Jump to content

Recommended Posts

Posted

Phonomodul har då varit utrustad med linjeingång och mc-modul. Outputmodulen är Direct Drive som innebär att Phonomodul kan driva slutstegen direkt.

DSC_0970.JPG

Posted

Det finns även en mm-modul för moving magnet-puppor, högnivå mc eller där man använder en separat stepuptrafo som är avpassad till pickupens output och impedans för att kopplas till ett mm-riaa med ingångsimpedans 47kohm.

mc_in.jpg

Bild: Octave Audio

Känslighet: 3-5 mV

Ingångsimpedans (valbar): 1kohm / 47kohm / 220pF

Gain: 38dB

S/N: -94dB / 1kHz bandpassmätning

mm_rca_measurements.JPG

Bild: Octave Audio

Posted
Ser ut som att ordinarie försteg är på plats igen, skönt att se :)

Det är väl också tredje gången gillt - den resan är också värd en tråd.

Posted
Läckert!

Ser ut som att ordinarie försteg är på plats igen, skönt att se :)

Tack! Audionote M5 Phono tjänstgör nu vilket gör det lite lättare att mer kritiskt utvärdera komponenter. Till exempel Octave Phonomodul :)

Moduluppbyggnaden i sig är en dröm, och mm-kassetten monterades på ett par minuter;

DSC_0995.JPG

DSC_1002.JPG

DSC_1001.JPG

Posted

Här ser vi samtliga moduler monterade med (från vänster) mc riaa, linjeingång se/bal, mm riaa och DD output.

Med välvilja ser man att switchen för mm-riaat står uppåt (47kohm);

DSC_1021.JPG

Avstörningsplåtarna är säkert bra, men de försvårar detaljgranskning :)

(Det sitter en tredje skruv under den svarta serienummerlappen)

DSC_1004.JPG

DSC_1005.JPG

Guest Niklas F
Posted (edited)

Är inne och kikar på bilderna och det slår mig att Shitaki (stavning?) stenarna är ganska populära här på Euphonia, vad är det du märker för skillnad med och utan dessa?

Jag har aldrig testat den typen av tweak men blir lite nyfiken när man ser dom titt som tätt.

Ber om ursäkt om det blir för mycket OT...

Edited by Niklas F
Posted

Snyggt Calle o låter antagligen super :mm: är detta din apparat eller nått på lån/test, har inte haft tid att grotta ner mig på forumet på en ganska lång tid så jag är lite lost in the blost!

Posted

Jag läste en test i tyska Audiophil. Dom var oerhört imponerade av phonosteget som de placerar i topp mot allt dom hört. Dom hade dock lite synpunkter på att använda det som ett rent försteg. Inte dåligt men kunde inte mäta sig med Octaves didikerade steg. Inte samma fasthet och skimmer, skrev dom.

Posted
Jag har aldrig testat den typen av tweak men blir lite nyfiken när man ser dom titt som tätt.

Det finns ett otal mer eller mindre effektiva hjälpmedel för att ta bort störningar från EMI/RFI. Jag har provat några stycken och kan inte gradera dem, men Shakti är väl en av de som räknas till de verksamma.

Snyggt Calle o låter antagligen super :mm: är detta din apparat eller nått på lån/test, har inte haft tid att grotta ner mig på forumet på en ganska lång tid så jag är lite lost in the blost!

Det är inte min apparat. Jag har vad jag behöver :D . Det är bara en svårbotad åkomma att jag vill testa spännande elektronik.

Jag läste en test i tyska Audiophil. Dom var oerhört imponerade av phonosteget som de placerar i topp mot allt dom hört. Dom hade dock lite synpunkter på att använda det som ett rent försteg. Inte dåligt men kunde inte mäta sig med Octaves didikerade steg. Inte samma fasthet och skimmer, skrev dom.

OK.

Intressant och förmodligen logisk slutsats. Jag behöver egentligen några dagar till för att uttala mig, men deras slutsats stämmer inte riktigt med vad man fick höra i Hamburg. Där hade de två kompletta riggar uppställda; den ena med enbart Phonomodul och MRE130. Den andra med Phonomodul och för- & slutsteg från Jubilee Line :o . Jag föredrog den förstnämnda. Det får dock bli en brasklapp här för jag vet inte om de bägge Phonomodulerna var konfigurerade exakt lika.

Skulle gärna se testen i Audiophil :shy:

Posted

Phonomodul håller en mycket hög klass och jag tycker det fungerar mycket bra även som försteg.

Jag kan till och med tänka mig att vissa försteg bara skulle vara i vägen om man inte hittar rätt matchning.

Blundetto är ingen superinspelning, men den avslöjar skillnader mellan försteg på ett träffande sätt.

Det här är helt klart en fråga om tycke och smak. Men med AudioNote M5 Phono är presentationen något mer homogeniserad. Även om instrumenten har rätt placering är gränserna mer glidande och jag tycker i jämförelse att alltihop upplevs något mer integrerat.

Det är ett mycket imponerande riaa (försteg!) med en så minimalistisk krets och ändå så mångsidigt.

Det verkar som att mm-modulen elektriskt är ett bättre val i mitt system och utgångsmodulen med Direct Drive gör ett kanonjobb även vid låga volymer.

Jag har en del brus i mitt system, men Octave varken förstärker eller döljer det, vilket jag föredrar framför en dämpad presentation.

Jag tycker man har utvecklats fantastiskt bra med att kombinera det som är bra i rör- resp transistorvärlden.

Octave rulez!

DSC_1019.JPGDSC_1015.JPGDSC_1016.JPGDSC_1017.JPGDSC_1018.JPG

ps. Jag har än så länge bara testat vinyl :)

Posted
Jag har en del brus i mitt system, men Octave varken förstärker eller döljer det...

Varifrån kommer bruset :?:

- Det brukar härröra från RIAA-steget och på just den punkten skiljer sig olika RIAA-steg från varandra (beroende på olika förstärkning) så det borde vara skillnad mellan Octave och Audionote ;)

Posted

Det är lägre nivå än med andra försteg och det är samma nivå via riaa som signal.

Högtalarna har ganska hög känslighet och slutstegen har rör...

Posted

Hur är dynamiken i jämförelse om du spelar t.ex. KAMIYA Appasionata, Bösendorfer Imperial, 45rpm direktgravering :?:

- Jag tänker på DDR, „Downward Dynamic Range“, som Allen Wright, Vacuum State pratar om ;)

PS. Läste just att Allen Wright dog den 23/2 2011

Posted
Hur är dynamiken i jämförelse om du spelar t.ex. KAMIYA Appasionata, Bösendorfer Imperial, 45rpm direktgravering :?:

- Jag tänker på DDR, „Downward Dynamic Range“, som Allen Wright, Vacuum State pratar om ;)

Det är en intressant egenskap. Ett klart hifi-attribut!

Jag har faktiskt mätmässigt en ganska rak frekvensgång även om jag tror att många uppfattar den som förstärkt i basen.

Med två styck Soutien-subbar finns möjlighet till raffinerad basåtergivning.

Kamiya Appasionata låter nästan alltid bra och det är en fantastisk inspelning.

Och du har helt rätt att den är perfekt för utvärdering av DDR. Den avslöjar också ett system som ger en hårdhet i mellanregistret.

Men Phonomodul gör inte bort sig här heller.

Jag har i närtid haft tre riaa/försteg inkopplade och har funderat på lite stödord;

- Radford Renaissance SC25: Förlåtande, spelglädje

- Audionote M5 Phono: Auktoritet, musikalitet, homogenitet

- Octave Phonomodul: Ljudbild, detaljer, transparens

DSC_1031.JPG

Tråkiga nyheter om Allen Wright :diss:

Jag har försökt komma i kontakt med hans förstärkare men alltid gått bet. Både i Tyskland, Schweiz och England.

Posted
Var kan man hitta en sådan? När tillverkades den?

Det är en 80-talare och det finns en här.

Det sitter 8 dubbeltrioder i den som det lönar sig att byta om det inte är gjort.

På det ex jag haft var rca-kontakterna för stora (toleransskillnad) för de flesta kablar. Kan också behöva bytas.