limpansson Posted April 23, 2011 Posted April 23, 2011 Vårsolen skiner, fåglarna kvittrar ikapp och ändå vill jag bara sitta parkerad i sweet-spot och lyssna på den inspirerande musiken som flödar från min anläggning! Kanske har jag fått en mild form av solsting eller har det möjligen, gjorts någon ny, mirakelgörande investering i ljudsystemet? Svar nej, kontot är inte speciellt belastningsbart... Mitt rum är 472 x 407cm vilket skulle kunna betraktas som ett nästan kvadratiskt rum. Kvadratiska rum är tydligen bland det sämsta man kan råka ut för som audiofil... Jag har känt till detta länge men ändå varit (ganska) nöjd med ljudet. Eftersom jag med jämna mellanrum kikar i boken ”Get better sound” av Jim Smith så råkade jag fastna på en sida som beskriver just det här problemet med kvadratiska (eller nästan kvadratiska) rum. Hans lösning på problemet är att spela på diagonalen! Tror fan att jag måste prova iallafall! Jag kan nog säga att detta rum aldrig har låtit bättre! Högtalarna är placerade väl (ca 80cm) från bak/sidovägg. B.M.C-riggen står ca 120 cm ut från hörnet. (Det optimala för riggen är annars att placera den en bra bit ifrån högtalarna, vilket jag troligen kommer att göra i en framtid.) Avståndet mellan högtalarna är ca 190 cm och avståndet mellan högtalarna och sweetspot är ca 210cm. Som det är nu så låter det väldigt bra! Jag upptäcker detaljer som tidigare försvann pga reflexioner och basen är så gott som utan resonanser och är mer detaljerad! Jag fick trixa en del med avståndet högtalare- bakvägg. Vid vissa avstånd fanns nästan ingen bas alls! De goa gubbarna på Akkelis brukar säga att ”rummet är 90% av upplevelsen”. Jag är benägen att hålla med dem! Skulle vara kul med kommentarer, egna erfarenheter om det här med att spela på diagonalen! Med vänlig hälsning Anders Quote
calle_jr Posted April 23, 2011 Posted April 23, 2011 Kul att höra! Jag har själv aldrig provat, men jag har lyssnat i rum där det har varit en lyckad lösning. Bland annat Acapella spelade på diagonalen med ganska stora högtalare i ett litet, kvadratiskt rum. Quote
Akkelis Audio Posted April 23, 2011 Posted April 23, 2011 Himla smart. Vet faktiskt några som kör på diagonalen och nu nedlagda Radiolagret hade ett av sina lyssningsrum på diagonalen. I ditt fall ser det dessutom väldigt snyggt ut. Ska nog testa detta på en mässa vid tillfälle, där är det ofta svårt att få till det ljudmässiga. Quote
Guest Niklas F Posted April 23, 2011 Posted April 23, 2011 Hur många meter maskeringstape är det på golvet? Är inte sweetspot extremt nära, eller luras bilderna? Quote
Timbre™ Posted April 24, 2011 Posted April 24, 2011 Skulle vara kul med kommentarer, egna erfarenheter om det här med att spela på diagonalen! http://i825.photobucket.com/albums/zz180/l...nsson/Diag1.jpg http://i825.photobucket.com/albums/zz180/l...nsson/Diag2.jpg Känner igen din entusiasm och jag har haft liknande upplevelser med dipolära (Infinity) och rundstrålande (BIC) högtalare. Rummet var inte helt kvadratiskt men det blev ändå en positiv överraskning... Quote
SorenG Posted April 24, 2011 Posted April 24, 2011 I manuelen till mina Von Schweikert rekomenderas att spela på diagonalen i just kvadratiska rum Quote
limpansson Posted April 25, 2011 Author Posted April 25, 2011 Hur många meter maskeringstape är det på golvet? Är inte sweetspot extremt nära, eller luras bilderna? Det är nog ca 40m maskeringstape på golvet! Har märkt att den inte direkt lossnar av sig själv... Avståndet mellan högtalarna är ca 190 cm och avståndet mellan högtalarna och sweetspot är ca 210cm. Mvh Anders Quote
calm Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Mycket intressant! Måste fundera på om det funkar med min möblering. Jim Smiths bok har många intressanta tips. Hade nöjet att köpa den direkt från författaren på Denvermässan för några år sedan. Finns många guldkorn att hämta. Måste missat detta dock. Calm Quote
Timbre™ Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Avståndet mellan högtalarna är ca 190 cm och avståndet mellan högtalarna och sweetspot är ca 210cm. Du har ju dessutom rejält med luft bakåt och det hela ser väldigt rätt ut. Det välorganiserade upplägget av 40 meter maskeringstape ger dessutom känslor av en gigantisk pickupinstallation... Quote
limpansson Posted April 25, 2011 Author Posted April 25, 2011 Det välorganiserade upplägget av 40 meter maskeringstape ger dessutom känslor av en gigantisk pickupinstallation... Absolut, med ett järnspett som nål! Quote
Guest Niklas F Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Det är nog ca 40m maskeringstape på golvet! Har märkt att den inte direkt lossnar av sig själv... Avståndet mellan högtalarna är ca 190 cm och avståndet mellan högtalarna och sweetspot är ca 210cm. Mvh Anders Där ser man vad en kameralins kan lura ögat, ett tips till dig är att inte låta tejpen sitta allt för länge då endel varianter har en tendens till att bita sig fast rejält efter ett tag. Quote
Bebop Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Har märkt att den inte direkt lossnar av sig själv... Det där kan vara lite jobbigt. Jag snackade med vår utvecklingsavdelning (Tarkett) om hur man kan göra. Deras tips är det följande: Dra inte bort tejpen då den kan dra golvlacken med sig. Blöt upp med lacknafta, tvättnafta eller rödsprit. Vänta någon minut Sickla bort tejpen lite försiktigt med t ex en tunn spackelspade, men inte så hårt att du får märke i lacken. Torka upp efteråt med en fuktig trasa, eventuellt med ett par droppar såpa. Lycka till! Quote
lindvall Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Det finns en blå, lite dyrare målartejp, som enligt uppgift ska vara bättre, och inte fastna som den vanliga vita. Quote
Käera Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Anv själv skyddstape av pvc när jag vill markera på golv eller tejpa på andra saker där jag vill få bort tejpen lätt utan att lämna klister rester,,går även att tejpa om men dyrare. Quote
Strmbrg Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 (edited) Alltid lika kul när man får en framgångskick, oavsett hur det gick till. Jag trodde först att mönstret på golvet var någon säregen intarsia... Kom nu - i skrivande stund - på att du i VISS mån (med betoning på viss) gjort samma sak i ditt rum som jag själv gjort i mitt. Med på-tvären-spelandet så kan man ju säga att du "vridit ut" sidoväggarna på rummet. Jag gjorde en minivariant av detta genom denna quick-fix. (Inklistrat från ett gammalt inlägg.) Den här bilden visar högtalarens spegling sedd från lyssningsplatsen, i en spegel parallell med bokhyllan. Med böckerna placerade såhär... ...så blir speglingen såhär. Det man nu ser i spegeln är den vänstra golvlampan. PS Perspektivet skevar en del. Högtalarna ser ut att vara vridna ur led. Om du testar med en spegel: Var hamnar sidoreflexen när du sitter i lyssningspositionen? Edited April 27, 2011 by Strmbrg Quote
calm Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Det är nog ca 40m maskeringstape på golvet! Har märkt att den inte direkt lossnar av sig själv... Ett tips är att ersätta den vanliga maskeringstejpen till den blå eller ännu hellre den violetta som är avsedd att maskera av mot tapeter etc. Konstaterar att man kan ha den senare under mycket lång tid utan att den "bränner fast" i underlaget. Calm Quote
limpansson Posted April 27, 2011 Author Posted April 27, 2011 Tack för alla kommentarer och tips! Får nog snart göra något åt all överflödig tape... Jag tror jag testar med rödsprit och osthyvel! (jag köper ändå aldrig ost...) Golvet är redan repigt efter tidigare hyresgäster... Mvh Anders Quote
Guest Niklas F Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Tack för alla kommentarer och tips! Får nog snart göra något åt all överflödig tape... Jag tror jag testar med rödsprit och osthyvel! (jag köper ändå aldrig ost...) Golvet är redan repigt efter tidigare hyresgäster... Mvh Anders Kikade precis det sista på " Äntligen hemma" igår, där tipsade dom om att man kunde ta bort stearin med hjälp utav ett kontokort. Detta skulle vara väldigt liten risk att repa underlaget med, fukta tejpen och köra med ett kort hade jag testat istället för osthyveln Quote
limpansson Posted April 27, 2011 Author Posted April 27, 2011 Om du testar med en spegel: Var hamnar sidoreflexen när du sitter i lyssningspositionen? Tyvärr fattar jag inte riktigt vad du menar. Är det var 1:a-reflexen hamnar som du undrar över? Mvh Anders Quote
Strmbrg Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 (edited) Tyvärr fattar jag inte riktigt vad du menar. Är det var 1:a-reflexen hamnar som du undrar över? Mvh Anders Just det! Första-reflexen i sidoväggen. Jag är lite intresserad eftersom den "inte verkar hamna någonstans" med mitt lilla trick. Har testat med spegeln i samma vinkel som de sneda bokraderna och över hela bokhyllornas bredd. Men högtalaren syns inte i spegeln från lyssningsplats, oavsett var jag placerar spegeln. Edited April 27, 2011 by Strmbrg Quote
Guest Niklas F Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 (edited) Just det! Första-reflexen i sidoväggen. Jag är lite intresserad eftersom "inte verkar hamna någonstans" med mitt lilla trick. Det blir väl ett tvärstopp i bokhyllans kant istället för att spridas jämnare ut över bokhyllan när du har det ställt så? Edited April 27, 2011 by Niklas F Quote
Conny T Posted April 27, 2011 Posted April 27, 2011 Eftersom jag är hantverkare och numera gör det mesta inom hantverk så är jag i grund och botten målare. Klistermärken tejp m.m. går att ta bort om man värmer med en vanlig hårtork, då "aktiveras" limmet och det går att dra bort ganska enkelt utan "mekaninsk" bearbetning. Kanske lite off topic, men kunde inte hålla mig.....se upp med rödsprit det KAN lösa lacken på golvet med........... Quote
Bebop Posted April 28, 2011 Posted April 28, 2011 Eftersom jag är hantverkare och numera gör det mesta inom hantverk så är jag i grund och botten målare. Klistermärken tejp m.m. går att ta bort om man värmer med en vanlig hårtork, då "aktiveras" limmet och det går att dra bort ganska enkelt utan "mekaninsk" bearbetning. Kanske lite off topic, men kunde inte hålla mig.....se upp med rödsprit det KAN lösa lacken på golvet med........... Jag gick till våra golvtekniker igen ... Om ett golv har omlackerats med en vattenbaserad lack kan upprepade och långvarig utsättning av rödsprit, lacknafta och liknande lösa upp lacken, men inte för en enkel rengöring där man efteråt torkar upp med en fuktig trasa. Om lacken är påförd i fabrik (lösningsmedelsbaserad eller UV-härdad lack) så händer absolut inget. Däremot får man aldrig använda aceton. Då är det kört. Quote
Bebop Posted April 28, 2011 Posted April 28, 2011 Var hamnar förstareflexen i sidoväggen? Det behövs skarpa ögon för att se ljudreflexer. Hemma såg vi inga innan vi hade mätt dom... Quote
limpansson Posted April 28, 2011 Author Posted April 28, 2011 Var hamnar förstareflexen i sidoväggen? Jag kan se min spegel om jag vrider huvudet. Speglingen blir ca 140cm rakt ut från mitt öra, om jag sitter i sweetspot med nosen mot min rigg. Mvh Anders Quote
Timbre™ Posted April 28, 2011 Posted April 28, 2011 Har märkt att den inte direkt lossnar av sig själv... Frågan är om jag verkligen skulle ta bort den efter att ha ornamenterat lyssningsgolvet med denna precison... Bilderna förmedlar en känsla av seriöst hobbyutövande .... Quote
limpansson Posted April 28, 2011 Author Posted April 28, 2011 Frågan är om jag verkligen skulle ta bort den efter att ha ornamenterat lyssningsgolvet med denna precison... Bilderna förmedlar en känsla av seriöst hobbyutövande .... Du har en poäng där! "Lite" synd att ta bort en relativt unik utsmyckning! Men nu har projektet satt igång med osthyvel och allt...Och vem har sagt att borttagning av metervis med maskeringstape automatiskt måste vara tråkigt? Det handlar bara om att ha rätt sällskap! Quote
limpansson Posted April 28, 2011 Author Posted April 28, 2011 Tyvärr känns det som om min Pentax K10 D inte fokuserar som den ska... Quote
Recommended Posts