Jump to content

Recommended Posts

Posted

Alltså resonemanget att dipoler - genom sin 8-strålningskaraktaristik - ger en konstgjord efterklang.

Bakåtreflexen skall pga tidsfördröjningen relativt framåtljudet - enligt det hävdandet - vara skälet till varför (vissa) dipoler ger en påtaglig upplevelse av djup och rumslighet.

Att det därmed är ett fel, som är orsaken till det upplevda ljudet.

Vad säger ni?

Vad säger er erfarenhet, era resonemang och/eller er kunskap om detta?

Enligt det resonemanget skall således all musik uppspelad med dipoler få en tillagd efterklang eller ett tillagt djup.

Min erfarenhet är att det inte förhåller sig så att även "torr studiomusik" får en karaktär som innefattar någotslags tillagd "space" i ljudet.

Posted

Jo, nåt ligger det nog i det. Men det gäller nog för alla typer av högtalare. Varför kan man i stort sett alltid uppleva att röster och klanger kommer från olika höjd mellan högtalarna?

Ett praktiskt exempel: Jag har en bokhylla till vänster om ena högtalaren och vissa ljud tycks komma från bokhyllan. Jag antar att frekvenserna passar bra in på böckernas bredd/höjd/rum så att ljuden diffuseras bort medan andra frekvenser av samma ljud reflekteras tillbaka direkt. Nu är jag ingen akustiker men det måste ligga något i detta eftersom jag ofta upplever samma fenomen från diffusorer i akustiskt preparerade rum. Vissa ljud verkar komma från flera positioner mellan högtalarna, trots att det bara borde vara ett ljud från en position mellan högtalarna.

Posted
Alltså resonemanget att dipoler - genom sin 8-strålningskaraktaristik - ger en konstgjord efterklang.

Bakåtreflexen skall pga tidsfördröjningen relativt framåtljudet - enligt det hävdandet - vara skälet till varför (vissa) dipoler ger en påtaglig upplevelse av djup och rumslighet.

Att det därmed är ett fel, som är orsaken till det upplevda ljudet.

Vad säger ni?

Vad säger er erfarenhet, era resonemang och/eller er kunskap om detta?

Enligt det resonemanget skall således all musik uppspelad med dipoler få en tillagd efterklang eller ett tillagt djup.

Min erfarenhet är att det inte förhåller sig så att även "torr studiomusik" får en karaktär som innefattar någotslags tillagd "space" i ljudet.

Palla analysera ljudet. det viktigaste är väl att vederbörande tycker om det. sen om det är rätt eller fel spelar ju kvitta :-)

Posted

Tja om det förhåller sig så är det enligt min mening bara av godo.

Jag tycker ju att jag hör väldigt tydlig skilnad på¨"större" rum i inspelning och rena studio-ambiencer - dvs kort efterklang och känslan av ett litet död-dämpat rum. Om avsaknad av "tillagd " efterklang skulle innebära musik hängande i ett "intet" så vill i vart fall inte jag ha det.

.....sedan innebär ju dipolernas spridningsmönster också att de är mindre känsliga för (som jag har det) ett stort skåp i mitten med elektroniken i. Jag slapp mitt "hål i mitten" när jag övergick till maggisar.