Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Tänkte lägga upp en bild på mitt nya musikrum i Tyskland. Bättre än i detta rum har inte stereon låtit någonsin. Värst vad rumsakustik kan göra...

Primare elektronik; CD32, PRE30, A33.2. Elac fs 247 högtalare. Kablar från Studio45 i Bremen (www.studio45.de) samt MIT för högtalarna. Hörlursförstärkaren är från Musical Fidelity (V8P), inkl DAC.

Pianot är en Sauter; tvättäkta tysk, skön klang.

DSC_0272.jpg

Så; har ni vägarna förbi Bremen så kom förbi på musiklyssning vetja! ;-)

/Hermes

Edited by Hermes
Posted

Ser trevligt ut

Verkar vara ett stort rum?

Har aldrig hört Primare med Elac-högtalare men däremot var och en för sig med strålande resultat.

Hur är CD32:an. Har du jämfört med 31an. Hur är dacen i 32an för det finns väl inbyggd dac i den?

//Richard

Posted
Tänkte lägga upp en bild på mitt nya musikrum i Tyskland. Bättre än i detta rum har inte stereon låtit någonsin. Värst vad rumsakustik kan göra...

http://i1142.photobucket.com/albums/n614/H...ik/DSC_0272.jpg

Så; har ni vägarna förbi Bremen så kom förbi på musiklyssning vetja! ;-)

Bilden ger mig flashbacks :) från min allra första etta med heltäckningsmatta och sovplats i lyssningsrummet. Det var minst sagt väldämpat och jag har nog aldrig lyssnat så mycket på musik. Det här ser trevligt och ändamålsenligt ut samt borde ju även kunna fungera till insomningsmusik i mono... :icon_smile_cool:

Posted (edited)
Ser trevligt ut

Verkar vara ett stort rum?

Har aldrig hört Primare med Elac-högtalare men däremot var och en för sig med strålande resultat.

Hur är CD32:an. Har du jämfört med 31an. Hur är dacen i 32an för det finns väl inbyggd dac i den?

//Richard

Ja, det är ganska stort rum ,ca 30kvm tror jag. Heltäckningsmatta kanske inte är världens roligaste, men det dämpar en del och tror att det är bra för akustiken. Gjorde en test (med plundin som är ljudexpert/tekniker) med CD32 versus CD31an i Göteborg under 2 timmar med egna högtalare samt också AE1 som jag har som "back up". Vi körde mest med den gamla integrerade förstärkaren I30; jag var då inte så jätteimponerad av den nya mytomspunna I32 (klass D) men det kan bero på att den inte var inspelad.

I vilket fall tyckte jag att CD32 var ett stort steg framåt jämfört med både CD31 och min gamla D30.2 (skillnaden mellan D30.2 och CD31 upplevde jag som liten när jag jämförde dem för ett par år sedan). Annat perspektiv, fin rumskänsla, men i stort sett liknande "ljudbild"; alltså inga dramatiska karaktärsförändringar i ljudet, men bättre upplösning och bättre rumsupplevelse av konsertsalen s a s.

Det finns alltså INGEN extern DAC som man kan ansluta till datorn i CD32 vilket var en stor besvikelse och det förbryllade mig; det är bara en mp3/wma ingång. Nåväl, CDn är köpt och ljudet är riktigt fint. Men som sagt, en riktig DAC är väl vad man behöver på sikt egentligen...

På tal om ELAC med Primare:

Tja, jag upplever de som att de passar bra ihop. Möjligen kan Elacarna bli lite äl yviga i diskanten ibland (jet-hoch töner som det heter på tyska; det är väl det som ELAC är lite kända för?); Primare är ju heller inte direkt mörkt i sin karaktär även om jag upplever Primare som ganska neutralt. Det har blivit mycket bättre sedan jag bytte kablar från Audience till Studio45 som neutraliserade det hela och sist men inte minst rummet gjorde stor skillnad.

Bästa

Magnus

Edited by Hermes
Posted
Bilden ger mig flashbacks :) från min allra första etta med heltäckningsmatta och sovplats i lyssningsrummet. Det var minst sagt väldämpat och jag har nog aldrig lyssnat så mycket på musik. Det här ser trevligt och ändamålsenligt ut samt borde ju även kunna fungera till insomningsmusik i mono... :icon_smile_cool:

Ja, det är en liten etta i hjärtat av Bremen - vaknar till musik , somnar till musik, spelar musik/piano. Så himla kul att ha allt så nära. Musik, musik, musik... och sist men inte minst;

Musikhögskloan ligger runt hörnet samt Bremens konserthus på 5min promenad. :-)

---Har heller aldrig lyssnat så mycket på musik som nu.

Pax

Magnus

Posted
Ja, det är en liten etta i hjärtat av Bremen - vaknar till musik , somnar till musik, spelar musik/piano. Så himla kul att ha allt så nära. Musik, musik, musik... och sist men inte minst;

Musikhögskloan ligger runt hörnet samt Bremens konserthus på 5min promenad. :-)

---Har heller aldrig lyssnat så mycket på musik som nu.

Pax

Magnus

Kul med en musiker i gänget!

Tror att många har haft ambitioner, men som spruckit på vägen! ;)

Piano! Trevligt!

Kul att få del av lyssning utifrån musikerns sett att se på ljudåtergivning.

Calm

Posted
Kul med en musiker i gänget!

Tror att många har haft ambitioner, men som spruckit på vägen! ;)

Piano! Trevligt!

Kul att få del av lyssning utifrån musikerns sett att se på ljudåtergivning.

Calm

Tjenixen!

Jag är amatörmusiker, men inte proffs; men spelar en hel del piano när jag får tid/möjlighet. Mitt yrke är något mycket mer teoretiskt - matematiker. ;-)

En liten passus aprospå hifi vs. live:

Min pianolärare sade ofta "lyssna på basen!", det är något som lätt kan glömmas bort om man spelar okoncentrerat (vilket alltså var fallet för min del vid lite för många tillfällen då jag tog lektioner...). Musikstycket låter ofta tunt och själlöst om inte basen är med ordentligt; den bär s a s upp musiken.

Precis samma argument har jag hört inom hifi; svag/slapp bas gör musik-upplevelsen "tunn", "utan kropp" och ibland ansträngande (mest pga av diskanten blir för framträdande).

Jag har inte hört ordet "ansträngande" på det sättet inom pianoundervisningen; och det verkar som om upplevelsen av "svag bas" och dess följder skiljer sig lite mellan HiFi och live men paralleller finns uppenbarligen; saken uttrycks på olika sätt bara.

Alltså: det är inte säkert att svag bas betyder att det är fel på HiFi anläggningen; det kan vara musikerna också! ;-)

Pax och godnatt

Magnus