Guest Granaten Posted March 26, 2011 Posted March 26, 2011 HJÄLP! Jag har ett problem, ett problem jag behöver hjälp med. Idag fick jag ett sådant där ryck som man får när det varit tyst i flera månader. Behovet av att lyssna på musik var allt för stort. Plockade fram lite äldre grejer och kopplade in till slutsteget. I med skivan och YES, nu spelar det. Glädjen varade inte länge då jag skulle höja volymen och jag får en rejäl stött. Det smällde till i högtalarna, och förstärkaren blinkade till. Varje gång jag vid rörde någon komponent så får jag en stött och det smäller till i högtalarna. Jag stängde av allt och kopplade ut igen och jag måste medge att det gör ont i handen. Jag använder ett ström filter men dock har jag inte dragit någon extra kabel till mitt element som jag gjort tidigare. Jag har aldrig någonsin fått en sådan kraftig stött tidigare. Jag blir ju så klart orolig för om det blir värre vad skall jag ta mig till då? Hur som helst så skall jag börja fel söka vad felet kan vara. Men så är det alltid bra att ta upp frågan här. Ofta blir jag mycket klokare och kan lättare åtgärda felet med lite tips. Hoppas ni kan bidra med lite idéer. Tack på förhand. Quote
Alfa Posted March 26, 2011 Posted March 26, 2011 Hej, Det kan kanske vara så att någon av de apparater som kopplades till anläggningen har så kallade Y-kondensatorer. De är normalt på ett par nF och sitter mellan fas till jord och jord till nollan. Om en sådan apparat inte jordas ordentligt kan den via Y-kondensatorerna ge en svag stöt eftersom att apparatens jordplan antar halva nätspänningen. MVH Anders Quote
Josef Svalander Posted March 27, 2011 Posted March 27, 2011 Håller med Alfa - det kan mycket väl vara ditt problem. Botemedlet är i så fall att återansluta din jordkabel till elementet eller att köra jordad nätkabel. Det räcker oftast att jorda en av apparaterna - kolla vilken som ger bästa ljudande resultatet. Ofta är det försteget. Anledningen till att det kan ge olika ljudande resultatet är att potentialskillnaden mellan apparaterna, nu när en är jordad, ger upphov till ström i signalkablarna (jordkabeln). Och 110V 50Hz är inte så kul att få inblandad i signalkedjan, ens på jorden. Till saken hör att nätfilter väldigt ofta har dylika kondensatorer = skapar ca 110-120V på jorden = bör alltså i sådana fall jordas. Likaså sitter det oftast sådana kondensatorer i de flesta switchade nätaggregat. Du kan tom få in denna typ av spänning via tex TV eller TV-box eller TV-antenn. Problemet är alltså större nu än det var förr, därför är också många apparater numera försedda med jordad nätkabel. Tyvärr kan jordade nätkablar ge upphov till andra problem men det hör nog till en annan tråd. Anslut jordkabeln då apparaterna är avslagna så du inte får en "spik" som elektroniken inte gillar. Har du riktig otur kan du få en riktig åskknall som högtalarna inte gillar eller att någon annan apparat går sönder om du ansluter jordkabeln med anläggningen igång... Lycka till Josef Quote
Almen Posted March 27, 2011 Posted March 27, 2011 Mina tips: 1. Använd inte de äldre grejorna och låt någon som har koll göra en översyn. 2. Stava "stöt" med ett t. Quote
Recommended Posts