Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Med lång vinter känns det viktigt att odla hobbyn och vad innehållet i nya kartonger kan

bjuda på har inte blivit mindre intressant med åren. :)

1d251885.jpg

Edited by BTS
Posted

Att läsa upp sig innan några som helst inkopplingsförsök känns som helt rätt väg att gå. :26::)

310d026d.jpg

Posted
Beslutsångest... :?::Thinking::D

Den kan komma har jag hört... :Nail Biting: :D:)

Posted (edited)

Ett mysterium för förstagångsbetraktaren och behovet för användarmanual har vad jag kan minnas

aldrig varit större. :Thinking: Med ny fjärrkontroll stiger också en sakta längtan efter One To Rule Them All. :)

4ad183be.jpg

Edited by BTS
Posted
vad innehållet i nya kartonger kan bjuda på har inte blivit mindre intressant med åren.

Just denna kartong var särdeles intressant.

Jag känner inte alls till denna och undrar vad de kan ha hittat på.

Bänkad!

Posted
Jag känner inte alls till denna och undrar vad de kan ha hittat på.

Bänkad!

Möjligheterna ser oöverskådliga :33: ut i skrivande stund och det enda som hittills är säkert är att

jag kopplar upp med HS-Link för att få med DSD i omvandlingen. :)

Digitalt in och ut på DG-48.

cbb93772.jpg

Hjärtat i systemet blir DC-801 och DG-48 kopplas in som external DSP.

2a67c0f5.jpg

Posted

Att koppla upp gick som en dans, fortsättningen går lite trögt, mest för att det är gruvligt

mycket information att läsa in och förstå. :black::)

c5f4213b.jpg

Posted
Det var nya varianter på CAT.5 till HS-Link.

Knappast Accuphase... :?:

De grå är CAT 7 och ansluter DG-48 till DC-801 och den orange är CAT 6 och ansluter DP-800 till DC-801.

De enda kablar som Accuphase skickar med DG-48 är mikrofon och nätkabel. :)

Posted

Undrar om folk skulle kasta tomater på en om man kopplade in ett riaa på "analog inputs" :?::unsure:

De grå är CAT 7 och ansluter DG-48 till DC-801 och den orange är CAT 6 och ansluter DP-800 till DC-801.

Varför använder du inte samma kabeltyp :?:

Posted
Varför använder du inte samma kabeltyp :?:

Behöver lite mer tid att samla ihop bitarna... :)

Posted

Stormen ylar på utsidan och orkanvarning är utfärdad till imorgon,

då passar det fint att prova AM-48... :icon_smile_cool::)

b3d3db4d.jpg

Posted

Efter några tafatta prövorundor är det glädjande nog ingen som sagt att det skulle vara enkelt. :black::)

Inväntar expertis... :sherlok:

434a4336.jpg

Posted

Trevlig apparat. Grattis.

Skulle rekommendera att du skaffade typ en XTZ mätgrunka så att du kan spara kurvor extern och därigenom kunna få en uppfattning om vilka inställningar du gillar över tiden. Det går snabbt att ändra och få en bättre inställning än utan eq inkopplad men det kan gå långsamt att närma sig optimal inställning.

I vart fall enligt mina erfarenheter ifrån justerande med en peq.

Lycka till

mvh/Harryup

Posted
DG-48:an matchar C-2810 rent exteriört... :mm:

Läcker bild... :icon_smile_cool:

Tackar Timbre, en bild tagen med blixt, i glödljus och motljus i furupanelens dunkla sken. :)

Trevlig apparat. Grattis.

Skulle rekommendera att du skaffade typ en XTZ mätgrunka så att du kan spara kurvor extern och därigenom kunna få en uppfattning om vilka inställningar du gillar över tiden. Det går snabbt att ändra och få en bättre inställning än utan eq inkopplad men det kan gå långsamt att närma sig optimal inställning.

I vart fall enligt mina erfarenheter ifrån justerande med en peq.

Lycka till

mvh/Harryup

Tack Harryup. :)

Posted

När koden till arbetsgången är knäckt går det genast bättre och det blir fullt möjligt

att leva ett helt liv tillsammans med targetkurvor... :D:)

Ursäkta de usla bilderna... :blush

860f347f.jpg

3a46bc2b.jpg

Posted

Dags att summera, sanningens minut står för dörren. För två år sedan blev det nuvarande rummet lyssningsrum,

med på flyttlasset följde Avantgarde Duo Mezzo och just då, för två år sedan,

fick begreppet Helmholtz-Living ett ansikte. :shocked::Cry:

Med 4x12 tum och 2x500W som basförstärkning med justeringsmöjligheter var det dött i området 20-100Hz.

Vägen gick tillbaka till Stradivari, vilken visade sig enklare att integrera i mitt lilla rum. Och under två år har det lyssnats från nord till syd, från öst till väst, från alla diagonaler, centimeter för centimeter, millimeter för millimeter, en handlare har erbjudit hjälp med elektronik och kablar utan resultat, små högtalare som inte kan leverera i botten har prövats och nu senast köptes en DG-48. Ja, det går att få något bättre i basen med DG-48 men det håller inte måttet. De saknade frekvenserna går faktiskt mer eller mindre upp i rök och står inte att uppbringa i hela huset. Hur det här kommer sig har jag inte en aning om och jag forskar :26: inte mer på det. Jag ger upp alla vidare försök i detta rummet.

Nu finns det lyckligtvis :71::105: andra vägar att gå, jag väljer en av dom och vilken det blir får tiden utvisa... :)

Posted

Jag tycker att det ser en aning för rakt och fint ut. Har du lyft några frekvenser? Det brukar kunna se finare ut än vad det låter. Min erfarenhet är att man får i princip inte lyfta någonting för det är ju inte det att det inte finns, det återges bara inte på rätt nivå. Allt man höjer minskar också effektreserven och eldar på en massa effekt i talspolarna vilket termisk kompression vilket sänker dynamiken. SÅ mitt förslag förutom att du saknar de absolut allra lägsta frekvenserna är att du försöker få kurvan att luta lite neråt i diskanten. Quads tippande tonkontroll runt 1 kHz var inte fel. Så ha kvar en viss bashöjning till kanske 100-150Hz och sedan luta ner lite ifrån 4-5kHz ner ett par dB till 20kHz. Om du orkar förstås.

Lycka till

mvh/Harryup

Guest Niklas F
Posted

Vad kommer det sig att man vill/bör mäta upp endast höger eller vänster högtalare? Skall inte detta göras med båda samtidigt :Thinking:

Antar att det är det valet man ser på kortet där displayen syns...

Posted
Jag tycker att det ser en aning för rakt och fint ut. Har du lyft några frekvenser? Det brukar kunna se finare ut än vad det låter. Min erfarenhet är att man får i princip inte lyfta någonting för det är ju inte det att det inte finns, det återges bara inte på rätt nivå. Allt man höjer minskar också effektreserven och eldar på en massa effekt i talspolarna vilket termisk kompression vilket sänker dynamiken. SÅ mitt förslag förutom att du saknar de absolut allra lägsta frekvenserna är att du försöker få kurvan att luta lite neråt i diskanten. Quads tippande tonkontroll runt 1 kHz var inte fel. Så ha kvar en viss bashöjning till kanske 100-150Hz och sedan luta ner lite ifrån 4-5kHz ner ett par dB till 20kHz. Om du orkar förstås.

Lycka till

mvh/Harryup

Bilden är tagen på en av de första genomförda korrigeringarna efter att jag knäckt koden på arbetsgången

och ska ses som ett exempel, inte en slutlig lösning. Och lutande diskanter hjälper tyvärr föga mot Helmholts-Living

syndromet. :)

Posted
Vad kommer det sig att man vill/bör mäta upp endast höger eller vänster högtalare? Skall inte detta göras med båda samtidigt :Thinking:

Skillnaden mellan kanalerna kan variera, här en hel del vid vissa frekvenser i basen, och det går att mäta med båda samtidigt eller var för sig. :)

Posted

Du har inte tillgång till en sån där XTZ-mät grunka? Så att man kan se lite alternativa mätningar med även tiden inblandad. Gissar att dessa mätningar är gjorda med rosa brus, eller?

Finns det någonstans i lyssningsrummet mer bas än på lyssningsplats? Kan du spela på en annan ledd? Diagonalt kanske?

mvh/Harryup

Posted
Du har inte tillgång till en sån där XTZ-mät grunka? Så att man kan se lite alternativa mätningar med även tiden inblandad. Gissar att dessa mätningar är gjorda med rosa brus, eller?

Finns det någonstans i lyssningsrummet mer bas än på lyssningsplats? Kan du spela på en annan ledd? Diagonalt kanske?

mvh/Harryup

Det ser ut som du inte läst tidigare inlägg Harryup, :26::Thinking: jag upprepar:

Det är spelat från alla håll och nu lägger jag inte mer krut i detta rum... :outdoor:

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...