Adagio Posted May 4, 2011 Posted May 4, 2011 Hej, har länge funderat över vad Kuzmas kit till stabiS skulle tillföra min rigg, har även övervägt att låta min mek-kontakt göra en extra talrik. Men jag tror att Franc Kuzma tänkt till lite extra och inte bara adderat en talrik för att öka massa och tjocklek, andra aspekter som val av legering mm har nog också övervägts och testats noga. Mao är chansen att man själv lyckas inte jättestor. Bara att bita i det sura äpplet och göra slag i saken. När jag såg kittet jag beställt i affären blev jag skeptisk, mycket skeptiskt. Jag tänkte: Ska jag betala 5800 kr för detta, då får det banne mig bli bättre, jag har flera ggr tänkt att man skulle kunna göra en liknande platta på men verkstad, men enl en verkmästare jag känner skulle priset ändå bli kännbart för att få rätt finnish och för att inte tala om vikt, balansering mm. Även den exakta legeringen skulle vara svår att få fram. Där stod jag alltså, vi får väl se ikväll tänkte jag. Middiagen åts upp väldigt snabbt, som ett barn med ny leksak satt jag i matsalen och sneglade ut i rummet där stereon står. "Du får gå o leka" sa min sambo med halväten portion. Jag var inte sen iväg. För att få en referens hade jag låtit en skiva gå under middagen på låg volym. En skiva som har lite hård klang med många tydliga s, piano mm, nämligen Regina Spektors begin to hope. Själva bytet eller uppgraderingen går blixtsnabbt, av med gamla talriken, på med den nya, på med den gamla igen och justera VTA några cm. Klart! På med samma skiva igen..... samma skiva, inte möjligt! Första intrycket var" vilken svärta, bakgrunder var otroligt tyst, dynamiken o snabbheten i transienter var mycket bättre, detaljer framträdde mot svärtan och massor av saker som jag tidigare inte ens hört på skivan avslöjades med ett fantastiskt lugn över alltihop. Allt blev bara bättre, inget blev sämre, absolut inget. Från matsalen hördes "vilken skilnad" . Efter middagen blev vi sittandes hela kvällen båda två lyssnandes på skiva efter skiva, detta händer annars aldrig, vi var båda överens att detta var löjligt kul. Att uppnå en lika stor ren förbättring av tex stärkare skulle kosta 50000-100000 kr sett ur detta perspektiv var det en prisvärd uppgradering, men sett till teknologi och matrial var det dyrt, man får ju en hel cykel eller två billiga projectspelare för samma peng. Jag ska senare i samband med bilderna visa på vilka smarta klurigheter som denna design ger, istället för att bara öka massan och göra talriken tjockare finns det en riktigt listig tanke här. Merparten av de två extra kilona ligger längst ut, utanför själva LPskivan, själva extratalriken som vilar på subplattan är rätt tunn. Kontakten mellan de två skivorna sker enast längst ut och anlägningsytan är bara en cm, nu kommer det smarta, där massan är som tjockast o mest i båda talrikarna. Resultatet blir att vibrationer inte kan färdas den korta vägen rakt upp utan från centrum till ytterkant och vidare till övertalriken ( utanför själva LPn) och in igen. Simulerad massa Mao utan att lasta lagret med mer än två ynka kilo. Momentet i vridet blir grymt, det hörs nu knappt någon hastighetsförändring när man lägger på dammborsten om man nu gör det när man spelar, visst hör man det men det är jättestor skilnad mot innan. En bild på dubbelmackan. En bild på stridsvagnen i hangaren. Quote
Timbre™ Posted May 4, 2011 Posted May 4, 2011 På med samma skiva igen..... samma skiva, inte möjligt! Det är just denna typ av finskaligt uppföljningspyssel som för min del håller själva hobbyintresset vid liv. Speciellt när skeptiska förväntningar transformeras till positiva överraskningar... Quote
Adagio Posted May 5, 2011 Author Posted May 5, 2011 Ja verkligen, en sak är ju när man vet vad som väntar, men i denna uppgradering visste jag inte alls vad jag hade att vänta mig. Quote
calm Posted May 5, 2011 Posted May 5, 2011 Kul Adagio att uppgraderingen blev så lyckad! Har alltid varit imponerad av Kuzmas skapelser, teknologi och utförande. Hörde referensmodellen på Malmömässan för ett antal år sedan och imponerades av den musikaliska upplevelsen. Så skulle man någon gång återgå till vinylspelande så är nog Kuzma ett av märkena som måste djuptestas. Jag har förstått att antalet lyssningstimmar i sträck är en parameter som har koppling till den musikaliska upplevelsen av en förändring. Det är lätt att bli sittande när man blir så nöjd! Grattis! Calm Quote
Bebop Posted May 5, 2011 Posted May 5, 2011 Nottingham Analogue tog fram en liknande uppvärdering ca 2004 som jag köpte till mitt dåvarande Spacedeck. Det kostade ungefär samma som du har gett. Den beskrivning du ger av dina upplevelser är identiska med vad jag upplevde då. Nästa uppgradering jag gjorde var att köpa en separat strömförsörjning. Den gav faktisk ännu mer. Den inkommande AC'n likriktades för att sedan transformeras om igen till absolut ren och jämn AC i 50 Hz. Jag har fortfarande problem med att förstå att ljudet kan påverkas så mycket på grund av en PSU till en motor. Kanske nästa drag för dig? Quote
calle_jr Posted May 5, 2011 Posted May 5, 2011 Merparten av de två extra kilona ligger längst ut, utanför själva LPskivan, själva extratalriken som vilar på subplattan är rätt tunn. Kontakten mellan de två skivorna sker enast längst ut och anlägningsytan är bara en cm, nu kommer det smarta, där massan är som tjockast o mest i båda talrikarna. Resultatet blir att vibrationer inte kan färdas den korta vägen rakt upp utan från centrum till ytterkant och vidare till övertalriken ( utanför själva LPn) och in igen. Vibrationer får svårare att övervinna denna större masströghet. Skulle vara intressant att testa om/var resonansfrekvenserna ligger med enkel resp dubbel tallrik Bra att det finns så generöst med VTA på Stogi S Quote
lindvall Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Nottingham Analogue tog fram en liknande uppvärdering ca 2004 som jag köpte till mitt dåvarande Spacedeck. Det kostade ungefär samma som du har gett. Den beskrivning du ger av dina upplevelser är identiska med vad jag upplevde då. Nästa uppgradering jag gjorde var att köpa en separat strömförsörjning. Den gav faktisk ännu mer. Den inkommande AC'n likriktades för att sedan transformeras om igen till absolut ren och jämn AC i 50 Hz. Jag har fortfarande problem med att förstå att ljudet kan påverkas så mycket på grund av en PSU till en motor. Kanske nästa drag för dig? Om jag inte missminner mig så har Adagio redan det behovet tillgodosett med en Heed Orbit och lite Nordostkablar? Vad tror du påverkar mest Adagio, en extern nätdel eller tallriksuppgraderingen? Quote
Adagio Posted May 6, 2011 Author Posted May 6, 2011 Mycket svårt att säga, när jag uppgraderade med heed orbiter så var nog inte vinylriggen perfekt inställd ändå hördes en klar förbättring i form av dynamik och kraft, spontant skulle jag säga att talriksmodellen ger mest. Om herden ger ett jävla anama och kraft ger talriken ett lugn och i första hand svärta i bakgrunden. Dom förbättrar olika delar av upplevelsen. Quote
Adagio Posted May 6, 2011 Author Posted May 6, 2011 Sitter o lyssnar på flameco sketches med en öl i näven. En grej som slår mig är graden av nyansering, det finns inget svaj vilket resulter i att blåsartisternas egna sväng, fraseringar mm kommer fram tydligare än nånsin. Grymt!! Minsta vibrato eller förändring hörs kusligt bra. Quote
Recommended Posts