plundin™ Posted September 26, 2004 Posted September 26, 2004 Den här veckan, en riktigt klassisk klassiker. Den Argentinsk-Österrikiske dirigenten Carlos Kleiber gick bort den 13 juli bara 74 år gammal. Kleiber ansågs som kanske det största disigentgeniet under förrra århundradets andra hälft. Hans största fel var kanske (Jag citerar Herbert von Karajan) att han egentligen inte gillade att didigera utan bara gjorde det när matnivån i hans frys kröp under överlevnadsstrecket. Han var dessutom en mycket nogräknad man när det gällde urvalet av musik han dirigerade, på repertoiren fanns någon Brahms symfoni, ett par Beethoven symfonier några Strauss operor och lite annat. DG's chefer lär ha givit honom carte-blanche för att få honom till studion, men när han såg deras förslag så kunde han ofta höras säga att det hade redan den och den dirgenten redan spelat in mycket bättre än vad han någonsin skulle kunna göra. Hans klassiska inspelnigar av Ludwig van Beethovens femte och sjunde symfonier på Deutsche Gramophone Gesellshaft blev redan då dom kom ut på LP 1975 & -76 mycket omtalade. Orkestern är en av de två mest berömda i den klassiska världen, Wiener Philharmoniker (den andra är deras mostvarigheter i Berlin..) För mej var LPn med femman den fjärde eller femte LP med klassiskt jag köpte, senare har jag köpte bägge symfonierna på CD (2 gånger) och nu äntligen på SACD (I november kommer den som DVD Audio, fast bara i USA om man får lita på DGG's sajt). Jag tänker inte orda särskillt mycket om Kleibers musicerande, oavsett det faktum att jag egentligen bara gillar musik från Brahms och tidigare bäst spelat med instrument från deras egen tid, så måste jag säga; Kleiber övertygar, rent faktiskt utmanuvrerar nästan alla (Stryk nästan) andra inspelningar av speciellt den klassiska femman -- "Ödessymfonin". (SACD 471 630-2) Ljudkvaliteten då? Tvärr är mina bägge LP skivor så väl spelade så att de knastrar och knäpper betänkligt, min uppväxts integrerade Lenco (Minns inte modelnummret, men den var i teak, inbygd tuner och skivspelare, en plastig tonarm med "flipovernål" (33/45 på ena sidan och 78 på andra, undrar om det inte fanns 16 varv oxå), högtalarna var också i teak, ovala bredbandselement kanske 25X20X10 cm..) är väll största boven i dramat (Skall nog skaffa ett nytt par LP), CDn jag använt är den ommastrade utgåvan från originals serien och slutligen SACDn som komut i fjol. Jag har lyssnat på varje symfoni i ordning, LP -- CD -- SACD. Inspelningen har det där klassiska multimikljudet från DG's sjuttitals inspelningar som vissa hatar. Jag å min sida är väll så avtrubbad när det gäller ljud att jag egentligen inte bryr mej om tekniken bakom ljudet så länge jag övertygas av mucicerandet. Skilnaderna (om jag bortser från LP knaster) är tydliga, LPn har ett lite varmt kanske "mulligt" ljud, CDn är lite slankare och det är tydligt att orginalkällan är analog. Tar man sedan steget till SACDn så försvinner en del av känslan av att orginalkällan är ett analogband utan här får djupet i masterbandet leva. Den har allt man förväntar sig av en välpressad LP men utan dess avigsidor (Nu kommer jag få analogmaffian på mej... ) i form av mekanska biljud som vinyl emellanåt kan vara plågat av.. (Detta kanske bara gäller mej.. ) Det här är det slags inspelning man både kan rekomendera till den som regelbundet lyssnar till klassiskt och till den som inte har en klassisk skiva i sammlingen men som i lönndom skulle vilja prova, utan att dom dogmatiska musikkompisarna får veta... :cool: I min lilla musikvärld får den av fem möjliga.. Fast ljudkvaliteten kanske bara är en /ptr (Nästa vecka måste jag lämna tillbaka den Primare DVD30 jag lånat, ägaren är tillbaka från semestern.. så jag vet inte vad för slags rekomendation som kommer då.. suck ) ps, efter att ha postat detta veckans skivtipps ser jag att detta är min hundrade postning på euphonia, hurra för mej Quote
Timbre™ Posted September 26, 2004 Posted September 26, 2004 Dessa euphonior är ju bara så rätt... :cool: "(Minns inte modelnummret, men den var i teak, inbygd tuner och skivspelare, en plastig tonarm med "flipovernål" (33/45 på ena sidan och 78 på andra, undrar om det inte fanns 16 varv oxå), högtalarna var också i teak, ovala bredbandselement kanske 25X20X10 cm..)" Påminner om min egen grundskoletid och Radionette... Quote
eliot Posted September 26, 2004 Posted September 26, 2004 Jättetrevligt att man kan få Carlos tolkning på SACD Den berömde Kleiber är annars Erich Kleiber och hans inspelning av Beethovens femte Symfoni räknas av kännare tillsammans med Mahler: Das Lied von der Erde, Dir. Bruno Walter (med Kathleen Ferrier och Julius Patzak) som en av de viktigaste tolkningarna som gjorts på skiva Carlos Kleiber was born in Berlin on July 3 , 1930 and died in Slovenia on July 13, 2004. The son of Erich Kleiberoch om fadern står det Erich Kleiber was born in Vienna on August 5, 1890 and died in Zurich on January 27, 1956. He was one of the distinguished conductors of his day. Beethoven Symfoni Nr. 5, Erich Kleiber, Concertgebouw Orchestra Amsterdam gavs ut som Decca LXT2851 (1951), andrautgåva som Decca LXT5358 (1954) och sedan som Immortal Masterpieces 2 av ett svenskt bolag: Recut Records (1987) Tack för tipset //Eliot Quote
plundin™ Posted September 26, 2004 Author Posted September 26, 2004 Jag är visserligen igen kännare... Erich Kleiber tänkte jag ta upp under berömda dirigenter från 1900-talets första hälft.. Även om de flesta bevarade inspelningar med honom kommer ifrån början av femtio-talet.. Tyvärr är väll papa Erich en smula bortglömd idag, i alla fall utanför en trängre krets av sammlare ("kännare" som Eliot säger).. För mig har det alltid varit Beethovens tredje symfoni med Erich som var hans stora bidrag till Beethoventolkeriet. Både trean och femman finns för övrigt återutgivna av Decca i deras Legends serie (467125), bägge med Concertgebouw Orkest. Vad gäller Bruno Walter och Mahler så håller jag i princip med om att hans DLVDE tillhör de bästa på skiva, det finns minst ett halvdussin utgivningar med honom som dirigent -- Jag är personligen väldigt svag för Kathleen Ferrier, men inte helt övertygad av Julius Pratzak.. Sännt här kan kanske knoppa av sig i en Beethoven och en Mahler tråd... För er som är det minsta intresserade, så finns det en jäkligt bra genomgång av inspelningar av Gustav Mahlers orkesterverk att hitta här : http://www.musicweb.uk.net/Mahler/index.html. /ptr Quote
eliot Posted September 26, 2004 Posted September 26, 2004 Jag är visserligen ingen kännare... - Det är väl ett uttryck som man tar till för att ge det en viss auktoritet - och samtidigt distansera sig Jag tror att det kan bli många intressanta trådar framledes //Eliot Quote
plundin™ Posted September 27, 2004 Author Posted September 27, 2004 Recut Records (1987) Finns ReCut Records kvar? Jag minns att när jag köpte min Linnsvarv hos HiFidelity i Stockholm ca. 1990 så hade dom ett gäng ReCut LP till salu.. Sökte på Recut Records på webben men det gav nästan inget, bara omtal och några ebay träffar.. /ptr Quote
Guest Bernt Posted September 27, 2004 Posted September 27, 2004 Jag har 5:e symfonin med Carlos Kleiber som dirigent på vinyl. Mycket bra! Quote
Bravo Posted October 2, 2004 Posted October 2, 2004 Skivan får nog kallas ett klassiskt måste. Finns nu som sagt i flera format. Quote
erik Posted October 8, 2004 Posted October 8, 2004 Jag tror att High Fidelity fortfarande har en packe med femman kvar. Rekommenderas verkligen även om Deccas återutgivning dessutom ger trean. /Erik Quote
Recommended Posts