Jump to content

Web Remote


Bebop

Recommended Posts

Jag började efter semestern i fjol och för en dryg månad sedan var det klar. ALLA MINA CD ÄR RIPPADE

och katalogiserade. Det tog alltså drygt 6 månader att få in ca 3,000 CD-skivor. Nu återstår kanske 500 CD

ytterligare som ligger i boxar plus all klassisk musik, men det får anstå till hösten.

Sen var det det här med Web Remote. Pekplatta eller mobil? Jag åkte in till stan för att köpa en Samsung Galaxy Tab

med 7" skärm. Men jag kom hem med en HTC Desire med 4,3" skärm. Och nu är allt igång och det funkar förnämligt

tillsammans med J River MC 15.

Det är jätteenkelt att komma igång. Faktiskt så enkelt att man inte klarar det själv :unsure: Jag behövde ett par PM och

ett telefonsamtal för att få till det. Problemet är att J Rivers manual säger något helt annat. Tack Richard för din hjälp.

HTC.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag började efter semestern i fjol och för en dryg månad sedan var det klar. ALLA MINA CD ÄR RIPPADE

och katalogiserade. Det tog alltså drygt 6 månader att få in ca 3,000 CD-skivor. Nu återstår kanske 500 CD

ytterligare som ligger i boxar plus all klassisk musik, men det får anstå till hösten.

En rejäl omgång, gratulerar till segern. :)

Det är jätteenkelt att komma igång. Faktiskt så enkelt att man inte klarar det själv :unsure:

:D

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar att du lagt skivorna på en eller flera externa hårddiskar. Jag har själv en 1TB där all musik ligger. Den är dock inte full, och det lär dröja innan den blir det. Problemet är en liten malande oro för att den externa hårddisken ska krasha. Har kollegor (mer än en) som varit med om just detta. Vet någon om det finns något märke som är mer tillförlitligt än något annat? Har du gjort någon backup?

Sen tycker jag det är lite störigt med fläktljudet från HDn men det finns ju lösningar på det också om man gärna vill.

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar att du lagt skivorna på en eller flera externa hårddiskar. Jag har själv en 1TB där all musik ligger. Den är dock inte full, och det lär dröja innan den blir det. Problemet är en liten malande oro för att den externa hårddisken ska krasha. Har kollegor (mer än en) som varit med om just detta. Vet någon om det finns något märke som är mer tillförlitligt än något annat? Har du gjort någon backup?

Sen tycker jag det är lite störigt med fläktljudet från HDn men det finns ju lösningar på det också om man gärna vill.

Den hårddisken jag har är i det närmaste helt tyst, i vart fall där jag sitter. Min är också på 1TB och där får plats drygt 300 CD till (i FLAC 5).

Jag har inte köpt en backup ännu men det skall jag göra nu när jag har fått igång web remoten. Jag kommer bara att köra över en ren backup och sedan plocka bort den mellan körningarna. Jag köper nog en sån här.

Link to comment
Share on other sites

Tack Richard för din hjälp.

Väl bekomme, skoj att det funkade. :)

Jag kommer bara att köra över en ren backup och sedan plocka bort den mellan körningarna. Jag köper nog en sån här.

Precis som jag gjort. Har en disk som jag använder endast för backup. Denna kör jag när jag lagt till utterligare några plattor. Använder Backup Easy. Mycket enkelt gratisprogram. Den är endast ansluten när jag backupar så risken torde vara ganska liten att båda skulle gå sönder samtidigt.

Edited by Richard
Link to comment
Share on other sites

Efter att man lagt ner så passa mycket tid kan det vara värt att fundera över en bra backup. Enklaste är att köpa en extern disk och göra en ren kopia av den befintliga. Det mer rekommenderade är en NAS inkopplad på ditt nätverk och köra RAID1 som speglar innehållet från en disk till den andra.

Min lösningen är lite mer överdriven men för mig värt det mot tiden eller ilskan över att det skulle krasha. Jag kör en NAS i raid1 (för mitt musikarkiv) med serverdiskar (dom tål mer än vanliga) och till det har jag även en extern disk som jag tar en kopia av NAS:en och förvarar utanför min bostad. Kommer komplettera min NAS med en UPS så den stänger av korrekt vid ev strömavbrott.

Förvara inte musiken på tex en laptop då chansen att den disken går sönder är mycket större eftersom den flyttas runt.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för app du använder i mobiltelefonen och är de hopkopplade med blåtand :?:

Jag använder ingen app. Du går in med en adress på mobilens browser. Denna lägger du sedan upp som favorit. I mitt fall ser den ut så här:

http://192.168.x.yy:52199/WebRemote/library.html (x och yy står för andra siffror i verkligheten).

192.168.x.yy är IP-adressen till mitt wifi-nätverk (ZyXEL dosan i mitt fall). Om du inte känner till den så hittar du den genom att köra programmet cmd i dos-miljö.

Väl där kör du C:\ipconfig /all

Du får nu en lång lista med data. Gå in under rubriken Trådlös anslutning Trådlös nätverksanslutning. Där letar du upp rubriken I Pv4-adress och noterar denne. Nu har du första delen av länken.

:52199/ är porten som J River anger

WebRemote/library.html är J River MC15 bibliotek där du sedan kan bläddra vidare för att välja album, låtar mm.

För att det skall funka måste du först in på Options/Media Network och kryssa i share your library, playlists and view Det är det enda du behöver göra i MC 15 för att komma igång.

Link to comment
Share on other sites

Vad är det för app du använder i mobiltelefonen och är de hopkopplade med blåtand :?:

Det finns dock appar som går att använda till J River. För android heter den Gizmo och är gratis, för Ipod, Iphone och Ipad finns det en app vid namn Rivermote som kostar någon hundrig. Bägge dessa använder hemmets trådlösa nät (WIFI).

Jag har testat bägge dessa men tycker att Webremote som Bebop använder är klart bäst.

Jag tyckte att det var problem att veta var man var i mappstrukturen i apparna. I rivermote kunde man inte "Zappa runt" utan att spela plattan.

Det faktum att man med Webremote kan göra listorna själv i J Riverprogrammet gör den väldigt dynamisk.

Jag har lagt ner lite tid på detta och eftersom jag nu har ganska många plattor inlagda (1700) har jag gjort listor där man först väljer vilken bokstav namnet eller plattan börjar på.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Vill gratulera Dig Bebop till att "nästan" vara klar med media biblioteket. Att det sedan låter bra via J River är ju heller inte fel. Jag är imponerad över att Du lyckades rippa 500 skivor i månaden. Själv tog det ca 2 månader för 300 skivor. Du är en fokuserad man.

Link to comment
Share on other sites

Låter kanon, själv har jag inte fått in mer än ca 550 plattor på nio månader, men då skannar jag omslagen själva och taggar varje låt själv.

Trevligt och kul med ny teknik jag tvingades genom mitt arbete att skaffa en Ipad, funderar nu på hur jag ska kunna använda den dels som remote och hur jag ska kunna bära med mig infon om vilka plattor jag har. Vid senaste inköpsrundan blev det två dubbletter....Ni som kör med plattor, lirar ni även musiken trådlöst?

själv har jag all musik via USB kabel in i datorn sedan via USB till DAC'en. Kan man "bara" utnyttja plattan till fjärr och skärm och ändå ha resten via kabel?

Link to comment
Share on other sites

Vill gratulera Dig Bebop till att "nästan" vara klar med media biblioteket. Att det sedan låter bra via J River är ju heller inte fel. Jag är imponerad över att Du lyckades rippa 500 skivor i månaden. Själv tog det ca 2 månader för 300 skivor. Du är en fokuserad man.

Det är så mycket så jag gick in och kollade. 2,680 CD rör det sig om så det blir bara 446,7 stycken per månad :) Men när väl boxarna och de klassiska albumen är inne så passerar jag 3,000...

Jag gjorde iordning en arbetsstation där jag brukar sitta och lyssna och läsa och matade på några varje kväll och körde för fullt i princip varje helg inklusive under jul- och nyår. Om jag har bestämt mig för något så är jag svårstoppad... ;) Allt för mycket småduttande brukar sällan leda någon vart.

Link to comment
Share on other sites

Låter kanon, själv har jag inte fått in mer än ca 550 plattor på nio månader, men då skannar jag omslagen själva och taggar varje låt själv.

Det innebär förmodligen att du lagt mer jobb på rippningen än vad jag gjort. Sådant slipper man om man kör FLAC. Då behöver man endast in och korrigera texter/omslag på en och annan CD - känslomässigt på ca 10 % där årtal saknas, ändra genre, hitta omslag med bättre upplösning o.l.

Det fina med FLAC är att taggarna följer med när man flyttar album och kopiera dom. Tar bara drygt halva diskutrymmet. Och inte minst - filerna spelas upp okomprimerade utan tapp av ljudkvalitet.

Kan man "bara" utnyttja plattan till fjärr och skärm och ändå ha resten via kabel?

Det är precis så jag gör. Vi smartphonen väljer jag Musikgenre/Artist/Album. Jag kan också välja låt eller definierade spellistor. Den fungerar endast som remote. Laptopen och MC15 måste vara igång samtidigt. Den står vid anläggningen ansluten med USB till Dacen och med balanserade kablar till försteget.

Fördelen med remoten är att du kan välja album var du än befinner dig huset och de ser vad som spelas inklusive omslag. Samtidigt kan du ringa, ta emot samtal och surfa på andra sidor. Däremot kan du inte styra volymkontrollen.

Link to comment
Share on other sites

Efter att man lagt ner så passa mycket tid kan det vara värt att fundera över en bra backup. Enklaste är att köpa en extern disk och göra en ren kopia av den befintliga. Det mer rekommenderade är en NAS inkopplad på ditt nätverk och köra RAID1 som speglar innehållet från en disk till den andra.

Förvara inte musiken på tex en laptop då chansen att den disken går sönder är mycket större eftersom den flyttas runt.

Jag har funderat på det också men när jag läser funktionerna på Raid-lösningarna drar ja öronen åt mig. Det verkar för krångligt för en humanist... :diss: Här ett litet axplock som jag är helt nollställd på och inte gids sätta mig in i - åtminstone inte nu. PC-hifi och remote-lösning har varit tillräckligt knäckande (men också lärande och kul).

  • Tre (3) programvarulicenser för Memeo® Premium Backup.
  • X-RAID2™-teknik
  • RAID 0/1/5/6-konfigureringar när helst det behövs.
  • ReadyDLNA
  • Strömma media från din ReadyNAS till valfri DLNA-enhet
  • TiVo®-kompatibel
  • VPN-liknande anslutning
  • ReadyNAS Photos
  • ReadyNAS Vault - online-molntjänst
  • Wake-on-LAN-funktioner
  • Skifta™
  • ReadyNAS Ultra
  • Orb™
  • BitTorrent
  • Peer-to-Peer-protokoll
  • RNDU2000– ReadyNAS® Ultra 2
  • iSCSI

Det här får kanske igång en del av er, men för mig är det inga säljargument... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på det också men när jag läser funktionerna på Raid-lösningarna drar ja öronen åt mig. Det verkar för krångligt för en humanist... :diss: Här ett litet axplock som jag är helt nollställd på och inte gids sätta mig in i - åtminstone inte nu. PC-hifi och remote-lösning har varit tillräckligt knäckande (men också lärande och kul).

  • Tre (3) programvarulicenser för Memeo® Premium Backup.
  • X-RAID2™-teknik
  • RAID 0/1/5/6-konfigureringar när helst det behövs.
  • ReadyDLNA
  • Strömma media från din ReadyNAS till valfri DLNA-enhet
  • TiVo®-kompatibel
  • VPN-liknande anslutning
  • ReadyNAS Photos
  • ReadyNAS Vault - online-molntjänst
  • Wake-on-LAN-funktioner
  • Skifta™
  • ReadyNAS Ultra
  • Orb™
  • BitTorrent
  • Peer-to-Peer-protokoll
  • RNDU2000– ReadyNAS® Ultra 2
  • iSCSI

Det här får kanske igång en del av er, men för mig är det inga säljargument... :)

Om jaag räknade rätt så var det 17 argument varför jag ska behålla min CD spelare. ;)

Link to comment
Share on other sites

Skaffa en NAS som är enkel att hantera också vilket är viktigt. Efter jag har satt upp allt så vill jag lägga så lite tid som möjligt på det. Det ska bara funka som jag vill sen.

Har startat om min NAS en gång på 1-1.5 år och det var när jag uppgraderade mjukvaran i den.

Det är mycekt funktioner på den och min har nog några till utöver det. Men har inga av dom akiverade då jag inte behöver det aktivt på just denna enhet för att få ut musik.

Link to comment
Share on other sites

Jag har funderat på det också men när jag läser funktionerna på Raid-lösningarna drar ja öronen åt mig. Det verkar för krångligt för en humanist... :diss: Här ett litet axplock som jag är helt nollställd på och inte gids sätta mig in i - åtminstone inte nu. PC-hifi och remote-lösning har varit tillräckligt knäckande (men också lärande och kul).

  • Tre (3) programvarulicenser för Memeo® Premium Backup.
  • X-RAID2™-teknik
  • RAID 0/1/5/6-konfigureringar när helst det behövs.
  • ReadyDLNA
  • Strömma media från din ReadyNAS till valfri DLNA-enhet
  • TiVo®-kompatibel
  • VPN-liknande anslutning
  • ReadyNAS Photos
  • ReadyNAS Vault - online-molntjänst
  • Wake-on-LAN-funktioner
  • Skifta™
  • ReadyNAS Ultra
  • Orb™
  • BitTorrent
  • Peer-to-Peer-protokoll
  • RNDU2000– ReadyNAS® Ultra 2
  • iSCSI

Det här får kanske igång en del av er, men för mig är det inga säljargument... :)

Finns en en hyfsad enkel och billig lösning här. :)

Förutsatt att man är bredbandskund....

Edited by Amadei
Link to comment
Share on other sites

Om jaag räknade rätt så var det 17 argument varför jag ska behålla min CD spelare. ;)

Haha!!!

Väldigt rolig poäng. Visst finns den reflektionen. Jag tror man kan ha kul med båda lösningarna.

Det är ju trots allt frågan om sällan-spelningar, eftersom ju alla ändå spelar mer än 90% vinyl i sina anläggningar.

Ludwig

Link to comment
Share on other sites

Hej Bebop,

Kul!

Vilken hastighet i själva rippningen kom du upp i?

Vilket program använde du? Fick du koppling till vilken databas med omslag etc?

Please note that the booklet for this German edition is in German only.

/Shaft Shaft

Link to comment
Share on other sites

Hej Bebop,

Kul!

Vilken hastighet i själva rippningen kom du upp i?

Vilket program använde du? Fick du koppling till vilken databas med omslag etc?

Jag använde J Rivers ripprogram, den som ingår i MC 15. Där kan man ställa olika hastigheter. I början körde jag med max, vilket innebär att den körde så snabbt den kunde, inte sällan kring 12X - 15X. Men samtidigt blev det problem med en del album så jag maxade rippningen till 8X vilket har fungerat utmärkt. Jag testade också med High Security men det tog för lång tid - typ 2X - 4X.

När det gäller omslagen är jag inte säker, jag har helt enkelt inte kollat. Om ett omslag inte finns med så finns det en länk till google.com i MC 15, där artisten poppar upp i sökfältet. Man får sedan fylla på med skivtiteln och då får man tag på de flesta omslag i olika upplösningar. 300K-bilder är OK men jag brukar välja 500K om möjligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag använde J Rivers ripprogram, den som ingår i MC 15. Där kan man ställa olika hastigheter. I början körde jag med max, vilket innebär att den körde så snabbt den kunde, inte sällan kring 12X - 15X. Men samtidigt blev det problem med en del album så jag maxade rippningen till 8X vilket har fungerat utmärkt. Jag testade också med High Security men det tog för lång tid - typ 2X - 4X.

När det gäller omslagen är jag inte säker, jag har helt enkelt inte kollat. Om ett omslag inte finns med så finns det en länk till google.com i MC 15, där artisten poppar upp i sökfältet. Man får sedan fylla på med skivtiteln och då får man tag på de flesta omslag i olika upplösningar. 300K-bilder är OK men jag brukar välja 500K om möjligt.

Då förstår jag att det gått lite snabbare för Dig. Jag körde på långsammaste rippningshastighet (x2) då jag trott att jag uppnår bästa tänkbara kvalité. Men det kanske inte spelare någon roll att köra över skivorna till datorn på ett snabbare sätt!?

Link to comment
Share on other sites

Då förstår jag att det gått lite snabbare för Dig. Jag körde på långsammaste rippningshastighet (x2) då jag trott att jag uppnår bästa tänkbara kvalité. Men det kanske inte spelare någon roll att köra över skivorna till datorn på ett snabbare sätt!?

Så länge ettorna och nollorna hänger med så spelar inte hastigheten någon roll. Det går ju kolla efteråt om allt kom med. (HarryUp vet kanske kan ge en liten hint hur man gör). När man kör High Security så får man en logg som visar om det missas något. Efter några hundratal CD så missades det någon bit på någon enstaka CD. Den kunde då stå och hacka i 10-20 minuter för att få med det allra sista. Då ändrade jag ambitionsnivån.

I praktiken betyder inte en saknad bit något för ljudet. Det är ungefär som att man skulle sakna gruskornen på uppfarten som fastnat under skorna.

Link to comment
Share on other sites

I praktiken betyder inte en saknad bit något för ljudet. Det är ungefär som att man skulle sakna gruskornen på uppfarten som fastnat under skorna.

Det brukar inte göra så mycket om nån bit saknas här och där. Jag har dock råkat ut för några tråkiga CD där det faktiskt blivit problem vid uppspelningen - låten hackar till ibland. Det låter ungefär som att ett trumslag kommer av sig. Det blir inte någon degradering av ljudet totalt sett - bara ett "hack" i skivan då och då. Då och då innebär i storleksordningen ett par minuters mellanrum.

Jag bryr mig lite grann - men inte tillräckligt mycket för att sluta lyssna på låtarna ...

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svar, ska ge det här med Ipaden en chans. Det verkar som om jag är ensam i världen att rippa till wav.

och själv skanna omslagen, men jag gör det för att jag helt enkelt kopplar jobb kvinna och barn.. ;) och Wav. tja för

jag tror mig vilja ha filerna så nära CD spåren som möjligt. Därefter kan jag ju göra vad jag vill när det gäller val av komprimering i framtiden.

Det här med taggar, J River låter tagga Wav. filer i wav/aiff taggar. Det finns en varning om att taggarna inte funkar överallt men jag har provat att konvertera till mp3 och fort över till min mobil det har funkat klockrent.

Jag kör med två western diskar där en står för rippningsjobbet och en som backup. Jag gör en mapp med namnet

linked to J river 110322 och där lägger jag in de plattor jag rippar under en viss period, därefter kopierar jag mappen

till den andra disken. På så vis kan jag hela tiden spela musik från en disk och ha en som finns vid skrivbordet där jag rippar, dessutom blir den ena en backup där i värsta fall "bara" pågående album riskerar att gå förlorade.

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv att WebRemote är lite begränsat och klumpig. Har precis laddat ned PS audios egen (som är en UPnP app och därför går att använda till både enskilda media spelare och att styra JRivers direkt på den lilla netbook). Ni kan läsa mera här: http://www.psaudio.com/ps/products/detail/...p-app?cat=audio. Kostade 75.- och än så länge känns bättre iom att det också går att få tillgång till "live" info från LastFM om den artist man spelar (biografi helt enkelt).

Link to comment
Share on other sites

Tycker själv att WebRemote är lite begränsat och klumpig. Har precis laddat ned PS audios egen (som är en UPnP app och därför går att använda till både enskilda media spelare och att styra JRivers direkt på den lilla netbook). Ni kan läsa mera här: http://www.psaudio.com/ps/products/detail/...p-app?cat=audio. Kostade 75.- och än så länge känns bättre iom att det också går att få tillgång till "live" info från LastFM om den artist man spelar (biografi helt enkelt).

Har inte testat denna, det är ju onekligen bra att den funkar till olika spelare. Det jag dock tycker är bra med webremote är att det ju är en enkel webläsare som används och därför fungerar till all hårdvara. Det enda jag saknar i Webremote är egentligen att kunna spola fram och tillbaka inne i låten. Hela låtar går ju bra men inte inom.

Jag har knåpat lite på html-sidorna i J River och när du skrev om LastFM var jag tvungen att även inkludera denna och det funkade alldeles utmärkt:

med_lastFM.jpg

och när man klickar på LastFM en bit ner kommer man till sidan med artisten (i detta fall Anna Netrebko) färdigsökt:

lastfm.jpg

Observera MrMedia, att jag inte gjort detta för att provocera utan jag gillar helt enkelt WebRemote tyckte snarare att det var roligt att jag missat en sajt.

Är någon intresserad av koden fixar jag gärna ut detta med förklaring om vart den ska stoppas.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...