trissor.

Calm

Förstegen är ofta en förbisedd enhet. Jag tycker allt för många fokuserar för mycket på slutstegen.

Instämmer helt med detta. Pengar investerade i försteg ger ofta god "ränta".

Använder själv rörförsteg, men jag har hört många bra transistorförsteg som låter ruggigt bra. Så jag är inte lika övertygad om "den bästa kombinationen".

Hej,

Även jag tycker att kombinationen med rör i försteg och trissor i slutsteg är värd att undersöka noggrant. Själv har jag en Pathos Logos.

Ett annat försteg jag skulle kollat in i din situation är Audio Valve Ekipse, finns hos Akkelis.

vad är nu skillnaden mellan Audio Research sp och ls är det ena bättre än det andra :Thinking: ?

och finns det ngon gammalt rörförsteg som spelar bra ?

Samma fråga har ställts på Audiogon med följande svar:

The SP series are full function pre-amps manufactured by Audio Research from the 1970's through the late 1980's. They all have a phono stage. The LS series are line stage only pre-amps from the early 1990's to the present. If you have a turntable and vinyl is an important part of your listening pleasure, you may be interested in an SP series pre-amp. I have owned both the SP-6 and SP-8 which I presently use. They are very well made units and are probably one of the best values in a full function pre-amp on the used market from a price performance standpoint. They may not have the ultimate neutrality and transparency of the newer pre-amps but you really won't care once you hear what they do with the music. I recently was on a quest to locate a SP-10 MK2, one of the most musical tube pre-amps ever made and still highly sought after. I received a call from a gentleman who was interested in selling his because he was finally upgrading. He called me back a few days before I was going to go look at the unit. He told me that after listening to his new pre-amp over the past 2 weeks (a really expensive well known unit)he decided to stick with the SP-10 Mk2 because he just couldn't part with the wonderful phono stage of this unit. This gentleman has a system well over 100K including Infinity IRS 5 speakers. If you don't play vinyl the LS may be for you. The LS-15 is a very good line stage pre-amp that you can find at a reasonable price, 1.4K-1.5K. Good Luck

SP-modellerna är alltså mellan 20-30 år gamla, vilket för mig är en signal att hålla sig borta från dom såvida man inte har kunskap om eller är beredd att uppgradera dom med nya motstånd, kondingar mm. Med åren torkar dom ut. Å andra sidan har Audio Research denna servicen men troligen ganska kostsamt.

Guest Niklas F
skulle det teoretiskt funka med två försteg ihop typ signalkälla-rörförsteg-försteg-slutsteg ?

Varför vill man ha det kopplat så? :Thinking:

kanske för att skapa olika karatärer på ljudet. men visst jag tror att det kan bli kaka på kaka :)

Ja, den teorin kan du lägga åt sidan. Signalen från försteg till slutsteg har redan fått sin klang och den är redan förstärkt, så vad skulle vitsen vara med att köra igenom signalen en gång till?

Guest Niklas F
Ja, den teorin kan du lägga åt sidan. Signalen från försteg till slutsteg har redan fått sin klang och den är redan förstärkt, så vad skulle vitsen vara med att köra igenom signalen en gång till?

Jag har just kommit på vad han skall ha det till, han skall komma åt den magiska volume 11!!!

Max är ju som bekant 10, sen kan han höja till 1 på den andra så kan han spela högre än vad någon annan kan, han har knäckt koden!! :Nail Biting:

Jag har just kommit på vad han skall ha det till, han skall komma åt den magiska volume 11!!!

Max är ju som bekant 10, sen kan han höja till 1 på den andra så kan han spela högre än vad någon annan kan, han har knäckt koden!! :Nail Biting:

nä det var inte tanken mer som ett rörbuffertsteg i sånt fall men det var bara en fråga

Guest Niklas F
nä det var inte tanken mer som ett rörbuffertsteg i sånt fall men det var bara en fråga

Mitt inlägg var ju såklart på skoj, trodde inte det kunde tolkas galet.

Mitt inlägg var ju såklart på skoj, trodde inte det kunde tolkas galet.

galet o galet klart att det skapar funderingar varför man skulle koppla ihop 2 försteg :)

men det är ju det som är bra med forumet att man kan dela sina tankar i kring hifi även om dom är lite skruvade :D