Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Helgen har ägnats åt trädgårdsarbete. Kul - men ännu roligare blir det om man samtidigt drömmer lite... Tänk om man hade 50 000 kr att uppgradera sin anläggning med. Vore det bäst att lägga det på DAC eller förstärkare. I dagsläget har jag ett par 40 000 kr Usher-högtalare, en 8000 kr Marantz-reciever och en Oppo 83SE spelare som kostar 12 000 kr.

Hur skulle ni fördela slantarna?

a) 23 000 kr på en Musical Fidelity M6i + 25 000 kr för en Weiss DAC (Oppon körs då som transport)

b) Lägga 45 000 kr på en Musical Fidelity M6 500i

Det viktiga är inte de enskilda märkena här utan mer era tankar kring vad man vinner på att uppgradera olika delar i kedjan.

Edited by bigblue
Posted

Usch alltid denna svåra fråga...

För vad det är värt -- jag har med åren fått uppfattningen att mycket pengar ska läggas på förstärkeriet. Det förändrar i grunden hur högtalaren låter. Jag har också fått uppfattningen att det är svårare att göra en välljudande förstärkare än en DAC som låter bra. Undantaget är den extrema toppen med specialkonstruerade integrerade kretsar.

Personligen skulle jag inte lägga mer pengar på en DAC än förstärkaren. Tvärtom jag skulle lägga avsevärt mer på förstärkaren (eller förstärkarna).

Nu vet jag inte hur "illa" du är ute -- har ingen aning om nur Oppon låter. Så jag vet inte vilken del du bör byta först om du vill uppgradera.

Sorry, inte mycket till svar, men jag är väl lite Påskslapp fortfarande...

Posted

Ett pågående hemlån har bevisat för mig att i vissa fall är det befogat att lägga lika mycket, eller rent av mer, på DAC som på förstärkare. Samtidigt försöker jag köpa det bästa jag kan förmå hitta och ha råd med för varje komponent, så om 50/50-fördelningen innebär en kompromiss på förstärkarsidan hade jag kanske väntat lite eller bara köpt DAC nu och förtärkaren om ett år/halvår.

Posted

Just nu känns det som om DAC:ar håller på att "utvecklas" medan förstärkare har stabiliserats för länge sedan. Naturligtvis konstrueras nya förstärkare hela tiden - men med lite sökande och hjälp i diverse forum kan du nog hitta en ruggigt bra förstärkare och sedan prova DAC:ar i lugn och ro innan köp.

Men är det streaming som är det viktiga - så kanske en Squeezebox kan vara nåt så länge - tills du hittar din dröm-DAC.

Förstärkare är lite svårare - jag trodde att jag hittat den ultimata förstärkaren i Hegel - men det hade jag inte. Mina ljudideal låg i rörträsket ... så det är inte självklart att mest effekt, jämnast frekvensgång, mest utsträckta toppen mm, mm är rätt för alla.

Kanske en två-kanals Marantz, Rotel, Musical Fidelity, Roksan eller kanske NAD kan vara nåt. Jag såg en NAD 3020 på Hifimagasinet nyss ... lite till åren kanske, men en av de mest aktade integrerade. Men det är ju inte så mycket effekt förstås ...

Posted (edited)

Väntar på att Classé CP-800 ska komma till Sverige och när den gör det så ska den testas om den håller måttet för mitt ändamål?

Den ska förhoppningsvis tillsammans med ett par Classé M-400, B&W Signature Diamond och dator kunna få mig att njuta fullt ut även i fritidshuset :app:

Edit: Glömde att skriva att jag har ju förstärkeri så för mig blev valet lätt. Men i ditt fall så skulle jag se till att ha ett förstärkeri i första hand. Dac'ar finns det och nya kommer hela tiden, så skulle jag nog ha gjort, LYCKA TILL :)

Edited by byZan
Posted (edited)

Tack för tipsen. Då kanske det blir så att jag satsar på ett förstärkeri som jag trivs med i första hand.

En annan fundering: vilka egenskaper i ljudbilden kan man plocka fram med en uppgredering av cd-spelare (DAC) respektive förstäkare? Att attack och kraft kommer från det senare kan jag förstå, men vilka av ovanstående är mest involverade i förbättrandet av ex. pespektiv och 3D-känsla? Och hur är det med tajming och rytm?

Edited by bigblue
Posted

Jag som tänkte gå till kojs .. men en liten reflektion här i tråden kanske.

Själv tror jag de största förbättringarna kan göras genom byte av högtalare men i andra hand kan man skaffa en förstärkare som är kraftig nog att driva högtalarna. Ifall högtalarna komprimerar lite så vill man matcha med en förstärkare som expanderar en aning. Inte lätt eftersom ingen specar dessa parametrar men man kan försöka lyssna sig till detta. Typiskt att leta efter är om sången "sticker ut" mer än vanligt eller om soloinstrumentet "hörs starkare" när solot spelas osv. Då tycker jag det är bra.

3D-känslan är faktiskt rätt bra att gå efter. Lyssna efter om inspelningsrummet hörs. Det kan vara att sångaren sjunger i ett litet rum med kort eko. Hörs ekot? I så fall är det rätt bra system man lyssnar på. Låter instrumenten äkta - dvs, skulle det kunna vara så att musikerna står och spelar i rummet? eller kanske en bit bort? Det går att få en sådan förnimmelse - och då är det ett bra system tycker jag.

Tajming, perspektiv och rytm brukar följa rätt bra om bara 3D-känslan finns där.

Posted
Då kanske det blir så att jag satsar på ett förstärkeri som jag trivs med i första hand.

Det har skrivits mycket om den här typen av frågor genom åren. Inte alldeles lätt att svara på eftersom det handlar mycket om ideal men även smak. Musical Fidelity gör utmärkta prylar. Lite underskattade i Sverige men i USA/Kanada står dom sig mycket högt. Moon gör också kompetenta prylar och dom har också bra CD-spelare och DAC:ar. Dessutom med USB-ingång upp till 24/96 (om jag minns rätt) så att du enkelt kan köra högupplöst musik från en laptop om du tror du går åt det hållet. Eftersom du bor på västkusten kan det ju inte vara så långt till Hi-Fi Consult som tagit upp Moon om jag förstått det hela rätt. Dom har ju också Bladelius som gör bra grejor, för att inte tala om Burmester.

McIntosh, t ex MA6500 låter bra. Sedan är det frågan om man gillar deras utseende. De har också bra och prisvärda CD/SACD-spelare. Eller varför inte en Accuphase? Ett visningsex av E-350 finns här En fördel med just Accuphase är förutom ljudet, att de håller andrahandsvärdet bra.

Hos Akkelis finns t ex BMC och T+A som också gör utmärkt hifi.

En personlig favorit är också Luxmans grejer. Om de finns på västkusten vet jag inte...

I dom här klasserna är det mesta bra. Det finns skillnader, men den är helt subjektiv. Du kan mycket väl tycka att Musical Fidelity är bäst. Det finns inget rakt svar på det. Själv hade jag varit rätt intresserad av att titta lite närmre på Accuphase, Burmester och Moon.

Sist men inte minst handlar det naturligtvis också om ekonomi ... :Nail Biting:

Posted (edited)

Tack Bebop.

Jag har lyssnat igenom 9-10 olika apparater under ett par månaders tid och trots att det varit i varierade miljöer har ett par favoriter utkristalliserat sig och dessa hoppas jag nu kunna ta hem och lyssna på mer ingående här under våren. Moon och Musical Fidelity är två att toppkandidaterna.

En annan intressant aspekt under alla dessa lyssningar har varit att försöka bli bättre på att förstå vad det är för ljudideal som jag "går i gång på", att försöka isolera dessa ingredienser. Att sätta det på pränt är ännu svårare, men det handlar om att jag vill uppleva en känsla av att det som kommer ur högtalaren är organiskt, levande och närvarande. Det i kombination med en väl avvägt fördelning mellan mikodynamik och kraft. Jag är fullt medveten om att i de prisklasser som jag letar kan man inte få allt så det handlar om prioriteringar...

Edited by bigblue
Posted

Jag tror att man ska lyssna på ytterligheterna innan man bestämmer sig. Vid köp av stärkare bör man nog ha lyssnat på både välbyggda single end-kopplade rörstärkare (Audion) och välbyggda kraftiga transistorförstärkare (Krell), och spannet däremellan.

Vanligtvis brukar jag rekommendera att lägga krutet på källan, men jag vet inte hur bra Oppon är. Den har fått lyssnade kritik i pressen. Kanske är receivern ditt svagaste kort =). Bara att låna hem annat och prova. Testa en Naim nait XS. Kanske kommer du att skratta av lycka =).

Posted

Jag skulle nog satsa på förstärkeriet. För mig var det ett stort lyft att gå från 2×70 W till 2×270 W, och jag fick en insikt om hur ofta jag faktiskt var uppe och nosade på klippgränsen även med icke extremdynamiskt musikmaterial. Så, testa ett högdynamiskt slutsteg på minst ett par hundra watt och se vad du tycker.

Men om du aldrig spelar högdynamisk musik (klassisk musik, slagverksmusik, DVD-A, etc.) så kanske du inte behöver så många watt ändå. Är det något som du är missnöjd med när du lyssnar på musik?

Posted

Frekvensomfång, kontroll, dynamik, detaljrikedom, stereobild, klangfärg, tempo, rumskänsla, naturtrogenhet… Allt detta är egenskaper som kan göras bättre eller sämre av både förstärkare och dac. Inte av alla förstärkare eller alla DAC:ar, märk väl. Man vill förstås hitta både förstärkare och DAC som får toppbetyg på så många som möjligt av dessa. För att veta hur en viss komponent står sig på de här parametrarna behöver man lyssningserfarenhet och möjlighet att jämföra. Av den anledningen är det klokt att som Ranefjord säger lyssna på extremer, inte bara i teknikval utan även i prisklass. Jag tycker det är väldigt lärorikt att provlyssna utanför sin prisklass, åt båda hållen.

Min förstärkare gör väldigt mycket bra och jag är enormt förtjust i den, men jag vet att försteg/slutstegskombon från DartZeel med hygglig marginal överträffar den i upplösning och klangfärg, bland annat. Det är dock grejer för över 400.000 kr så jag kan bara drömma. Jag har också jämfört med en Naim Uniti som en kompis tog med sig hit, och där vann min förstärkare en riktig förnedringsseger. Dessa och andra jämförelser har givit mig bra koll på inte bara utbudet och prisklasserna, utan också på min egen smak och ljudideal.

Min digitalkälla har länge varit en enkel Squeezebox Duet, i väntan på att ekonomin ska orka med ett DAC-köp. Det har låtit riktigt hyggligt och även om jag vet att källan varit systemets stora flaskhals så lyssnar jag på musik flera timmar om dagen. TV-tittande har jag slutat med helt, och det är väl ett hyggligt betyg.

Så vart vill jag komma med detta? Jo jag tror att jag nog tagit detta i rätt ordning genom att jobba bakåt från högtalarna. Innan jämförelsen med Naim Uniti trodde jag inte förstärkare skulle göra så mycket skillnad men nu vet jag bättre. Nu har jag slutligen en DAC på hemlån över påskhelgen, och den har på samma sätt visat mig hur stor skillnad källan kan göra. Alla komponenter, hur fina de än må vara, blir pärlor för svin i ett system där de ingående delarna inte håller jämn klass. Men det betyder inte att man måste köpa allt på en gång, för om jag nu lyckas finansiera den här DAC:en så har 2 års tålamod till slut burit frukt på ett mycket mer givande sätt än om jag tagit grundinvesteringen (högtalarna) och i stället lagt pengarna på ett komplett system. I så fall hade jag redan nu velat uppgradera allt… Så mitt råd är att känna efter om högtalarna är något du vill leva med i 10 år eller om du innerst inne tänker att de åker ut ganska snart. Uppgraderingsdjävulen motas bäst med att göra rätt från början.

Posted

Skippa dacen och lägg pengarna på en vinylspelare och vinylskivor istället och börja lyssna på hur musiken är tänkt att låta. ;)

Posted
Skippa dacen och lägg pengarna på en vinylspelare och vinylskivor istället och börja lyssna på hur musiken är tänkt att låta. ;)

Kanske dags för dig att skaffa en bra CD-spelare eller laptop/DAC och höra hur bra det digitala mediet är idag. Både analogt och digitalt platsar utmärkt i finrummet idag.

Posted

Ranefjord

Jag har varit inne på precis samma banor som du är inne på. Jag har tänkt mig något i trakterna kring 25 000 kr. Men jag har lyssnat på försträkare från 17 till 45 tusen, huvudsakligen transistorförstärkare, några hybrider och en tvådelad röruppsättning för + 100 000 kr.

Svårigheterna är att man måste besöka en mängd olika handlare för att beta av allt. Och alla har olika rum med olika förutsättningar och kringelektronik. Jag är inte tillräckligt erfaren för att lyssna på förstärkare A hos handlare B och jämföra de intrycken som jag hade av förstärkare B hos handlare A. Däremot så faller saker och ting på plats när jag fått chans att lyssna på åtminstone 2-3 förstärkare under ett par timmar. Då går det att få en känsla för vad som är försträkeri och vad som är akustik, högtalare etc.

Almen

Jag är i grunden nöjd med Oppon, men det är receivern som måste få avlastning. Jag vill ha en apparat som har en passthrough för att jag ska kunna koppla ihop de två vid bio/tv-kvällar. Diskant och mellanregister presterar utmärkt med tanke på pris/prestanda. Marantzen för 8 000 kr har 7 slutsteg, så i princip finlyssnar jag på 2 200 kronor :)

Men basen behöver stramas upp och bli mer välartikulerad. Det tror jag mig kunna uppnå med rätt sträkare - framför allt en med gott om kraft.

Ukiro

Mina högtalare är grunden i min uppsättning och det sista som jag ser framför mig att byta ut. Jag är säker på att det finns mycket mer att klämma ur dem innan det hamnar i ett läge där jag känner att jag "eldar för kråkorna". Åtminstone 5-7 år framåt planerar jag att behålla lådorna. Eftersom det verkar hända så mycket i DAC-världen just nu så avvaktar jag där och tar det som del två om ett år eller två. Om vi ska skåda lite framåt så är planen att rippa allt CD-material. Om det blir med NAS och Sonos eller en Sooloss-enhet eller annat vet jag inte.

Vox

Tack för tipset men jag kommer i dagsläget att hänga kvar vid CD-skivorna. Men jag måste erkänna att jag ännu inte suttit ner och lyssnat på en vinyluppsättning ännu.

Posted

Om det är just basen som skall stramas upp så kan ju orsakerna vara många.

En DAC borde du kanske kunna låna på något sätt.

Men frågan är ju också om ditt rum är stramt i basen. Just lite för lång efterklang i basen är ju oerhört vanligt så om det är en del av ditt problem så kan det vara omöjligt att åtgärda med en Dac om du inte kan konstatera att det är orsaken till problemet, eller möjligen om det nu är stärkaren som inte orkar så kan ju ett lån av en sådan göra att det verkligen konstateras.

Att råda till specifika modelbyten känns tidigt om man inte verkligen konstaterat ursprunget till problemet.

mvh/Harryup

Guest Niklas F
Posted
Men basen behöver stramas upp och bli mer välartikulerad. Det tror jag mig kunna uppnå med rätt sträkare - framför allt en med gott om kraft.

Låter i mina öron som du behöver ett steg inte en förstärkare, just att basen stramades upp och blev mer distinkt hände när jag hängde på mitt gamla NAD steg på min förstärkare.

Emotiva har snuskigt billiga steg som hyllas otroligt högt på div forum, du får ett par monoblock

500 watts RMS @ 8 ohm

1,000 watts RMS @ 4 ohm

( mätningar visar att dom levererar mer än så )

För ca 17K hem till dörren, mer än så tror jag inte du behöver ? ;)

Posted
Om det är just basen som skall stramas upp så kan ju orsakerna vara många.

En DAC borde du kanske kunna låna på något sätt.

Men frågan är ju också om ditt rum är stramt i basen. Just lite för lång efterklang i basen är ju oerhört vanligt så om det är en del av ditt problem så kan det vara omöjligt att åtgärda med en Dac om du inte kan konstatera att det är orsaken till problemet, eller möjligen om det nu är stärkaren som inte orkar så kan ju ett lån av en sådan göra att det verkligen konstateras.

Att råda till specifika modelbyten känns tidigt om man inte verkligen konstaterat ursprunget till problemet.

mvh/Harryup

Basen är inte bumlig eller akustiskt förstärkt utan bara mindre artikulerad och oprecis än vad jag önskar. Så jag tror och hoppas att det går att lösa med lite elektronik...

Posted
Låter i mina öron som du behöver ett steg inte en förstärkare, just att basen stramades upp och blev mer distinkt hände när jag hängde på mitt gamla NAD steg på min förstärkare.

Emotiva har snuskigt billiga steg som hyllas otroligt högt på div forum, du får ett par monoblock

500 watts RMS @ 8 ohm

1,000 watts RMS @ 4 ohm

( mätningar visar att dom levererar mer än så )

För ca 17K hem till dörren, mer än så tror jag inte du behöver ? ;)

Jag lånade hem ett begagnat Audionet-slutsteg om 2x200 W för att koppla ihop med Marantzen - men det gav inte mycket. M a o var det försteget i Marantzen som var den trånga sektorn i det fallet. För att slippa koppla om mellan bio och hifi så hoppas jag kunna lösa ekvationen med en integrerad förstärkare.

Posted

Du kanske kan prova att ställa högtalarna på mjuka kuddar (SD-puckar) eller på hårda spikes och se vad som låter bäst? Ibland blir man förvånad över hur mycket detta kan ge.

Posted

Apropå att testa olika sorters stärkare: skulle rekommendera att du lyssnar på BelCantos nya integrerade, som förutom att vara ett som det sägs lyckat exempel på klass D-teknik också har en bra USB-DAC inbyggd och dessutom ett phonosteg.

Sedan kanske det ändå är att köpa in sig för lågt i kedjan och inbjuda till uppgradering till tyngre grejor - men den risken löper man ju alltid.

Men den är ju i alla fall liten och behändig att bära hem för hemlån....

Posted
Kanske dags för dig att skaffa en bra CD-spelare eller laptop/DAC och höra hur bra det digitala mediet är idag. Både analogt och digitalt platsar utmärkt i finrummet idag.

Jag har hela min digitala skivsamling i FLAC på en NAS som via en Squeezebox och en mycket kompetent dac spelar otroligt bra, men trots detta når inte det "digitala" fram till vad en bra vinylspelarkombination kan åstadkomma när det gäller "naturlighet" och välljud.

Posted
Jag har hela min digitala skivsamling i FLAC på en NAS som via en Squeezebox och en mycket kompetent dac spelar otroligt bra, men trots detta når inte det "digitala" fram till vad en bra vinylspelarkombination kan åstadkomma när det gäller "naturlighet" och välljud.

Det håller jag med om när det gäller äldre inspelningar anpassade för vinylutgivning, men inte på nyinspelad musik mixat för utgivning på CD. Det är t o m så att i en flera fall så gör man vinylmatriser direkt från CD'n med endast små anpassningar, t ex skruva ner dynamikomfånget något.

I största möjliga mån köper jag musik på vinyl där inspelningen är gjord för vinylutgivning, d v s fram till ca 1985. Sedan var det en period mellan 1985 - ca 1995 där båda medierna lät si så där men av olika orsaker. Fler och fler digitala inspelningar där anpassningen till vinyl var mindre lyckad plus att skivbolagen sparade pengar genom att bl a experimentera med plastblandningen. Man var heller inte särskilt bra på att få till ljudet på CD-skivorna.

Men från ca 1995 tycker jag att CD-plattorna med nyinspelad musik håller utmärkt kvalitet i rätt spelare. Undantag finns det alltid - både med CD och vinyl men jag menar generellt och då framför allt klassisk musik och jazz som mina erfarenheter kommer ifrån.

Roade mig med att spela några ECM-vinyl från 70-talet under helgen. Då ansågs dom hålla referenskvalitet om än lite spetsiga. Men idag håller dom inte mot nyinspelad musik på ECM utgiven på CD-mediet.

Så min erfarenhete är både och ...

Posted
b) Lägga 45 000 kr på en Musical Fidelity M6 500i

Det viktiga är inte de enskilda märkena här utan mer era tankar kring vad man vinner på att uppgradera olika delar i kedjan.

Lägga 45 på M6 500i tror jag är bäst. Högtalarna du har älskar kraft och blir bara bättre och bättre med det. Det skullle jag säga är grunden. Oppon är nog mkt bra för sina pengar.

Du kan ju sedan alltid testa med en Audioaero ;)

Posted
Tack för tipsen. Då kanske det blir så att jag satsar på ett förstärkeri som jag trivs med i första hand.

En annan fundering: vilka egenskaper i ljudbilden kan man plocka fram med en uppgredering av cd-spelare (DAC) respektive förstäkare? Att attack och kraft kommer från det senare kan jag förstå, men vilka av ovanstående är mest involverade i förbättrandet av ex. pespektiv och 3D-känsla? Och hur är det med tajming och rytm?

Det har kanske ännu mer med högtalarplacering och akustik att göra skulle jag tro. Tex en förstärkare som låter bra har 3d känsla mm. Men utan bra högtalarplacering och akustik som matchar dränks de små detaljer som avgör 3d känsla.

Posted
Roade mig med att spela några ECM-vinyl från 70-talet under helgen. Då ansågs dom hålla referenskvalitet om än lite spetsiga. Men idag håller dom inte mot nyinspelad musik på ECM utgiven på CD-mediet.

Så min erfarenhete är både och ...

Har du testat någon av nyutgåvorna på ECM i vinyl som startade för något år sedan? Jämförelse äldre nyare ECM-vinyl och CD?

Calm

Posted
Har du testat någon av nyutgåvorna på ECM i vinyl som startade för något år sedan? Jämförelse äldre nyare ECM-vinyl och CD?

Jag kommer inte ihåg på stående fot om jag har någon nypressad ECM-vinyl ... skall kolla.

Min tanke är snarare så här. Det mesta av ECM-vinylen som jag har spelades in och mixades för att ges ut på LP. Idag görs motsvarande för CD'n som är slutprodukten. Sen har ett "visst" marknadstryck påverkat Manfred att även släppa en del på vinyl men det är ju bara en överföring av CD-mixen (med undantag för några nivåanpassningar).

Manfred intervjuades i Stereophile för drygt ett år sedan och om jag minns det hela rätt föredrog han de digitala inspelningarna som görs idag (skall kolla det också).

Så min anspråklösa test var att jämföra LP inspelningar gjord för mediet då mot CD-inspelningar mixade för CD. Då vinner dagens CD-skivor. Det är inga jätteskillnader men tillräckliga.

Jag tycker CD-mediet är en utmärkt ljudförmedlare för nyinspelad musik. I vart fall genom mitt system.

Posted

CD-utgåvan är ju så nära originalet (96 kHz/24 bitar, får man förmoda) man kan komma. Vinylen kan ju komma mycket nära, men färgar ofta med rumble, svaj, dist, knaster, avskuren bas, etc. En snygg sådan färgning (förutom det mysiga med vinylhanteringen) kan man sedan begripligt föredra framför CD:ns återgivning.

Det är ju bra att det finns möjlighet till att bejaka olika smak. :)

Guest Hifi-Perra
Posted

Hej!

Köp en Bladelius Tyr Mk2 eller en Thor Mk3 istället med inbyggd dac. Det får bli mitt tips :icon_smile_cool:

Har själv en Bladelius Thor Mk3 Novitas där hemma som jag just nu kör i sovrummet

tillsammans med mina Final Sound 400i :D

Mvh