Jump to content

Recommended Posts

Posted

Feickert Adjust+

Korrekt inställning av pickup och tonarm är avgörande nu som aldrig förr. Schablonmallar, tumregler och olika metoder

med multimeter har använts sedan LP-skivans tillkomst. Dr. Christian Feickert har utvecklat en kommersiell mjukvara

för PC och Mac som innebär att man mäter direkt vad som avspelas i stället för schablonmätning. Verktyget används

för att mäta och korrigera verklig hastighet, svaj, azimuth, kanalseparation, frekvensrespons 20-20,

resonansfrekvens, harmonisk distorsion och tonarmsresonanser upp till 500Hz.

DSC_0952.JPG

JFK, eliot, Bebop, plundin och jag har skaffat Adjust+ och vi kommer i denna tråd redogöra för hur det fungerar.

:)

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Det här tråden verkar bli spännande, den ska jag följa med största intresse :mm:

Jag får se om jag kan följa med i alla tekniska termer :blush

Posted

Dr. Feickert skickar med programvara på cd och usb-sticka, en speciellt framtagen test-LP, signalkabel för anslutning mellan försteg och linjeingången till datorns ljudkort, libell, loopback-kabel och manual.

DSC_0950.JPG

Systemkrav:

  • Operativsystem: MS Windows 2000, XP, Vista, 7, MacOS under VMware Fusion
  • Processor: 2GHz Intel Pentium 4 eller AMD Athlon 2000+
  • Ljudkort: 24-bitars HD Audio med 96kHz samplingsfrekvens. PCI-kort eller externt usb2-kort rekommenderas.
  • RAM: 512MB (1GB med Vista)
  • Grafikkort: 1024x768 upplösning för att vyerna ska se korrekta ut
  • Hårddisk: 20MB måste undvaras
  • Övrigt: 1 fri usb2-port för medföljande usb-sticka som innehåller licensinfo.

Posted

Detta är ju intressant på alla sätt o vis så man kan få ut max,lika intressant blir det ju o se hur stor skillnad det är eller ev blir mot korrekt inställning med vanliga verktyg.

Posted
lika intressant blir det ju o se hur stor skillnad det är eller ev blir mot korrekt inställning med vanliga verktyg.

Precis!

Utgångsläget för min del var en inställning baserad på Franc Kuzmas tonarmsmallar och Dr. Feickert Justierschablonen (bilder från 2008);

DSC_1239.JPG

DSC_1247.JPG

DSC_1948.JPG

Posted

Datorn ansluts med en signalkabel från förstegets utgångar (eller tape-out) till linjeingången på ljudkortet;

DSC_1032.JPG

Mjukvaran är mycket lätt att installera, men det kan bli en del juxande att ställa ingångsnivån rätt. Mjukvaran visar en sinusvåg när spår ett på test-LPn spelas. Signalen ska då ha en amplitud som ligger kring 5 miljoner (3-6 milj) för att mätningarna ska stämma.

Det finns även en kalibreringsfunktion om man skulle ha en nivåskillnad eller fördröjning mellan vänster och höger kanal i ljudkortet. Båda dessa potentiella brister i hårdvaran kan man kompensera för.

Posted

Intressant ämne detta med inställningar i vinylsammanhang. Trots att jag inte är någon vinylfan så hade jag stor behållning av Michael Fremers seminarie på Stockholms Highendmässa. Finns tydligen hur mycket som helst att utveckla i fråga om kunskap i detta ämne.

En av Fremers käpphästar var att aldrig överlämna till någon annan att utföra inställningarna utan lära sig detta själv från grunden. Han hade sett så många fel gjorda även av proffs, så han menade att det var bättre att man tog ansvar för inställningarna själv.

Så jag ser att ni nu tagit detta till nästa nivå!

Calm

Posted

Detta verkar vara det ultimata verktyget för att justera in sin skivspelare! Det känns alltid som att man kanske skulle kunna fintrimma inställningarna lite till. En slags gnagande känsla att det nog kunde varit lite bättre, att skivspelaren och pickupen kunde haft lite bättre förutsättningar. För även om man följer en inställningsmall med linjer och punkter så känns det ändå lite godtyckligt. Med dr.Feickert verkar det bli mer vetenskap av det hela - härligt!

Det har funnits och finns en del skivor för inställning av pickupen, men enligt Fremer så finns det de som är bra och de som är dåliga. Problemet är att det är svårt att veta hur bra de olika skivorna är...

Fremer skrev för övrigt i Stereophile för ett par nummer sedan att när han skulle testa fyra olika phonosteg, så spelade han in samma musikstycke via de olika stegen. Har ni som testar Feickert Adjust+ möjlighet till detta för att jämföra före och efter?

Posted
En av Fremers käpphästar var att aldrig överlämna till någon annan att utföra inställningarna utan lära sig detta själv från grunden. Han hade sett så många fel gjorda även av proffs, så han menade att det var bättre att man tog ansvar för inställningarna själv.

Jag har en känsla av att Adjust+ kommer kasta ljus över vinylfenomen som tidigare varit svåra att fatta.

Det är dock en viss tröskel att utan hjälp ta sig igenom själva grundinställningarna och kalibreringen av verktyget. Jag och JFK höll på i ca 2 timmar och var även efter det ganska villrådiga. Efter det har han och jag pillat med det på varsitt håll och ... läst manualen :D

Jag känner mig först nu hyggligt säker på att grundkaliberingen är utförd på rätt sätt.

Fremer skrev för övrigt i Stereophile för ett par nummer sedan att när han skulle testa fyra olika phonosteg, så spelade han in samma musikstycke via de olika stegen. Har ni som testar Feickert Adjust+ möjlighet till detta för att jämföra före och efter?

Absolut. Man sparar resultaten för de mätningar man gör i Adjust+ bara.

Posted

Som jag nämnde inledningsvis finns det en hel rad tester. Jag började med LP-skivans hastighet, som mäts med samma testspår vid 33 1/3 och 45rpm. Avvikelsen registreras under 30s, och på basis av detta kan svaj (ojämn hastighet) och fladder (ojämn yta) räknas ut för 33 1/3rpm. Eftersom 0.5Hz är detsamma som ett varv vid 33 1/3rpm, så innebär filtrering vid 0.5Hz att fel som beror på en vågig skiva ej medräknas. Man mäter ju både med och utan filtrering vilket innebär att man med stor säkerhet kan isolera fel till antingen skiva/skivtallrik eller till motor/drivrem.

Här kommer ett par skärmdumpar;

Speed_33.JPG

Speed_45.JPG

Anm: Testtonen är 3150Hz vid 33 1/3 och 4252Hz vid 45rpm.

Posted

Mitt nästa test var frekvensrespons.

Testskivan spelar ett två minuter långt sinussvep från 20Hz till 20kHz.

I korthet*) registrerar datorns ljudkort signalen och programmet ritar upp en graf;

FreqResponse.JPG

Avvikelsen från rak frekvensgång registreras (största avvikelsen = maxvärde - minvärde) mellan 35Hz och 18kHz i vänster respektive höger kanal.

*) Någon form av iteration sker, och grafen ritas inte momentant utan justeras efterhand som påföljande data registreras. Dessutom omdefinieras medelvärdet till 0dB.

Posted

Vi ska nu gå in på området självsvängningar :) Ett område som varit väldigt trubbigt hanterat inom konsumentmarknaden.

Det bästa har kanske varit att förlita sig på hörsägen om vilka tonarmar och puppor som passar ihop.

Eller så matchar man ett system där resonansfrekvensen hamnar mellan 8 och 12Hz, med optimalt spann 10-12Hz.

Man beräknar resonansfrekvensen, fRES, för tonarm+PU;

fRES.GIF, där M är massan av tonarm+PU och C är pickupens komplians.

Detta bygger på att drivverkets egenfrekvens ligger under 8Hz, och subsoniska ljud och musik ligger över 12Hz. Man ska alltså försöka undvika blanda de egenfrekvenser som finns där naturligt (i drivverk resp mjukvara) med egenfrekvens för tonarm+pickup eftersom de då plockas upp av pickupen, blandas med signalen och skapar distorsion. Dessutom undviker man skada sina skivor.

Problemet är att pickupens styvhet (komplians) och systemets tröghet (tonarmens effektiva massa) är storheter som dels varierar med frekvens, dels med tillverkningstoleranser.

Trots att vi vet vad vi ska göra blir tillämpningen alltså trubbig i praktiken.

Guest Niklas F
Posted

Hur ser kurvan ut när du klickar på fliken "Harmonic Distortion" ?

Posted
Trots att vi vet vad vi ska göra blir tillämpningen alltså trubbig i praktiken.

Med Adjust+ mäter man i stället responsen direkt med ett svep från 3 till 40Hz!

Om man fotograferar detta får mansuddig.GIFnär pickupen vibrerar med dessa låga frekvenser;

DSC_0961.JPG

Hur ser kurvan ut när du klickar på fliken "Harmonic Distortion" ?

Då tar vi det på begäran efter egensvängningsresultaten :)

Posted
Med Adjust+ mäter man i stället responsen direkt med ett svep från 3 till 40Hz!

Här ser vi svaret för svängning i horisontalplanet;

f_res_lateral_2.JPG

Och såhär ser det ut när den får vibrera vertikalt från 3 till 40Hz;

f_res_vertical_2.JPG

Om man får resonanser under 8Hz har man en för lätt puppa alternativt en för tung arm.

Om man får resonanser över 12Hz har man en för tung puppa alternativt en för lätt arm.

I mitt fall hittas som syns inga riktiga resonansfrekvenser. Man ser dock tendenser kring 8Hz i horisontalplanet.

Posted

Harmonisk distorsion beräknas i Adjust+ vid 1kHz full amplitud (0dB, 11.3cm/s).

Som jag förstår används denna mätning främst för att bedöma systemets (pickup+tonarm) spårningsprestanda.

Exvis Baerwald höll på mycket med detta, och det är hans (eller Lofgrens) mallar de flesta använder än idag.

Dock är dessa teorier från monoperioden, och jag vet inte än t.ex hur horisontalrörelser (stereosignal) kommer in i bilden.

Efter en mätning i Adjust+ presenteras ett stapeldiagram vid grundfrekvens (1kHz) och påföljande 2:a, 3:e, 4:e och 5:e övertonerna.

2:a och 3:e överton samt THD redovisas även i dB relativt grundfrekvensen;

Harmonic_distorsion_2.JPG

Manualen beskriver INGET om detta, och jag får be att återkomma vad gäller tolkning av stapeldiagrammet.

I bästa fall finns det någon annan som läser och kan klura ut bara genom att se diagrammet :)

Edit: Bytt bild eftersom den första mättes vid överstyrd signal.

Posted

Mitt nästa steg var att mäta ev tonarmsresonanser.

Test-LPn spelar en ton som startar vid 30Hz och stegrar med 8Hz/s upp till 500Hz.

Resonansfrekvenser (avvikelser >1dB) beräknas med FFT. Såhär ser min mätning ut;

Tonearm_resonances.JPG

Guest Niklas F
Posted

Är inte 37% THD helt brutalt högt även för att vara i vinylvärlden?

Posted

Hehe, jo, det är förmodligen omöjligt att klara det om nålen är hel.

Jag tror att jag överstyrde signalen vid den mätningen. Det ser misstänkt ut i diagrammet ovanför.

Posted
Hehe, jo, det är förmodligen omöjligt att klara det om nålen är hel.

Jag tror att jag överstyrde signalen vid den mätningen. Det ser misstänkt ut i diagrammet ovanför.

- Det är tur att Niklas kontrollerar mätningen - det ser mer ut som en fyrkanvåg än en sinus signal :D

sinus.jpg

Posted
- Det är tur att Niklas kontrollerar mätningen - det ser mer ut som en fyrkanvåg än en sinus signal :D

sinus.jpg

Ja, men det är inte klart för mig hur just det diagrammet visas.

Vid kalibreringen ska man försöka få en amplitud kring 5.000.000.

På skalstrecket i bildens diagram står det 25.000 :Thinking:

Posted
Ja, men det är inte klart för mig hur just det diagrammet visas.

Vid kalibreringen ska man försöka få en amplitud kring 5.000.000.

På skalstrecket i bildens diagram står det 25.000 :Thinking:

Jag tror det får bli lite "trial and error" - minska amplituden och se hur det påverkar mätningen ;)

Posted

Insignalen ska väl alltid ha runda toppar och inte avklippta som på bilden. Jag har en gammal hifi testskivan som jag köpte 1970 från Tyska hifi-institutet. På den skivan finns det några spår med olika mycket THD där den maximalt ligger på 30%. Med ett så pass högt THD blir det helt onjutbart med musik som gurglar.

Posted
Insignalen ska väl alltid ha runda toppar och inte avklippta som på bilden.

Det verkar så. Jag kalibrerade om och mätte igen, och har nu bytt bild ovan.

Jag provade först att själv sätta skalan på 6 miljoner (i stället för autoscale), men det gick inte bättre.

Med sänkning av nivån för mik-ingången blev det bättre.

Hela manualbeskrivningen om kalibrering kan förbättras. Inte direkt intuitiv.

Den är bland annat baserad på ett 24/96-ljudkort på en dedikerad linjeingång. Jag kan som bäst mäta med 16/96 och har en kombinerad mic/line.

Posted

Azimut eller HTA (Horizontal Tracking Angle) är kanske den mest kritiska inställningen för en pickup. Det beskriver den vinkel nålspetsen (och spolarna i motorn) har sedd rakt framifrån och i förhållande till det V-formade spåret i vinylskivan;

Stylii_1240.gif

Det behöver, i motsats till en utbredd uppfattning, inte vara detsamma som pickupens undersida i förhållande till LP-skivans yta. Fluktning och speglar kan ge en hyfsad grundinställning, men eftersom många nålgeometrier inte är rätvinkliga jämfört med pickupen i övrigt skapas obalans och överhörning mellan kanalerna. Respektive nålsida genererar helt enkelt olika (icke avsedd) avläsning och signalspänning.

Feickerts mätverktyg kommer lägligt!

Posted

Från detta läge går man systematiskt tillväga och mäter utsignalen i vänster och höger kanal genom att vrida pickupen medurs och moturs i steg om en halv grad;

Azimuth_display_02.JPG

Det blir mätningar i nio cykler alltså om man går från +2 till -2 grader.

Posted

Denna typ av excersiser är smidiga att utföra med Kuzma 4Point. Armröret lösgörs med en liten insexnyckel.

Det finns ett graderingsstreck på främre och ett på bakre armröret;

DSC_1038.JPG

Posted

En annan insexskruv på sidan av bakre armröret används för att vrida det främre.

Jag vred nyckeln ett kvarts varv åt gången. Ganska svårt att avgöra om det motsvarar en halv grad, men det viktiga är att man vrider lika mycket för varje steg och att man hittar tillbaka till utgångsläget;

DSC_1036.JPG

DSC_1039.JPG

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...