Jump to content

Dynaudio

Hermes

Recommended Posts

Hej gott folk!

Här kommer en lite knivig fråga. Jag vet att sådant här kan bli svårt på forum men fråga får man väl; Har fått syn på ett par Dynaudio 5.4 Contour. Fint skick; Lite stora dock. Låter väldigt bra. Ska provlyssna mer i veckan. Vad har ni för erfarenheter av dem? Om man nu ska investera i ett par riktigt bra högtalare nån gång... Finns det något ekvivalent som man borde kolla in först för att jämföra? Jag kör Primare elektronik rätt igenom (CD32, Pre30, A33.2).

Mina nuvarande högtalare är Elac fs247, klart bra; men lite klena i (lägre) mellanregister och bas ibland. Diskanten är fin men eventuellt en aning för framträdande. Detta är väl anledningen till funderingarna på nya högtalare. Eller sitter det i elektroniken?

Jag är ganska nöjd, men ibland funderar man ju på om det går att förbättra,,,, Vore skoj med lite kommentarer :-)

/Hermes

Hej.

jag har haft Contur 3,4-C2 och C4

Ruggigt bra högtalare. låter i mina öron riktigt bra.

Din modell har jag inte hört, men omdömmerna om den är löjligt bra, så jag tror inte att högtalaren har något större fel..

Men..dom är lite kinkiga på elekroniken, vill gärna ha mkt pullver.

Jag körde mina med MF som fungerade riktigt bra, för att sedan byta till McIntish som var som klipp o skuren.

Jag skulle titta över elekroniken.

Hur som, lycka till

Jag får väl räkna mig som en av fantasterna av Dynaudio. Genom livet har jag passerat följande modeller:

A52, Contour 1.8 mkII, Countour 3.3, Confidence C2, Confidence C4 och sedan drygt 1,5 år Temptation. Det innebär inte att jag anser att Dynaudio är världens bästa - sådana finns inte. Men dom spelar i den övre ligan liksom Sonus Faber, KEF, Thiel, Wilson, Avalon och säkert några till.

Det är ett antal saker jag uppskattar med Dynaudio:

• Diskanten som i min värld är bland det bästa som finns
  • Dynamiken
  • Ljudbilden
  • En bra balans över registren
  • Lättplacerade - höga men smala
  • Bra andrahandsvärde
  • En seriös och långsiktig tillverkare
  • Effektiv utveckling och tillverkning vilket ger mycket för pengarna i förhållande till småskalighet samt jämn kvalitet.

Som påpekats är kräver många av Dynaudios modeller lite kraft för att spela ut, framför allt stativarna, Contour 3.4 och Confidence C2. Däremot så är både 5.4 och C4:orna mindre krävande i det avseendet. Samtidigt har de en mycket rak och oproblematisk impedanskurva utan stora fasvridningar. Så de är en relativt snäll last för en förstärkare.

Jag skulle kunna leva lycklig med andra högtalare också, men en anläggning består inte bara av högtalare. Det är ett helt system och om jag skulle byta riskerar jag också att gå över även all elektronik. Jag har istället valt att klättra uppåt med samma tillverkare, vilket passat mig.

Mitt tips är att du även lyssnar in dig på Sonus Faber, Thiel, Audio Physics och KEF (för att bara nämna några som har modeller i det prissegment där 5.4 ligger). Dom gör också mycket bra högtalare

Jag får väl räkna mig som en av fantasterna av Dynaudio. Genom livet har jag passerat följande modeller:

A52, Contour 1.8 mkII, Countour 3.3, Confidence C2, Confidence C4 och sedan drygt 1,5 år Temptation. Det innebär inte att jag anser att Dynaudio är världens bästa - sådana finns inte. Men dom spelar i den övre ligan liksom Sonus Faber, KEF, Thiel, Wilson, Avalon och säkert några till.

Det är ett antal saker jag uppskattar med Dynaudio:

• Diskanten som i min värld är bland det bästa som finns
  • Dynamiken
  • Ljudbilden
  • En bra balans över registren
  • Lättplacerade - höga men smala
  • Bra andrahandsvärde
  • En seriös och långsiktig tillverkare
  • Effektiv utveckling och tillverkning vilket ger mycket för pengarna i förhållande till småskalighet samt jämn kvalitet.

Som påpekats är kräver många av Dynaudios modeller lite kraft för att spela ut, framför allt stativarna, Contour 3.4 och Confidence C2. Däremot så är både 5.4 och C4:orna mindre krävande i det avseendet. Samtidigt har de en mycket rak och oproblematisk impedanskurva utan stora fasvridningar. Så de är en relativt snäll last för en förstärkare.

Jag skulle kunna leva lycklig med andra högtalare också, men en anläggning består inte bara av högtalare. Det är ett helt system och om jag skulle byta riskerar jag också att gå över även all elektronik. Jag har istället valt att klättra uppåt med samma tillverkare, vilket passat mig.

Mitt tips är att du även lyssnar in dig på Sonus Faber, Thiel, Audio Physics och KEF (för att bara nämna några som har modeller i det prissegment där 5.4 ligger). Dom gör också mycket bra högtalare

Tack för råd/kommentrarer!

Jag lyssnade lite på dem igår, med Weiss DAC + försteg, samt PS audio transport och nåt slutsteg som jag inte kände till.

Lät bra, härlig bas; men inte helt 100% igt faktiskt. Kanske blir det roligare med min egen eller annan elektronik. Det lät iallafall storartat, snällt, mycket varmt -- kanske lite för varmt. Ja, jag har svårt att ha några större invändningar...

Nu har jag dem på hemlån och test... ;-)

DSC_0367.jpg

Fina högtalare -- härlig bas och mellan register -- diskanten välupplöst. Hmm... Vad ska man säga. Tycker fortfarande att diskanten är lite väl framträdande. Har det med elektroniken att göra? Primare känns känns ganska snällt.

Tror ni att det kan bli mjukare eller "trevligare" utan att bli inställsamt med annan elektronik? Känns som ett universellt problem att diskanten ofta är för framträdande.

Jag har intryck av att förstärkaren A33.2 kan driva dem -- känns inte som om den har problem med Contourerna.

Elac:arnas diskant är också bra och det är väl det enda register där de kan konkurrera med Contour; Ibland är Elacs diskant bättre ibland Contour. Men vad gäller bas och mellan register så vinner givetvis Contour - konstigt vore det väl annars; de kostar mer än 4 ggr så mycket :-p

Guest Niklas F
Dynaudio mår väldigt bra av rejält med pulver är min efarenhet trots att dom är "snälla"mot elektroniken.Du kanske kan leka lite med akustiken också,verkar va väldigt kalt i ditt rum,bara en tanke :26:

+1

Ser extremt kalt ut på väggarna, har du ytan så testa att flytta ut dom en bit ifrån väggen så skall det nog bli än bättre.

Jag har intryck av att förstärkaren A33.2 kan driva dem -- känns inte som om den har problem med Contourerna.

Elac:arnas diskant är också bra och det är väl det enda register där de kan konkurrera med Contour; Ibland är Elacs diskant bättre ibland Contour. Men vad gäller bas och mellan register så vinner givetvis Contour - konstigt vore det väl annars; de kostar mer än 4 ggr så mycket :-p

5.4 är inte trögdrivna - En bekant i Kristianstad kör med Naims slutsteg som inte är några muskodunder. Primare räcker också till. Dynaudios diskanter är heller inte vassa, snarare silkeslena...

Om de är oinspelade kan det låta pressat, vilket jag erfarit ett antal gånger. Dom behöver ett par hundra timmar (liksom de flesta andra högtalare). Jag tror också det handlar om reflektioner. De här högtalarna sätter fart på betydligt mer luft än vad du är van vid och med signaler som studsar fram och tillbaka. Prova med att flytta på sweetspoten fram och tillbaka, anvstånd från väggen bak högtalarna, invikling och liknande.

Gör t ex klapp-testet. Starta från den bakre väggen och slå ihop händerna. Där ekot upphör placerar du högtalarna ...

Tavlor är ett mycket effektivt sätt att ta bort ekon. Det behöver inte kosta så mycket.

Ja, bakre väggen är ju helt kal: Massiv vitmålad cement. Men jag har ju heltäckningsmatta samt säng och soffa i rummet också som borde dämpa... så här ser det ut från en annan vinkel:

NU tar jag bort det kortet för det så så himla ostädat ut!! :shy:

I taket sitter en massa plattor med massa hål i.

Gjorde klapptestet: men det ekar ingenstans i rummet. Tycker faktiskt att diskanten är visserligen len och väldigt välupplöst, men fortfarande lite väl framträdande...

Ska testa flytta högtalarna lite till ut i rummet; som synes finns inte sååå mycket plats. Å andra sidan har jag inte haft några basproblem: kanske har och göra med att basarna sitter högt?

Edited by Hermes

Ska testa flytta högtalarna lite till ut i rummet; som synes finns inte sååå mycket plats. Å andra sidan har jag inte haft några basproblem: kanske har och göra med att basarna sitter högt?

Att basarna sitter högt är Dynaudios koncept för att minska tak- och golvreflektioner. Cementväggar ger ingen dämpning alls, i vart fall inte mycket, vilket innebär att ljudet studsar runt.

Du kan också prova och tilta högtalarna lite bakåt. Du kan ju justera spikarna. Den tekniken har jag använt en gång med lyckat resultat. Du får en annan utgångsvinkel på diskanterna då.

Det är alltid besvärligt med rum. En möjlighet kan vara att möbler om ordentligt så att du får högtalarna mot kortväggen. Det behöver inte bli bättre, men egna surt förvärvade erfarenheter har alltid lett till att jag får bättre ljud genom att placera högtalarna längs med kortväggen.

Ge inte upp ...

Guest Niklas F

Det ser jäkligt tight ut hos dig, kan inte vara mycket mer än 2m till högtalarna.

Skulle försökt möblera så du får anläggningen att spela åt andra hållet, så får du luft bakom frontarna och mera luft bakom lyssningspositonen.

Utan att ha lyssnat på dom högtalarna så skulle jag tro att du kommer få en mycket snyggare tightare bas, när detta händer så brukar mellan/diskant bli mycket tydligare och bättre på alla det sätt.

Sen behöver du få upp något på väggarna, jag har förbaskat bra erfarenheter av Golden Horn och kan bara varmt rekommendera dessa.

Guest Niklas F

Tycker verkligen att du skall lyssna hemma hos ingemar, ett mycket trevligt rum och trevlig elektronik till sina Dynaudio.

Ett plus i kanten är ju att gubben är en trevlig prick med :)

Guest Niklas F
Testa att sätta upp en filt eller liknande på väggen bakom lyssningsplats.Du får troligen en massa direktreflexioner från diskanten där som framhäver den.

Man skall väl aldrig dämpa väggen bakom??

Ser att du bor i Gbg,du är välkommen hem till oss om du är nyfiken hur dynaudio spelar med många muskler :o

Tackar för inbjudan! Jag har flyttat högtalarna närmare väggen nu; och det låter faktiskt bättre, diskanten blev en aning mer distanserad.. skönt. Men perfekt är det inte. Ska bli intressant att se/höra hur dynaudio spelar med lite mer kräm. ;-)

Nu ser jag vad ostädat det ser ut i min lägenhet -- så jag raderar kortet! ;)

Ha de gött!

Testa att sätta upp en filt eller liknande på väggen bakom lyssningsplats.Du får troligen en massa direktreflexioner från diskanten där som framhäver den.

Ahaaaaa -- även bakom högtalarna? det är just det - diskanten är för , ja vad ska man säga, för mycket helt enkelt.

• 2 weeks later...
Ahaaaaa -- även bakom högtalarna? det är just det - diskanten är för , ja vad ska man säga, för mycket helt enkelt.

...och vips -- Alla högtalare borta!

DSC_0370.jpg

Ska nämligen åka hem till Sverige igen! Föräldrarnas bil användes för att ta första frakten. Så nu kör jag med Primare + Bose datahögtalare.. ehum. LowFi eller vad man kallar det. Men oj vad bra hörlurarna låter iallafall. ;)