shaft Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Hej Vänner! Jag funderar på att köpa en begagnad Accuphase DP-65 som tillverkades mellan 93-96. Min fråga här på forumet är ungefär som rubriken säger: Vågar man köpa en Accuphase CD som är 10 år gammal? Har modellen några kända vanliga fel? Kostar det skjortan att laga om den lägger av om ett par år? Det skulle vara intressant att höra några av experternas (läs Timbre och gänget;-) erfarenheter. Självklart att det jag vill helst höra är att den är byggd för evigheten och borde kunna tuffa på ett antal år till ;-) Vet inte hur mycket den gått så jag får anta "normalt mycket". Något litet skönhetsfel på fronten, emn skall annars fungera helt perfekt. Jag sitter idag med en matchande förstärkare E-406 och det skulle bara var sååå läckert att sammanföra dem! Tack och bock! /Shaft Quote
Timbre™ Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Några experter kan vi nog inte tala om (det skulle möjligen vara "gänget") även om jag har spelat på en DP-65:a under en intensiv tid. Fullständigt omöjligt att ge köpråd men den fungerade klockrent () under de tio månader jag använde den och enda anledningen till att den inte står kvar är att en transport hamnade på dess plats. Använder fortfarande en ännu äldre Accuphasespelare (DP-11) och den har inte behövt vara i närheten av service men är oturen framme spelar nog fabrikatet mindre roll. Quote
Timbre™ Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Kan tillägga att jag bara har positiva erfarenheter av Accuphaseservice i Sverige. Har ingen uppfattning om kostnader då garantin fortfarande har gällt. Quote
shaft Posted September 29, 2004 Author Posted September 29, 2004 Tack för det Timbre! Vilket underbart forum det är! Jag skall gå och klämma på den om ett par dagar Återkommer efter detta. Får jag ställa ett par små frågor eftersom du är bekant med modellen? 1. Skall mekaniken när skivan snurrar vara nästan helt tyst för at det skall vara ett friskt ex? 2. Fungerar både XLR-balanserad och RCA-ut samtidigt? 3. Är Digital Coax UT på hela tiden (det är önskvärt)? Styrs från fjärren? Om påslag styrs från fjärren, vad är default när man sätter på strömmen? 4. Är det nätbrunn på svensksålda ex? 5. Stämmer det att den är baserad på gedigen Sony-transportmekanik? Skall väl i så fall vara ganska bra antar jag? Jag har hört att jazz och Accuphase går bra ihop stämmer det? :cool: MVH Shaft PS Gillar "tonen" på detta forum. Det känns seriöst. Quote
Timbre™ Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Då får vi strama upp oss och försöka ge seriösa svar... 1) Drivenheten var makalöst tyst på mitt exemplar. Betydligt tystare än transporten DP-100. 2) Det finns ingen omställningsknapp så det bör gå att köra parallellt. Har aldrig testat dock. 3) Vet ej, då jag hela tiden använde den som integrerad spelare. 4) Har för mig att det var lös nätkabel men är inte helt säker. 5) Ja, Accuphase använder Sonys drivenheter. Lyssnar själv mycket på jazz och soul... Quote
shaft Posted September 29, 2004 Author Posted September 29, 2004 Tack Timbre! Då vet jag lite mer Sitter och lyssnar på en härlig CD och eftersom du gillar jazz o soul så måste jag rekommendera Matt Biancos senaste self titled CD. Vilken skön blandning av bossa, jazz och popmusik och vilket härligt ljud sen! Finns både på SACD och CD och jag har hört endast CDversionen. Rekommenderas varmt! /Shaft PS Lägger även in denna rekommendation på musikforumet.... Quote
K-man Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Ang ljud ifrån mekaniken....tänk på att...(men det gör du säkert redan) Man kan ibland bli rädd att mekaniken håller på att lägga ned då man hör massa "svischljud" då skivan snurrar....sedan byter man skiva och det är knäpptyst... \\K-man Quote
shaft Posted September 29, 2004 Author Posted September 29, 2004 Tack K-man! Skall tänka på detta Måste faktiskt säga att den Pioneer PDS-06 som jag har idag har varit tyst och fin. /Shaft Quote
Neodynium Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Accuphase maskinerna brukar ju vara mycket tysta... /Neo Quote
shaft Posted September 30, 2004 Author Posted September 30, 2004 Hej! Den spelar säkert tyst och fint Jag tillhör den (lilla?) skara som inte nödvändigtvis tycker att all nyare hifi låter bättre än lite äldre. Om vi nu bortser från att komponenter åldras naturligt. Mycket står sig bra. Låter det bra idag så låter det ju även bra imorgon sas. Skall besöka säljaren på Lördag fm. Återkommer med lite info om vad som händer. En liten kul spinoff skulle kunna vara att få en fin kedja med Accuphase E406, PD-65 med balanserad överföring samt lyssna till resultatet på ett par Stax Lambda Earspeakers. Det borde väl kunna vara något? Fast då behöver jag en trevlig balanserad signalkabel. Purist Audio Design Elementa? Erfarenheter? /Shaft Quote
Neon Park Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Shaft:Elementan låter ganska instängd i mitt tycke titta hellre på lite dyrare varianter ifrån PAD en PAD-kabel som är att rekomendera är HDI i mitt system fungerar den väldigt bra.Esoterisk-Hifi i Uppsala brukar ha bra pris på HDI och andra trevliga kablar. Mvh Quote
Timbre™ Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Staxlurarna kan du även koppla upp med RCA-kabel direkt på CD-spelaren om du använder en aktiv driver. Alternativet är ju att koppla en passiv driver på förstärkarens högtalarutgångar och det kan bli bättre än man anar... Quote
shaft Posted October 1, 2004 Author Posted October 1, 2004 Tack för svar Killar! Neon Park, Jag har PAD HDI på RCA idag och den låter ju bra! Gasen runt ledarna är väl borta dock....Tack för tipset om Esoterisk Hifi. Jag frekventerade där ibland under min studietid ;-) De har ett par Elementa för 900kr och ett par HDI för 3500kr. Vi får se. Timbre, har den passiva drivern till mina gamla Staxar endast. Låter bra med mina Lambda dock kanske aningen ljust. Tror att det är lurarnas "fel". /Shaft Quote
shaft Posted October 3, 2004 Author Posted October 3, 2004 Hej Vänner! Så har man blivit en Accuphase rikare och lite flis fattigare Den hade ett par repor på locket och några små obetydliga märken på fronten. Jag kan ta det. Mekaniken är en dröm - mycket mycket tyst och allt funkar som det skall. Så hur låter det då? Låter mycket trevligt! Musikaliskt och inbjudande och ett mycket fint mellanregister. Vi jämförde på plats med en Tri Vista DAC (Musical Fidelity) med rör i och det var även det en god cigarr. Den nyare dacen har aningens bättre upplösning och rymd i ljudet. Trevlig bekantskap faktiskt. Jag måste säga att jag blir lite förvånad över att när den används som transport hemma så blev det ett rejält lyft! Bättre upplösning. Ett mjukare och mer känslomässigt ljud som engagerar. Det låter mycket fint helt enkelt. Skall man klaga på något i detta tidiga skede så kanske basen blev aningens mjuk. Fast det kan vara för tidigt att säga. Återkommer med mer intryck. /Shaft Quote
eliot Posted October 3, 2004 Posted October 3, 2004 Jag sitter idag med en matchande förstärkare E-406 och det skulle bara var sååå läckert att sammanföra dem! - Det är läckert Quote
shaft Posted October 11, 2004 Author Posted October 11, 2004 Hej! Så har man spelat på denna en dryg vecka och några saker utmärker sig i ljudet. Resan har varit lite upp och ner. Ni vet hur det är: "Är verkligen basen så tight som den borde vara?" "Är det inte lite för ljust ändå?" etc etc Egentligen är det ju rätt skönt när den kritiska perioden börjar ge sig och man lyssnar mer på musiken än ljudet..... Musiken spelar i alla väldigt välupplöst med en mängd detaljer. Till början blir man nästan lite konfunderad av alla smådetaljer som kommer fram. Man tappar nästan helheten till att börja med. Fast sen när man lyssnat lite till så tycker man att "Oj vad spännande det här musikstycket var och vad kul att den musikerna svarar den andra musikerna på detta sättet" etc. Till klassiskt är det roligt att höra vad hela orkestern spelar. En märklig grej är att mina barn 3,5 börjar leva med i musiken mer. Det låter himla konstigt, men redan vid första genomlyssningen så börjar storasyster sjunga med i låten. Imorse lekte de de olika instrumenten vid frukost bordet (har dratt en sladd till köksanläggningen). Lillebror ville vara trummor och syrran gitarr! Detta kan ju givetvis vara rena tillfälligheter, men Pappa tycker i alla fall att seplaren gräver sig in i musikens själ. Min fru tycker att det låter "innerligt". Igår kväl hade vi party i köket till Cal Tjader's Breeze from the East. Kul är det i alla fall Har ni märkt något liknande???? /Shaft Quote
shaft Posted November 7 Author Posted November 7 Ha! Såhär 20 år senare så står Acuphasen kvar i hyllan. Kul att läsa mina gamla texter. De har haft lite problem med läsningen ett par år, men nu fick jag tummer ur och öppnade den samt smorde railsen till släden och laserhuvudet. Nu går den som en dröm igen. Så länge nu lasern håller..... Terminator, Klingan, calle_jr and 12 others 15 Quote
Apexorca Posted November 7 Posted November 7 6 hours ago, shaft said: Ha! Såhär 20 år senare så står Acuphasen kvar i hyllan. Kul att läsa mina gamla texter. De har haft lite problem med läsningen ett par år, men nu fick jag tummer ur och öppnade den samt smorde railsen till släden och laserhuvudet. Nu går den som en dröm igen. Så länge nu lasern håller..... Det är ju verkligen roligt att det funkat bra så länge. Det är väl oftast är lasern som ger upp till slut ja. shaft 1 Quote
AlfaGTV Posted November 8 Posted November 8 15 hours ago, shaft said: Så länge nu lasern håller..... Jag tror att det är sällsynt som hönständer att lasern havererar. Det som händer är just det du åtgärdat, dvs tröga glidskenor, härdat fett. När det går trögt för länge blir motorerna som driver rotation och förflyttning av laser-pickup varma och leder till utmattning av både kondensatorer i närheten och utarmning av permanentmagneter i statorn i motorerna. Jag tycker det är underbart att mycket av den teknologi vi nyttjar har sådan enorm livslängd! triomio, calle_jr, figge and 3 others 6 Quote
YYZ Posted November 8 Posted November 8 5 hours ago, AlfaGTV said: Jag tror att det är sällsynt som hönständer 😂 Quote
shaft Posted November 8 Author Posted November 8 5 hours ago, AlfaGTV said: Jag tror att det är sällsynt som hönständer att lasern havererar. Det som händer är just det du åtgärdat, dvs tröga glidskenor, härdat fett. När det går trögt för länge blir motorerna som driver rotation och förflyttning av laser-pickup varma och leder till utmattning av både kondensatorer i närheten och utarmning av permanentmagneter i statorn i motorerna. Jag tycker det är underbart att mycket av den teknologi vi nyttjar har sådan enorm livslängd! Yes bra input. Jag märkte att CD-avspelningen gick mycket tystare efter smörjning också. Förhoppningsvis har jag förlängt livet på den gamla godingen. Det är ju riktigt vintage nu - typ från 1997. triomio and AlfaGTV 2 Quote
new order Posted November 8 Posted November 8 Köp kvalitet, köp sinnesfrid och spara pengar. Min K-07 kommer att slitas från mina stela, kalla händer. triomio, AlfaGTV, shaft and 1 other 4 Quote
musicus Posted November 8 Posted November 8 Det er den der mysiga känslan med Accuphase förutan designet, som bara håller å håller....å håller mvh triomio 1 Quote
Bebop Posted November 9 Posted November 9 15 hours ago, musicus said: som bara håller å håller....å håller Dessbättre verkar de flesta cd-spelare hålla länge, länge… Samtliga CD-spelare jag har ägt förutom två, snurrar och spelar fortfarande. Undantagen är en Philips CD 104 och en Mission DAD5 där jag inte vet. Däremot är det helt säkert att den som köpte Philipsen avled för ca 20 år sedan och Mission-spelaren stals vid ett inbrott 2003 och hamnade troligen i Öststaterna (enl polisen). Min nuvarande, Aesthetix Romelus köpte jag för 11,5 år sedan och fungerar alldeles utmärkt och låter bättre än någonsin efter uppgradering först till Signature och efter ytterligare några år till Eclipse. Dessutom en del vitala rörbyten. Quote
conan Posted November 9 Posted November 9 CD-spelare är nog hållbara och mestadels reparabla. Lasern kan ju bli lite trött och brukar väl kunna bytas. Smörja mekaniken är oundvikligt efter många år. Sen är det ju mycket annat med elektronik, t ex dåliga lödningar men jag kan tycka det oftare händer på varmare grejer som förstärkare. Annars kan man ju alltid söka på nätet efter kända fel. Det är ganska ofta någon haft problemet och fixat det. Om kassan tillåter, köp två och ha en i reserv. Quote
Bebop Posted November 10 Posted November 10 11 hours ago, conan said: CD-spelare är nog hållbara och mestadels reparabla Hur är det med ”stilleståndsslitage”? Jag tar min egen Aesthetix Romulus som exempel. Elektroniken och nätdelen är fräsch efter 2 uppdateringar; ”standard” -> ”signature” -> ”eclipse”. Men mekaniken är densamma. ”Problemet” är att den används inte så ofta; kanske 10-20 spelade cd per år. Alla mina cd är rippade så jag använder spelaren mest som renodlad dac från 16/44 - 24/384 samt dsd64 och dsd128. Är det något att tänka på för att mekaniken inte skall rasa ihop, typ smörjning (typ av olja, smörjpunkter…), spela en cd i veckan eller något annat. @Daniel kanske har något inspel också? Vad säger t ex Jim White? Quote
Daniel Posted November 10 Posted November 10 Jag kan fråga. Oftast är det gummiremmar som kan bli gamla och styva och sluta fungera, samt lasern förstås. Quote
conan Posted November 11 Posted November 11 Det är mest gummidetaljer som ger sig men även plast kan spricka med åren och fetter kan torka. Jag tycker väl inte att CD spelare är särskilt utsatta. Man behöver inte köra dem regelbundet heller är min uppfattning. Quote
Passerati Posted November 11 Posted November 11 42 minutes ago, conan said: Det är mest gummidetaljer som ger sig men även plast kan spricka med åren och fetter kan torka. Jag tycker väl inte att CD spelare är särskilt utsatta. Man behöver inte köra dem regelbundet heller är min uppfattning. Plast åldras definitivt, spricker eller löses upp och flyter ut beroende på material sammansättning. Konservatorn på museet gör vad som behövs (t.ex syrefria lådor med järnspån) för att lagra plaster detaljer/apparater, mellan utställningar, någorlunda beständigt men de har en begränsad livslängd. Vissa plastmaterial längre än andra. Ska man hårddra ålderings/påverkans processen så räcker det med att man har köket i anslutning till musikrummet för att partiklarna från ex. matlagningen skall hamna på högtalarkonerna och ändra (förvisso lite men ändock) massan/vikten något på den rörliga ytan och påverka resultatet något. Hörbart eller ej är dock en annan dimension på diskussion. Quote
Joacim Posted Monday at 20:14 Posted Monday at 20:14 Kul tråd med 20-års intervallet Shaft Sen vidare med diskussionerna kring ”service” och smörjning. Jag har själv en gammal AyreC5xe som jag köpte ny 2006 tror jag, och senare uppgraderade med det nya MP-filtret. Har själv lite oro i kroppen kring om den kommer lägga av någon gång nu framöver, då jag hört att det inte finns fler Pioneer transporter att tillgå för byte sen många år tillbaka. Spelar knappt CD över huvudtaget nuförtiden, förrutom nån SACD samt DVD-A mellan varven. Blir ju bara streamer, vinyl och sen massa radio nu under senaste tiden. Man kanske skulle ge sig på och göra en ”service”?!? Eller ”inte röra” och bara låta den vara?!? Quote
Recommended Posts