Jump to content

Nästa uppgrasering/förändring?


Adagio

Recommended Posts

Hej.

Sitter och funderar på nästa uppgradering eller snarare förändring i systemet. Funderar på ett uppgraderingskit till skivspelaren men samtidigt vet jag att det finns mer att hämta genom att uppgradera delningsfiltret i högtalaren.

Högtalaren är en Magnepan 1.6qr, jag har sett flera uppgraderingar på MUG forum, sen har en firma i USA, Skiing Ninja, tagit fram ett färdigt kit som rönt mycket goda vitsord.

Över till frågan:

mag16-2.gif

Så här ser filtret ut.

Funderar på att göra en total makeover i extern låda med mundorfkomponenter. Ett problem är att mundorfs kopparfoliespolar ligger på 3,3 mH 0,37ohm och 3,9 mH 0,39ohm och orginalet, järnkärnespole, ligger på 3,5 mH 0,4ohm. Vilken effekt ger de felaktiga värdena och vilken komprimiss bör väljas.

Efter spolen i basfiltret sitter en elektrolytkondensater på 25µF parallelt med baselementet(om jag tolkar rätt) Denna vill jag byta mot en bättre, men värdet verkar lite svårt att matcha, kan välja 22µF och en 3,3µF.

Är detta försumbar skillnad?

I diskantfiltret kan jag välja en 22µF samt en fin liten silver/guld/oljavariant på 0.01µF eller 0.1µF för snabbheten, vilken ger bäst effekt?

Tacksam för svar från luttrade filtertveakare/konstruktörer.

Link to comment
Share on other sites

Hittade ett alternativt schema som gör det enklare att matcha med standardspolar.

mag16-3.gif

Detta är en rekomenderad lösning men jag är lite nyfiken på vad som ändras rent nivåmässigt mm

Jag har rätt klart för mig att man bör ha så få kondingar som möjligt, gärna en stor och en liten för minimala fel och maximal detaljåtergivning.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem är att mundorfs kopparfoliespolar ligger på 3,3 mH 0,37ohm och 3,9 mH 0,39ohm och orginalet, järnkärnespole, ligger på 3,5 mH 0,4ohm. Vilken effekt ger de felaktiga värdena och vilken komprimiss bör väljas.

Om du har möjlighet att mäta induktansen så hade jag i ditt fall tagit den på 3,9 och tagit bort så många varv som krävs till 3,5. Sen justera resistansen med ett motstånd (använd ett låginduktivt motstånd).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...