Jump to content

Den som väntar på nått gott *Pix*


Guest johan

Recommended Posts

  • Replies 143
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Marbrink: Jo, hade jag bara tänkt till lite extra så hade jag nog insett att de inte kan vara gjorda av titan med tanke på pris och vikt :blush

Får väl skylla på att jag blev så överraskad av priset, att jag helt spontant skrev ner det första som jag kom att tänka på.

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Jag tror själv att det är rostfritt. Med tanke på storleken o hur dom är svarvade så rättfärdigar dom ett högt pris fast inte så högt.

Mer bilder o text i kväll

Link to comment
Share on other sites

Liknar lite de spiksen som jag har på mitt stereorack, mina är iof ändå tyngre och är gjorda i syrafast stål (dvs kvaliten över rostfritt). Lyckades dessutom få dem tillverkade helt gratis :cool:

Link to comment
Share on other sites

Jag ska se om jag kan ta reda på det , jag har redan mail kontakt med konstruktören :cool:

Tillbaks till bilderna , dessa bilder som kommer stressades fram.

På baksidan hittar man givetvis bla kontakter

nytt8.jpg

Här en bild lite snett ovanfrån Här ser man den stoora luckan som man inte får ta av. Slisten där bas mynningen är syns med.

nytt9.jpg

Man såg även nått vitt , där sitter en lucka som man får ta av :D

nytt11.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luckan där socker bitarna sitter är till för att ändra på delningsfrekvenser. Det är inget man gör själv utan att ha pratat med konstruktören. Att ändra på delningsfrekvenserna ger ingen direkt vinst bara så där , men Firebird är under konstant utveckling. På det här viset kan kunden själv ändra på filtret med lite hjälp av Talon när en omändring är på gång. (mer om det senare)

Filtret är även belagt med minst 1 patent , den har att göra med brant delning men med lika lite fasfel som ett 6 db filter , själv korrigerande läste jag nånstans. Delningsfrekvenserna är 600 hz och 4Khz.

11" basen är från Focal om nån inte såg det redan , modellen är den där med en jäkla massa röda neodynium magneter på o med "W" kon. Från 17 Hz o uppåt spelar den.

Nästa element är från Accuton , 5" med en rejäl upphängning och sist o klart minst är 1" diskanten från samma tillverkare o dom är keramiska.

För 10K Usd får man diamant alá Coltrane

Med en känslighet på 90 Db per intryckt Watt så går det att få till rejäla ljudtryck om så önskas. Motståndet går aldrig under 6.5 ohm , det med känsligheten o ett filter utan svåra fasvridning gör dessa Eldfåglar som gjorda för rör :app: även om jag har läst att stooora slutsteg är melodin. (när ska dom lära sig ;) )

Över till lådan

Sandwitch konstruktion o en massa Aluminium så ska det vara enligt Talon även om min rygg inte håller med. Jag tycker att man ser ganska tydligt att företaget är en avknoppning från Wilson men för att ni ska se det så måste jag ta bättre bilder :blush

Även formen på lådan , dom olika modell namnen härstammar från firma namnet TALON , vilket betyder gripklo. Och mycket riktigt i vissa vinklar ser det ut som en rovfågel som sitter ner. Ytfinishen kan man mer eller mindre välja vilken man vill ha :)

Där har ni lite info :)

Link to comment
Share on other sites

Jisses! Finns det något på dessa högtalare som inte är brutalt!! Sen känns det inte längre så konstigt att högtalarna är dyra, när man kan få så snygg motivlackering på dem ;).

/Mikael

Link to comment
Share on other sites

Jisses! Finns det något på dessa högtalare som inte är brutalt!! Sen känns det inte längre så konstigt att högtalarna är dyra, när man kan få så snygg motivlackering på dem
Svaret får bli: Nej :) Men vinklar man in dom ganska mycket som jag har gjort då försvinner dom ganska mycket. Det bästa med motiv lacken är att man kan byta den ;)

Jäkligt cool form på dem...  Verkar intressant som tusan ju!

Jo du Neo , dom skakar om ens tillvaro , o då har jag ändå lite prylar till dom på gång

Pix

nytt14.jpg

nytt15.jpg

Jag o frugan testade runt lite o står man med svart tyg runt om dom på lite avstånd då får man bort dom flesta reflexer. Hade dom varit mindre då hade det varit mycket lättare.

Link to comment
Share on other sites

Ormgalen som man är så känns det lite dumt att börja dra in fåglar i det hela , men denna pippi kvittrar fint :)

Det blir ingen ny center men det kommer mer från Talon. Jag tänkte inte nämna det än men......... Jo dom ska uppgraderas ett snäpp (ingen Diamant)

Link to comment
Share on other sites

Här skickas ingenting :evil: :dead::D

en DvD o lite prylar kommer att skickas. DvD:n visar hur man gör. Ingen lödning behövs heller.

jag vet inte så mycket x-akt vad man gör men det kommer......

Link to comment
Share on other sites

Och jag som hade ett "kabel reportage" på gång ;):D

Kommer muggen med möbeltassar , eller rent av med BDR. Jag är inte sugen på att repa eller få obalans i ljudet :D;)

Link to comment
Share on other sites

Lite mer info

Jag har varit i kontakt med Mike på Talon.

Uppgraderingen berör filtret , en del saker som ska bytas ut. Allt för att fin justera det lite till. Och jag ökar känsligheten med 2 Db !

Inte illa alls , allt jag behöver göra är att vänta ungefär en vecka. Vilket passar bra för nästa vecka är jag borta :)

Link to comment
Share on other sites

Ha en trevlig semester Johan och när du kommer hem ligger rören och väntar :mm: Dessutom har jag fått igång mina block igen.Den som söker han finner och jag hittade ett par rör i källaren så jag klarar mig ett par dar :D

Tur man har lite lager ;)

Link to comment
Share on other sites

Den som söker han finner och jag hittade ett par rör i källaren så jag klarar mig ett par dar

Helgen är räddad!

:app:

Jo du Mats , den här veckan är verkligen efterlänktad ! Jag är ändå förvånad att jag har orkat med allt men det har varit på håret. Idag var sista dagen innan semestern o jag satt till Kl 17.00 o skrev "förhållnings regler" till grabbarna.

Efter ett steg ur lokalerna så släppte precis allt , SEMESTER !

Ha det BÄST !

Johan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...