Bebop Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Här öppnas en tråd för de som vill dela med sig av bilder och intryck i en gemensam tråd från mässan i Jönköping. Välkomna att posta era bilder... Quote
Bebop Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Mässan pågår alltjämt, så det blir en försiktig inledning... Att köra från Blekinge till Jönköping på morgonkvisten bjuder på en fantastisk del av Sveriges natur. Nu blev det bara ett ministopp i längs med sjön Tiken i Tingsryd. Sverige är vackert. Quote
Guest Niklas F Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 (edited) Flyttar över mina bilder hit så det blir samlat i en och samma tråd, skall fixa lite mer ikväll hade jag tänkt. Ett par 15" Coax element ungefär 2meter ifrån ansiktet och be en lite förfriskad cowboy dra på för att se om dom kunde spela lite reslulterade i en min som såg ut ungefär såhär Korrekt, NOPE men garanterat skoj på festen! Pratar om Caveman! Tog en snabblyssning i detta rummet, men kände att vinyl är nog inget för mig. Knastret tog över innan jag ens hört vad dom spelade Edited May 8, 2011 by Niklas F Quote
Bebop Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Mässan hölls på Jönköpings Konferens & Hotell en bit utanför centrum på gama A6 område i fräscha lokaler. Alldeles intill entrén hade skivförsäljarna slagit upp sina bord. Det var där jag började min mässa. Vinylbutiken hade letat sig ner från huvudkommunen. De sålde en del vinyltillbehör samt nypressad godis från bl a Speakers Corner. En ny bekantskap för mig, About Music från Täby kände sig för på första mässan med både CD och Vinyl. Från Örebro kom Ennas Hifi som bl a sålde CD från Kirkelig, Reference Recordings och Harmonia Mundi. Men där fanns också en del andra intressanta plattor, även på vinyl. I bakgrunden skymtar den alltid närvarande Jan-Erik Persson från Opus 3 Sveriges största skivbutik Jag tror det. Det berättades att under topparna arbetar uppemot 60 personer där men allt är då inte skivor. 40-åriga Ginza sålde både CD, vinyl och film. Vi fick också en liten hint om hur populärt vinyl blivit. De har ökat drygt 300 % sista året, visserligen från liten ingångsvolym. Allt fler artister ger ut vinyl vid sidan om CD. Kanske vi kanske ana en ny död? Alla digitala medel går i graven ... Här hittades många godsaker med bra assistans av Alfred och Pär (ej i bild). Quote
calle_jr Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...inylbutiken.jpg Den minen tyder på att Vinylbutiken numera har ett ex mindre av Genius Loves Company Quote
P-pan Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Mässan hölls på Jönköpings Konferens & Hotell en bit utanför centrum på gama A6 område i fräscha lokaler. Visst var det fina lokaler och dessutom mycket smidiga för utställarna att installera sig i. Inga trappor eller vänta på hissar här inte En lunch eller fika i ett strålande solsken gör ju en knappast ledsen så... ... jag fikade ofta Quote
P-pan Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Bebop said: Alldeles intill entrén hade skivförsäljarna slagit upp sina bord. Det var där jag började min mässa. Hoppas du fick tag i några godbitar ? http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/63ae3e10.jpg Klutz Design hade med sig nya färgglada hörlursställ. http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/a7f5685b.jpg http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/55382404.jpg (bilden tagen vid ett tidigare tillfälle hos Audio Concept) Vinylbutiken hade med sig en skiva för den riktiga rörfantasten. Här var det "raka rör" igenom hela inspelningsprocessen... kan det bli för mycket rör Provsmaka gärna http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/e12cc85e.jpg Ännu en bild från Ennas "smörgåsbord" http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/20cad4df.jpg http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/1ef456cb.jpg Edit: Tillägg av bild Quote
Bebop Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Hoppas du fick tag i några godbitar ? Jodå, en hel plus tips som jag hörde i rummen som nu är beställda från andra sidan pölen. Totalt blev det 19 album fördelat ca 50/50 mellan CD och vinyl. Några dyker säkert upp på forumet vad det lider. Nu är mässan stängd sedan ett par timmar och det känns dags att lägga ut lite bilder. På andra våningen i entré-byggnaden huserade bl a Stylus Audio. Det blev en utmärkt inledning på en liten fin mässa som bjöd på en hel del välljud. Både jag och min reskompis Nisse var mycket nöjda. Vi tyckte det var en hel del som lät utmärkt bra och som kan blomma ut ännu mer vid lite fixande och trixande. Quote
Guest Niklas F Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 I detta rummet spelades det vinyl, som jag svär på gick för långsamt Quote
Bebop Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Ludvig hade mönstrat på med en uppställning i en förhållande lägre prisnivå utifrån vad vi vant oss vid. Högtalarna för dagen var de prisade golvarna Liuto från Sonus Faber. De drevs med monoblocken 330A och försteget 350P från Moon som huserar i min "gamla hemkommun" Montreal i Quebec, Kanada. Lduwig berättade att försteget kan levereras enbart med linjeingångar, med inbyggd DAC och/eller RIAA-del. Överst på hyllan tronar Brinkmanns "budgetmodell" bland sina fantastiska skivspelare. Den heter Bardo. Digitalsnurran kom också från Moon. Jag är lite osäker på beteckningen, men jag tror den heter 750 D Brinkmann är ett kapitel för sig inom skivspelarvärlden. Bardo (och nästa modell Oasis) är något så ovanligt som en direktdriven spelare. För dagenutrustad med den ny Lyra Kleos som jag nu hört på mässa både i Hamburg och Zürich. Nu var det premiär i Sverige för min del. Jag blev inte besviken denna gången heller. Ljudet som presenterades av detta fina och prisvärda system var utmärkt. Det spelades dynamiskt, rent och välbalanserat. Det går säkert att få ut betydligt mer av systemet vid en rätt anpassning i hemmiljö. Ett par trappsteg upp visades ytterligare Moon och Sonus Farber. Bl a RIAA-steg och DAC:ar. Här var det dock enbart torrdemo. Quote
P-pan Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 (edited) Stylus och Audio Nord var nog de enda utställare som behövde använda hiss för att komma till sina respektive rum, säkert skönt att få ha en "egen" . Välkomstskylt som sig bör i dessa sammanhang. Och en resa med/till "Månen" bjöd de också på. Det pratas ju i omgångar om diverse tillverkares produkter och i tider som dessa då både Sonus Faber och herr Serblin har släppt nya alster så blir det ju lätt att man hajjar till för annat än värstingmodellerna. Har alltid gillat Sonus Fabers modeller och skulle gärna skaffa ett litet sidosytem med ett par av deras stativare som utgångspunkt. Ludwigs numera rikskända vinylbox... Och som oftast när Stylusgänget kommer på besök... kronan på verket... en Brinkmann Ett gäng koncentrerade besökare med nytvättade öron kan jag tänka. Edit: kompletterade bilder Edited May 8, 2011 by P-pan Quote
Bebop Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 I detta rummet spelades det vinyl, som jag svär på gick för långsamt Bevisbördan ligger på dig. Jag rekommenderar Adjust+ Quote
P-pan Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Vart går vi nu då ? Audionord kanske .... Hoppas någon annan har fler bilder från deras rum för det här var den enda jag kunde hitta bland mina Quote
calle_jr Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/7bdba91d.jpg Vilket fräckt rack till Brinkmann-spelaren! Quote
calle_jr Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Piedestal the la Hifus Jag gissar att Daniel från Stylus är inblandad med tanke på den keramiska plattan Btw måste det vara 12.1-tonarmen med Lyra Kleos Quote
calm Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Har inga egna bilder denna gång men är gärna med och kommenterar olika rum. Det första man kan kommentera är att det var ett trevligt och avspänt evenemang som tyvärr missgynnades av det extremt goda vädret som gynnade solstolens trygga bekvämlighet någon annan stans. Men vi som kom dit blev rikligt belönade. Det första rummet jag besökte var "Hallen" som var den största kraftsamling jag sett med musik i olika former CD, vinyl och musik -DVD. Jag brände bort i stort sett hela min kontantkassa på första stationen som var Ginzas. Hittade en del intressanta CD. Var också hos Opus3 och hos Ennas HI-FI. Blev ett tiotal titlar. Det mesta känt men en del "fynd". Ett tips till nästa gång, fixa en kortterminal. Calm Quote
Bebop Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Btw måste det vara 12.1-tonarmen med Lyra Kleos Jag tror det var deras nya lite enklare 9'-arm som kallas 9.6 som vi såg första gången i Zürich. Quote
Guest Niklas F Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Ett tips till nästa gång, fixa en kortterminal. Calm Opus 3 sade själv att det är något han skulle överväga till nästa gång. Var det Ennas som var bordet brevid? hos han kunde man handla på kredit om man var hårdrockare Min vän skulle köpa en skiva och lämnade fram 200kr, mannen bakom disken hade dåligt med växel och sade " äh vi gör såhär, du är hårdrockare va? er kan man alltid lita på. Här har du mitt kort, maila mig så får du kontonummer som du kan föra över pengar till" Riktigt skön lirare Quote
P-pan Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Det första man kan kommentera är att det var ett trevligt och avspänt evenemang som tyvärr missgynnades av det extremt goda vädret som gynnade solstolens trygga bekvämlighet någon annan stans. Men vi som kom dit blev rikligt belönade. Så här såg det ut vid entrén stora delar av lördagen ... Men det tar sig nog till nästa gång Quote
Bebop Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Vart går vi nu då ? Audionord kanske .... Hoppas någon annan har fler bilder från deras rum för det här var den enda jag kunde hitta bland mina Jag har ungefär samma bild som du ... Det som spelades på var Magnepans nya 1.7 som fick signalen från Audio Researchs utmärkta CD5 via integrerade förstärkaren som jag tror var D200. Det är första gången jag hör Magnepan i lugn och ro. Det lät fantastiskt luftigt och fint. Om jag uppfattade rätt kostar de endast ca 25,000:- vilket måste betecknas som ett fynd. Quote
Bebop Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Jag vandrade vidare och kom in ett rum med högtalarna Vivid K1 och elektronik från Trigon. Jag har hört både Vivid och Trigon tidigare då dom presterat mycket fina spelningar. Men så var inte fallet denna gången. Det lät obalanserat och pressat när vi var där och utan panorama. Det var endast höger - vänster. Dom var inte till sin fördel denna gång. De flesta övriga rum visade att det gick att få till bra ljud med relativt bra ljudbild. Lite mer förarbete hade varit på sin plats. Jag tycker också att när man ställer ut dyra och exklusiva prylar som detta, så måste man också vinnlägga sig om en tilltalande presentation. En CD-spelare belamrad med en massa CD-fordral ger ett slarvigt intryck. Likaså en kabelhärva som bilden visar. Kanske inte så roligt att höra för utställaren, men min ärliga mening har ett gott syfte. Vi lämnade denna spelning relativt snabbt. Quote
Timbre™ Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Det var ju en rent konstnärlig inledning på denna tråd... Håller med om att det var en alldeles utmärkt konferensanläggning för hifimässor och även söndagen bjöd på härligt väder. En kort utomhuspromenad mellan lyssningsrummen bidrog säkert till den avspända atmosfären och jag har nog aldrig sett så många damer på en hifimässa förut... http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...ppningsbild.jpg Bebop har helt rätt. Sverige är fantastiskt vackert just nu! Quote
Guest Niklas F Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Ja vart höll akustikfolken till, jag satt och höll tummarna för att det skulle visas lite "vingar" på mässan och även demonstreras Många utav rummen behövde en rejäl dos akusikfix, men men det kommer förhoppningsvis nästa mässa. Man kan inte få till det perfekt första gången en sånhär mässa anordnas. Quote
P-pan Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Jag vandrade vidare och kom in ett rum med högtalarna Vivid K1 och elektronik från Trigon. Jag har hört både Vivid och Trigon tidigare då dom presterat mycket fina spelningar. Men så var inte fallet denna gången. Det lät obalanserat och pressat när vi var där och utan panorama. Det var endast höger - vänster. Dom var inte till sin fördel denna gång. De flesta övriga rum visade att det gick att få till bra ljud med relativt bra ljudbild. Lite mer förarbete hade varit på sin plats. Svaret kanske kommer här. Den något suddiga handen tillhör utställaren som febrilt skruvade för att lösa problemet. Någon klåfingrig hade stoppat in obehöriga fingrar i basporten och iom det kommit åt något som sedan ställde till oreda såklart. Annars var det väl som vanligt... ? ... lagom mysig belysning... Quote
Bebop Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Ja vart höll akustikfolken till, jag satt och höll tummarna för att det skulle visas lite "vingar" på mässan och även demonstreras Många utav rummen behövde en rejäl dos akusikfix, men men det kommer förhoppningsvis nästa mässa. Man kan inte få till det perfekt första gången en sånhär mässa anordnas. Jo, det skulle vara intressant med en sådan demo. Engelholm Audio hade en sådan för några år sedan. Men man kommer normalt rätt så långt med små medel och det tycker jag en hel del lyckats med i Jönköping. Maximal utdelning i termer av akustik kan maninte räkna med på en mässa. Sådana marginaler jobbar inte branschen med. Det går ändå få en bild av vilka möjligheter ett system har i rätt miljö. Lyssna t ex på pianoklang, röster, sibilanter, balans, renhet etc. Man kan också få en rätt bra bild av hur en högtalare lägger ut ljudbild och panorama. Likaså om ljudet känns luftigt och dynamiskt eller pressat. Det enklaste på en mässa är nog att dämpa ut en del av det värsta men skall det bli riktigt bra vill det också till diffusorer och basätare. Det är förmodligen för stor apparat i ett lite hotelrum där det också skall finnas plats att sitta plus att rummen skall fungera som hotel igen på måndagen. Jag och min resekamrat tycker att det var ovanligt få bottennapp i dessa avseenden. En del hade dessutom lyckats riktigt bra. Quote
Bebop Posted May 8, 2011 Author Posted May 8, 2011 Svaret kanske kommer här. Den något suddiga handen tillhör utställaren som febrilt skruvade för att lösa problemet. Någon klåfingrig hade stoppat in obehöriga fingrar i basporten och iom det kommit åt något som sedan ställde till oreda såklart. Det är bra när det finns en förklaring... Då var det bara det här med ordning o reda kvar kanske. Quote
Harryup Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Ja hur någon ärthjärna kan komma på idéen att köra in sin hand i basreflexporten och förmodligen lyckats påverka delningsfiltret som sitter där är ju en gåta. Jag förstår om Patrik Ceasar inte orkade uppbåda alla krafter för att fixa kablar etc då han hade jagat felet först bland dom. Personligen så hade jag nog försökt doppa personen ifråga i tjära och fjädrar. Glöm inte macheten nästa gång. mvh/Harryup Quote
Guest Hifi-Perra Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 (edited) Bästa ljudet enligt mig var Tidal Amea och Anthony Gallo stativarna, resten var lite si och så med men hoppas att det blir bättre tills nästa gång Vädret var iaf riktigt bra, skönt att det inte regnade Edited May 9, 2011 by Hifi-Perra Quote
P-pan Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Lite missöden får man nog vara beredd på när det är "live" s.a.s och alla har kanske inte samma känsla för det spartanska. ...Då var det bara det här med ordning o reda kvar kanske. Kommer vi åt den tror du ? .... Quote
Recommended Posts