Guest reeltoreel Posted September 24, 2004 Posted September 24, 2004 Söker insp, med Monica Zetterlund som har hög insp, kvalitè Tips ? Quote
plundin™ Posted September 24, 2004 Posted September 24, 2004 Ingen av dom MZ inspelningar jag har eller har hört, har någon exeptionell ljudkvalitet. Alla går från bra till fullständigt acceptablet. Mina favoriter är: The lost Bell tapes (RCA) Waltz for Debbie (Philips) Spring is here (DIW/Japan) It Only Happens Every Time (EMI) Monica Z (RCA) Varsamt (RCA) Bill remembered (RCA) /ptr Quote
Guest reeltoreel Posted September 24, 2004 Posted September 24, 2004 Har precis best, Bill remembered med Monica som första prov. Får se vad denna ger. Quote
freann Posted September 24, 2004 Posted September 24, 2004 Waltz for Debbie finns i en japansk SBM LP-sleeve-utgåva. Sök efter Zetterlund på: http://www.dustygroove.com/ Jag har den (ehh... kopierad) /Freann Quote
freann Posted September 24, 2004 Posted September 24, 2004 Sedan ska vi ju inte glömma Monica-boxen - "Ett lingonris satt i ett cocktailglas". Tyvärr finns den bara att få tag som begagnad - om man har tur. Den är mastrad från framgrävda mastertaper. Under researcharbetet hittades ett dittills okändt band - därav "The lost tapes". Boxen är fö. pressad på guldskivor och låter mycket bra. Quote
freann Posted September 24, 2004 Posted September 24, 2004 Kan tillägga att mannen bakom Monica-boxen, The Lost Tapes samt Lars Gullin-samlingen "Fäbodjazz" är medlem på detta forum. Ska se om jag lyckas få honom att skriva lite om dessa skivor... Quote
KeNy Posted September 27, 2004 Posted September 27, 2004 OK, efter "påtryckningar" från Freann kommer här lite synpunkter m.m. kring vår kära Miss Z.: Samlingsboxen "Ett lingonris..." - sex CD - släpptes sent 1995. Den är ett subjektivt tvärsnitt genom hela hennes karriär mellan 1957-1993, allt från den första "demo"-inspelningen till alternativa tagningar från Bill Evans-plattan till höjdpunkter från Hasse & Tage-eran. Min ambition med boxen var att göra en så jämn och skön lyssning som möjligt - i mitt tycke är framförallt de tidiga Philips-skivorna alltför spretiga, klassiker blandas med ytligheter som inte har klarat tidens tand alltför väl... men även de senare sjuttiotalsplattorna är väldigt ojämna. Tekniskt är det mesta materialet på boxen taget från originalmastrarna, i några fall fick vi göra nya mixar - "Att angöra en brygga"-mastern var/är försvunnen så en ny mixning från sessiontejperna gjordes till boxen. Masterbandet till "Waltz For Debby" var försvunnet (!!!) våren -95, vilket ställde till det en del. Jag dömde ut CD-mastern (gjord -92) och gick från en bra LP-kopia istället. Året därpå kom Verves 16-CD klump med "The Complete Bill Evans On Verve" - gissa vilken bandkopia de hade använt till "Debby"... Nåväl, trasslet hade det goda med sig att jag kom över hela materialet från inspelningstillfället! Därför innehåller boxen tre alternativtagningar från "Waltz For Debby" Boxen mastrades av Björn Almstedt på Cutting Room som gjorde ett hyfsat jobb med tanke på förutsättningarna (sjuk tidspress och tight budget), men han sa redan då att man kunde komma längre kvalitetsmässigt än vad vi lyckades göra den gången. Trist. Jag råkade spela en av lyssnings-DAT-kopiorna för en tid sedan - som lät mycket bättre än den producerade CD:n!!? Mer dynamiskt, mer värme, mjukare diskant o.s.v. Mer analogt. Någonting konstigt händer på våra CD-fabriker... men det kanske är en helt annan tråd. Hursomhelst, boxen är OK ljudmässigt. 2001 släppte Universal hela Monica Z-katalogen i riktigt bra versioner. Med omslag som var trogna LP-originalen och med bra 24-bitars mastering av Claes Persson (Sveriges bästa masteringstekniker idag???). Men, i våras upptäckte Freann att det fanns en japansk utgåva av "Waltz For Debby" (i serien "Immortal Jazz on Mercury", UCCM-9064)! Köp den. Jag vet inte vad de har gjort, men det är den överlägset bästa versionen hittills. CD:n innehåller dessutom sex bonusspår - delvis samma alternativtagningar som finns i boxen och avslutningsvis "höjdpunkten" med Bill Evans, som sjunger (!!!) "Santa Claus Is Coming To Town" (fanns tidigare endast i den stora Verve-boxen). Av de återutgivna Philips/Universal-plattorna tycker jag man ska satsa på "Ohh! Monica" (plattan före "Debby"), "Monica Zetterlund" och "Den Sista Jäntan" (med de klassiska Povel Ramel-inspelningarna från sent 60-tal). Såg nyligen att EMI har släppt en dubbel-CD ("Diamanter") med hennes sjuttiotalsplattor - lite ojämn era i Z:as karriär men Olle Adolphssons "Trubbel" måste man ju ha... Har inte hört denna, men den är släppt i år vilket borde innebära bättre ljud än tidigare. "The Lost Tapes @ Bell Sound Studios NYC" (1996) är en "mixed bag", tyvärr. Inte innehållsmässigt, men tekniskt. Monica spelade in skivan i New York, mars 1960. Med toppmusiker - Thad Jones, Zoot Sims, Milt Hinton, Jimmy Jones m.fl. Två testpressningar/lack gjordes, Z tog det ena och åkte hem till Sverige. Strax därefter gick skivbolaget - Hanover-Signature - i konkurs, och tejperna försvann ner i något mörkt hål. En tekniker i Stockholm (kommer tyvärr inte ihåg vem) gjorde en avspelning av Monicas testlack innan det spelades sönder till smulor. Detta band, av halvbra kvalitet, är basen för CD-utgåvan. Med ganska kraftig Cedar-restaurering har kvaliteten blivit tillräckligt bra för att kunna släppas. Ljudet är lite tunt och livlöst men inte katastrofdåligt. Under produktionen av "Ett lingonris..." fick BMG plötsligt ett besked från Abbey Road/EMI i London att man hade hittat masterband som kanske kunde vara av intresse för Sverige. I en jättehög av band från gamla kapsejsade jazzbolaget Roulette hittade man alltså fyra av spåren från inspelningarna från 1960! Sin vana trogen ville inte EMI släppa ifrån sig masterbanden, men vi kunde få en DAT-kopia. Året därpå (-96) fick vi även loss en bandrulle från inspelningstillfället! Det är dessa spår som är de fyra bonusspåren på CD:n. Trespårsband, som var ganska etablerat format i NYC sent 50-, tidigt 60-tal (t.ex. Kind Of Blue). OK - jättebra... Var hittar man en trespårsbandare i Stockholm 1996?? Det gjorde vi inte, men via en 16-spårs Fostex kunde vi hitta positioner på bandet för en tillräckligt bra överföring till den digitala världen. So there you go - åtta spår Cedar-processat testlack, fyra spår på DAT och fyra analogspår av toppkvalitet = klassisk första utgåva på skiva, 36 år efter inspelningen. Av övriga MZ-inspelningar kan väl sägas att BMG-releaserna från sent 80-, tidigt 90-tal låter hyfsat rent ljudmässigt ("modernt") men att de är lite trista musikaliskt. Satsa på Monicas 60- och tidiga 70-tals inspelningar. Då var hon i absolut världsklass. Förlåt om detta blev långt. Återkommer om Lars Gullins "Fäbodjazz" en annan gång. /Kent Quote
plundin™ Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Kent, tack för ett uttömmande svar. Hur är det, lingonrisboxen verkar vara utgången Om så är fallet finns det några planer på att ge ut den på SACD Hittar i alla fall inte den på dom 5 vanliga internet ställena jag brukar handla ifrån.. Det smärtar mej att jag aldrig fick tummen ur och gick och köpte boxen.. Får se om jag hinner knalla in till Evert (äks. Mr Penniesformheaven) och gå igenom hans lager.. Var hittar man en trespårsbandare i Stockholm 1996?? Det gjorde vi inte, men via en 16-spårs Fostex kunde vi hitta positioner på bandet för en tillräckligt bra överföring till den digitala världen. So there you go - åtta spår Cedar-processat testlack, fyra spår på DAT och fyra analogspår av toppkvalitet = klassisk första utgåva på skiva, 36 år efter inspelningen.Gav inte proprius ut dom gamla Swedish Society trespårsmastrarna av tex. Alfvéninspelningarna från den tiden under mitten av nittiotalet. Om jag minns rätt så mastrades dom hos Göran Finnberg i Göteborg och om jag minns reportaget i HiFi&Musik rätt så användes, om inte orginalbandarna, så i alla fall motsvarande renoverade Lyrec trespårare?? -- Det är möjlig att mitt minne har hittat på nått, hur som helst förefaller det en smulla udda att Europafilm skrotade sina ombugda Lyrecar (Hur skriver man Lyrec i pluralis??).. [edit] : ps. det slår mej, skaffade inte SRs Gramofon arkiv en trespårs Scully nån gång runt dom åren? Det var kanske efter -96 "The Lost Tapes @ Bell Sound Studios NYC" (1996) är en "mixed bag", tyvärr. Kanske, jag tycker ändå att det som finns med på CDn tillhör det musikaliskt bästa på engelska som Monica spelat in. DIW CD jag nämner ovan verkar vara licencierad från Dragon, och nån stanns skall jag ha den LP'n med diverse gamla EMI inspleningar (-58 till -60) mastrade av åldermannen Gert Plamcrantz. Ljudet på DIW CDn är jäkligt bra. Återkommer om Lars Gullins "Fäbodjazz" en annan gång. Gör gärna det! -- fast det är kanske inte hans Fäbodjazz som är den musikaliskt intressanta delen av hans musikskapande /ptr [edit] -- årtionde korrektion.. Quote
gurin Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Tack! Det är precis sådan här information jag längtar efter. mvh/gurin Quote
Guest reeltoreel Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 KeNy : Tack för ett mycket informationsrikt svar. Du skrev: "Någonting konstigt händer på våra CD-fabriker" Det är du inte ensam om att tycka Om vi nu går till skivan jag beställde "Bill remembered" Är det en BMG-release ? Orsaken till att jag beställde en skiva med Monica Z är den att min musiksmak håller på att förändras så sakteliga, Jazz har blivit lite mer intressant för mig har jag märkt. Varför då inte välja en platta med en från mina trakter känd sångerska ? Ser nu fram emot leverans(hoppas idag eller onsdag) av denna skiva för provlyssning. Tack ännu en gång för ditt intressanta svar. Quote
KeNy Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Hej Plundin, Ja, boxen är utgången/slutsåld. Risken att den kommer på SACD tror jag är obefintlig. För dyrt... Kruxet är att Universal äger för mycket av materialet (den klassiska delen) medan BMG har rätten till den senare delen, som inte är lika intressant. Tror inte att de vill dela på kakan en gång till... Intressant info om Lyrecs och Scullys. Kan vara bra om det skulle bli fler projekt framöver. Som jag sa om "Lost Tapes": endast mixat rent tekniskt. Håller med annars, skivan är i klass med "Debby" - if you ask me. "Ack Värmeland" är ju "ganska" bra... /K Quote
KeNy Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Om vi nu går till skivan jag beställde "Bill remembered" Är det en BMG-release ? Orsaken till att jag beställde en skiva med Monica Z är den att min musiksmak håller på att förändras så sakteliga, Jazz har blivit lite mer intressant för mig har jag märkt. Hej Reeltoreel, Ja, "Bill Remembered" är en BMG/RCA-release. MZ:s tack-och-adjö platta. Den sista enligt sångerskan själv. Jag har inte hört den - hennes senaste sånginsatser skär lite för djupt i hjärtat... Jag föredrar att komma ihåg henne från de fantastiska åren. Men som sagt - köp för guds skull den japanska utgåvan av "Waltz For Debby". Ett absolut måste. Om du bara har börjat intressera dig för bra jazzsångerskor - här är några förslag som kanske kan vara något: Ella Fitzgerald Sings The Gershwin Songbook Trippel-CD. Verve/Polygram. eller Sings The Duke Ellington Songbook. (Ett måste!) Vill du börja mer försiktigt: Ella Fitzgerald The Best Of The Songbooks: The Ballads Verve/Polygram Sarah Vaughan with Clifford Brown (klassiker från 1955) EmArcy/Polygram Och inte att förglömma: Miles Davis Kind Of Blue (Jag vet, vi tjatar om den hela tiden - men den ÄR precis så bra) Columbia/Sony /K Quote
Guest reeltoreel Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 KeNy : Jag skall absolut lägga dina förslag på minnet. "Miles Davis" har jag sett live när jag bodde i Israel. Det är så länge sedan att jag kommer inte ihåg riktigt hur det lät Jag skall återkomma i denna tråd efter att jag lyssnat på skivan med MZ, dom kom tyvärr inte igår heller See you ! Quote
Guest Jorma Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Det finns en skiva med Monica som ofta spelas här hemma med bra musikalsik kavalitet och bra ljud. Och med bra musiker. Det är: "For Lester and Billie" PHONTCD 7562 Den är inspelad vid 2 tillfällen 1983 och 1984 i Red Mitchells lägenhet och det är Red Mitchell som spelar bas så att det gúngar om det. Det är Nisse Sandström tenorsax och bakom pianot Horace Parlan. Missa inte den skivan!!! Quote
shaft Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Tack för tipset KeNy och för intressant information. Har beställt den japanska LP-utgåvan som du rekommenderade. Verkar även vara en ny på gång från Japan på vad jag tror är en Guld CD, fast utan nämnda bonusspår. Det kan ju för all del vara samma master? Kolla gärna på Länk till Amazon /Shaft Quote
plundin™ Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Shaft, Har du beställt från Amazon.com? Den platta som kommer upp först på länken du angivit är en CD med sk. LP sleeve, altså ett LP omslag i CD format.. Jag har beställt den från HMV i Tokyo för 2300yen (ca. 155 skr) - tyvärr är frakten från HMV där i Japan ganska hög.. (Så jag beställer alltid fler plattor, bemötandet är dock alltid bra och leveranserna hyffsat snabba..) här en LÄNK till deras MZ sida.. Tyvärr hittar man inte Waltz for Debbie där utan den har en särkild sida... Som du hittar här! CD-Japan har samma sleeve CD lite billigare, men dom har jag aldrig handlat från. Du har även Tower Japan men deras hemsida finns bara vad jag kan se på Japanska.. CDn i papperssleeve verkar vara en ompressning av den som Kent rekomenderar (den senaste har nummer UCCU-9536) -- det verkar för förövrigt finnas tre pressningar av denna version av Waltz for Debbie. /ptr ps/ kan väll tillägga att dom Japanska nätbutikerna har mycket pressningar för den lokala marknanden som nästan inte går att hitta annorstädes till vettigt pris, dels har ett fenomenalt utbud på SACD och om man av händelse skulle hamna i Tokyo gör slut på allt vad budget heter på nolltid.. -- men det är en jäkligt intressant upplevelse! Quote
KeNy Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Shaft och Plundin, Intressant information. Återkom gärna med recension om någon köper den nya (2004) releasen. /K Quote
shaft Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Hej! Tack plundin! Det var den översta CDLP-releasen (äldre) som jag beställt på Amazon från Caiman $23+$5.49 frakt. Jag tycker dessa LPCD-releaser är så coola! Caiman är en oberoende handlare som säljer via amazon. Man hittar dessa säljare en bit under amazons eget pris. Det står en länk t.ex "12 used & new from $10.99". Nästan alltid bra mycket billigare än från amazon själv. Man skall dock veta om att köper man "used" så kan det bli promotionex eller cutout och slitna omslag. Jag är inte så känslig själv, men vissa köpare vill bara ha nytt. Hade man åkt till Tokyo så skulle nog musikköpen överstiga flygkostnaden :evil: /Shaft Quote
KeNy Posted September 29, 2004 Posted September 29, 2004 Jag hade "turen" att hamna i Tokyo för några år sedan. Har inte haft lust att kolla så noga, men jag är ganska säker på att skivinköpen översteg flygbiljetten... Hittade fantastiska plattor som aldrig har dykt upp här (eller i USA). Vad sägs om en hel drös med tidiga Stan Getz-plattor (på Verve), givetvis i perfekta mini-LP versioner, som "Stan Getz in Stockholm" med SG vinkandes vid en SAS-kärra på omslaget. Eller alla de där RVG Blue Note-plattorna som man missade i första svängen - gav dock upp när jag insåg att de första 50 titlarna snart skulle följas av ytterligare 50. Plus 50 till året därpå... /K Quote
shaft Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 KeNy Underbart! Vill åka NU! Hade en rätt skön session för några år sedan i Chicago på deras finaste jazzskivaffär The Jazz Mart. Hylla upp och hyllla ner och ingen Britney så långt man kunde se RVG:erna med LP omslag är fina. Man har ju hållit dem så nära originalet. Minns jag inte fel så verkar det tom som om RVG har mastrat dessa speciellt för Japan. Jag vet att han var där i långa perioder enkom för detta 1998 och framåt. /Shaft Mitt senaste köp av dem var Donald Byrds Royal Flush. Mycket trevligt släpp. Quote
plundin™ Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Fär alla som inte har full koll på legendariska ljudtekniker skall vi kanske förtydliga att RVG är initialförkortning för Rudy van Gelder. Han har sedan 50-talet spelat in dom mesta och flesta Jazzstjärnorna (men det är framförallt hans inspelningar från 50 och 60-talen som fått ett slags "spökig" legendstatus -- hans inspelningsstil "ansågs" lite omodern under 70-talets fusion år, vilket medförde att han modifierade sina uppsättningar, vilket i efterhand kanske kan te sig olyckligt.. ). Han är framförallt förknippad med skivbolaget "Blue Note". Vill nån få en större uppfattning om RVG's verk hittar man ganska mycket omtale genom att söka på Groups.google.com. Jag har tyvärr för lite erfarenhet av Jazz för att ge några djuplodande rekomendationer av RVG inspelningar.. /ptr Quote
shaft Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Tack Plundin! Man blir lät lite insnöad av alla förkortningar /Shaft Quote
Mattias Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 Tråden växer med mycket intressant information. Tack grabbar! /Mattias Quote
KeNy Posted September 30, 2004 Posted September 30, 2004 OK. Sorry. Inte meningen att verka "duktig" med vårdslös förkortningsanvändning. Rudy Van Gelder började 1953 spela in hemma i föräldrarnas vardagsrum i Hackensack, New Jersey. Blue Notes grundare Alfred Lion och Francis Wolff (som har tagit de legendariska porträtten på alla musiker vid dessa hemmainspelningar – det finns trevliga fotoböcker med dessa bilder) upptäckte Rudy via en Gil Mellé-platta som de ville licensiera till sitt bolag. Under de sex kommande åren - allt medan han etablerade Blue Notes sound - fortsatte Rudy att jobba som optiker på dagtid...!!! :o Vill man kolla lite vad Mr Gelder har gjort, kika här: http://www.bluenote.com/rvg_promo.asp Detta är den amerikanska utgivningsserien, som är betydligt begränsad jämfört med Japan. En bra intervju där RVG (sorry...) diskuterar den japanska utgivningen finns här: http://www.allaboutjazz.com/iviews/vangelder.htm Intressant att notera kommentaren i slutet av intervjun, att de japanska plattorna låter varmare och mer trogna originalet än de amerikanska återutgivningarna. Dessutom är ju USA-releaserna mycket fulare än de japanska - vanliga booklets i plastaskar med kladdiga loggor och fulare layout. OK, man kan läsa intressanta betraktelser i texthäftena men i övrigt... Det är de japanska man ska ha - omslagen är perfekta faksimilversioner av LP-omslagen. Perfekta. En djupgående och intressant recension här: http://members.tripod.com/vermontreview/CD...s/vangelder.htm Rekommenderade Blue Note RVG 24-bit jap releaser: Lee Morgan - Sidewinder, Dexter Gordon - Go, John Coltrane - Blue Train (här bör man dock satsa på SACDn, som låter klart bäst av alla versioner hittills), Cannonball Adderly - Somethin' Else (inspelad året innan Kind Of Blue, i stort sett samma personal, mycket i samma stil), Wayne Shorter - Speak No Evil, Kenny Burrell - Midnight Blue (låter väldigt bra, vann pris i Japan 1998 för bästa remastering), Dexter Gordon - Our Man In Paris, Freddie Hubbard - Ready For Freddie, Herbie Hancock - Maiden Voyage, Hank Mobley - Roll Call, Jackie McLean - Right Now!, och.... och... Nästan nödvändig platta (tyvärr inte i RVG-serien): Dexter Gordon - Ballads. En utmärkt samling (1992) med DGs snyggaste ballader. Eeeeehhh... Vi har tappat bort Monica Z på vägen, eller??? /K Quote
Guest reeltoreel Posted October 1, 2004 Posted October 1, 2004 "Eeeeehhh... Vi har tappat bort Monica Z på vägen, eller???" Förvisso ? Men jag har fått svar på min fråga, så fortsätt ni. Följer tråden med stort intresse. Quote
shaft Posted October 1, 2004 Posted October 1, 2004 Hej KeNy och övriga! Ja nu är vi OT Jag skulle föreslå att vi skapar en ny tråd runt Rudy Van Gelder genom att kopiera ditt senaste sköna inlägg till en ny tråd. /Shaft PS På tal om ballader så rekommenderas även Stanley Turrentines Ballads som är en samlingsskiva från hans Blue Note Period (1:a). Mycket mycket bra! Quote
Guest reeltoreel Posted October 1, 2004 Posted October 1, 2004 Mina beställda skivor har skickats först idag på morgonen (klara för leverans) :angry: Alla skivor utom MZ fanns på lager Detta blir ingen rolig helg Men som dom säger ! Den som väntar på något gott........... Quote
shaft Posted October 1, 2004 Posted October 1, 2004 Hej! reeltoreel Hoppas du får din skiva snart. Caiman(har tydligen skickat min japanska waltz for debbie) i alla fall. Så du får glädjas med mig /Shaft Quote
shaft Posted October 6, 2004 Posted October 6, 2004 Hej! Fick min Japan Monica "Waltz for Debbie" (2002 LPCD releasen) igår. Den motsvarar verkligen förväntningarna! Härligt stort ljud med en underbar återgivning av Monika Som hon kunde sjunga! Jättefin förpackning av tjock cardboard med "påklistrad" baksida - precis som på gamla LP. Allting tip top! Det vokala extranumret av Bill Evans gjorde att det drog i smilbanden Rekommenderas varmt! /Shaft Quote
shaft Posted August 2, 2006 Posted August 2, 2006 Hej Alla! Tänkte väcka tråden igen pga att jag äntligen har fått tag i ett ex av boxen "Ett lingonris satt i ett cocktailglas" efter ett par årt sökande. Skall levereras idag Jag återkommer efter lyssning ,-) /Shaft Quote
Recommended Posts