Danne75 Posted April 16, 2011 Posted April 16, 2011 Hej! Har en undran om det går lika bra att ha basarna ut längs väggarna som att de är vända inåt? I dagsläget har jag ett par Mahler som passar bäst med basarna utåt i mitt rum men vet inte om det är annorlunda med Rockport. Har vart och kikat på ett par som står uppställda där jag bor men kan inte se att det skulle bli annorlunda mot de jag har, men om det är något i den inbyggda konstruktionen som inte möjliggör detta vore det bra om någon som vet mer kan precisera bättre. Vet någon också kanske om det finns mätresultat hur djupt dessa mäter i rum nedåt i frekvens, har inte hittat några sådana mätningar. På papper står det +/- 3db vid 30hz men vid en test så tycker de som lyssnar att dom spelar helt klart mycket lägre i frekvens än så. Ja, kanske inte det viktigaste att de spelar tokdjupt men har blivit bortskämd lite med Mahler som går väldigt djup och skulle helst inte göra avkall på denna del vid ett eventuellt byte. Mvh/ Danne Quote
Engelholm Audio Posted April 16, 2011 Posted April 16, 2011 Hejsan! Sidomonterade basar ja! Ett svagt område för mig. Men när du skriver att Mahler går djupt och vill relatera det till Rockport's så är vi inne på ett intressant område. Mahler går nämligen inte så djupt, på pappret. Tar vi en titt på Stereophile's mätning av densamma: ...så visar den på svikande basrespons från 45 Hz. Vad den däremot har är en liten höjning i den bas den spelar, som ger ett bra intryck av bas. Det säger också sig självt att man inte får ut djupbas från två tior i en så liten låda. Jag är övertygad om att det faktiska basdjupet är bättre på Rockport. Hurvida nivån tillfredställer dig (och kvaliteten) är ju såklart nått bara dina öron kan avgöra. Ps. Området intresserar mig extra eftersom jag ofta upplever olikheter i vad som är djup bas, vad som är mellanregister, vad som är diskant, vad som är ditt å datt... Quote
Mctwins Posted April 16, 2011 Posted April 16, 2011 Hej Vad som står på pappret är inte +/- 3dB utan -3dB. Jag uppfattar att det är rolloff från 30 Hz neråt, men hur långt ner står det inte. Hur basarna är placerade på högtalarna spelar mindre roll men mer viktigare hur dom är placerade i rummet. Men, Ankaa med 88 dB SPL/ 2,83 volt känslighet är inte mycket att komma med så det kan inte vara så mycket i basen heller. Det visas sällan vad ljudtrycket är i basen på sådana högtalare. Konstigt nog. Tack Quote
Engelholm Audio Posted April 16, 2011 Posted April 16, 2011 Hej Vad som står på pappret är inte +/- 3dB utan -3dB. Jag uppfattar att det är rolloff från 30 Hz neråt, men hur långt ner står det inte. Hur basarna är placerade på högtalarna spelar mindre roll men mer viktigare hur dom är placerade i rummet. Men, Ankaa med 88 dB SPL/ 2,83 volt känslighet är inte mycket att komma med så det kan inte vara så mycket i basen heller. Det visas sällan vad ljudtrycket är i basen på sådana högtalare. Konstigt nog. Tack Jag har en annan erfarenhet (än det bolda). Quote
Matrixen Posted April 16, 2011 Posted April 16, 2011 Jag har en annan erfarenhet (än det bolda). På vilket sätt kan man separera dessa två egenskaper?? Quote
Danne75 Posted April 16, 2011 Author Posted April 16, 2011 Det säger också sig självt att man inte får ut djupbas från två tior i en så liten låda. Jag vet inte, men har mätt mina högtalare ett otal gånger (i rummet vid lyssningsplats) och då varit runt 20-22hz vilket också framgår av specen. Sen står det att det sitter två tiotums basar men i själva verket är max nio, kanske mindre. Men anmärkningsvärt är den extremt långa basporten som sträcker sig från de nedre delarna av lådan och mynnar ut bakomför där diskanten husera Mätningen som du visar, det är väl mätning i ett sådant "dött" rum och med micken väldigt nära högtalaren? /Danne Quote
Mctwins Posted April 16, 2011 Posted April 16, 2011 Engelholm.... Lite närmare eftertanke så borde det spelar roll Det beror om man placerar inåt(mot varandra) eller utåt(mot väggen) eller du menar högtalarkonstruktionen som sådant. Jag tycker det är bättre med frontriktad bas. Quote
Danne75 Posted April 16, 2011 Author Posted April 16, 2011 Vad finns det för fördelar/nackdelar med front monterade eller sidmonterade basar? Ibland mynnar basporten också framåt resp. bakåt, har aldrig sett någon åt sidan men vad har det för betydelse? Har förstått att djupare bastoner kommer via basporten och skall så sömlöst som möjligt möta baselementet. Sen sprids väl bas <240 hz omnipolärt har jag läst och då får jag för mig att det inte spelar lika stor roll hur baselementen är placerade Quote
Engelholm Audio Posted April 17, 2011 Posted April 17, 2011 (edited) På vilket sätt kan man separera dessa två egenskaper?? När jag utvecklade Mino och tillhörande basmoduler Baso var det lätt att testa, genom att helt enkelt vrida basmodulerna. Ljudet ändrar sig... Personligen föredrog jag framåtriktad bas. Jag vet inte, men har mätt mina högtalare ett otal gånger (i rummet vid lyssningsplats) och då varit runt 20-22hz vilket också framgår av specen. Sen står det att det sitter två tiotums basar men i själva verket är max nio, kanske mindre. Men anmärkningsvärt är den extremt långa basporten som sträcker sig från de nedre delarna av lådan och mynnar ut bakomför där diskanten husera Mätningen som du visar, det är väl mätning i ett sådant "dött" rum och med micken väldigt nära högtalaren? /Danne Den långa porten märks i också i impedansmätningen! Grymt låg avstämning, men inte så mycket output. Att specen säger 20 hz må vara hänt, men John Atkinson från Stereophile har nog fog nog i sina mätningar. Det är beskrivet hur han mäter på stereophiles hemsida. Vad tänker du på när du tar upp "dött rum och mick nära elementet"? Engelholm.... Lite närmare eftertanke så borde det spelar roll Det beror om man placerar inåt(mot varandra) eller utåt(mot väggen) eller du menar högtalarkonstruktionen som sådant. Jag tycker det är bättre med frontriktad bas. Jag upplevde skillnader mellan utåtriktad och inåtriktad och framåtriktad. Vad finns det för fördelar/nackdelar med front monterade eller sidmonterade basar? Ibland mynnar basporten också framåt resp. bakåt, har aldrig sett någon åt sidan men vad har det för betydelse? Har förstått att djupare bastoner kommer via basporten och skall så sömlöst som möjligt möta baselementet. Sen sprids väl bas <240 hz omnipolärt har jag läst och då får jag för mig att det inte spelar lika stor roll hur baselementen är placerade En nackdel med framåtriktad bas är att baffeln blir bred. Negativt för diskant- och mellanregistret: i mina öron. Att göra avsmalnande lådor är fördyrande. Port framåt eller bakåt är en tråd i sig... Jag har på gång en tråd om detta, med lite intryck och mätningar på detta område. Tiden innan Münchenmässan är något knapp. Jag vill poängtera att mitt syfte inte är ett mässande om rätt å fel. Många uppskattar ljudet från sidomonterade baselement och det är väl toppen om vi kan njuta av musik i alla riktningar? Edited April 17, 2011 by Engelholm Audio Quote
Bebop Posted April 17, 2011 Posted April 17, 2011 nMånga uppskattar ljudet från sidomonterade baselement och det är väl toppen om vi kan njuta av musik i alla riktningar? Det är väl så att man uppskattar en konstruktion och en helhet snarare än enstaka detaljlösningar. Verity tillhör mina favoriter och dom har baselementet bakåtriktat. Dynaudio riktar fram och de är också en favorit. Jag har också hört fantastiska spelningar med Audiophysics som har sidomonterade basar. Ktema riktar dom bakåt. Calm är mycket belåten med högtalarna. Jag har dock svårt att tro att han valde dom för att basarna sitter därbak. Man får väl anta att det är ljudet som styrt oavsett lösning. Quote
Matrixen Posted April 17, 2011 Posted April 17, 2011 När jag utvecklade Mino och tillhörande basmoduler Baso var det lätt att testa, genom att helt enkelt vrida basmodulerna. Ljudet ändrar sig... Personligen föredrog jag framåtriktad bas. Om diametern på högtalarelementet är infenitesimal så kan man ju i teroin behålla exakt samma placering i rummet även om man vrider lådan runt elementets centrum. Detta gäller väl inte Minos basar? De är väl på ett antal tum minst? Quote
Matrixen Posted April 17, 2011 Posted April 17, 2011 Principielltt borde det väl vara svårt att få till sidoriktat bas, för att inte säga omöjligt om den delas över 100Hz? Quote
gcs Posted April 17, 2011 Posted April 17, 2011 Nu har jag en subwoofer som jag nu delar vid 50Hz. Jag har provat andra delningar men 50Hz fungerar bäst och den är framåtriktad. Jag har även provat med att flytta runt lådan, men det fungera ikke. Man kan ändå höra var ifrån basen kommer. Nu står den mitt emellan golvarna och skakar om hela rummet utan några stående vågor. Det märkliga är att jag har samma bas i hela rummet. Personligen tycker jag att basen ska vara i en separat låda så att man kan labba lite med tidsfasen. Quote
Danne75 Posted April 17, 2011 Author Posted April 17, 2011 Vad tänker du på när du tar upp "dött rum och mick nära elementet"? Egentligen inte mer än att det inte finns någon påverkan från rummet som låga frekvenser får stöd av. Man kanske inte mäter på det viset. Hur gör man när man mäter upp en högtalare för att speca den? Quote
Engelholm Audio Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Det är väl så att man uppskattar en konstruktion och en helhet snarare än enstaka detaljlösningar. Verity tillhör mina favoriter och dom har baselementet bakåtriktat. Dynaudio riktar fram och de är också en favorit. Jag har också hört fantastiska spelningar med Audiophysics som har sidomonterade basar. Ktema riktar dom bakåt. Calm är mycket belåten med högtalarna. Jag har dock svårt att tro att han valde dom för att basarna sitter därbak. Man får väl anta att det är ljudet som styrt oavsett lösning. Visst väljer man baserat på helheten snarare än enskilda konstruktionslösningar. Tillika bygger jag upp erfarenheter där det ibland pekar på att viss lösning givit ett visst resultat. Det värsta man kan göra är då att bli kategorisk, det näst värsta är kanske att inte alls reflektera över det. Om diametern på högtalarelementet är infenitesimal så kan man ju i teroin behålla exakt samma placering i rummet även om man vrider lådan runt elementets centrum. Detta gäller väl inte Minos basar? De är väl på ett antal tum minst? Lärde mig ett nytt ord! Jag antar du hintar om att det inte går att placera elementet på exakt samma plats i rummet men med olika vinklingar? Min pragmatiska väg framåt baserades på en imaginär vertikal-axel genom åttatummarens akustiska centra. Kring denna axel vreds sedan basen. Jag testade dessutom att optimera basljudet (ja, såklart helheten, men det är ju basen vi laborerar med) med olika placeringar och olika vinklingar. Principielltt borde det väl vara svårt att få till sidoriktat bas, för att inte säga omöjligt om den delas över 100Hz? Det är nog än mer sant om man samtidigt delar mellanregistret på samma sätt! Annars kan en sidomontering, eller bakåtmontering, göra att en flack delnings ökade energi uppåt i frekvens minskar beroende på offaxis-effekten. Jag kan tänka mig en delning av basen lite högre upp, säg 150-200 Hz, fast att mellanregistret ger full output ned till säg 80Hz. Icke-framåtriktgad bas skulle gå hjälpa delningen! Men vad jag själv föredrar framgår förhoppningsvis i mina produkter. Påpekar mest möjligheterna. Så jag är eg på din sida i denna fråga, M! Egentligen inte mer än att det inte finns någon påverkan från rummet som låga frekvenser får stöd av. Man kanske inte mäter på det viset. Hur gör man när man mäter upp en högtalare för att speca den? En jättestor frågeställning där svaren ter sig lika många som antalet högtalartillverkare! En sammanfattning kan nog vara: * Det finns standarder (men med rätt stora begränsningar) * Man kan mäta lite som man själv vill, för att få fram dom egenskaperna man själv vill. (Själv == tillverkaren) * Marknadsavdelningen kan ha en lite speciell syn på siffror * Mätningar är objektiva medan lyssningsupplevelsen i högsta grad är subjektiv och känsloladdad. Spelar dom roll för annat än kvalitetssäkring vid produktion? En fråga för Strömberg: Vad gör det om den tekniska specen är medvetet fel för att ge lyssnaren en bättre upplevelse och/eller en bättre förståelse för ljudet från högtalaren? Quote
Matrixen Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Lärde mig ett nytt ord! Jag antar du hintar om att det inte går att placera elementet på exakt samma plats i rummet men med olika vinklingar? Min pragmatiska väg framåt baserades på en imaginär vertikal-axel genom åttatummarens akustiska centra. Kring denna axel vreds sedan basen. Jag testade dessutom att optimera basljudet (ja, såklart helheten, men det är ju basen vi laborerar med) med olika placeringar och olika vinklingar. Ja ungefär så. I en teoretisk modell så kommer elemetet vara på samma ställe om man utgår från centrum. Redan 8 tum kommer dock (antagningsvis) exitera moder i rummet annorlunda beroende på hur konen närmar sig den ena eller andra väggen. Mina erfarenheter bygger framförallt på laborering med 12"are. Quote
Bebop Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Visst väljer man baserat på helheten snarare än enskilda konstruktionslösningar. Tillika bygger jag upp erfarenheter där det ibland pekar på att viss lösning givit ett visst resultat. Det värsta man kan göra är då att bli kategorisk, det näst värsta är kanske att inte alls reflektera över det. Så talar en ingenjör/konstruktör och det är ju bra det, annars hade vi inte tagit steg framåt. Men som en lite småfet humanist, behöver jag inte fördjupa mig i det. Jag bryr mig inte så mycket om konstruktionen även om jag inte är helt ointresserad. Det är en lyx jag kan unna mig som ljudkonsument. Som jag skrev så är jag oerhört imponerad av det ljud Verity får fram ur sina små nätta konstruktioner. Men jag tror inte det beror på att basen sitter därbak. Det är mer komplext än så. F ö så går det vända på lådorna så att man får basen fram, men de flesta utsagor vittnar om att dom låter sämre då. För mig verkar det som att man kan konstrurera fantastiska lösningar oavsett var man placerar baselementen. Om det är så att sidomonterad bas eller bakåtriktad bas spelar med bra i ett antal högtalare så måste det ju vara något annat i helheten än just basarnas placering som skiljer agnarna från vetet eftersom det tycks råda en viss enighet om att det låter bäst med framåtriktad bas. Har dessa tillverkare upptäckt något som ni ännu inte hittat? Quote
Engelholm Audio Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Ja ungefär så. I en teoretisk modell så kommer elemetet vara på samma ställe om man utgår från centrum. Redan 8 tum kommer dock (antagningsvis) exitera moder i rummet annorlunda beroende på hur konen närmar sig den ena eller andra väggen. Mina erfarenheter bygger framförallt på laborering med 12"are. Japp och en poäng är just att det skiljer i ljud! Så talar en ingenjör/konstruktör och det är ju bra det, annars hade vi inte tagit steg framåt. Men som en lite småfet humanist, behöver jag inte fördjupa mig i det. Jag bryr mig inte så mycket om konstruktionen även om jag inte är helt ointresserad. Det är en lyx jag kan unna mig som ljudkonsument. Fast nog är det fler än ingenjörer/konstruktörer som bildar en uppfattning utifrån erfarenheter? Jag har flera gånger hört o-ingenjörer uttala sig om rör vs transistor, baddiskant vs domedito, stativare vs fullvuxna högtalare, silver- vs kopparledare, skärmat vs oskärmat, med mera? Som jag skrev så är jag oerhört imponerad av det ljud Verity får fram ur sina små nätta konstruktioner. Men jag tror inte det beror på att basen sitter därbak. Det är mer komplext än så. F ö så går det vända på lådorna så att man får basen fram, men de flesta utsagor vittnar om att dom låter sämre då. För mig verkar det som att man kan konstrurera fantastiska lösningar oavsett var man placerar baselementen. Om det är så att sidomonterad bas eller bakåtriktad bas spelar med bra i ett antal högtalare så måste det ju vara något annat i helheten än just basarnas placering som skiljer agnarna från vetet eftersom det tycks råda en viss enighet om att det låter bäst med framåtriktad bas. Har dessa tillverkare upptäckt något som ni ännu inte hittat? Verity har ju fortfarande basen i den axiela riktiningen vilket kan styrka min tes lite - jag tycker också om Verity. Audio Physics har nån modell med sidomonterade, men mindre, baselementen sidomonterade - jag tycker om även dessa! Så jag vet och inser att tesen är långt från perfekt eller 100%ig. Som sagt - det värsta man kan göra är att vara kategorisk. Quote
Bebop Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Fast nog är det fler än ingenjörer/konstruktörer som bildar en uppfattning utifrån erfarenheter? Jag har flera gånger hört o-ingenjörer uttala sig om rör vs transistor, baddiskant vs domedito, stativare vs fullvuxna högtalare, silver- vs kopparledare, skärmat vs oskärmat, med mera? Det var som fan ... är det verkligen så :Shame On You: Quote
conan Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 Verity har ju fortfarande basen i den axiela riktiningen vilket kan styrka min tes lite - jag tycker också om Verity. Audio Physics har nån modell med sidomonterade, men mindre, baselementen sidomonterade - jag tycker om även dessa! Så jag vet och inser att tesen är långt från perfekt eller 100%ig. Ev. distortion i högre frekvensregister från basen blir kanske mindre framträdande om man riktar basen bort från lyssnaren. REL vet jag kopplar basen mot golvet för att skapa ett visst "motstånd" där. Det är väl knappast troligt att en sidoriktad bas eller bakåtriktad bas tar hjälp av respektive vägg på det viset? Sedan vill jag gärna inflika att en ingenjör inte nödvändigtvis arbetar efter formler hela tiden. Det är faktiskt erfarenheterna som gör en ingenjör. Utan erfarenheter av olika fenomen kan inte ingenjören ägna sig åt meningsfullt modellbygge. Med modeller menar jag här en modell i form av en datorsimulering, en formel eller liknande för att uppnå en djupare förståelse av ett fenomen. Det går naturligtvis att ägna sig åt "trial and error" men då handlar det mer om en lyckoträff ifall konstruktionen blir bra. Quote
ulfsan Posted April 18, 2011 Posted April 18, 2011 REL vet jag kopplar basen mot golvet för att skapa ett visst "motstånd" där. Det är väl knappast troligt att en sidoriktad bas eller bakåtriktad bas tar hjälp av respektive vägg på det viset? Intressant iakttagelse Conan... Däri ligger kanske stor del av förklaringen till RELs goda möjlighet till integrering med huvudhögtalarna. / Ulf Quote
calm Posted April 19, 2011 Posted April 19, 2011 Basarnas placering är onekligen ett intressant kapitel som jag har haft anledning att bekanta mig med efter mitt högtalarbyte. Vi har pratat om sidledes och framåt och bakåt. Men Serblins nya Ktêma har två bakåtriktade basar med en reflekterande "sköld" bakom som fördelar ut basen åt båda sidorna. Mig veterligen är denna konstruktion unik. Vidare finns 10 stycken smala slitsar i "skölden" och som gör att basen "pyser ut" även bakåt. Någon som sett något liknande? Kan konstatera att det fungerar alldeles utmärkt och ger en distinkt bas som ändå fungerar bättre med rummet än någon tidigare högtalare jag ägt eller testat. Calm Quote
Timbre™ Posted April 21, 2011 Posted April 21, 2011 Basarnas placering är onekligen ett intressant kapitel som jag har haft anledning att bekanta mig med efter mitt högtalarbyte. Vi har pratat om sidledes och framåt och bakåt. Men Serblins nya Ktêma har två bakåtriktade basar med en reflekterande "sköld" bakom som fördelar ut basen åt båda sidorna. Mig veterligen är denna konstruktion unik. Vidare finns 10 stycken smala slitsar i "skölden" och som gör att basen "pyser ut" även bakåt. Någon som sett något liknande? Kan konstatera att det fungerar alldeles utmärkt och ger en distinkt bas som ändå fungerar bättre med rummet än någon tidigare högtalare jag ägt eller testat. Calm Kan det vara en utveckling av Extrema-bygget med sin bakåtriktade basradiator och den utanpåsittande metallplattan som täckte konen... Quote
Danne75 Posted April 22, 2011 Author Posted April 22, 2011 Mirage har ju haft en del högtalare som både haft en bas framåt och en bakåt men även där mellan registret och diskanten varit inblandade, kallas väl bipolär konstruktion. Kan inte minnas att det var särskilt lätt att få till basen med dessa i mitt rum, tills jag tog dom till en kompis och det lät riktigt OK. Så rummet betyder otroligt mycket. Quote
limpansson Posted April 23, 2011 Posted April 23, 2011 Mirage har ju haft en del högtalare som både haft en bas framåt och en bakåt men även där mellan registret och diskanten varit inblandade, kallas väl bipolär konstruktion. Kan inte minnas att det var särskilt lätt att få till basen med dessa i mitt rum, tills jag tog dom till en kompis och det lät riktigt OK. Så rummet betyder otroligt mycket. Jag läste nyligen någonstans att sidomonterade basar ska riktas utåt för att inte påverka mellanregister/diskant. Mvh Anders Quote
Danne75 Posted April 24, 2011 Author Posted April 24, 2011 Jag läste nyligen någonstans att sidomonterade basar ska riktas utåt för att inte påverka mellanregister/diskant. Mvh Anders Jag kör så nu med Viennorna och får klart bäst resultat med basarna utåt men då kontrollerar jag det hela elektroniskt vilket annars skulle generera för mycket rumsförstärkning i basen. Det är nog mycket lättare att få till basen med basarna inåt om man också spelar längs med rummet, vilket säkerligen är den största orsaken till placeringen med basarna mot varandra. Det där med att mellanregistret/diskant skulle påverkas verkar intressant, skulle vilja ha en djupare förklaring. Antingen att någon på forumet kunde ge en förklaring eller att hitta igen artikeln. Quote
limpansson Posted April 24, 2011 Posted April 24, 2011 Jag kör så nu med Viennorna och får klart bäst resultat med basarna utåt men då kontrollerar jag det hela elektroniskt vilket annars skulle generera för mycket rumsförstärkning i basen. Det är nog mycket lättare att få till basen med basarna inåt om man också spelar längs med rummet, vilket säkerligen är den största orsaken till placeringen med basarna mot varandra. Det där med att mellanregistret/diskant skulle påverkas verkar intressant, skulle vilja ha en djupare förklaring. Antingen att någon på forumet kunde ge en förklaring eller att hitta igen artikeln. Efter en del letande hittade jag faktiskt sidan igen! Där står en hel del som verkar ganska vettigt. http://www.soundfountain.com/amb/speaker.html Mvh Anders Quote
Recommended Posts