calm Posted April 20, 2011 Posted April 20, 2011 Var på en riktig trevlig övning i helgen. Musikaliska Akademien hade bjudit in till ett gratisevenemang som hade titeln Tre om En, Jazz. En minikonsert med tre kända jazzpianister Jan Lundgren, Bobo Stenson och Cecilia Persson. Temat var improvisation och interpretation. Samma stycke tolkas av tre olika pianister. Jan Lundgren och Bobo Stenson kräver kanske ingen närmare presentation, medan Cecilia kanske en del aldrig hört, som undertecknad. http://sv.wikipedia.org/wiki/Cecilia_Persson Joakim Milder medlem i Kungliga Musikaliska Akademien, själv jazzmusiker på sax, var moderator i en paneldiskussion om improvisaton och tolkning av jazzstandards. Ett stycke framfördes och tolkades av tre olika pianister som inte bara skiljer sig åldersmässigt utan också i spelstil. Det aktuella stycket var Body and Soul, Johnny Greens låt från 1930. Den tillhör den musik som kommit att kallas "Jazzstandards" och som egentligen är sprungen ur revy eller musikalmusik, men som har tolkats av oändligt antal artister och blivit en klassiker bland dessa. Ibland kallas det All American Songbook. På denna hemsida kan man läsa mer om detta. http://www.jazzstandards.com/compositions-0/bodyandsoul.htm Det intressanta var dessa tre pianisters så annorlunda framförda tolkningar av ett och samma stycke. Jan Lundgren på ett traditionellt och en smula romantiskt sätt präglad av hans egen personlighet. Cecilia Perssons helt annorlunda friare stil men med mycket klassiskt influerat spelsätt. Ungdomligt, starkt och dynamiskt! Bobo Stenson mer inspirerad av Coltrane och med hans sätt att tolka, men med Bobos oefterhärmliga stil med mycket pedalutnyttjande med svävande toner som hänger kvar i nästa anslag. Det utbröt en diskussion vad som egentligen skall läggas i begreppet Jazzstandards och här skiljer sig en del i uppfattningen. Vad lägger ni själva in i begreppet? Eftersom det finns många samlare av orginalinspelningar så skulle det vara intressant att höra er uppfattning. Calm Quote
minesota Posted April 20, 2011 Posted April 20, 2011 Hej Kul tillställning. Jag förstår inte riktigt frågan tror jag. Jazz standards används som begrepp av jazzmusiker gällande de "låtar" som oftast är refränger från gamla musikallåtar som man spelar och har spelats sedan 40 talet. En uppsättning låtar som utgör en gemensam repertoar för jazzmusiker på denna planet. Många av låtarna som Stella by starlight, Autumn leavs, All the things u are, misty osv finns samlade i notsamlingar som kallas Realbook(s) Dom är samansatta av Steve Swallow och en gäng kring honom under en period i Boston och är noteringar av inspelningar av coltrane, miles , parker osv. En stadardlåt är helt enkelt ett stycke musik som kvalificerat in sig i den gemensama repertoaren bland den stora massan av jazzmusiker. Standard - Låtar .... My 2 cent. Quote
calm Posted April 21, 2011 Author Posted April 21, 2011 Hej Kul tillställning. Jag förstår inte riktigt frågan tror jag. Jazz standards används som begrepp av jazzmusiker gällande de "låtar" som oftast är refränger från gamla musikallåtar som man spelar och har spelats sedan 40 talet. En uppsättning låtar som utgör en gemensam repertoar för jazzmusiker på denna planet. Många av låtarna som Stella by starlight, Autumn leavs, All the things u are, misty osv finns samlade i notsamlingar som kallas Realbook(s) Dom är samansatta av Steve Swallow och en gäng kring honom under en period i Boston och är noteringar av inspelningar av coltrane, miles , parker osv. En stadardlåt är helt enkelt ett stycke musik som kvalificerat in sig i den gemensama repertoaren bland den stora massan av jazzmusiker. Standard - Låtar .... My 2 cent. Ja det kanske var en luddig inledning, men det som väckte mitt intresse, förutom konserten själv, var att det finns en grupp melodier som kallas jazzstandards och hur de tolkats över tiden. Joakim Milder pratade mycket om tidsåldrar, spelstilar och influenser som påverkat uttolkningen. Detta gavs prov på när det gäller dessa tre pianisters sätt att ta sig an verket. Det pratades mycket om Miles sätt att bryta ner dessa standards i fragment som sedan bygga upp dem i sin helt egna tolkning. Jag tror ingen skulle känna igen eller ens ha en aning om melodin i dess orginalform. Hur dessa melodier sedan kom att bli jazzstandards är väl en adekvat fråga. Det finns i det amerikanska musikarvet ett antal låtar som spelats frekvent av jazzmusiker och det skulle vara en definition på en jazzstandards. De är väl skrivna på ett sådant sätt att de naturligt inbjuder till tolkning och improvisation. Jan Lundgren tyckte man borde inskränka sig till att definiera jazzstandards som låtar som skrivits av jazzmusiker för jazzmusiker. Men här fick han inte medhåll från övriga. I fråga om Body and Soul så ansågs den vara osedlig när den gavs ut och var förbjuden att spelas på vissa radiostationer. Sannolikt beroende på texten som sedemera skrev om. Det handlar ju inte bara om rent platonisk kärlek, det var kanske det som var stötande. Eftersom jag har närmat mig jazzen från dagens jazz och jobbar mig bakåt så är intresset riktat på historien och varför musiken spelas som den gör idag och vilka melodier som har historisk anknytning. Den av mig angivna hemsidan www.jazzstandards.com verkar vara en källa för kunskap. Finns det fler? Calm Quote
Bebop Posted April 21, 2011 Posted April 21, 2011 Mycket intressant ämne. Jag återkommer längre fram med fler kommentarer. Påsken, som är fullbokad, får först verka ut. Jazzstandardsiten är intressant och den innehåller mycket matnyttigt. Jazzens största och viktigaste standard är kanske "All The Things You Are" som skrevs 1939. Man kan gilla eller ogilla låten, men de fakto så har dess harmoniska struktur blivit ett monumentalverk som påverkat en rad musiker och stilar inom jazzen, även idag. Mängder av låtar har skrivits där man använt harmonierna eller delar av dom som grundbas. Det lär också vara världens 5:e mest inspelade låt och lägger man till de låtar som skrivits med "All The Things You Are" som bas så är det kanske den mest inspelade harmoniska struktur av alla. Quote
verdad Posted April 25, 2011 Posted April 25, 2011 Hej Kul tillställning. Jag förstår inte riktigt frågan tror jag. Jazz standards används som begrepp av jazzmusiker gällande de "låtar" som oftast är refränger från gamla musikallåtar som man spelar och har spelats sedan 40 talet. En uppsättning låtar som utgör en gemensam repertoar för jazzmusiker på denna planet. Många av låtarna som Stella by starlight, Autumn leavs, All the things u are, misty osv finns samlade i notsamlingar som kallas Realbook(s) Dom är samansatta av Steve Swallow och en gäng kring honom under en period i Boston och är noteringar av inspelningar av coltrane, miles , parker osv. En stadardlåt är helt enkelt ett stycke musik som kvalificerat in sig i den gemensama repertoaren bland den stora massan av jazzmusiker. Standard - Låtar .... My 2 cent. När det kommer till jazzstandars så håller jag med minesota. För mig och många andra, i alla fall ganska många som jag känner och även under min musikstudietid, så vet jag att jazzstandards är jazzlåtar som spelats så mycket att de kvalificerat sig i den gemensamma repertoaren som ju då även känns igen av många människor, inte bara jazzmusiker, just på grund av att de spelas så flitigt bl.a. Dessutom så skaffade jag Realbook både för sång + för instrument. Låter som en mycket trevlig tillställning, skulle verkligen velat varit där. Hur länge varade den? Quote
calm Posted April 25, 2011 Author Posted April 25, 2011 Den här lilla musikaliska övningen startade med en omgång med varsitt framträdande av de pianisterna följt av en liten pratstund med var och en om deras tankar kring sin tolkning av Body and Soul för att sedan gemensamt diskutera både stycket, gengre och jazzstandards generellt. Sen utbröt en lilvlig diskussion om jazzimprovisation i allmänhet och hur de tolkats under olika tider. Finalen blev en sorts pianospelets rundpingis där 8 takter spelades med två pianister vid flygeln och därefter hoppade nästa in efter 8 takter. Blev faktiskt en rolig avslutning på drygt 1 och en 1/2 timmes både rolig konsert men också ett litet miniseminarium som lockar till fördjupning. Blir kanske en fortsättning med studier i jazzstandardens historia hur man nu skall få till det. Om inte kan vi gärna tala om Body and Soultolkningar som gått till historien. Calm Quote
minesota Posted May 6, 2011 Posted May 6, 2011 Blir kanske en fortsättning med studier i jazzstandardens historia hur man nu skall få till det. Om inte kan vi gärna tala om Body and Soultolkningar som gått till historien. Calm Inte en version som kommer gå till historien såklart. Men denna version av Body & soul spelade vi in på ett gig i går på Jazzklubben I Umeå. http://soundcloud.com/peter-holmqvist-1/body-soul Mvh peter Quote
calm Posted May 6, 2011 Author Posted May 6, 2011 Inte en version som kommer gå till historien såklart. Men denna version av Body & soul spelade vi in på ett gig i går på Jazzklubben I Umeå. http://soundcloud.com/peter-holmqvist-1/body-soul Mvh peter Lät mycket trevligt och naturligtvis annorlunda jämfört med de versioner jag lyssnade på. Detta bevisar på något sätt att den personliga tolkningen av stycket kan göras mycket vid, vilket är själva klon i mitt tidigare reprtage. Calm Quote
Recommended Posts