Jump to content

Hifi-möbler

Strmbrg

Recommended Posts

Är inte det ännu myskoare än sladdar?

Dvs har ännu diminutivare påverkan på den musikaliska upplevelsen.

Jag utesluter absolut inte att en viss möbel resonerar mindre än en annan möbel, eller att en dedikerad hifi-möbel resonerar mindre än en godtyckligt vald banankartong.

Men, att apparaternas kretsar därmed vibrerar mindre - om de nu ens gör det - behöver ju inte per automatik innebära någon avgörande - eller ens förnimbar - påverkan på musikupplevelsen.

Varför är sladdfrågan så omdebatterad samtidigt som möbelfrågan inte alls i samma utsträckning vrids och vänds på?

Inläggstajming ... nu när jag tog mig lite tid att kolla webben.

Naturligtvis beror det här med möbler vs kablar på att kablar leder elektricitet. El har ju alltid varit lite voodoo med.

Möbler leder ju ingen elektrisk signal, ju. Eller? Hur var det med den där möbeln i metall som skulle skärma av apparaterna från varandra?

Varför är sladdfrågan så omdebatterad samtidigt som möbelfrågan inte alls i samma utsträckning vrids och vänds på?

Jag "vet" av egen erfarenhet att sladdfrågan ger betydligt större skillnader än möbelfrågan. Lite enkla dämpare eller så under prylarena ger gott resultat medans olika kablar ger mycket mer skillnad, om än betydligt mindre än vad olika cd eller högtalare ger.

Enkelt va?

Apexorca

Om dedikerade möbler kan jag faktiskt inte uttala mig, eftersom jag inte äger någon sådan. Men jag har exprimenterat med olika apparatfötter som i grunden borde ge samma effekt, dvs ta bort vibrationer och resonanser i elektronik.

Trodde inte så mycket på detta innan jag testade, men kan konstatera att efter många års testande så är det solklart att man kan få betydande skillnader i ljudbilden framförallt ett lugn i framställningen och en bättre diskant som jag annars inte kan få fram. Just nu kör jag nästan genomgående med Finites Cerapuc som jag tycker är en bra och allround fot. Den finns under högtalarna och under det mesta av elektroniken. Den största skillnaden var något överranskande under min NordOst Thor där den så märkbart klarnade upp diskanten.

Calm

Resonanser eller ska vi säga vibrationer som ett vidare begrepp är i allra högsta grad påverkande hos en anläggning. Ur mina egna små tester drar jag slutsatsen att det är undermåligt konstruerade apparater som öppnar upp för möblers eller kablars påverkan på slutresultatet, ljudet.

Jag har två exempel på vibrationspåverkan som är lätta att upprepa och som kanske fungerar för fler än bara mig.

1. I CD-spelaren Marantz 7001 sitter skivsläden fast med två nivåer av metallstöd. Dessa är skruvade mot chassiet. I tron att det skulle bli ljudskillnad om jag frikopplade dessa rent mekaniskt från varandra - så gjorde jag helt enkelt det. Resultatet blev att jag fick fasskift i nedre mellanregister/basen. Det lät åtminstone på det viset. Om nu kablar ger en milsvid skillnad enligt somliga så gav detta test en jord-sol-avstånds-skillnad. Allt är relativt ...

Min egen slutsats av detta är att just i denna spelare krävs en fast koppling från släden till chassit för att skapa en större total massa och "flytta" resonanser i frekvens till ett "mindre hörbart" område.

2. Jag har fiskbensparkett hemma som sviktar en aning. Med Magneplanar 1.6 direkt mot parketten fick jag en hårdhet i ljudet, troligen på grund av problem att få fram nedre mellan/basen. Med SD-puckar under benen på MG1.6 försvann detta problem.

Jag tror att många skulle bli förvånade hur pass mycket det rent mekaniska inverkar ... men så var det ju också mekaniska konstruktioner som var inblandade - CD-släden och högtalarna. På ren elektronik är skillnaden mycket mindre men inte försumbar.

Men, att apparaternas kretsar därmed vibrerar mindre - om de nu ens gör det - behöver ju inte per automatik innebära någon avgörande - eller ens förnimbar - påverkan på musikupplevelsen.

Är "påverkan på musikupplevelsen" = hörbar skillnad? För visst är det skillnad på ljudet beroende på vad apparaterna har under sig, det råder det nog ingen tvekan om. Har personligen mycket positiva upplevelser av Solid Techs "Feet of Silence" och precis som Calm skriver så blev jag förvånad över vilken skillnad den gjorde på en ren strömenhet, nämligen motorstyrningsenheten till skivspelaren!

Har också varit med om ett test hos dr.Horace där vi placerade hela anläggningen i ett intilliggande rum - det var skillnad! Allt blev bättre!

Men varför det inte är så omdebatterat om olika möbler är väl helt enkelt att det är så besvärligt att genomföra tester.

das Boot

Om det bara skulle handla om att få hifin att vibrera mindre så skulle lösningen vara enkel.

Både rack och fötter används för att ta bort vibrationer utan att tillföra fel dämpning.

Det är av fysikaliska skäl svårt att hantera det enbart i apparaten.

...

1. I CD-spelaren Marantz 7001 sitter skivsläden fast med två nivåer av metallstöd. Dessa är skruvade mot chassiet. I tron att det skulle bli ljudskillnad om jag frikopplade dessa rent mekaniskt från varandra - så gjorde jag helt enkelt det. Resultatet blev att jag fick fasskift i nedre mellanregister/basen. Det lät åtminstone på det viset. Om nu kablar ger en milsvid skillnad enligt somliga så gav detta test en jord-sol-avstånds-skillnad. Allt är relativt ...

Min egen slutsats av detta är att just i denna spelare krävs en fast koppling från släden till chassit för att skapa en större total massa och "flytta" resonanser i frekvens till ett "mindre hörbart" område.

...

Intressant.

Men skivan frikopplas ju från släden när den spelas. Jag ifrågasätter inte att du upplevde en skillnad, men begriper samtidigt inte sambandet.

Intressant.

Men skivan frikopplas ju från släden när den spelas. Jag ifrågasätter inte att du upplevde en skillnad, men begriper samtidigt inte sambandet.

Aha, ok, nej, den ofta plastiga släden är oväsentlig i detta. Den blir ju så att säga frikopplad. Jag menar de andra grejorna, motor, spindel, metallhållare, fokuselektronik mm.

Men jag förstår inte heller riktigt, men kanske är det skivans obalans som skapar vibrationer som borde "jordas ner" i chassiet. Exakt hur kopplingen till elektroniken och det ljudmässiga går till är en gåta för mig. Kanske kopplas resonanserna tillbaka till motorerna och fokuselektroniken - via dess nätdel och vidare in i audioelektroniken. Det är bara en hypotes som man skulle kunna undersöka om man har lust ..

En annan hypotes är att kretskorten för transporten måste jordas ner i en lågohmig punkt, dvs chassiet. Jordar som ligger och flyter är inget bra i obalanserade konstruktioner.

Sedan kan det ju faktiskt vara felkonstruktion någonstans som man upptäcker genom att göra som jag gjorde. T ex var det ingen bra idé att skruva loss en skruv mellan baksidan av spelaren och audiokretskortet. Tydligen använder Marantz denna som någon form av jordpunkt ... men det är inte alls självklart hur de tänkt här. Det som hände om man skruvar bort denna skruv är att utsignalen får en överlagrad fyrkantvåg ... inge bra.

Edited by conan

På samma tema, om möjligen ännu myskoare. :?::39:

"Cable Support

Protects cables and sound signals from the effects

of floor vibration, static electricity from carpeting, etc.

Sound becomes clearer, more informative and

more delineated than you thought possible"

Cable Support

Jag gick på den finten. Eftersom jag ville höra skillnad till det bättre så gjorde jag det. Numer har jag nyktra till mot en del av Hifins bondfångeri. När jag idag lyssnar kritiskt med eller utan kabelvaggor hör jag ingen som helst skillnad.

Jag har haft ett antal hifirackslösningar genom året. Trots att jag inte vill att underlaget ska spela någon roll, så gör det så i alla fall. Tyvärr, eftersom hifirack och vibrationskontroll kostar. Jag hade ett Solid Tech rack i corian för länge sedan. Det tog död på spelglädjen i en Rega P7. Ikea Lack fungerade bättre. Idag använder jag Quadraspire och är nöjd. Quadraspireracket, upplever jag, bevarar spelglädjen, samtidigt som musiken blir tydligare och behagligare. Även övrig elektronik verkar påverkas. Hade CD-spelaren på ett plåtskåp från Ikea. Kan lugnt säga att CD-spelaren spelar behagligare på Quadraspire. Den snyggaste hifimöbeln jag haft var ändå en Stringhylla. Tyvärr är den inte tillräckligt djup för modern elektronik. Min gamla Quad passar dock in fint. Stringhyllan verkar låta ganska bra också. Kanske beror det på väggupphängningen, eller på de lätta och ihåliga hyllplanen.

Att man som hifi-neurotiker måste ha en vettig hifimöbel är självklart ;).

Att man som hifi-neurotiker måste ha en vettig hifimöbel är självklart ;).

Jag tror att prylarna skall stå på något bra. Men måste det vara en hel möbel? Jag tror att den största nyttan nås med olika typer av apparatfötter som tex Cera Puc eller vbad man nu provar fram.

Om nu själva möbeln har betydelse förefaller det mycket svårt att göra ett bra trovärdigt test på det och jämföra olika möbler.

Någon som har testat på ett bra sätt? Lär mig i så fall gärna!

Apexorca

måste det vara en hel möbel?

Det tycker inte jag, och jag gläds av att du skrev så för möbel är i mina ögon en estetisk förvaringspryl, till skillnad från ett rack som används som hifikomponent :icon_smile_cool:

Jag känner igen mig mycket i Ranefjords erfarenheter, och har själv testat liknande och annat. Allt från köpebänkar till en säck sand på golvet.

Nyfiken på vad du menar med "testat på ett bra sätt".

Av det jag kunnat hitta tar fysiken slut i det läge man ska beskriva vad som låter bra.

Om inte någon annan har bättre info så hänvisas man alltså till lyssning, så som exvis Ranefjord gjort.

Jag har för mig att det var någon hifimöbelkonstruktör som på en mässa avkopplade hyllplanen med fjädrar, och sedan tog bort fjädrarna varvid ljudet skulle förändras (försämras). Jag minns dock inte om det gick att höra skillnad.

Lavardin har mycket synpunkter kring det här med vad elektroniken ska stå på. De menar att plywood är det bästa och enda material som ska användas. Glas = döden, typ. De har även förslag på hur ett rack kan se ut, men säljer inte dessa så de är för otympliga att transportera.

Det tycker inte jag, och jag gläds av att du skrev så för möbel är i mina ögon en estetisk förvaringspryl, till skillnad från ett rack som används som hifikomponent :icon_smile_cool:

Jag känner igen mig mycket i Ranefjords erfarenheter, och har själv testat liknande och annat. Allt från köpebänkar till en säck sand på golvet.

Nyfiken på vad du menar med "testat på ett bra sätt".

"test på ett bra sätt"

Jag har en lite kluven uppfattning om hur man skall utvärdera ljud. För mig kan det vara skillnad på vad som låter rätt och vad som låter bra. Vad är rätt? Ofta när jag hör SMÅ skillnader är det svårt att veta om jag tycker det är en skillnad som påverkar så det låter bättre eller sämre, kanske bara annorlunda.

"testat på ett bra sätt" är för mig ändå kontrollerade tester där man har samma electronik och ett gäng olika hifimöbler som testas i samma rum. Så att den enda varierbara faktorn är själva möbeln. Kruxet blir ju när man skall koppla från allt, flytta möbler och utrustning och sätta sig och lyssna igen. Jag tror det skulle krävas det för att jag personligen skulle kunna uttala mig om hur en möbel "låter".

Apexorca

Jag får nog inflika att när jag märkte hur mycket mitt

Solid Tech Ref 4 förbättrade ljudet så blev jag

ganska förvånad och naturligtvis glad! :app:

Ljudet blev klarare, lugnare och mer detaljerat.

Framöver kommer maskinerna också att få Feet- resp.

Disc Of Silence.

BMC-i-kvllsljus-001web-1.jpg

En annan och något ;) billigare investering som jag varmt

kan rekommendera är att montera Antiphon på insidan av

apparaterna. Hos mig ökade både klarhet och detaljering

ytterligare! :)

Tweak-009.jpg

Mvh

Anders

En annan och något ;) billigare investering som jag varmt

kan rekommendera är att montera Antiphon på insidan av

apparaterna. Hos mig ökade både klarhet och detaljering

ytterligare! :)

Lite offtopic, men det har ju med vibrationer att göra:

Var köper man Antiphon? Är det bättre än bitumen tro? Jag är lite rädd att Bitumen ska släppa och trilla ner på komponenterna och orsaka överhettning. Min LG blu-ray skulle må bra av lite extra dämpning, men den skulle må mycket dåligt av hämmad luftcirkulation, då den blir rätt varm som det är eftersom den redan står lite trångt.

Lite offtopic, men det har ju med vibrationer att göra:

Var köper man Antiphon? Är det bättre än bitumen tro? Jag är lite rädd att Bitumen ska släppa och trilla ner på komponenterna och orsaka överhettning. Min LG blu-ray skulle må bra av lite extra dämpning, men den skulle må mycket dåligt av hämmad luftcirkulation, då den blir rätt varm som det är eftersom den redan står lite trångt.

Hos Svalander Audio!

Vet ej om den är bättre än bitumen men

jag vet att den är bra! ;)

Mvh

Anders

Kan skriva under på att Antiphon funkar. Lyfte min Marantz CD 6001 till oanade höjder när jag täckte undersidan (lappade med små bitar överallt där det gick) och ersatte originalfötterna med Novibra-bitar. Att dessutom täcka locket gjorde ingen hörbar skilnad dock.

Ofta förbisett är bänkens påverkan på akustiken och dom första reflektionerna som skapas. Typisk uppsättning med altaret - jag menar stereobänken - mellan högtalarna, så påverkas det tidiga ljudfönstret av bänken, om bänken är hög och stor (tillsammans med apparaterna).

Ofta förbisett är bänkens påverkan på akustiken och dom första reflektionerna som skapas. Typisk uppsättning med altaret - jag menar stereobänken - mellan högtalarna, så påverkas det tidiga ljudfönstret av bänken, om bänken är hög och stor (tillsammans med apparaterna).

Av den anledningen använder jag ett endast 60cm högt finiterack och höga högtalare ;)

Har min utrustning vid sidan och inte mellan högtalarna. På något sätt så stör en begränsning i "synfältet" ljudintrycket i form av mindre djup i ljudbilden. Ren inbillning kanske men på landet där jag har helt öppet flera meter bakom högtalarna upplever jag djupet i ljudbilden som mycket längre.

Calm

ändrad pga syftningsfel

Edited by calm

Hur illa är det med en stor jäkla platt-TV i den positionen? Och hjälper det om man då ställer t ex en vinge framför vid finlyssning?

Hur illa är det med en stor jäkla platt-TV i den positionen? Och hjälper det om man då ställer t ex en vinge framför vid finlyssning?

Gurkan ,tidigare aktiv på detta forum, har golden horn på gångjärn som han fäller fram framför TV:n när han ska lyssna, smart tycker jag, han har förresten ett helt fantastiskt brutalt ljud hemma hos sig, trots TV:n

tommy

Hur illa är det med en stor jäkla PLATT-TV i den positionen? Och hjälper det om man då ställer t ex en vinge framför vid finlyssning?

Det hörs på namnet hur den påverkar ljudbilden ;)

Gurkan löste detta förstås (redan förra seklet ) genom att monterade GH på svängdörrar

Här ser vi hur det kan se hur en kund i Köpenhamn löst det med skjutbeslag

gurkanlsning.jpg

Träwingen (10 kg) blir för tung att flytta fram och åter så här passar budget Wingen( 3kg) bättre

Så fort Eu :s design skydd medger så lägger jag ut hela Wing familjen på nyhetssidorna

Har lobbat för lägre hyllor i 15 år och börjar se resultat nu

kommer att lägga ut en Svanå lösning med liggande V-4:or samt en utdämpad skiva som ej har kontakt med basabsorbenten på min nya hemsida

hälsningar

matts

www.diffusor.com

Jag kör med en mobil Winge emellan högtalarna. Har den högre modellen i acryl. Den står på en liten plattform med fyra små hjul och går lätt att flytta om man vill. Mycket effektiv också.

Calm

Bra synpunkt!

Nummer ett är att bafflarna står framför bänken, så att det är fri sikt mellan vä och hö baffel. Annars blir det dual mono.