Jump to content

Rotera mera - en vinyldans i tre varv


Timbre™

Recommended Posts

Visst är det trevligt med nostalgi. Håller själv just på med inställningar av vinylriggen.

Det kan även vara av nöden påkallat... :D Transrotors "Bedienungsanleitung" för TR 800-S består av en stencil som påminner om jobbets kopieringsmaskin när det står många på kö... :) Efter tappra men misslyckade försök att reaktivera den gamla gymnasietyskan gick jag helt enkelt över till SME:s sjuttiotalsmanual för 3009. Här finns foton på varje handgrepp och vinkelinställningarna genomfördes precis som på den gamla goda tiden med spegel och ögonmått. I Transrotorstencilen talas det om eine Justierschablone men någon sådan har jag inte sett till. Den kanske inte behövs då armen är färdigmonterad vid leverans... :?:

transrotor0966.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Är det så grym närgräns på Nikkor 85 :?::o

Nej, där fick jag ta till en senare upplaga av Micro Nikkor 60 mm.

Resten är sjuttiotalsoptik och här kommer vattenpasset med Nikkor 50 mm.

transrotor0964.JPG

Med bländare 8 hamnade jag på slutartider runt en femtedels sekund, ISO 200.

transrotor0957.JPG

Link to comment
Share on other sites

I Transrotorstencilen talas det om eine Justierschablone men någon sådan har jag inte sett till. Den kanske inte behövs då armen är färdigmonterad vid leverans... :?:

Man bör kolla att pickupen får rätt effektiv längd (229mm) och överhäng (15mm).

Även om avståndet mellan tonarmsbas (pivot) och tallrikens centrumpinne är korrekt från fabrik så har pickuper nålen placerad på olika avstånd från monteringshålen.

Edit: Om du inte just nu har noggrannare verktyg till hands så kan denna sida användas. Den ställer nålen korrekt vid två nollpunkter baserat på Löfgrens (Aftonbladet) eller Baerwalds (Expressen) geometrier.

Link to comment
Share on other sites

Jag följer detta med stor spänning, har sysslat med vinylavspelning och allt vad det innebär i många år, men jag har varken sett eller lyssnat på en pu från Accuphase, ser fram emot din lyssnings rapport !! :)

//-- Tompa --

Link to comment
Share on other sites

Man bör kolla att pickupen får rätt effektiv längd (229mm) och överhäng (15mm).

Även om avståndet mellan tonarmsbas (pivot) och tallrikens centrumpinne är korrekt från fabrik så har pickuper nålen placerad på olika avstånd från monteringshålen.

Edit: Om du inte just nu har noggrannare verktyg till hands så kan denna sida användas. Den ställer nålen korrekt vid två nollpunkter baserat på Löfgrens (Aftonbladet) eller Baerwalds (Expressen) geometrier.

Tack så mycket för råd och länk! Man lär sig något varje dag och plötsligt kom jag till insikt om ett självskapat problem... :icon_smile_angry::D Det är ju faktiskt så enkelt att Transrotor och SME använder helt skilda metoder för att uppnå effektiv längd och dessa två blir aldrig ett... :)

transrotor0991.JPG

Link to comment
Share on other sites

Har hamnat i gränslandet där det nästan stämmer men inte till 100% och i ett perfektionistiskt perspektiv lyser stoppljuset rött. Frågan är då hur dessa vinkelavvikelser påverkar återgivning och pickupslitage... :?:

Felet märks tydligast vid den inre nollpunkten.

transrotor0988.JPG

Det här var lurigt och absolut ingenting för åldersskakningar eller nedsatt syn... :)

transrotor0983.JPG

Link to comment
Share on other sites

När förstoringsglaset ändå är framme :) har jag passat på att testa självkontroll och lugn via inställning av nåltryck. Accuphase anger 1,7 till 2,5 g som tracking force range men man inser snabbt att det handlar om två gram. I jakten på nostalgiska påskregressioner fungerar detta sjuttiotalsredskap alldeles utmärkt men ingenting är ju sig likt... :Thinking::)

transrotor0925.JPG

Link to comment
Share on other sites

Då övningen har alla förutsättningar att sträckas ut i tid :) är det lika bra att tona ner ljusstyrkan i batterisparande syfte. Arm Load Meter kalibreras för mätpositionen via knappen TARE i mitten.

Men var har du den lilla, lilla referensvikten ??

Link to comment
Share on other sites

En nollställd tonarm svävar fram i luften och i just detta skede hade det känts tryggt med Stylus protector på plats. Från noll till två är lätt fixat med motvikten men från 0 till 2,000 är en annan femma... ;):) Ett felaktigt andetag, lite golvknarr eller en passerande spårvagn och man är tillbaka på ruta ett.

transrotor0869.JPG

Link to comment
Share on other sites

Men var har du den lilla, lilla referensvikten ??

Du menar den lilla femgrammaren... :?::D Han dök aldrig upp så jag har säkerhetskontrollerat med Shure-vågen som visar 2 gram så nära det går att avläsa. Beroende på storstadsvibrationer kan trycket variera med plus minus 20 mg men under några magiska ögonblick tycktes storstadslivet ha stannat upp och jag hann t.o.m. ta tre bilder med skilda kamerainställningar.

transrotor0870.JPG

Det här har egentligen ingenting med verkligheten att göra men för mig som användare säger det en del om inställningsprecisionen på Transrotorarmen. Överhuvudtaget känns den stabil och lätthanterad.

transrotor0871.JPG

Det har fortfarande inte landat någon vinyl... :unsure::)

transrotor0872.JPG

Link to comment
Share on other sites

Frågan är då hur dessa vinkelavvikelser påverkar återgivning och pickupslitage... :?:

Det påverkar det mesta och ger felavläsning och distorsion. Dessa slipningar har tydligare sweetspot än äldre tiders.

Men inget säger att din nuvarande inställning är sämre än skärningspunkten på schablonen.

Oavsett så kommer det spela korrekt såhär också, men med en styck Plundin inkl verktyg, fikabröd och kaffe så hittar ni sweetspot för AC-5.

Link to comment
Share on other sites

Plundin, fikabröd och kaffe blir en perfekt vinylövning så länge SME-skalet får sitta kvar... :D

nu mera levs det asketiskt, så en kopp te och en slät bulle kanske... själv har jag inte hamnat i den hifi-nostalgiska fasen av livet ännu... ;)

En springande fråga; kan man rotera SME-skalet? (originalskalet har en insex-skruv som tillåter detta.)

Hela mätningsförfarandet som i denna tråd, bygger på att man kan justera den horisontella vinkeln på skalet +/- 2º för att optimera Azimut genom att mäta med Adjust+...

/ptr

Link to comment
Share on other sites

En springande fråga; kan man rotera SME-skalet? (originalskalet har en insex-skruv som tillåter detta.)

[/color]

Ja, S2-R går att justera och det sitter en skruv på Transrotor-armens undersida med samma placering som på SME 3009.

Nedanstående gäller SME M2-12R med tillhörande S2-R:

Unique headshell to tone-arm coupling readily allows cartridge azimuth adjustment

Har gjort nya upptäckter i te-världen och kardemummainfiltrerad vetekrans räknas ju som slät så det blir fint... :)

När nåltrycket väl är fixerat kan man ju alltid flytta fokus till antiskatinginställningar och Transrotor anger endast ett nåltrycksexempel.

Auflagekraft 1,7 g = Antiskatingschieber kurz vor der 2

Lite småflummigt men rent matematiskt skulle 2 g hamna på kurz vor der 2,35... :Thinking::)

Garderar med kurz nach der 2... :icon_smile_cool:

transrotor0977.JPG

Link to comment
Share on other sites

Skivspelaren blir vackrare för varje bild ... Märkliga reflexer du fått på namnskylten, en hemlig kod... :dry:

Nu kan tonerna inte vara långt borta ... har du plockat ut de första 10 plattorna ännu?

Debutplattan är redan utvald och därefter blir det dragspelsmusik med hög nostalgifaktor.

Namnskyltreflexen var mycket riktigt kodifierad men kanske ändå ganska förutsägbar... :?::D

transrotor0970.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag har forskat lite kring vem som tillverkar AC-5. Mycket talar för att mannen bakom puppan är Hisayoshi Nakatsuka. Därmed hamnar vi hos den japanska tillverkaren ZYX som gör utmärkta pickuper.

Intressant!

Här är det nästan dubbla vikten så någon form av anpassning i upphängningen av tonarmsröret visavi ZYX måste ha gjorts.

Inte säkert. De har samma komplians enligt spec.

Systemet får en annan tröghet men ZYX har samma nåltrycksomfång.

Link to comment
Share on other sites

Guest Musicus

Flott å få henge med på denne restarten av vinyl interessen, man blir rent av inspirert til å starte opp igjen selv :mm:

Den Accuphase puèn ser mildt sagt, veldig interessant ut :mm: :mm: ......

mvh

Link to comment
Share on other sites

Var anmäler man sitt intresse för närvaro, nu när man finns i omgivningarna ?! :mm:

Vi kan ju försöka samordna detta när cirkeln är sluten... :) Dags för sista varvet och det drar ihop sig till uppkoppling.

RIAA-planeringen var egentligen inriktad på Accuphase AD-2800 eftersom jag är väldigt nöjd med det phonosteget i kombination med Dynavector XX2 MKII. Då denna modul precis har utgått blir det naturliga valet efterföljaren AD-2810. Har man gott om plats finns numera även en separat Stereo Phono Amplifier C-27 som utökar persimmon-arean om man redan använder någon av de senare förförstärkarna... :)

transrotor1013.JPG

Phonomodulen AD-2810 kan kombineras med förstegen C-2400, C-2410, C-290, C-290V, C-2800 och C-2810. Intressant att det nya referensförsteget C-3800 står vid sidan av Accuphase-systemet med option boards och därmed blir märkestrogna ägare obligatoriskt hänvisade till C-27. Knappast något svårt val av bilderna att döma... :)

transrotor1035.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kul att se Zerostat-pistolen fortfarande lever. Har en liggande i lådan för den händelse att vinylsuget skulle återvända.

Frågan är om den tillförde eller förde bort elektrostatisk spänning? ;) I vart fall sprakade det som tusan, så någon verkan hade den.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kul att se Zerostat-pistolen fortfarande lever. Har en liggande i lådan för den händelse att vinylsuget skulle återvända.

Frågan är om den tillförde eller förde bort elektrostatisk spänning? ;) I vart fall sprakade det som tusan, så någon verkan hade den.

Den blev tidigt ett inslag i vinylritualen :) och därefter har den varit obligatorisk.

Pistolen låter precis som vanligt efter dessa 30-40 (:?:) år... :icon_smile_cool:

transrotor1055.JPG

Link to comment
Share on other sites

Timbre!

En härlig tråd som jag verkligen ser fram emot att "snurra" till sitt slut ;-)

/Shaft

Just nu ligger jag lite lågt men den skall garanterat vara klar innan Musik- och Hifimässan i Jönköping... :) Premiärlacket är dock redan utsett och det blir t.o.m. samma vinylexemplar som invigde min Micro DDX-1000 den 4:e september 1978 (har återfunnit kvittot)... :D

- Hey, what's happening... :?:

- We're recording man, brother dig this.... :icon_smile_cool:

Det finns bara en kandidat och vem kan det vara... :?:;):)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...