Jump to content

Konserter på gång


Bebop

Recommended Posts

För att underlätta att hitta kommande konserttips när man inte vet vem man söker, öppnar jag en tråd där vi kan lägga in samtliga tips. På så vis får vi

en bättre överskådlighet.

Jag inleder med Blind Boys of Alabama som kommer till Götet 13 Juli och till Stockholm 14 juli. Se här.

Copenhagen Jazz Festival 1-10 juli har ett digert program i år. Bland topparna märks t ex Sonny Rollins som spelar där 3 juli och självaste Keith Jarrett Trio den 9 juli. Om ni är intresserade av att lyssna på dessa konserter får ni vara rappa i steget. Dom biljetterna kommer att gå åt snabbt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

MetalTown lockar endel, en heldel intressanta artister som skall dit i år.

Nog för att det finns otroligt duktiga musiker i denna samlingen men om ni har missat trummisen i Meshuggah så har ni gått misste om någon särskillt.

Artister

( Lägger in länkar på favoriterna )

System of a Down (US)

Volbeat (DK)

(US)

(US)

(S)

(UK)

Anvil (CAN)

Watain (S)

(US)

(S)

Deicide (US)

Cradle of Filth (UK)

All That Remains (US)

Escape the Fate (US) NY!

(S)

(S)

Devin Townsend Project (CAN)

Ghost (S)

Madball (US)

(AU)

The Black Dahlia Murder (US)

The Damned Things (US)

Raubtier (S)

Baptized in Blood (CAN)

Graveyard (S)

Bullet (S)

Khoma (S)

Doctor Midnight & The Mercy Cult (NO/US)

Evergrey (S)

Corroded (S)

StillWell (US) NY!

Insense (NO)

Sparzanza (S)

DeathDestruction (S)

F.K.Ü. (S)

Amaranthe (S)

Avenir (S)

Human Desolation (S)

Last View (S)

Hellzapoppin Sideshow (US)

--------------------------------------------------------------------------------

Fler artister tillkommer

Edited by Niklas F
Link to comment
Share on other sites

Säkert men jag sätter faktiskt Lizz Wright högre. Jag kan tänka mig att åka dit enbart för henne och dessutom den makalösa B3-mästaren Joey DeFrancesco. Hör

Jag kan hålla med dig!

Men det finns mycket annat än de stora affischnamnen. Jag hittar en del gobitar som jag är nyfiken på:

Lekverk

Goran Kajfes

David Sandborn

Paavo

Robert Glasper

Bobby Womack mfl.mfl

På udda tider och på de små scenerna hittar man ibland pärlor. Gillar nya konstellationer gärna med unga musiker.

Tingvall Trio t.ex som spelade för första gången för några år sedan. Prylf kan vara ett spännande möte iår.

Calm

Link to comment
Share on other sites

På måndag, den 9 maj, är det releasefest för albumet "Blue marmelade" på Dunkers kulturhus i Helsingborg.

Medverkar gör bland andra Janne Schaffer, Sofi Hellborg och Ola Melander.

2009 bestämde sig musikproducenten Ola Melander att spela in en skiva inom en något bortglömd genre, fusion. Skivsläppet firas med en all-starkonsert med mästergitarristen Janne Schaffer och Sofi Hellborg, saxofondrottningen från Lund.

Mer info HÄR!

Link to comment
Share on other sites

En annan cool kille är följande.

Gjorde sin första skiva som 15-åring (år 1948!), gjort inspelningar med Stan Getz, Lars Gullin,

Alice Babs, medverkade i den legendariska inspelningen av Jazz at the Pawnshop år 1976;

gör nu en omfattande comeback vid 78 års ålder...

jazzat_the_pawnshop.jpg

Jazzpianisten, kompositören av både seriös musik och filmmusik (Madicken, Den vita stenen),

med mera.

Bengt Hallberg.

Konsert lördag 21 maj kl 18.00 i Missionskyrkan, Uppsala.

Biljettpris 200:-.

Ett blandat program tillsammans med Uppsala Blåsarsinfonietta.

Den ödmjuke mannen, legendarisk till sitt namn men jordnära som en av oss

(ehuru förfinad genom sina höga ideal!) berättar om sin comeback och

Svenska Jazzriksförbundets pris:

Västnytt Hallberg

TV4

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Besök Landskronas finfina konsthall i juni!

...Men det vankas ytterligare musik i världsklass i Landskrona. Söndagen den 12 juni kommer Viktoria Tolstoy till Konsthallen. På scenen får den välkända sångerskan sällskap av fyra celebra musiker: Mattias Svensson, bas; Jacob Karlzon, piano; Krister Jonsson, gitarr; Rasmus Kihlberg, trummor. Konserten startar 18.00 och är ett samarrangemang av Landskrona Kammarmusikförening och Jazzhouse Landskrona.

Info från www.hd.se

Link to comment
Share on other sites

Med ett 30-års jubileum i bagaget så kommer Kungen/arna av Goth till Sverige i höst. Missa inte chansen att se och höra de två kvarvarande originalmedlemmarna, Andrew Eldritch och Dr Avalanche live and direct! Well, Dr Avalanche är ju enbart en trummaskin, men stort ändå))

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1476393/Sisters-of-Mercy-till-Lund.html

Mvh

Lansen

Link to comment
Share on other sites

På måndag, den 9 maj, är det releasefest för albumet "Blue marmelade" på Dunkers kulturhus i Helsingborg.

Medverkar gör bland andra Janne Schaffer, Sofi Hellborg och Ola Melander.

Mer info HÄR!

Synd att de inte fick med Jojje Wadenius också, hade varit en höjdare om man hade fått Janne och Jojje att spela ihop!

Finns med på skivan.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Göteborg erbjuder många chanser till upplevelser kommande veckoslut:

Fredag 17 Juni 18:30-19:15

Graveyard - Metaltown

Fredag 17 Juni 19:30 >

Lars Danielsson - Nefertiti

Fredag 17 Juni 23:15-00:45

System of a Down - Metaltown

Lördag 18 Juni 20:00 >

Jeff Beck - Trädgårn

Lördag 18 Juni 22:00-23:00

Korn - Metaltown

/Suomela

Två guldkorn enligt mitt tycke, Lars Danielsson i en konstellation som jag inte sett tidigare. Senast med gäng polska musiker på Fasching i Sthlm, mycket bra!

Det andra är gitarrlegenden Jeff Beck som jag aldrig sett live.

Synd att man inte bor i Götet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då var den första jazzkonserten avklarad.Jag överlevde ;) !Avishai Cohen Trio var samspelta och otroligt kompetenta musiker.Mr Cohen var trött efter långa flygresor så det tog nån låt innan de värmt upp,märktes det.

Det är roligt med sånt här!Visste inte riktigt vad man ska vänta sig.I ett stycke improviserade han in "popcorn" i en av hans solon,läcker :) t.Ståbasen måste annars vara ett svårt instrument att spela solon på,men det märks att vi har en virtuos att göra med.

Musikhögskolan i Piteå har i akustikum otroligt fina lokaler och ljudet var fantastiskt.Inte för högt eller för låg volym heller.Precis lämpligt.

Det första extranumret var ett argentiskt stycke där han sjung för första gången under konserten.Det var för mig den absoluta höjdpunkten.Bara en röst,en ståbas och en sorgsen låt.Ståpälsfaktor hög,kan jag säga.

Köpte med mig hem skivan Gently Disturbed.Någon som kan Cohen och vet vilka skivor som är höjdpunkterna :?:

Sammanfattningsvis så måste jag erkänna att min första riktiga live kontakt med ett stycke kompetenta jazzmusiker gav mersmak.Roligt att få bredda sin musiksmak lite.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag var på en mycket trevlig konsert igår på Fåfängan i Stockholm, Fåfängan ligger mycket vackert med utsikt över vattnet ut mot Gröna Lund.

De som spelade var Mathias Algotsson Trio, Karin Hammar, Peter Asplund & Emily Mc Ewan. Peter Asplund är helt fantastisk, han sjöng, spelade trumpet och berättade roliga historier.

Matthias Algotsson länk

Det kommer att vara ett antal jazzkonserter på onsdagar nu i sommar se länk Fåfängan

tommy

Link to comment
Share on other sites

Jag ska på min första Jazzkonsert till helgen!

Avishai Cohen spelar på Akustikum på Festspelen i Piteå älvdal.

Lyssnade ikväll lite på webben vad det är jag kommer att få lyssna på,och det låter helt klart intressant!

Neeeej!! Jag har alltså missat Festspelen i Piteå!!!!

Såg du Sofia Jannok? Har längtat efter att se henne läääääänge nu.

// stargazer, något bedrövad

Link to comment
Share on other sites

Neeeej!! Jag har alltså missat Festspelen i Piteå!!!!

Såg du Sofia Jannok? Har längtat efter att se henne läääääänge nu.

// stargazer, något bedrövad

Nej,tyvärr.Den konserten var på gamla kraftstationen i Sikfors utanför Piteå.De hade chartrat tåg som gick från Piteå.Läs mer här.

Jag är i efterhand glad att min kusin frågade om jag skulle hänga med på Avishai Cohen.Det var en upplevelse och skivan jag köpte var bra.

Angående Sofia Jannok så går det antagligen fler tåg! :)

Link to comment
Share on other sites

Köpte med mig hem skivan Gently Disturbed.Någon som kan Cohen och vet vilka skivor som är höjdpunkterna :?:

Jag skulle som första köp efter denna ta As Is... Live At The Blue Note som är lite av en sammanfattning av hans tidigare album. Dessutom finns en DVD med i albumet som gör att du kan återknyta lite av konsertkänslan. Bra inspelning

Om du inte gillar livealbum så skulle jag rekommendera At Home som innehåller en del av hans "hitar".

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle som första köp efter denna ta As Is... Live At The Blue Note som är lite av en sammanfattning av hans tidigare album. Dessutom finns en DVD med i albumet som gör att du kan återknyta lite av konsertkänslan. Bra inspelning

Om du inte gillar livealbum så skulle jag rekommendera At Home som innehåller en del av hans "hitar".

Calm

Jo,jag gillar live eftersom det verkar lite friare uttryck på sådana inspelningar.Mer nerv och improvisation.F.ö så var Gently Disturbed inspelad live i studio.Och det gillade jag!Den skivan du nämner finns numer på inköpslistan,helt klart.Måste nog skaffa At Home också eftersom Remembering finns med på den.Jag kommer tyvarr inte ihåg vad extranumret han gjorde hette.En sorgsen kärlekssång på argentinska.Får nog luska i om den finns inspelad någonstans.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...