Jump to content

Eluttag - en glömd tweak?

bigblue

Recommended Posts

I trådar med diskussioner kring strömkablar och dito renare så har jag aldrig sett någon som diskuterar vikten av eluttaget i väggen. Har det skett några sådana diskussioner? Om inte så måste detta vara en bortglömd tweak med stor potential. Jag menar, varför lägga otaliga tusenlappar på strömsladdar tjocka som dammsugarslangar när man jackar in dem i väggen där det sitter en uttag för 14.95 kr?

Jag menar, varför lägga otaliga tusenlappar på strömsladdar tjocka som dammsugarslangar när man jackar in dem i väggen där det sitter en uttag för 14.95 kr?

Den där logiken är riktigt urusel tyvärr.

Men för att svara på frågan så har jag bytt även vägguttaget hemma och ja det gör ganska så stor skillnad även det.

Ja det bästa borde ju vara direktmatning,jordat o bra strömkablar har jag o det har gjort nytta om dom är rättvända :)

Gör ett bättre eluttag skillnad eller stor skillnad borde man ju även prova det,direktmatning funkar sämre hemma.

Vad har ni använt för eluttag :?:

Någonstans har du väl ett eluttag, eller har du separat matningar till alla apparaterna?

Jag hakade på den nomenklatur som fanns i tråden :) men det finns ju 15 eluttag om man så vill.

De jag använder har en funktion och det tycker jag inte eluttaget i väggen har.

Själv har jag bara 3 faser in i huset så stereon är tvungen att dela lite men med lite tankekraft så har jag valt att dela med saker jag kan kontrollera såsom tvättmaskin, spis osv... Stereon ligger först i kedjan på egen säkring med matning direkt in i strömrenare.

Den applikation som drar mest effekt bör ligga först, men främst för att inte efterföljande kablar skall utsättas för onödig värme. Fasvridningar och andra störningar sprider sig ju åt båda håll, så det är av underordnad betydelse.

Själv har jag bara 3 faser in i huset ..........

Har du tre faser in så har du det maximala antalet faser du kan ha såvida du inte väljer att installera ytterligare en trefaskabel in från gatan.

Undrar vad det skulle kosta att få ytterligare en trefaskabel indragen från "gatan" som bara skulle vara till för musikanläggningen?

Är det någon mer än Ekman som bytt själva uttagen i väggen? Det borde ju finnas en hörbar vinst att göra där. De metallbleck som sitter i standarduttagen torde vara av enklaste sort och borde gå att överträffa tämligen enkelt. Guld- eller silverplätterat i väggen...

Tillåt mig tvivla på att det är viktigt att byta väl fungerande uttag mot HiFi-uttag och det skulle ge en stor hörbar vinst. Det finns inte alltid en koppling mellan vad man ser med ögon till hur hörbara saker är. Har själv dragit om egna skärmade kablar till stereon för att minska störningar och det gav en viss skillnad. Men något annat än Eljo uttag kommer jag inte byta till. Då ser jag det nog mer verksamt att spendera mer pengar på akustik eller att helst ta hem en konsult som kan akustik för att förbättra rummet först. Problemet med att säkra att en förbättring verkligen har skett är ju att det går inte att byta tillbaka särskilt lätt och man gärna hör en förbättring. Men man kan ju alltid testa om man kan höra en kort skarvbit med standardkontakter i ändarna.

mvh/Harryup

Jag tror inte att det finns någon på detta forum som menar att det skulle ge större förbättringar att skifta eluttag än att göra akustikförbättringar i rummet. Och det inkluderar mig själv. Det var därför jag skriver "tweak" i ämnet - en mindre justering. Men hur kommer det sig att det är viktigt att ha superkoppar och jätteslangar till strömförsörjningen - när själva eluttagets metall är av enklaste kvalitet?

Metaller lämpliga för kontakter och metaller lämpliga som ledare behöver inte alls vara samma sak.

Alla får köpa precis vad som helst för min del och jag gläds med dom som är nöjda med sina grejor oavsett orsak.

Om någon däremot frågar vad jag tycker så ser jag inget absolut behov av supperkoppar i nätkablar heller. På nätsidan ser jag mer det som ett störningsproblem, på ljudsidan kommer belastningsimpedanser, kapacitanser osv in i bilden på ett annat sätt. Så personligen ser jag inte att det finns någon ljudmässig förändring säkerställd med blindtest mellan exempelvis ett stadigt uttag modell Eljo jämfört med något HiFi-uttag. Man har inga HiFi-uttag ens på sjukhus när man använder livsuppehållande apparater. Vill man däremot välja ett för att det känns bra, eller för att man tycker att det verkar bra så helt ok för mig. Påstår man att dom låter ljudmässigt bättre så skulle i vart fall jag gärna se en oberoende test som verifierar det. Innan dess finns för mig bara skillnaden mellan ett bra uttag och en som av någon anledningen fungerar dåligt ( typ gammalt och defekt).

mvh/Harryup

'Harryup' date='2011-03-16 14:08

Påstår man att dom låter ljudmässigt bättre så skulle i vart fall jag gärna se en oberoende test som verifierar det.

Eftersom också jag är en skeptiker skulle jag vilja vara med och höra själv.

Jag kan verkligen inte förstå varför akustik ALLTID måste tas upp som nån form av lösning på alla världens problem så fort man funderar på att göra något annat?

Man ska självklart åtgärda akustiken så långt som möjligt också, det är inget motsatsförhållande här, de två har INGET med varandra att göra och adresserar helt skiljda problem.

Ett riktigt fint vägguttag kostar inga pengar alls i sammanhanget och det GÖR skillnad, byt och var glad...

Edited by Ekman

Ibland kan man fundera på om tweaks läggs på tweaks om det inte borde leda till en slutpunkt där man egentligen inte uppnår någon förbättring i den sista tweaken? ;):Thinking:

Jag tycker personligen att de billigaste och bästa tweaksen är på avdelning elanslutning och fötter.

När det gäller elanslutningen så blev det faktiskt stor skillnad att få en egen "dedicated line" i form av en vanlig aluminiumskärmad kabel 2,5 kvmm direkt från proppskåpet till en Nordost Quantum x4 som sedan går vidare till en Nordost Thor som fördelar i sex separata uttag.

Exprimenterande med fötter leder till häpnadsväckande resultat. Att sätta Cerapucer under både Quantum och Thoren gav ordentliga lyft.

En annan tweak som inte kostar så mycket är att ta bort microvibrationer i olika apparater genom att helt enkelt hantera resonanser i skalet med någon form av dämpning. Kör aluminiumblock med nonvibramatta under och det funkar bra. Ännu bättre vore någon ytterligare anpassad produkt såsom Finite exempelvis.

Annat kan vara att köra häftmassa runt kontakter, nästan gratis.

Calm

Guest Niklas F
Jag använder detta: http://shunyata.com/Content/products-Outlets.html

Låter betydligt bättre än vanligt uttag!

(Om jag visste hur man la in en bild så skulle ni få se det oxå! :blush )

Om du högerklickar på bilden du vill visa här och sedan väljer "egenskaper" längst ner så får du upp en webadress som ser ut såhär

http://shunyata.com/Images/ProductPages/Ac...SRZ1Outlets.jpg

Markera den texten högerklicka och välj "kopiera"

Gör sedan ett inlägg här och klicka på ikonen med lite grön mark och en sol, det står "Insert Image" om du håller musen över den.

Då ser länken ut såhär istället och vips så har du en bild i ditt inlägg.

SRZ1Outlets.jpg

Hittade en bättre bild på ditt uttag.

ashunsrz1.jpg

Edited by Niklas F

• 2 weeks later...

Jag kör en dedikerad fas från proppskåpet för min hifi. Den går till två Furutech FT-SWS ®. Hade störningar från annan utrustning som hördes tydligt. Skaffade även en Isotek Aquarius. Nu är det knäpp tyst i bakgrunden.