calm Posted March 11, 2011 Posted March 11, 2011 (edited) Om den ljusa är mycket snygg så är den svarta outstanding! Svart pianolack är min absoluta favorit! Saknar fortfarande mina SF Grand Piano en av de snyggaste högtalare som jag ägt. Min tjej och Hans-Tommy lyckades till slut att tjata sig till en tjuvtitt på den svarta diamanten. Tidigare bilder är något missvisande, den är snyggare i verkligheten Calm Edited March 11, 2011 by calm Quote
minesota Posted March 12, 2011 Posted March 12, 2011 Va ? PÅ vilket sätt förändras högtalarens när "träet myser till sig" ? Instrument med gammalt trä har fin ton för att det torkat i en kontrollerad miljö innan det bearbetas för att så långt det går hindra rörelser i virket. Förutsatt att virket har växt långsamt, är sågat på det absolut bästa sättet i stående fiberriktning skall karraktären på instrumentet egentligen inte ändras. Det är troligen späningar i hela instrumentet och små vinkelförändringar i halsar mm som gör att tonen ändras. Vad är tanken på dessa högtalare egentligen ? Det enda som kan förändra karaktären på träet i en högtalare borde väll vara om trät torkar. Isf skulle jag själv aldrig våga köpa ett par. Mina gitarrer förvaras i ett rum där jag kontrollerar luftfuktigheten för att förhindra sprickor och rörelser i trät. Allt trä påverkas av hydrologiska förhållanden. /P Quote
P-pan Posted March 12, 2011 Author Posted March 12, 2011 Va ? PÅ vilket sätt förändras högtalarens när "träet myser till sig" ? Instrument med gammalt trä har fin ton för att det torkat i en kontrollerad miljö innan det bearbetas för att så långt det går hindra rörelser i virket... Missade du post #39 Quote
minesota Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 (edited) Ludwig PS. Nu börjar de låta varmt och innerligt. Men det är mycket kvar fortfarande till full glöd. Det brukar faktiskt ta några månader. Det är det solida lönnträet i kabinettet som håller på och "myser in sig". Det tar ett bra tag. Och visst - i början låter de slankt. Särskilt iskalla och nyuppställda. Men förändringen av klangen jag pratar om är en transformation som förvånar varje gång. Jag skulle inte fästa så stor vikt till lyssningsintryck av nyuppackade produkter på mässor om jag var ni. Ni vet bättre om ni tänker efter. //LS. Nej, jag missade inte post 39. Ludwig säger ju att det är solit lönnträ i kabinetet i post #54. Eller missförstår jag ? Edited March 13, 2011 by minesota Quote
Hans-Tommy Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Nej, jag missade inte post 39. Ludwig säger ju att det är solit lönnträ i kabinetet i post #54. Eller missförstår jag ? jag föreslår att ni pratar om samma högtalare så går det lättare att förstå varandra, PAN pratar om Ktema och du Minnesota pratar om Sonus Faber tommy PS tråden var och är om Kteman DS Quote
calm Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 (edited) Här kan ni däremot gotta er i en svart Ktêma, det första exet på hemmaplan såvitt jag vet! Radiohandlaren ser mäkta stolt ut! Inte undra på detta, det är en av de snyggaste högtalare jag sett på mycket länge. Vårens mode föreskriver stålkeps! Calm Ändrad pga felstavning. Edited March 13, 2011 by calm Quote
Christos Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Jag vet inte vad det var för Esoteric-slutsteg som drev Futurorna på mässan. Jag kan bara konstatera skillnaden i tonen som jag inte tror har ett uns med förstärkeriet att göra, utan högtalarnas grundton att göra. Ktman känns mer besläktad med SF gamla Homageserien än Elipsan och Futuran. Den utvecklingen har fler konstaterat bla den som skrev den första recensionen. Det är svårt att avgöra om det är en basreflex eller inte, men min gissning är att det är en sluten låda i botten som vänder basarna bakåt mot det "parabolformade" bakstycket. Det är sannolikt en ny konstruktion som vi inte sett tidigare, dvs en bas som är indirekt i sin strålning framåt, via bakväggen i högtalaren och ut i de pastaförsedda sidospalterna. Jag hoppas att han verkligen kommer och att man får träffa denne legend, det vore en dröm! Calm Greetings folks. This topic is quite interesting because I have not tasted Ktema yet and unfortunately I am reading your forum through "google translator".I have a photo from the web that shows finally the back of the speaker and how it interacts: Could someone after the first initial impressions roughly compare the sound of SF Stradivari with Ktema?You do not have to get into details.I would like to have a first listening impression with a few words because through the translator I am getting confused sometimes. Thanks a lot in advance. Christos Quote
new order Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Greetings folks. This topic is quite interesting because I have not tasted Ktema yet and unfortunately I am reading your forum through "google translator".I have a photo from the web that shows finally the back of the speaker and how it interacts: Could someone after the first initial impressions roughly compare the sound of SF Stradivari with Ktema?You do not have to get into details.I would like to have a first listening impression with a few words because through the translator I am getting confused sometimes. Thanks a lot in advance. Christos Hello Christos Welcome to Euphonia.When I have searched the internet for information on the Ktêma, I stumbeled upon a site where a person hade heard both the Ktêmas and Stradivari. Here is the link. Quote
new order Posted March 13, 2011 Posted March 13, 2011 Förresten kanske vi skulle ha en internationell avdelning där vi håller oss till engelska för våra utländska medlemmar?Bara en ide´jag just fick. Quote
Christos Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Hello Christos Welcome to Euphonia.When I have searched the internet for information on the Ktêma, I stumbeled upon a site where a person hade heard both the Ktêmas and Stradivari. Here is the link. Thanks a a lot. I have already seen this thread.Even a comparison with Amati Anniversario would do.The current Homage series has similar sound (timbre - wise) although the size and shape of the speakers is different.... Quote
calm Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 (edited) Hello Christos! Wellcome to our forum! As you can se I'm have the Amati Anniversery at home and I now heard the Ktêma several times. The different is in my opinion is that the Ktêma strikes me having more air in the treble but in a mysterius way also warmth and body in that area. The treble never get harsch or edgy, it has a texture that is outstanding. The midrange is almost the same. The other part that´s different is the bass. I have not heard a more precise bass in any Serblin construction. In the same way as the treble it has a texture that stikes me beeing one of the best. The two speakers is very, very good, but if a was in the position of bying a new one today I am slighty in favor of the Ktêma, because I think it´s one of the best performers of my favoriteinstrument the piano. One of my favorite cd just now is Hiromi; Place To Be. Telarc CD83695. It´s one of the best recordings of the piano i ever heard, and it outstanding performed on the Ktêma. Calm Edit wrong spelling Edited March 14, 2011 by calm Quote
Christos Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Thank you all for the welcome!I occassionally try to translate a few threads and honestly I consider this one, one of the most serious audio forums.. Calm, thank you very much for your reply! From what I understand from your words is that Ktema may be the best creation of Serblin so far..!Do you reckon that is an easier load than Amati?Do you drive your Amatis with the ASR in your signature?If you translate this interview of Mr. Serblin here: Serblin Interview you will see somewhere this statement (google-translated to English): I hope Ktema can faithfully passionate live performance show, fresh vitality, and hope that it is very easy to create a sense of hearing, even if people do not feel tired a long time to listen. Low-frequency energy also must be the same as the traditional forward design Caixing voice. I designed the speakers although the early warm sound sweet, but often criticized for not exactly neutral. The introduction of the Ktema, I hope the one hand, the early speakers to reproduce sound sweet flavor, and partly to ensure natural, accurate, neutral expression. It seems that he was going to find the audio holy grail...I will to try to listen Ktema myself and I will let you know my impressions. P.S: Amati Anniversario is still one of the best looking speakers ever.Ktema is unique but a bit weird in looks in my eyes.But, unless I see it live I cannot really comment.. Quote
calm Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Thank you all for the welcome!I occassionally try to translate a few threads and honestly I consider this one, one of the most serious audio forums.. Calm, thank you very much for your reply! From what I understand from your words is that Ktema may be the best creation of Serblin so far..!Do you reckon that is an easier load than Amati?Do you drive your Amatis with the ASR in your signature?If you translate this interview of Mr. Serblin here: Serblin Interview you will see somewhere this statement (google-translated to English): It seems that he was going to find the audio holy grail...I will to try to listen Ktema myself and I will let you know my impressions. P.S: Amati Anniversario is still one of the best looking speakers ever.Ktema is unique but a bit weird in looks in my eyes.But, unless I see it live I cannot really comment.. Christos! My listeningexperience of Ktêma is not from my own system! That would have been nice! But I have listen to them several times now in the store. They have a very nice MBL reference system that shows the capacity of the speaker. I wold not say that they are the best mr Serblin ever done. Not yet! They are simply different to my Amatis. Two speakers on toplevel with slightly different sound. The Amatis needs as you say real power to get them blooming out fully. That´s why I use the MF Supercharger to get more power. Calm Calm Quote
P-pan Posted March 14, 2011 Author Posted March 14, 2011 Fick idag tillfälle att lyssna lite mer ingående och jag kan bara hålla med Calm angående intrycken, undantaget jämförelserna med Amatin då förstås eftersom jag inte är riktigt lika inlyssnad på dessa Det som slår mig mest är dock högtalarens förmåga att verkligen försvinna ur ljudbilden. Djup och bredd verkar inte ha några gränser med dessa "Serblinare" Att sitta i ett rum med golv, tak och väggar fast ändå inte s.a.s är en fantastiskt trevlig övning. Testmusik för dagen var följande: S.M.W - Thunder Michael Hedges - Beyond Boundaries (passar ju Ktêman som en handske ) Salomos Hoysang - Lill Lindfors / Tommy Nilsson Så slutledningen jag drar av detta är: -Det blir nog hänglås runt plånboken. -Både öronproppar + kåpor nästa gång jag stöter på dessa välspelande högtalare. Kanke det är bäst att stanna hemma helt och hållet Skämt å´sido... det är inte utan att mina ljudideal fått sig en liten uppgradering och framtiden får väl utvisa om de håller i sig eller ej för trots allt så står ju väggar lite annorlunda i respektive lyssningsrum. //Pan Quote
new order Posted March 14, 2011 Posted March 14, 2011 Låter intressant!Ska bli roligt att få lyssna på dessa och Futura också,så småningom. Men nog tycker jag den träfärgade var snyggare än den svarta.Åtminstone på bild.Det kanske blir en annan sak när man ser dom "live"? Quote
calm Posted March 15, 2011 Posted March 15, 2011 Jag lyssnade första gången i måndags, andra i onsdags och tredje gången i fredags. Man slås av att det första intrycket av karaktären inte har förändrats, utan snarare förstärkts. Förmågan att försvinna i ljudbilden är ett karaktärsdrag som inte förändrats. Lättheten och samtidigt kroppen i diskanten och basens pregnans och fasthet har inte förändrats. Läste lite i instruktionsboken att 50 timmars inkörning var rekommenderad och 300 timmar ger någon form av fulländning. Man kan bara fundera på detta när ljudet "out of the box" kändes så bra? Om det vore så att karaktären radikalt ändrades så skulle ingen kunna köpa ett par högtalare med mindre än att de gått sina timmar. P-Pan Kanske man borde surras vid masten likt Odysseus när han passerade Sirenernas Ö för att inte dras ned i fördärvet. Det börjar bli riskabelt dyra besök på AudioConcept. Frestelsen kan ibland vara stark. Tur att man är stark i karaktären. Calm Quote
P-pan Posted March 15, 2011 Author Posted March 15, 2011 Kanske man borde surras vid masten likt Odysseus när han passerade Sirenernas Ö för att inte dras ned i fördärvet. Det börjar bli riskabelt dyra besök på AudioConcept. Frestelsen kan ibland vara stark. Tur att man är stark i karaktären. Calm Kan ju vara värt ett försök men jag vet ändå vart det verkligen slutar... -Du har ju "precis" köpt nya, och förresten så behöver vi en ny soffa Quote
P-pan Posted August 11, 2011 Author Posted August 11, 2011 (edited) Det skulle ju vara ett trevligt inslag ... om nu importören har några hemma för demo i överhuvudtaget Kanske Calm vet besked ? Om inte annat så kommer det säkert lite mer utställarinfo ju närmare mässhelgen vi närmar oss får vi hoppas. Edited August 11, 2011 by P-pan Quote
calm Posted August 12, 2011 Posted August 12, 2011 Det skulle ju vara ett trevligt inslag ... om nu importören har några hemma för demo i överhuvudtaget Kanske Calm vet besked ? Om inte annat så kommer det säkert lite mer utställarinfo ju närmare mässhelgen vi närmar oss får vi hoppas. Jag vet inte om nya hinner fram till mässan, men helt klart är att de som importerades i första vändan såldes slut direkt. Vi är nu några lyckliga ägare i Skandinavien som fått chansen att få var sitt ex av denna limiterade högtalare. Unik och ingen massproduktion precis. Den nya stativaren skulle vara roligt att lyssna på. Den ser spännande ut bilderna från My Hifi från någon mässa i Asien. Där är nog inte antalet begränsat vad jag vet. http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...5&start=705 Calm Quote
Bebop Posted September 27, 2011 Posted September 27, 2011 Å tjänstens vägnar gjorde jag en kortvisit i Sthlm idag. Det blev några timmar över så jag tog en omväg över till Audio Concept. Jag bänkade mig framför Ktema en god stund. Jag kan förstå Calms köp. Trots ganska nyuppackade lät de fantastiskt bra. Det är få högtalare som återge piano så levande. Faktisk besläktad med den klang jag har hemma. Jag har spelat samma skivor hemma och jag ler igenkännande (puh). Jag har möjligen ännu större klang och scen men jämförelsen haltar lite med tanke på min akustikinvestering och väl inspelade högtalare. Det var ett ljud helt i min smak. Futura har jag inte hört ännu, men dom har en del att bevisa efter detta. Quote
calm Posted September 28, 2011 Posted September 28, 2011 Å tjänstens vägnar gjorde jag en kortvisit i Sthlm idag. Det blev några timmar över så jag tog en omväg över till Audio Concept. Jag bänkade mig framför Ktema en god stund. Jag kan förstå Calms köp. Trots ganska nyuppackade lät de fantastiskt bra. Det är få högtalare som återge piano så levande. Faktisk besläktad med den klang jag har hemma. Jag har spelat samma skivor hemma och jag ler igenkännande (puh). Jag har möjligen ännu större klang och scen men jämförelsen haltar lite med tanke på min akustikinvestering och väl inspelade högtalare. Det var ett ljud helt i min smak. Futura har jag inte hört ännu, men dom har en del att bevisa efter detta. Bebop! Kul att du gillade högtalarna även om kanske lyssningsförutsättningarna med relativt oinspelade högtalare i butiksmiljö inte alltid ger den fulla rättvisan, men det andra lyften blir då bara bonus i sammanhanget. Håller med dig att detta är en högtalare speciellt lämplig för pianomusik. Nästa gång du passerar huvudstaden och har lite tid över så är du välkommen att göra ett studiebesök i hemmiljö och lyssna ytterligare. Jag vet inte varför det har blivit som ett axiom att göra en jämförelse mellan denna högtalare och Futuran. http://sv.wikipedia.org/wiki/Axiom Det är två helt skilda konstruktioner från två helt skilda konstruktörer i två skilda tillverkningsprocesser. De tidigare Amatina har släktskap med Futuran och där är snarare en jämförelse relevant, även om Futuran är en helt annan utveckling och konstruktion än just Amatin. Metallskelett och board är förvisso inte samma sak som homogena träblock, t.ex. Jag har inte sett att någon gör samma jämförelse mellan Futuran och vilken annan högtalare i samma prisklass och heller inte Ktêman mot någon annan högtalare heller för den delen. Men uppmärksamhet har det givit och har någon på kuppen blivit nyfiken på en speciell och säregen högtalare så är det väl bara att gratulera. Jag har inga problem att leva med min egen övertygelse! Calm Quote
Guest Musicus Posted September 28, 2011 Posted September 28, 2011 Jag har inga problem att leva med min egen övertygelse! Calm Hehe, en megetsigende uttalelse, det tar tid å komme dit, helt i min ånd .... mvh Quote
Bebop Posted September 28, 2011 Posted September 28, 2011 Nästa gång du passerar huvudstaden och har lite tid över så är du välkommen att göra ett studiebesök i hemmiljö och lyssna ytterligare. Noterat Jag vet inte varför det har blivit som ett axiom att göra en jämförelse mellan denna högtalare och Futuran. http://sv.wikipedia.org/wiki/Axiom Det är två helt skilda konstruktioner från två helt skilda konstruktörer i två skilda tillverkningsprocesser. Det hänger väl mer samman med tidigare tråd om Sonus Faber med respektive utan Serblin samt hans nyskapelse. Det gjordes också jämförelse med Wilson Sophia III men den sjönk undan och blev nästan en kamp mellan två högtalare. Det blir lätt olika läger. Själv är jag i Dynaudio lägret, men jag håller som regel att inte gå in tjabba om de är bättre eller sämre än vare sig Wilson, SF, Ktema eller något annat. I den här divisionen av högtalare är allt bra. Sedan är det som vi många gånger påpekat en fråga om smak, anpassning och liknande. Jag har inga problem att leva med min egen övertygelse! Amen! Quote
calm Posted September 28, 2011 Posted September 28, 2011 Noterat Det hänger väl mer samman med tidigare tråd om Sonus Faber med respektive utan Serblin samt hans nyskapelse. Det gjordes också jämförelse med Wilson Sophia III men den sjönk undan och blev nästan en kamp mellan två högtalare. Det blir lätt olika läger. Själv är jag i Dynaudio lägret, men jag håller som regel att inte gå in tjabba om de är bättre eller sämre än vare sig Wilson, SF, Ktema eller något annat. I den här divisionen av högtalare är allt bra. Sedan är det som vi många gånger påpekat en fråga om smak, anpassning och liknande. Amen! Helt överens med dig om detta! Högtalarna är tillräckligt bra var och en för sig för att inte behöva jämföras! Pax Deum! Calm Quote
Apexorca Posted September 28, 2011 Posted September 28, 2011 (edited) Håller helt med om att högtalare i denna prisklass ofta är BRA. De tidigare nämnda och några till kanske i topp. Jag gillar tex Dynaudio, Ktema, Wilson, SF-Futura, Usher och Focal. Tycker nästan alla har sina för- och nackdelar. EN hade bara fördelar i mina öron... . Det blir ju gärna märkesläger och man känner prestigen och tävlingen i det hela. Att Ktema och Futura är en alldeles "tävling" kan jag förstå. De har liknande byggkvalitet, kanske den bästa. De presterar väljud i yppersta världsklass, dock på lite olika vis. De har ändå en legendarisk historia ihop. Skiljsmässa mellan grundare/konstruktör och bolaget. Grundare/konstruktör startar nytt bolag och gör något eget. Känsla av revansch. Ktema och Futura har många estetiskt designmässiga likheter med varandra tex spagettin, topp och botten, storlek och allmän finnisch. För mig hade jag kunnat leva med flera av dessa märken. Men Futura tände en särskild gnista i mitt hjärta som var helt avgörande. Jag kan inte helt säkert på ett tekniskt sätt förklara varför. Det bara är så. Jag var ju inte ens i högtalarbytar tagen när det slog till. Hade det varit kungligheter skulle pressen gått i spinn. Jag tycker det är kul att jämföra dessa högtalare och högtalare i övrigt. Nu till helgen kommer vi i Göteborg att få extrema möjligheter till detta. Hoppas man ser några trevliga Euphonia entusiaster där. Mvh Apexorca Edited September 28, 2011 by Apexorca Quote
Recommended Posts