Adagio Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 Om man nu som jag har kommit till insikt om att EKK är riktigt, riktigt bra om man bara lyssnar och inte tänker på vad det är för fulkabel som spelar, ja då kan man ju enkelt o billigt sätta rustning på den. Hux flux så har man en DIY för ca 2000kr som spelar grymt bra och utklassar många dyrkablar visuelt. Quote
Terminator Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 Läckert, var har du köpt materialet och vad är det för något? Quote
Otto Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 Om man nu som jag har kommit till insikt om att EKK är riktigt, riktigt bra om man bara lyssnar och inte tänker på vad det är för fulkabel som spelar, ja då kan man ju enkelt o billigt sätta rustning på den. http://i873.photobucket.com/albums/ab294/J...dagio/bild1.jpg Hux flux så har man en DIY för ca 2000kr som spelar grymt bra och utklassar många dyrkablar visuelt. http://i873.photobucket.com/albums/ab294/J...agio/bild-1.jpg Snyggt ! Klart du ska tänka på vad som döljer sig under rustningen, njuta och istället tänka på alla som lägger 5 och 6 siffriga belopp på "fin"kablar och som då per automatik tror att det låter bättre, men som både du, jag och många med oss kommit till insikt om att så inte behöver vara fallet, GRATTIS ! Quote
conan Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 Om man nu som jag har kommit till insikt om att EKK är riktigt, riktigt bra om man bara lyssnar och inte tänker på vad det är för fulkabel som spelar, ja då kan man ju enkelt o billigt sätta rustning på den. http://i873.photobucket.com/albums/ab294/J...dagio/bild1.jpg Ser riktigt fint ut!! Quote
Adagio Posted March 18, 2011 Author Posted March 18, 2011 EKK light 4x1,5mm2 finns nästan över allt, men tex Bauhaus 5m Båttross eller rep i lagom tjocklek och passande färg tex Bauhaus 5m 8st kontakter. De 4 hylsorna beställer du på en mekanisk verkstad. Ta EKKn skala bort allt det vita och grå. Separera ledarna. Para ihop två och två. Sätt fast den ena änden av paret i ett skruvstäd eller klämm fast i en dörr. Fäst de andra ändorna i en skruvdragare, kör tills du fått lagomtvinning, tex som på bilden. Gör lika dant med nästa par, se till att de är lika långa när du börjar då ska de vara det när du skruvat klart också. Sen tvinnar man de två paren på samma sätt som de enskilda ledarna. Kapa trossarna, dra ur kärnan, tejpa EKK-ledarna ändor innan du börja trä på trossen. Tejpa trossen där "splitten" ska vara, klipp, tejpa mer, trä i hylsorna, dra ut tåtarna, skruva stoppskruv och sätt på kontaktdom. Själv ska jag köpa krympslang till + o- tåtarna men har inte bestämt mig för vilken färg än. Quote
Mr.Barbeque Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 Mkt snyggt! Men det är onödigt att betala för EKK om man ändå ska skala väck ytterhöljet, EK är samma sak men ledarna löst! Quote
Ekman Posted March 18, 2011 Posted March 18, 2011 Snyggt men tyvärr är bara risken att dom låter om möjligt? ännu sämre när man drar på ytterligare en massa skräp utanför ledarna. Quote
Adagio Posted March 19, 2011 Author Posted March 19, 2011 Kanske, de ligger väldigt luftigt o löst i trossen som fö är av polypropylen, hör ingen direkt skilnad. Quote
Mr.Barbeque Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Snyggt men tyvärr är bara risken att dom låter om möjligt? ännu sämre när man drar på ytterligare en massa skräp utanför ledarna. Tycker du verkligen EKK låter så dåligt? Många på olika forum är lyriska över dess pris/prestanda, och även jag kör med EKK hemma i anläggningen. Dryg kommentar mot Adagio förövrigt... Quote
conan Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 När man väl kommit över kabelhysterin och börjar se sanningen så är EKK ett gott val. Vill man ha bling, lyx och flärd kan man förstås köpa dyrare kablar ... Förresten ... att ingen (utom jag) börjat modda mina apparater istället - t ex kortslutit AC-kopplingarna på CD-utgången och på förstärkaringången? Där kan vi prata om skillnader ... Quote
minesota Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Ja Ekman , sjukt dryg kommentar. Vore roligare om du förklarade varför du tycker dina Nordost eller vad du har är så mycket mer förträffliga om du nu skall såga dessa. Konstruktiv debatt är kul, nedvärderande kommentarer beskriver mer idiotin i hifisvängen. Vill man lägga en årslön på en rymdkabel så gör det, och vill man lägga en mindre slant på en kabel som denna och sedan ha råd att köpa skivor och njuta av dem så är väll det sweet. Jag beundrar alla som prövar och gör saker själv. Att gå och köpa ett system är för 300 000 kr som låter bra är inte särskilt svårt. Att bygga nått med mindre medel och laborera fram det man vill har utan att ta banklån för att köpa en strömkabel är väll toppen. Kul att du är nöjd Adagio och fint jobb med kablarna. /P Quote
Bebop Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 Ja Ekman , sjukt dryg kommentar. Vore roligare om du förklarade varför du tycker dina Nordost eller vad du har är så mycket mer förträffliga om du nu skall såga dessa. Konstruktiv debatt är kul, nedvärderande kommentarer beskriver mer idiotin i hifisvängen. Vill man lägga en årslön på en rymdkabel så gör det, och vill man lägga en mindre slant på en kabel som denna och sedan ha råd att köpa skivor och njuta av dem så är väll det sweet. Ingvar Kamprad har detta som en tes i Möbelhandlarens testamente från 70-talet där han sa ungefär så här: Att konstruera ett skrivbord för tio tusentals kronor klara en medelmåtta, men för att ta fram ett skrivbord för en tusenlapp och som dessutom fungerar lika bra eller bättre kräver ett snille ... Jag måste säga att jag också reagerade på den nedsättande tonen - ungefär "allt ljus på mig". Quote
Adagio Posted March 19, 2011 Author Posted March 19, 2011 Jag tar inte illa upp, har själv haft en rätt fördomsfull syn på EKK tidigare. Det är lätt hänt när man ska motivera sig själv att lägga mer pengar på kablar än vad Svenson lägger på en hel hemabioanläfgning inkl bild. EKK är svår att acceptera för en inbiten audiofil. Jag gillar också nordost, de passade dock inte så bra till magnepan. Det är alltid en fråga om systemanpassning. Jag körnforfarande med Nordost valhalla som signalkabel och div nordost strömsnokar, de sistnämda är dock omterminerade med oyaide och delade i lagom längder något som en viss herre också påpekade olämpligheten i, att dela alltså. Antingen har man egenintressen eller så tror man på allt som tillverkarna säljer, man måste kunna lita på sina öron och sin egen upplevelse. Quote
Matrixen Posted March 19, 2011 Posted March 19, 2011 EKK är mycket koppar per krona och jag byggde själv byglar mellan midterminal och basterminaler med ledare som jag strippat från 5 eller 6 ledad 2,5kvadrats EKK. Jag tvinnade dem dock parvis plus och minus och sedan i par, per par o såvidare... Sammanlagt hade jag 4 2,5 kvadrats ledare i vardera plus o minus riktning. Det gillade basen. Sedan satte jag på lite strumpa, krympslang och bra kontakter. Kontakterna var dyrare än kabelmaterialet förvisso. Det blev ett stort(i kabelsammanghang) lyft jämfört med de medföljande byglarna från monstercable. Kontakerna på originaljumprarna hade börjat släppa plätering dock, så de bättre kontakerna hade i sig kunnat förklara förbättringen Nu kör jag custom made byglar från Synergistic research i silver och de är bättre. Ganska mycket dyrare dock. Quote
Ekman Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Jag orkar faktiskt inte ta ytterligare en debatt om kablar med folk som har en diametralt annorlunda grundinställning tyvärr... Jag och Adagio har diskuterat en hel del om kablar genom åren, framförallt Nordost och jag tror och hoppas att han inser att jag inte menade att vara dryg eller nedvärdera på något sätt, jag sa ju faktiskt att det blev snyggt? Jag väljer att citera lite från Jormas hemsida om detta med kabeltjocklek och ytterligare lager av isolering, tyvärr tror jag som han att det bara kan påverka negativt. Har för mig att de nämnde på ett Transparentmöte en gång att de iochmed sin MM2serie med kablar hade tagit bort all metall i filterburkarna och att detta medfört en ljudförbättring, tydligen hade de lyssnat på ett par halvfärdiga modeller utan metallburk alls och funderat länge på varför de lät bättre än den färdiga produkten. "One question that is frequently asked about Jorma Design cables is: Why are they so thin? For that price, shouldn’t they be thick and heavy? The problem with taking diameter as an indicator of quality is that making Jorma Design cables thicker would adversely affect the sound. We have found that using the least amount of the insulation that surround the conductors results in the best sound. If we were to use more than is absolutely necessary to make the finished product strong, safe, and long lasting, it would degrade the sound. That is why our cables look as they do." Quote
minesota Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Då missförstår du. Detta handlar ju inte om kablar. Det handlar om att vara nedlåtande om andra vare sig det handlar om högtalare, vägguttag eller kablar. Det är onödigt. Kabelbranchen som alla brancher mår bra av att ifrågasättas. Den måste vara den mest oeffektiva, kostsamma tillverkningsindustrin av alla. Att ifrågasätta Hur en meter koppar tråd kan kosta 6 siffrigt är hällsosamt och att välja en annan väg kan knappast beskivas som annat än nyktert. Dämed inget ont om den som väljer köpa eller använda dyra kablar , mig själv inräknad. / P Jag orkar faktiskt inte ta ytterligare en debatt om kablar med folk som har en diametralt annorlunda grundinställning tyvärr... /P Jag och Adagio har diskuterat en hel del om kablar genom åren, framförallt Nordost och jag tror och hoppas att han inser att jag inte menade att vara dryg eller nedvärdera på något sätt, jag sa ju faktiskt att det blev snyggt? Jag väljer att citera lite från Jormas hemsida om detta med kabeltjocklek och ytterligare lager av isolering, tyvärr tror jag som han att det bara kan påverka negativt. Har för mig att de nämnde på ett Transparentmöte en gång att de iochmed sin MM2serie med kablar hade tagit bort all metall i filterburkarna och att detta medfört en ljudförbättring, tydligen hade de lyssnat på ett par halvfärdiga modeller utan metallburk alls och funderat länge på varför de lät bättre än den färdiga produkten. "One question that is frequently asked about Jorma Design cables is: Why are they so thin? For that price, shouldn’t they be thick and heavy? The problem with taking diameter as an indicator of quality is that making Jorma Design cables thicker would adversely affect the sound. We have found that using the least amount of the insulation that surround the conductors results in the best sound. If we were to use more than is absolutely necessary to make the finished product strong, safe, and long lasting, it would degrade the sound. That is why our cables look as they do." Quote
calm Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 (edited) DIY:arna har all min respekt! Jag har själv gjort resan och vet att det finns mycket bra för liten penning. Gjorde en nätkabel för många år sedan som lät mycket bra! Flätad av vanlig elkabel enligt recept på Svalanders hemsida. För övrigt håller jag med om att dessa stickiga och nedlåtande kommentarer som kommer lite "von oben" faktiskt inte hör hemma här. Kommer lite för ofta för att vara en tillfällighet har jag noterat. Bättre ta en debatt IRL om man vågar. Calm Edited March 20, 2011 by calm Quote
conan Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 De här jättedyra kablarna för sexsiffriga belopp kanske skulle bli mer "rumsrena" om de gav lite mer för pengarna. Det skulle kunna vara några "specialfilter" som man kunde koppla i och ur på kabelklampen som brukar sitta på flera av dem. Specialfiltret skulle kunna ge karaktärer som "luftigare", "tyngre", "detaljerat" osv. Som det är nu får man en kabel för 1 miljon kr men ingen extrautrustning. Hur skulle det se ut på en BMW ? Du får bara en körbar bil. Navigation, skinnsäten, radio, V12:a och alla andra förkortningar - det finns inte som tillval. Sedan måste jag ännu en gång poängtera att kabeln mellan två apparater inte kan frikopplas från apparaterna. Dvs, apparaterna förändrar sina respektive karaktärer beroende på kabeln mellan och även apparaterna påverkar varandra via kabeln. Om man ser en ljudanläggning som ett helt system som samverkar för att skapa en musikupplevelse så inser i alla fall jag att kablar handlar om att i efterhand råda bot på problem med apparaterna. I praktiken är detta helt omöjligt och ger ofta suboptimerade lösningar. Därmed inte sagt att kablar faktiskt kan ha en positiv effekt. Både dyra och billiga kablar har effekt och min poäng är att även den billigaste kabeln kan ha den "bästa" effekten på grund av att den anpassar apparaterna så bra som möjligt till varandra. Quote
calle_jr Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 Sedan måste jag ännu en gång poängtera att kabeln mellan två apparater inte kan frikopplas från apparaterna. Dvs, apparaterna förändrar sina respektive karaktärer beroende på kabeln mellan och även apparaterna påverkar varandra via kabeln. Om man ser en ljudanläggning som ett helt system som samverkar för att skapa en musikupplevelse så inser i alla fall jag att kablar handlar om att i efterhand råda bot på problem med apparaterna. I praktiken är detta helt omöjligt och ger ofta suboptimerade lösningar. Därmed inte sagt att kablar faktiskt kan ha en positiv effekt. Både dyra och billiga kablar har effekt och min poäng är att även den billigaste kabeln kan ha den "bästa" effekten på grund av att den anpassar apparaterna så bra som möjligt till varandra. Tåler att påpekas och upprepas! Jag har varit med om en stor förbättring när endast en kabel byttes i ett helt system. Troligen berodde förbättringen mer på att den utbytta kabeln hade helt fel anpassning än på den nya kabelns förträfflighet. Quote
Adagio Posted March 20, 2011 Author Posted March 20, 2011 Polypeopylenmatrialet i trossen är nästan som den "filling" som finns i valhalla. Vad jag förstår även i valhalla strömkabel. Kan det vara därför valhalla har fylligare klang än de billigare nordostarna? Lite gojs fetar till ljudet. Quote
Hans-Tommy Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 De här jättedyra kablarna för sexsiffriga belopp kanske skulle bli mer "rumsrena" om de gav lite mer för pengarna. Det skulle kunna vara några "specialfilter" som man kunde koppla i och ur på kabelklampen som brukar sitta på flera av dem. Specialfiltret skulle kunna ge karaktärer som "luftigare", "tyngre", "detaljerat" osv. Som det är nu får man en kabel för 1 miljon kr men ingen extrautrustning. Hur skulle det se ut på en BMW ? Du får bara en körbar bil. Navigation, skinnsäten, radio, V12:a och alla andra förkortningar - det finns inte som tillval. Sedan måste jag ännu en gång poängtera att kabeln mellan två apparater inte kan frikopplas från apparaterna. Dvs, apparaterna förändrar sina respektive karaktärer beroende på kabeln mellan och även apparaterna påverkar varandra via kabeln. Om man ser en ljudanläggning som ett helt system som samverkar för att skapa en musikupplevelse så inser i alla fall jag att kablar handlar om att i efterhand råda bot på problem med apparaterna. I praktiken är detta helt omöjligt och ger ofta suboptimerade lösningar. Därmed inte sagt att kablar faktiskt kan ha en positiv effekt. Både dyra och billiga kablar har effekt och min poäng är att även den billigaste kabeln kan ha den "bästa" effekten på grund av att den anpassar apparaterna så bra som möjligt till varandra. jag vill bara kommentera ditt inlägg, det finns åtminstone en tillverkare som anpassar kabeln till åhöraren/apparaten, MIT gör det , det finns en artikel som tillverkaren skrivit visserligen i egen sak men ändå intressant, den säger bl.a. att kabeln påverkas av vad den är inkopplad till, vilket betyder att en kabel kanske fungerar utmärkt i ett system men är helt kass i ett annat se http://ww2.mitcables.com/pdf/wp102.pdf sedan kan man tycka att MIT:s kablar har ett extremt pris men jag tror ändå att de vet vad de gör, jag tror inte EKK fungerar inte i alla system tommy Quote
conan Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 (edited) jag vill bara kommentera ditt inlägg, det finns åtminstone en tillverkare som anpassar kabeln till åhöraren/apparaten, MIT gör det , det finns en artikel som tillverkaren skrivit visserligen i egen sak men ändå intressant, den säger bl.a. att kabeln påverkas av vad den är inkopplad till, vilket betyder att en kabel kanske Från artikeln kan jag inte förstå hur och vad de mäter. Det framgår inte. Det som kommer närmast en mätning är om en kille som gör "tube traps" och mäter testtoner med dB-mätare i rummet. Att ta det som ett exempel är verkligen inte seriöst ur ett "mätperspektiv". Det är helt omöjligt för någon annan att återupprepa ett sådant test. Det är det absolut minsta kravet på vetenskaplighet, att det är återupprepbart. Men visst, artikelns syfte är ju att "göra det troligt" för en lekman att "articulation" är en bra mätmetod och att MIT:s kablar mäter "riktigt bra" medan "konventionella" kablar mäter "riktigt dåligt". Direkt i soptunnan, som Sverker brukar säga ... Edited March 20, 2011 by conan Quote
mangew Posted March 20, 2011 Posted March 20, 2011 (edited) DIY uppskattas, mer sådant tycker jag. Dessa kablar var lite uppfinningsrika och ser med förpackning lika dyra ut som någon annan men huvudsak de fungerar och där råder inga tvivel. Jag pysslar ofta med DIY i olika varianter och vet av erfarenhet att det finns mycket man kan göra bra med små medel. Såna här trådar är långt mer intressanta att läsa än butiks eller mässtrådar som belyser system som ligger utom räckhåll för de allra flesta ändå, drömma kan man men man är ändå i grunden realist. Blev sugen byta ut min Belden Mediatwist nu... Edited March 20, 2011 by mangew Quote
toobs Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 Kul projekt - och snyggt! Är det någon som tror att man skulle tjäna mycket på att köpa naken koppartråd och trä på bomullstrumpa innan flätning - istället för pvc-skalet på vanlig EK-ledning. Det skryts ju om hur förträffligt tex teflon är, jämfört med pvc, för att få bättre elektriska egenskaper - men teflonklädd enkelledare lär väl knappast gå att köpa på rulle..... Följdfrågan blir då om det skulle vara bättre med förtennad eller silverplätterad enkelledare, alternativt sådan lackad tråd som är avsedd för transformatorlindningar. Jag såg att ELFA har alla varianterna på rulle. Tankar, någon..... Quote
Mr.Barbeque Posted March 21, 2011 Posted March 21, 2011 (edited) Det där med hur isolering påverkar är väldigt omdiskuterat. Många säger sig dock höra skillnad och det är väl ingen slump att många tillverkade (Jorma, Entreq, Anticables...) försöker minimera mängden material runt ledarna. Många säger även att t.ex. bomull eller teflon påverkar mindre än PVC. Jag vet inte, har inte jämfört Men på t.ex. svalanders hemsida kan DIYaren beställa såväl lackad som ren koppartråd, samt olika strumpor/isoleringar i tyg. Kanske något att titta på? Edited March 21, 2011 by Mr.Barbeque Quote
Adagio Posted March 21, 2011 Author Posted March 21, 2011 Kul att inspirera andra och kul att ni gillar tråden. Jag tycker också om alla läckra dyrsaker som visas i andra trådar. Jag har haft förmånen att äga riktigt dyra prylar, en ekonomisk "burnout" sas, men har av olika anledningar downsizat. De allra flesta kanske aldrig kommer kunna lägga undan pengar som motsvarar två månadslöner på en kabel, då kan det vara kul att se att det finns andra ganska roliga alternativ. Hur som helst är det kul att pilla lite själv, och kablar är ju den enklaste saker man kan pilla med. Ang dielektrikum så ska jag göra en replika av EQQ istället. EQQ ska ha mycket bättre dielektriska egenskaper. Quote
toobs Posted March 22, 2011 Posted March 22, 2011 Ang dielektrikum så ska jag göra en replika av EQQ istället. EQQ ska ha mycket bättre dielektriska egenskaper. Tack för tipset! EQQ-kabel inköpt och första kabeln redan flätad i svalanderfläta. Puh! många blåsor, och mycket skräp efter kabelskalningen, blev det....... Har precis beställt gafflar, bananplugg och lite lullull från Svalander för att klä in de färdiga kablarna. Får se nu hur de står sig mot mina gamla Audioquest Crystal hyperlitz - som jag egentligen byter mest för att de är lite för korta. Quote
Charlie H Posted March 23, 2011 Posted March 23, 2011 Kul projekt, MEN tittar man på rent fysiska egenskaper så är faktiskt mångtrådig kabel bättre att överföra ström då ström endast transporteras på utsidan av kardelen, detta medför större yta att överföra ström på om man i stället för EK väljer RK. Sen säger jag inte att det i praktiken blir bättre...... Sen en liten parantes EQQ är halogenfri EKK, dvs isolationen är halogenfri. Jag har själv provat med ÖLFLEX-kabel med sexkvadrats ledare, fungerade klart bättre än SUPRA Ply 3,4! Fick även medhåll om detta i ett blindtest med en kamrat. Sedan dess har jag införskaffat Nanotech-kablar, som blev ännu bättre! Dock ser dom inte ett j-a dugg imponerande ut, ser ut som nån billig RDO som ligger på golvet, så långt från impfaktor man kan komma!!!!! Funktion före skönhet. Jag har även haft en diskussion med en konstruktör av strömförsörjning, både lågspänning och 220V. Han är en riktig nörd på "ström", så jag var tvungen att fråga honom vad han trodde om att en nätkabel kunde påverka ljudet i en hifi-anläggning? Noteras att han inte är hifi-nörd! Svaret var enkelt, Kan i princip inte påverka alls, mer än att om kabeln är för tunn och inte klarar att leverera tillräcklig effekt, då blir det naturligtvis fel, men annars inte alls!!! Hoppsan! Sen får var och en ha sin uppfattning! Jag vet att andra har en annan uppfattning..... Jag frågade också om övriga kablar och där fick jag ett lite annat svar, högtalarkabeln kan påverka ljudet beroende på egenskaper i kabeln! Se där ja! Quote
Adagio Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 Högtalarkablar påverkar ljudet, jag har sett mätningar på hur resistansen påverkar ljudet i kombination med högtalarent impedans, det var inga små skillnader. Det kunde ändra högtalarens output i olika frekvenser med 5db jämfört med om den koplades direkt på förstärkarens utgång. Sen tillkommer en massa andra fenomen, skineffekt, tvärimpedansmodulation (vad nu det är?), distortion från strömhopp mellan kardeler i mångtrådig kabel, induktans och kapasistans som påverkar förstärkarens arbete. Ska bli kul o höra vad du tycker om EQQ, själv har jag lite svårt att få tag i den i kortare längd än 50m, känns lite mycket. Quote
Adagio Posted March 23, 2011 Author Posted March 23, 2011 Jag måste säga att jag gillar AQs type 8 och type 4, de är ju i pricip EKK men med finare råvaror. Skulle inte förvåna mig om det finns ljudmässiga vinster med någon av dessa, lite mindre ledararea har dom iofs. Högre resistans men AQ hävdar att dom lyckats optimera förhållandet mellan area och skineffekten och att dom har hittat den mest optimala kompromissen. Återstår att se. Quote
Recommended Posts