Timbre™ Posted September 25, 2004 Posted September 25, 2004 Det har varit mycket Skånehifi på Euphonia den senaste tiden och mer skall det bli... Nästan svårt att komma längre söderut på svenskt hifiterritorium och vi knackar på hos EAR. K-man såg till att vi kom dit och Ystad gav en mäktig kontinental känsla. Dansk medeltidsstad och därefter djupa förbindelser med nordtyska handelsbolag har naturligtvis satt sin prägel på Ystad. På 1400-talet en populär uppehållsort för skottar och holländare. Den gången var det sillfiske som lockade... En riklig förekomst av ordenssällskap och föreningar i våra dagar. Quote
Timbre™ Posted September 25, 2004 Author Posted September 25, 2004 Ja, nu blir det en del hifi... Läckra innerstadsmiljöer och hade vi vetat hur läckert det egentligen är skulle vi givit stadsvandringarna betydligt mer tid. Men Ystad ligger ju kvar och här har vi en medeltida stadskärna i augustikvällen. Quote
EAR Posted September 25, 2004 Posted September 25, 2004 Nordens näst äldsta frivilliga bergningskår.Den äldsta finns i Åbo(Finland) Är själv medlem i kåren och vi har fortfarande en aktiv del i form av Restvärdesräddning till Räddningstjänsten där jag själv ingår. Vad man annars förknippar med kåren är de kända stadsrundturerna och Vallanderturen(Som är mycket uppskattad av tyska turister) Det mest spektakulära är annars sprutmönstringen den första lördagen i Augusti. Missa inte den om ni är i närheten av staden Det är en upplevelse Quote
Timbre™ Posted September 25, 2004 Author Posted September 25, 2004 Här är vår ciceron EAR ute på kvällsvandring. Quote
Timbre™ Posted September 25, 2004 Author Posted September 25, 2004 Nu har vi vandrat in i hallen hos EAR och taket bjöd direkt på en fotografisk utmaning... En takmålning av äldre snitt, ungefär hur gammal... Quote
EAR Posted September 25, 2004 Posted September 25, 2004 Huset är byggt 1912 och målningen är förmodligen dåtida men 100% säker är jag inte Quote
Timbre™ Posted September 25, 2004 Author Posted September 25, 2004 EAR står ju för Esoteric Audio Research så det är väl lika bra att gå direkt på hjärtefrågorna... Ett monoblock som har varit med ett tag... Quote
Timbre™ Posted September 25, 2004 Author Posted September 25, 2004 Ett EAR 509 monoblock som enligt dagens specifikationer lämnar 100W under stabila förhållanden i alla laster men känner jag EAR rätt har den vidareutvecklats och trimmats på vägen så det är nog säkrast att ägaren själv lämnar förstahandsuppgifter. Hur ser den ut idag jämfört med originalet efter runt tjugo år av användning... Rörbestyckning... Quote
EAR Posted September 25, 2004 Posted September 25, 2004 Ja lite rörbyten har det blivit på de nio åren som blocken har varit i min ägo Prova konstellationer är kul och ger definitivt mersmak Förutom en helrenovering av Rickard Pangea Berglund när jag köpte dem så har jag för ca två år sedan gjort en mycket lyckad liten moddning på inrådan av Hififorums dåtida rörguru Flint. Quote
Timbre™ Posted September 25, 2004 Author Posted September 25, 2004 Ungefär hur många speltimmar mäktar Telefunkenrören... Rörduon till höger ger ett annorlunda intryck för den oinvigde. Vilka rör handlar det om... Quote
EAR Posted September 25, 2004 Posted September 25, 2004 Telefunken påstås på en del håll hålla otroligt länge. Vi får väl se om det är de sista ingångsrören som sitter i .Då jag hade tänkt att vara den sista ägaren på blocken. Vid pensionering åker de ner en våning för förvaring. Om det skulle behövas så har jag bla fyra fina RCA NOS rör i källaren att ta till också Plus en del annat också såklart.Som mellanrör sitter idag Tungsram ECC 85 Utgångsrören är från början avsedda till TV-apparater PL509(men jag använder de bättre PL519)Dessa är också Tungsram Quote
K-man Posted September 25, 2004 Posted September 25, 2004 Vi har visserligen lämnat stadskärnan...men jag måste bara få tillägga att Ystad bjöd på en i mina ögon fullständigt underbar miljö! EAR har ju hävdat att det är något speciellt, men jag blev överväldigad!! Det blir säkerligen fler Ystadsresor.... ...och EAR var en utmärkt ciceron, så jag bokar honom nästa gång med! ...nu rör vi till det igen \\K-man Quote
EAR Posted September 25, 2004 Posted September 25, 2004 Tackar för det K-man.Ni är självklart välkomna fler gånger och visst kan jag försöka guida Quote
Timbre™ Posted September 25, 2004 Author Posted September 25, 2004 Kanske bäst att skydda rören om K-man nu ändå skall röra till det... Numera har Tim de Paravicini en distributör i Sverige. Det är Mårten Design som står för distributörskapet. Quote
eliot Posted September 25, 2004 Posted September 25, 2004 - Jag ser att förstärkaren har riktigt fina rör: Telefunken ECC803S Det finns ytterligare en klassiker hos EAR - inte sant Quote
Timbre™ Posted September 26, 2004 Author Posted September 26, 2004 Från rör till rör... Bakom dessa tunga reglage döljer sig ett eget bygge med en detaljerad och forumsanknuten historia. Quote
Timbre™ Posted September 26, 2004 Author Posted September 26, 2004 Vi tar det från början och här kommer två bilder tagna av EAR från projektets förverkligande. Det hela började för ungefär två år sedan och EAR fick kontakt med Flint som på den tiden var mycket aktiv på HiFiforum.nu Ett ömsesidigt utbyte av tjänster resulterade i att EAR fick tillgång till en förstegskonstruktion utvecklad av Flint. Dessutom fick EAR mycket hjälp på vägen och avtalet som gäller är att inte släppa konstruktionen vidare. Vi ser här en tidig version för utvärdering byggd på spånskiva med enklare bestyckning. Konstruktionen fungerade samt avslöjade potential och projektet skred vidare med utvalda komponenter. EAR gillade med andra ord vad han hörde och "testupplagan" kördes i ungefär två månader. Inför en hifitripp norröver till Halmstad och Göteborg (den glömmer jag inte... ) monterades elektroniken i en enklare variant av kommande chassi som togs med på utflykten. Försteg och även medföljande EAR monoblock testades på Neodyniums JMlab Utopia. Mer om detta här: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...topic=148&st=15 Quote
Timbre™ Posted September 26, 2004 Author Posted September 26, 2004 Efter ungefär ett halvår kände EAR att det var dags att gå vidare då försteget visade exakt de ljudmässiga kvaliteter som eftersträvades. Försteget utvecklades efter egna tankar och funderingar såväl utvändigt som invändigt. Mätvärden och specifikationer är dock desamma även om en del ingående komponenter har bytts ut till mer påkostade alternativ. Vi finner ingångsväljare från Elma, supremekondensatorer från Mundorf och dragning av rent silver i signalvägen. Gemensamt för många DIY-projekt är ju att de står under ständig utveckling () och här har vi förmodligen volympotentiometer från Dact samt motstånd från Tantal på gång... EAR vill passa på att tacka Flint samt närmaste grannen för all hjälp och allt tålamod som har visats under projektets gång. Här ser vi en bild från det inre av dagens förstegsupplaga. Quote
EAR Posted September 26, 2004 Posted September 26, 2004 Får komma in med en liten rättelse Tantal är inget företag utan det skall vara Tantalmotstånd som ju tillverkas på lite skilda ställen. Quote
Timbre™ Posted September 26, 2004 Author Posted September 26, 2004 Tur att jag aldrig skruvar av några lock... Quote
eliot Posted September 26, 2004 Posted September 26, 2004 Mycket trevligt med lite bakgrundshistoria Tillägg: Upptäckte för första gången reportaget Forumsträff, Skånepågar på väskustutflykt. - Mycket trevligt reportage som förklarar en del Quote
Guest johan Posted September 26, 2004 Posted September 26, 2004 Titta , det var på tiden att den här tråden startade Jag har följt EAR under tiden som försteget har tagit form. I början så var hans eget omdömme att det här kan bli bra , sen gick det sakta men säkert över till superlativ. Jag har inte hört den senaste versionen men det ska det rådas bot på ! Så......mer bilder !! Quote
Neodynium Posted September 26, 2004 Posted September 26, 2004 Jag tyckte det spelade på riktigt bra med EAR stegen och försteget på Utopiorna.. eller va säger ni Johan och EAR? Ps. Jag älskar bildreportage!! /Neo Quote
Timbre™ Posted September 26, 2004 Author Posted September 26, 2004 Ja, så reser vi på oss igen () och spanar in en trygg CD-spelare från Sony. CDP X3000 ES ur en toppmatad serie som blev mäkta populär. Även eftertraktade som transporter har jag för mig. Quote
eliot Posted September 26, 2004 Posted September 26, 2004 Ja, så reser vi på oss igen.... - Ja har man hamnat i "sweetspot" hos EAR så reser man sig inte i första taget //Eliot Quote
Timbre™ Posted September 26, 2004 Author Posted September 26, 2004 Jag tänkte framförallt på de K-manska glädjeyttringarna men även att sweetspoten hos EAR har en hypnotisk effekt... Quote
Recommended Posts