Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Jag sitter i dagens läge med en Audio Research VSi55 integrerad förstärkare och ett par Carlsson OA 52.3. Tyvärr så har jag bara en enkel dvd som signalkälla för tillfället. Jag är intresserad av en dac som jag hade tänkt koppla via datorn (USB). Har funderat på Hegels HD10 eller 20 eller finns det några andra förslag som ni tycker jag borde kolla in?

Så småning om så har jag även planer på en sub som passar mitt system har ni några förslag på vad som bör kollas in?

Jag bor i Pite så man har tyvärr ganska långt för att lyssna på vissa märken :(

Tack på förhand och ha en bra dag

Guest Niklas F
Posted

Ang DAC så har Bladelius en med human prislapp, har ingen info ang den än men den ser ju riktigt mumsig ut.

post-1239-0-58192100-1302601720_thumb.jpg

Ang subvalet så beror det till stordel på hur stort rum du har, och om du gillar att spela på ordentligt eller nöjder dig med moderata lyssningsvolymer.

Själv så gillar jag att titta på film och vill ha full kraft rakt ner till 15Hz och gärna en bit till ( har bara mätt ner till 16Hz och dit mäter det helt rakt )

Guest Niklas F
Posted
mitt rum är 30m2 och den är bara tänkt att användas till musik. Bladelius dac:en ska jag kolla in.

30m2 är ganska så stort, jag hade inte kompromissat och köpt någon liten låda som kommer få jobba ihjäl sig på lite pådrag.

Jag är löjligt nöjd med mina SVS och min tidigare velodyne SPL1200 har inget att hämta mot dessa när det kommer till välljud,SPL eller att kunna spela djupt.

SVS PB13 Ultra DSP En sådan spelar ut Velodynes DD18 och kostar mindre än hälften ;)

Du är välkommen över och lyssna på varianten utan DSP.

Posted

Hej,

Vill du komma billigare undan bör du titta på XTZ:s subar - kanske köra dubbla....... Jag tycker jag får till deras tiotummare rätt hyfsat till mina maggisar - om än det säkert går att få till bättre med något mycket dyrare........

En ny DAC som kanske skulle kunna vara något är Regas nya. Deras vanliga CD är i vart fall i mitt tycke en bra pjäs.

Själv är jag väldigt nöjd med MusicStreamer. Känner inte att skilnaden blev jättestor vid jämförelse med Cords Cordette - som väl var lite transparantare och stramare men också lite ljusare i klangen.

Posted

Jag vill gärna hjälpa dig att få till det så bra och billigt som möjligt utan att behöva tumma på kvaliteten. Jag har själv två subbar , en för film och en för musik. Den bästa som jag har och som jag är mycket nöjd med är en Velodyne DD18. Jag var mycket skeptisk till att köpa en DD18 med tanke på priset. Nu kan jag inte tänka mig något annat, det är en riktig dråpare. Okej jag föreslår att du köper en "aktiv" subwoofer och till den köper du en DSP anti mode 8033 som kostar under 2800:- och som är en automatisk eq för inställning av subben. Du kan köpa den på många ställen så det är bara att söka. Här kan du läsa om den. http://www.dspeaker.com/en/products/anti-mode-8033.shtml

När det gäller subbar så vet jag inte, SVS lär ju vara bra och sedan beror det också på hur starkt man vill spela. Andra vet nog bättre än jag vilken subb man ska välja till ett rimligt pris och gärna två aktiva för att kunna fördela effekten i rummet. Om man har två subbar så räcker det nog ändå med en Anti mode 8033 för att få ett bra ljud. Jag ser det som en billig investering.

Guest Niklas F
Posted

Även jag gillar Antimoden, den gjorde rejäl skillnad hemma hos mig.

298475-hq.jpg

Posted

Man tackar för tipsen men ge gärna mera :mm: Har någon några mera förslag på bra dacar som kan passa mitt system?Hifi och musik skulle väl snart ha ett test på lite dacar så det blir spännande och se vad dom kommer fram till.

Guest Niklas F
Posted (edited)

Lite subwoofer mätningar utav ilka Här har du lite läsning, klickar du bak ett steg så finns det än mer att läsa och klura på.

Velodyne DD18 ( ca 40K Kr) som inte klarar av SPL och inte lika djupt som PB13U

dd-10_chl_1_3.jpg

SVS PB13U ( ca 1900 Euro ) Du får två för priset av en DD18, och alla vet ju att två subbar är alltid bättre än en ;)

post-3451-042337200%201277900988_thumb.jpg

( en av mina på bilden )

JL Fathom F113 ( ca 40K Kr ) Spelar aningen torrare och rappare än PB13U.

807jl.1.jpg

Där har du subbar som duger för dom flesta...

Edited by Niklas F
Posted

Jag som har en Velodyne DD18 anser att man nog ska vara lite skeptisk till att SVS kan återge 12Hz med någon vettig nivå. Nu är det också så att det är otroligt sällan som det finns musikfrekvenser så lågt. Jag har kanske två CD-skivor varav en som nästan har full nivå vid 4Hz men jag tror knappast att man skulle höra någon stor skillnad mellan DD18 och SVS PB12. Men när jag ser på länken kan man se att K3 vid 105dB ger 30% hos de bästa subbarna vilket inte är så bra. När jag letade fastnade jag för att Velodyne DD18 hade dubbla spolar där den ena fungerade som servo och skulle minska K3 till 0,5%. Sant eller inte men det låter mycket bra även vid mina nivåer som ofta ligger på 100-110dB. Om jag idag skulle köpa en subb, då skulle jag gärna vilja först prova en SVS tillsammans med Anti mode.

Posted

Ang Dac frågan så blir mitt råd att strunta i Usb oavsett vilket prisläge du tänkt dig eftersom det innebär begränsningar i dataöverföring och uppsamplingen.

Köp en dac utan att begränsas av att den skall ha Usb utg och lägg lite pengar på ett nytt ljudkort med coax utgång istället.

Givetvis spelar du upp med tex Foobar. Så tror jag.....

Guest Niklas F
Posted
Jag som har en Velodyne DD18 anser att man nog ska vara lite skeptisk till att SVS kan återge 12Hz med någon vettig nivå.

Vart har du läst 12Hz?

Mina har som sagt bra flås ner till 16Hz som du kan se på mätningen ovan, men jag känner av dom längre ner i frekvens med men det har jag inte kunnat mäta.

Guest Niklas F
Posted

Nu kom det lite mera bilder på Bladelius DAC´en

Står lite kortfattat såhär på Referenceaudio

"

Bladelius USB DAC

Den första produkten i kategorin "små tillbehör" från Bladelius. Inte bara ännu en USB DAC på marknaden.

Byggt för bästa ljudkvalite. Målet har varit att få med det mesta möjliga för att få ut bästa möjliga ljud från datorn.

Första USB DAC:en som klarar av att ta emot 24 bit/192 kHz via USB. Strömförsörjning sker via USB så du ingen extern strömkälla behövs."

Bladelius_UsbDac.jpg

Bladelius_UsbDac3.jpg

Bladelius_UsbDac2.jpg

Posted

Bor du i Piteå, så har du inte sååå långt till lyssning :) I Luleå finns Luleå Hifi & Hembio som har ett flertal DACar, bl.a. HRT MusicStreamer-serien och Hegel's HD-serie, båda finns nog för demolyssning. De säljer även XTZ's subwoofers. På samma gata (Kungsgatan) har du Takt & Ton som säljer Rega, oklart om de har inne Rega-DACen dock.

5.5 mil är inget avstånd för Hifi... ;)

Cheers / norrbottningen Stargazer

Posted

Har haft en Hegel HD10 och körde den mot DACMagic och inte funnit någon skillnad sånär som på en väldigt irriterande ljusdiod på Hegeln.

DACMagic var även bättre funktionellt och lägre pris.

Sålde Hegeln ,som skulle vara i main setuppen och DACMagic i köket, och kör bara med DACMagic.

Man kan ju även vänta på fler funktioner som WiFi i kommande produkter.

mvh bb

Posted

Jag vet att RC Ljud & Bild i umeå har testat mängder med daccar dom senaste månaderna, antingen har du vägarna förbi umeå och gör ett besök eller så ringer du dit och frågar vilka alternativ dom skulle rekomendera, jag har för mig att Moon var en av daccarna som dom gillade.

Rc Ljud & Bild, fråga efter Peter :)

090-140000

Posted (edited)

Jag tycker att muller under 20Hz är mest "imponatoreffekt". Även om mina subbar går ner till 12Hz -6dB (REL Stadium III) eller nåt sånt så är det ändå mellan 20 och 40Hz de ger det tillskott jag är ute efter.

Men det är ju lite roligt när ljudmixen är "full range". Då kommer ett och annat "puffljud" fram som en skakning i golvet. :Nail Biting:

Edit: Fel gränsfrekvens ...

Edited by conan
Guest Niklas F
Posted (edited)
Jag läste det här: http://www.hometheatershack.com/forums/sub...urer-model.html

Men det spelar egentligen ingen roll om det är 12Hz eller "bara" 16Hz för du kommer ändå knappast att höra skillnad.

Jag tycker att muller under 20Hz är mest "imponatoreffekt". Även om mina subbar går ner till 16Hz -6dB eller nåt sånt så är det ändå mellan 20 och 40Hz de ger det tillskott jag är ute efter.

Men det är ju lite roligt när ljudmixen är "full range". Då kommer ett och annat "puffljud" fram som en skakning i golvet. :Nail Biting:

Kom över och kika på The Incredible Hulk, eller varför inte War Of The Worlds så förstår ni varför man vill ha info även under 20Hz.

Men men nu var det iofs ingen filmtittning som TS skulle ha dessa till, konstiga folk det finns ;)

-3Db är det som är intressantast att se, -6Db då har dom droppat lite väl mycket för att det skall vara skoj.

Edited by Niklas F
Posted (edited)
Kom över och kika på The Incredible Hulk, eller varför inte War Of The Worlds så förstår ni varför man vill ha info även under 20Hz.

Men men nu var det iofs ingen filmtittning som TS skulle ha dessa till, konstiga folk det finns ;)

-3Db är det som är intressantast att se, -6Db då har dom droppat lite väl mycket för att det skall vara skoj.

Tror dig! :) Vissa typer av film kräver lågbas. Dock är det få musikinspelningar som har lågbas. Normalt sett är det bara riktiga kyrkorglar och syntetisk musik som går ner till typ 10Hz eller så. Oönskade ljud från mikar och annat kan ju också gå ner djupt förstås.

Intressant länk här.

Edited by conan
Posted

Vad kul det är med alla svar :mm: Om man har en Dac och kör med coax från tex cdspelare spelar det någon roll hur bra spelaren är för resultatet?

Jag har varit och lyssnat på Luleå Hifi på hd10 men nu har ju hd20 kommit så man borde pallra sig dit igen

Posted

Jag läste om Världarnas krig att det skulle vara extremt lågbasigt. Jag köpte den, men det var väl ungefär som många andra filmer i den genren. Köpte en annan skiva som jag såg här, Mathias Eick - The Door. Bortsett i från att jag tydligen hade den sedan tidigare var det en bra skiva som dessutom hade låga frekvenser ner under 16Hz. Jag provade med att koppla bort DD18 och köra fullt med mina 15":are som mäter ner till 25Hz. Det var faktiskt en skillnad som jag inte vill ha. En kyrkorgel kan i vissa fall gå ner till 16Hz men det finns ganska mycket musik som ligger där och ibland ännu lägre. Just nu så tänker jag på skivor med Fourplay, men det finns också andra.

Guest Niklas F
Posted
Tror dig! :) Vissa typer av film kräver lågbas. Dock är det få musikinspelningar som har lågbas. Normalt sett är det bara riktiga kyrkorglar och syntetisk musik som går ner till typ 10Hz eller så. Oönskade ljud från mikar och annat kan ju också gå ner djupt förstås.

Intressant länk här.

Just det med mickar och "stomljud" heter det så tror ni :Thinking:

Tänker på livespelningar och dom går över en enkelt uppsatt scen och man hör stegen i micarna, detta får man absolut inte till utan subbarna inkopplade.

Jag gillar när sådant finns med då det ökar närvaron på något sätt.

Vet att det skall finnas ett sådant klockrent exempel på en av High Fidelity skivorna, min lilla Velodyne element höll på att lämna lådan :Nail Biting:

Var länge sen jag spelade den och har glömt vad spåret heter, kommer någon på så säg gärna till då jag vill testa den igen.

Guest Niklas F
Posted (edited)
Jag läste om Världarnas krig att det skulle vara extremt lågbasigt. Jag köpte den, men det var väl ungefär som många andra filmer i den genren.

Nej den är verkligen INTE som många andra filmer, den är helt sinnessjuk i lågbasen!

Scenerna där dom är nere i källaren och när dom lyckas sänka tripoderna är helt galna om man har subbar som klarar av att återge detta.

WotW_ch4_lightning_LFE.jpg

Edited by Niklas F
Posted
Nej den är verkligen INTE som många andra filmer, den är helt sinnessjuk i lågbasen!

Scenerna där dom är nere i källaren och när dom lyckas sänka tripoderna är helt galna om man har subbar som klarar av att återge detta.

WotW_ch4_lightning_LFE.jpg

Jag ska spela filmljudet igen men med DD18. Jag kan tyvärr inte titta på film i mitt musikrum.

Posted

Jag är benägen att hålla med om att de här superlåga frekvenserna vad det nu än är så ökar dom live känslan i musiken. Däremot så tycker jag inte att dom frekvenserna ökar live känslan när man spelar en vinyl enär det kommer ifrån pressningen av skivan.

Posted
Just det med mickar och "stomljud" heter det så tror ni :Thinking:

Tänker på livespelningar och dom går över en enkelt uppsatt scen och man hör stegen i micarna, detta får man absolut inte till utan subbarna inkopplade.

Jag gillar när sådant finns med då det ökar närvaron på något sätt.

Vet att det skall finnas ett sådant klockrent exempel på en av High Fidelity skivorna, min lilla Velodyne element höll på att lämna lådan :Nail Biting:

Var länge sen jag spelade den och har glömt vad spåret heter, kommer någon på så säg gärna till då jag vill testa den igen.

Kommer just in efter kvällens musikstund och har lyssnat på High Fidelity nr49 (mycket örongodis på skivan) där den grymme trummisen Alex Riel (http://www.alexriel.dk/biography.htm) kliver fram till trumsetet

Det överraskande stomljudet måste ligga en bra bit under 20 Hz och fick katten att flyga ut ur basporten ( han gillar att ligga inne i subbasen och vänta på mig där om jag inte spelar så högt )

Själv så spillde jag några singel malt droppar på byxorna

Undrar vad oddsen var för den tillfälligheten :o

Guest Niklas F
Posted
Kommer just in efter kvällens musikstund och har lyssnat på High Fidelity nr49 (mycket örongodis på skivan) där den grymme trummisen Alex Riel (http://www.alexriel.dk/biography.htm) kliver fram till trumsetet

Det överraskande stomljudet måste ligga en bra bit under 20 Hz och fick katten att flyga ut ur basporten ( han gillar att ligga inne i subbasen och vänta på mig där om jag inte spelar så högt )

Själv så spillde jag några singel malt droppar på byxorna

Undrar vad oddsen var för den tillfälligheten :o

Du måste nästan skoja med mig nu , VAD är oddsen för att du just har lyssnat på den! ;)

Jag kan tyvärr inte dra på något här hemma just nu, men visst är det den låten jag tänkte på.

Guest Niklas F
Posted
Jag är benägen att hålla med om att de här superlåga frekvenserna vad det nu än är så ökar dom live känslan i musiken. Däremot så tycker jag inte att dom frekvenserna ökar live känslan när man spelar en vinyl enär det kommer ifrån pressningen av skivan.

Vinyl, det är dom där svarta stora sakerna va? :mm:

Kan förstå att det bara är jobbigt om det är missljud ifrån själva skivan, då hade jag inte heller velat haft med detta.