Jump to content

Rotera mera - en vinyldans i tre varv


Timbre™

Recommended Posts

Två aktörer som bägge sägs ha den tyska hifimarknaden som sin starkaste domän. Med största sannolikhet är det inte första gången vägarna korsas för inblandade parter men här kommer ett vinylprojekt i tre delar där två av dem endast har beskådats på bild. Det handlar således om mörka hifikort för min del och det är väl inte första gången om sanningen skall fram. Vi startar på ruta ett och mot slutet (när sommartiden väl har satt sig... :)) får öronen avgöra om den inledande magkänslan var korrekt... :33::Thinking:

Risktagandet börjar med en ryggskottskartong... :)

transrotor0022.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 152
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu visade det sig att den inre kartongen var avskärmad från den yttre med ett dämpmaterial av en helt annan kaliber än den vanliga gamla frigoliten... :D Något mer välinpackat än detta har jag nog aldrig gett mig på och Ordnung über alles fick därmed en ny innebörd. Transrotor måste ha ett väletablerat samarbete med SME.

transrotor0090.JPG

Link to comment
Share on other sites

:mm::mm:

Svarta hål är ju tunga grejor......

Spännande!

Ja, svarta hål kan vara riskabla :) och jag har kört den imaginära installationen genom ett flertal sömnlösa nätter... :D I första stadiet fanns romerska pelare, oval marmorskiva och högblankpolerad diabas med i planeringen men efter samtal med en gammal bekant i stenhuggarbranschen har jag kommit fram till att enkelhet nog vinner i längden. Det blir befintlig marmorbänk som gäller och vinylsvarven skall istället upp på fyra Black Diamond Racing Jumbo Pits under förutsättning att puckarna har en passande diameter. För övrigt kommer det att bli ganska trångt på marmorskivan.

transrotor0062.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jisses, det ser ut ätt hända saker i var och varannan Euphonia stuga just nu... hos Calm, Calle_jr, Hasse, Granaten, A/Wing, BTS... och nu hos Timbre. Det är bara att bevaka sin plats på första parkett och vänta på att ridån faller och att spelet kan börja.

Link to comment
Share on other sites

Det var väl här som Timbre blev betuttad ;)

Nu till dagens huvudprogram men även här körde jag fast... :) Har sett den på bild, förstod att det var något i min smak men ibland slår verkligheten knock out. Här fungerar varken självbevarelsedrift eller uppbyggt försvar och när jag dessutom fick reda på att man kan beställa Transrotor Dark Star Reference med svart SME 3009 tonarm kan det vara kört för min del. Bredden är 46 cm och den skulle dessutom få plats i hyllan... :icon_smile_angry::D

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp4/organic064.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett perfekt läge att följa denna tråd dvs. liggande .

Grattis Timbre jag tror säkert du njuter av varje sekund just nu :D

Just nu är jag inne i den minst stimulerande fasen, d.v.s. omplacering av befintlig utrustning.

Man kan ju alltid kika i manualen för omväxlings skull... :)

transrotor0134.JPG

Link to comment
Share on other sites

Det var väl här som Timbre blev betuttad ;)

Nu var det ju ingen svart SME med Transrotorlogga men Transrotor 800-S ser väldigt SME-inspirerad ut och jag skall testa om de gamla klassiska pickupskalen går att använda till denna arm. Det ser faktiskt så ut och då kommer jag genast ett stort steg närmare 3009-känslan... :mm::icon_smile_cool::)

vinyl0025.JPG

Link to comment
Share on other sites

Grattis Timbre jag tror säkert du njuter av varje sekund just nu :D

Skivspelare konstrueras i alla möjliga och omöjliga utföranden. Om jag gissar på rätt modell ingår denna bland de utföranden jag tror på.

Läcker spelare Timbre, Grattis!

Du har køpt den snyggaste skivspelaren jag sett på længe :app: Gratulerar.

Blir sjælv lite sugen... :blush:mm::D:)

Tack! Äntligen går kartonglivet mot sitt slut och ljuset kan skönjas vid horisonten... :icon_smile_cool::) Tar det tre kvällar att plocka ner, rengöra, koppla upp samt flytta befintlig elektronik 18,5 cm åt vänster kanske man skall ompröva sitt förhållande till hobbyn. Samtidigt fick jag en påminnelse om de ljudmässiga konsekvenserna av att trassla runt i kabelhärvor med Kimber Select.

Man får exakt den återgivningskaraktär som de flesta lyssnare säkert vill undvika och det följande musikdygnet blev platt, spetsigt och kallt.

transrotor0170.JPG

Link to comment
Share on other sites

Måttbandet har visserligen varit med hela vägen men omedelbart efter omflyttningen kunde jag inte hålla mig längre... :)

En frigolitbefriad Dark Star ser ut att kunna få plats.

transrotor0254.JPG

För säkerhets skull genomfördes samma procedur med Reference-fundamentet.

transrotor0245.JPG

Link to comment
Share on other sites

Timbre, du har lyft upp CD-spelaren en lite bit i framkant? Vad är det för problem du åtgärdat med detta? Eller det kanske bara är en synvilla i bilden ...

Det är förmodligen en vidvinkeleffekt men den här gamla torkvinden har annars ett golv som kan få varje vattenpassanvändare att gå i väggen... :D Endast vinylsvarven kommer att stå i absolut våg.

Ett skimrande plastlandskap... :)

transrotor0251.JPG

Link to comment
Share on other sites

Redan innan plastförseglingen var bruten insåg jag att alternativen Dark Star/Dark Star Reference har potentiella förutsättningar att bädda för beslutsångest... :)

transrotor0273.JPG

Rent exteriört klarar sig Dark Star alldeles utmärkt på egen hand och det kan bli lite luftigare om stereohyllan

är fullpackad för övrigt.

transrotor0218.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dark Star Reference step one består av monterad tonarm, chassi och centrumpinne. Motorn, som är separat förpackad, skall monteras i nordvästra hörnet och vara helt fristående från det översta hyllplanet. Förhandsval av tonarm står mellan Transrotor TR 800S och den raka SME 5009 i Transrotor-utförande.

transrotor0289.JPG

Link to comment
Share on other sites

Minutiöst tillvägagångssätt och delikata foton i normal Timbre klass... en mycket spännande uppackningstråd att följa :mm:

Tråden blir kanske mer omfattande än jag hade tänkt mig från början :) och dagens rotande bland kartonger blev en riktig nostalgitripp. Förutom ett SME 3009 Headshell ramlade jag på en osprättad DECCA Record Brush, en PARASTAT Hi-Fi Model Mk 4 och den berömda "kolfibermattan" att lägga på skivtallriken. Perfekt skick och färgmatchning men det skall mycket till för att den får ligga kvar. Pickupskalet var däremot som klippt och skuret för Transrotor-armen och det valet blir lätt... :icon_smile_cool::mm:

transrotor0205.JPG

Link to comment
Share on other sites

:mm::mm::mm:

Dark Star Reference step one består av monterad tonarm, chassi och centrumpinne. Motorn, som är separat förpackad, skall monteras i nordvästra hörnet och vara helt fristående från det översta hyllplanet. Förhandsval av tonarm står mellan Transrotor TR 800S och den raka SME 5009 i Transrotor-utförande.

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp2...nsrotor0289.JPG

Jag har aldrig fått kläm på vilken upphängning det är på Dark Star, men med tanke på denna bild verkar det vara en hybrid, eller semiflytande :?: Ungefär som Kuzma Stabi Ref.

Timbre, du har lyft upp CD-spelaren en lite bit i framkant? Vad är det för problem du åtgärdat med detta? Eller det kanske bara är en synvilla i bilden ...

Fram- och bakkant. Om inte annat så krävs det ställplats för Shakti.

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig fått kläm på vilken upphängning det är på Dark Star, men med tanke på denna bild verkar det vara en hybrid, eller semiflytande :?: Ungefär som Kuzma Stabi Ref.

Har ingen aning men tallriken är rejält tung och väl på plats känns den väldigt fixerad och så långt från flytande upphängning man kan komma enligt mina begränsade vinylerfarenheter. Ungefär samma känsla som på det direktdrivna Micro-verket.

transrotor0360.JPG

Link to comment
Share on other sites

..Transrotor-armen och det valet blir lätt...

Den råsa/röda anslutningskabeln ger vid handa att armen har Japan som ursprungsland, vilket torde passa Timbre utmärkt! :64:

Det är mycket riktigt SME-fattning på armen, universellt och bra! Man kan hitta massor av olika skal att optimera mot den pickup man valt!

Dock är jag lite tveksam till placeringen av spelaren, även om marmor är ganska solitt, så vete tusan om jag hade ställt en skivspelare ute på kanten av en lång bänk... Jag hade nog ställt den så centralt som möjligt på bänken så att den befrias/skyddas från allt vad vibrationer som tänkas kunna krypa upp till den. Men det är kanske inte alltid att man kan optimera så! :blush

/ptr

Edited by plundin
Link to comment
Share on other sites

Finjusteringarna får vänta till allt är på plats. Exempelvis den horisontella inställningen görs via de två främre fötterna.

transrotor0299.JPG

Setup-manualen är för övrigt det det mest nedskalade jag har träffat på i vinylsvarvsammanhang.

This is it... :icon_smile_cool::)

transrotor0379.JPG

Link to comment
Share on other sites

Dock är jag lite tveksam till placeringen av spelaren, även om marmor är ganska solitt, så vete tusan om jag hade ställt en skivspelare ute på kanten av en lång bänk... Jag hade nog ställt den så centralt som möjligt på bänken så att den befrias/skyddas från allt vad vibrationer som tänkas kunna krypa upp till den. Men det är kanske inte alltid att man kan optimera så! :blush

Det handlar enbart om ryggmärgsförankrade vanor :D och ända sedan sjuttiotalet har vinylsvarven antingen stått till vänster eller höger på stereobänken. Mest till vänster :) men här blir det aningen trångt och i mitten skulle kännas instängt.

transrotor0183.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...