Jump to content

Recommended Posts

Posted

Personligen så tycker jag att man ska bejaka en sådan fin skaparglädje. Trots att jag representerar Sonus faber så måste jag säg att att det är en mycket fin och intressant högtalare. Dessutom kan man ju inte begära att en herre som Franco ska sätta sig ner och mata duvor bara för att han har blivit en senior medborgare. :-) Han har säkert minst en underbar modell till på ritbordet som följer hans klassiska och älskade ljudideal.

• Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
Tankarna går spontant till Snail Project och Extrema... :mm: Hur upplevde ni närvaron av intrumentmakarkänsla och skulle Ktêma platsa

på insidan av Museo Stradivariano di Cremona... :?:

Personligen tycker jag att instrumentmakarkänslan är mycket hög. Redan utseendemässigt så finns där ju likheter med de flesta

medlemmarna i stråkfamiljen.

Pastagrillen har ju funnits med ett tag så likheten med strängar är ju inte direkt nytt.

Spikesen får väl motsvara bottenspiken på en cello, de välvda sidostykena har ju en form som påminner om den svängda sargen

på både fiol,cello & bas. Här finns ju också de små F-hålen, eller ska vi kalla dem för "C-hål" kanske med tanke på formen :Idea:

5c709f47.jpg

Knackar man lätt på sidan av högtalaren så märker man att även här ligger en del tanke om hur ett stråkinstrument är uppbyggt.

Det finns säkert väldigt många högtalare med stummare konstruktion än Ktêman och ju längre tiden får gå desto hårdare blir

trämaterialet, beroende på sort, vilket i sin tur kanske gör högtalaren än mer klangriktig och välljudande.

5d36f9da.jpg

Så passar Ktêma på Museo Stradivariano di Cremona .... ?

.... självklart :app:

Posted

Jag kände faktiskt på sidorna av högtalarna under spelning och där var det ganska stumt. Däremot var det välvda bakstycket i ordentlig sving och jag vet inte hur det funkar, men uppenbarligen en del av konstruktionen bygger på att svängningar i basen absorberas i bakstycket och dessutom "filtreras ut" genom slitsarna i det samma.

Calm

PS Gurkan har låtit meddela att högtalaren är på 4 ohm och ner till 3,2 ohm.

Posted (edited)

Här har ni ett rätt lång review http://www.6moons.com/audioreviews/francoserblin/1.html

One of the first owners for a pair of Ktêma was Andrea Bocelli who later wrote to Franco: “I just listened to my own album and felt urged to sit at my computer and write a short letter to you to congratulate you on the performance of your speakers and thank you for the great enjoyment of listening to the music they gave me… Every recording of my voice seemed a bit warmer and more beautiful! It was a fabulous experience to feel the presence of the singer right next to me… Congratulations on your everlasting passion!”

//rillo

Lade till en quote

Edited by IcedEarth
Posted
Mer luft utan att bli tunt, en kropp som skiljer den på ett markant sätt från Futuran som känns slankare.

Hade inte Futura bra mkt moderatare förstärkeri på mässan i jämförelse med Ktema hade nu?

En duell i samma rum med samma kringutrustning vore verkligen intressant :mm: .

Vad är Ktêmorna egentligen?Basreflex?slutna lådor?På hemsidan står följande=

The woofers are custom-made 9in metal cone, piston performance-optimised units, in a compression-controlled and room-interfaced configuration.

Detta fattar jag noll av.

Skulle vara roligt att få träffa Serblin IRL och fråga honom om tankarna kring högtalarna.

Du får ju chansen i April..... :)

Posted
PS Gurkan har låtit meddela att högtalaren är på 4 ohm och ner till 3,2 ohm.

Se där - exakt samma som mina Dynaudio Temptation. ;)

Så fortfarande gäller att man har en stabil förstärkare, dvs att den kan näst intill dubbla effekten från 8 - 4 ohm. Däremot behövs det förmodligen inte så mycket stor förstärkare som tidigare nämnts. 20 W har nämnts, jag antar det är vid 8 ohm. Då bör den i vart fall vara kababel kring 60 - 70 Watt kring 3 ohm för att kunna spela ut. Framför allt om impedansen ligger lågt under 500 Hz.

Ni skriver om "träet". Jag antar att han arbetar med MDF/HDF eller med någon form av lamellträ (plywood) som sedan är fanerad.

Posted
Så fortfarande gäller att man har en stabil förstärkare, dvs att den kan näst intill dubbla effekten från 8 - 4 ohm. Däremot behövs det förmodligen inte så mycket stor förstärkare som tidigare nämnts. 20 W har nämnts, jag antar det är vid 8 ohm. Då bör den i vart fall vara kababel kring 60 - 70 Watt kring 3 ohm för att kunna spela ut. Framför allt om impedansen ligger lågt under 500 Hz.

Det skulle vara intressant att veta vilken/vilka förstärkare Franco Serblin själv har använt vid kontrollyssning av Ktêma.

Kanske Musica har funnits med i programmet... :?:

Posted
Ni skriver om "träet". Jag antar att han arbetar med MDF/HDF eller med någon form av lamellträ (plywood) som sedan är fanerad.

Du har nog rätt angående MDF/HDF antagandet.

Mitt svammel angående trä och förhårdnad via längre tidsaxel får nog stanna vid "riktiga" instrument.

Jag antar att MDF kanske inte direkt blir hårdare med tiden ?

Posted
Jag antar att MDF kanske inte direkt blir hårdare med tiden ?

Det har jag svårt att tro. Fibrerna hålls samman av urealim och skivorna är lika mycket komposit som trä. Dessutom finns ingen fiberriktning som behöver spelas in som på instrument. En MDF-skiva är ca 1,5 gånger hårdare än ek och en HDF ca 2 gånger. För att hitta hårdare trä måste man ta någon form av tropiskt trä, t ex Jatoba eller Kempas.

Posted
Hade inte Futura bra mkt moderatare förstärkeri på mässan i jämförelse med Ktema hade nu?

En duell i samma rum med samma kringutrustning vore verkligen intressant :mm: .

Vad är Ktêmorna egentligen?Basreflex?slutna lådor?På hemsidan står följande=

Detta fattar jag noll av.

Du får ju chansen i April..... :)

Jag vet inte vad det var för Esoteric-slutsteg som drev Futurorna på mässan. Jag kan bara konstatera skillnaden i tonen som jag inte tror har ett uns med förstärkeriet att göra, utan högtalarnas grundton att göra. Ktman känns mer besläktad med SF gamla Homageserien än Elipsan och Futuran. Den utvecklingen har fler konstaterat bla den som skrev den första recensionen.

Det är svårt att avgöra om det är en basreflex eller inte, men min gissning är att det är en sluten låda i botten som vänder basarna bakåt mot det "parabolformade"

bakstycket. Det är sannolikt en ny konstruktion som vi inte sett tidigare, dvs en bas som är indirekt i sin strålning framåt, via bakväggen i högtalaren och ut i de pastaförsedda sidospalterna.

Jag hoppas att han verkligen kommer och att man får träffa denne legend, det vore en dröm!

Calm

Posted

För den tekniskt orienterade finns följande specifikation:

Specifications:

- Geometry: four-way topology, five units. The two low-frequency radiators are compression-loaded and room-interfaced at the lower part of the rear of the enclosure. Above the “fusion” frequency, the mid-high cardioid radiators reproduce the significant part of the spectrum, at the top section of the front of the cabinet.

- The cabinet is a rigid, triple arch-shaped structure. The two lateral front cheeks are concave, while the woofer compressor is convex.

- The tweeter is a well-established and time-proven 28mm soft-dome unit, created by Ragnar Lian, one of the greatest Danish masters of transducer design.

- The midrange array consists of two custom-made 4in units in a step-compensated baffle, in a cardioid acoustic-resistance configuration, for the most accurate reproduction of the musical perspective.

- The woofers are custom-made 9in metal cone, piston performance-optimised units, in a compression-controlled and room-interfaced configuration.

- The crossover is a mutational variable slope, coherent spatial radiation design.

- Yter pure Silver-Palladium mono-wiring used throughout.

Frequency Response: 26Hz - 33Khz, in room

Nominal Impedance: 4 ohm (minimum 3, 2 ohm at 70 Hz)

Sensitivity: 92 dB/W/m

Minimum power amplifier: 20W per channel

Dimensions: 42,5 cm × 46 cm × 111 cm (unpacked)

52 cm × 57 cm × 110,5 cm (packed)

Weight: 110 kg/pair (unpacked) - 127 kg/pair (packed)

För egen del har jag för länge sedan totalt tappat intresset för dessa parametrar som inte säger ett smack om hur det låter. Är det någon som kan översätta dessa till lyssningsintryck? Emottages tacksamt!

Calm

Posted

Dina intryck Calm har gjort mig än mer nyfiken på Ktêma.Franco Serblin vore intressant att träffa,men i detta fallet är jag mer nyfiken på skapelserna än av skaparen.

Jag ska försöka ta mig ner så att jag förhoppningsvis kan träffa bägge.

Det är troligtvis inte många högtalarutvecklare som verkar hitta inspiration till sina skapelser från annat håll än.F.S.

Skulle någon annan komma på ideen att göra en högtalare efter att ha sett denna :?:

gr_athinai_odeion_2.jpg

Tror faktiskt inte det.Ett unikum som tänker utanför ramarna.

Posted
Dina intryck Calm har gjort mig än mer nyfiken på Ktêma.Franco Serblin vore intressant att träffa,men i detta fallet är jag mer nyfiken på skapelserna än av skaparen.

Jag ska försöka ta mig ner så att jag förhoppningsvis kan träffa bägge.

Det är troligtvis inte många högtalarutvecklare som verkar hitta inspiration till sina skapelser från annat håll än.F.S.

Skulle någon annan komma på ideen att göra en högtalare efter att ha sett denna :?:

gr_athinai_odeion_2.jpg

Tror faktiskt inte det.Ett unikum som tänker utanför ramarna.

Nej det tror inte jag heller! Men om detta är en berömd amfiteater i Italien så har jag varit där och har den kvällen i färskt minne trots att det är 12 år sedan. Fångarnas kör under bar stjärnsspäckad himmel. Med krav på omedelbar repris från publiken. Opera är italienarna världsmästare på och de lever sig in!

Underbar akustik! Något att fånga i en högtalare.

Calm

Posted
Jag vet inte vad det var för Esoteric-slutsteg som drev Futurorna på mässan. Jag kan bara konstatera skillnaden i tonen som jag inte tror har ett uns med förstärkeriet att göra, utan högtalarnas grundton att göra. Ktman känns mer besläktad med SF gamla Homageserien än Elipsan och Futuran. Den utvecklingen har fler konstaterat bla den som skrev den första recensionen.

Det är svårt att avgöra om det är en basreflex eller inte, men min gissning är att det är en sluten låda i botten som vänder basarna bakåt mot det "parabolformade"

bakstycket. Det är sannolikt en ny konstruktion som vi inte sett tidigare, dvs en bas som är indirekt i sin strålning framåt, via bakväggen i högtalaren och ut i de pastaförsedda sidospalterna.

Jag hoppas att han verkligen kommer och att man får träffa denne legend, det vore en dröm!

Calm

Det som drev Futurorna på mässan var en integrerad allt-i-ett-lösning från Esoteric med inbyggt Klass D-förstärkeri på runt 150 W tror jag det var.

Vi fick förtur före alla andra européer som beställt Futura, och lyckades få hem ett par till mässan i absolut sista sekunden i vinterstormen. Vi fick bara hacka i oss att de inte var spelade en enda sekund i förväg.

Sonus Fabers högtalare byggs ju enligt gammal instrumentmakartradition i solitt lönnträ, i Serblins gamla högsäte i Cremona i Italien. Av samma gubbar som byggt högtalare där i årtionden vid det här laget. Och de kan intyga att både kabinett och kablage och element och filter behöver långt mer än en kvart före mässan på sig för att börja blomstra på allvar. So you ain't heard nothin yet...

Jag tycker Ktema ser skojiga ut, och de låter säkert varmt och fint, så som det brukar låta om Serblins konstruktioner.

Är klart nyfiken på att besöka butiken och lyssna själv. Inom kort kommer jag att ha en specialvisning av Futurorna på västkusten också. Mer om det senare! Vi ska se till att ha dem ordentligt inspelade då. Blir kul!

Med vänliga hälsningar Ludwig

Posted (edited)

Jag tycker inte att man skall ställa storheter som Ktema och Futura mot varandra om någon önskar det. Det känns fullständigt meningslöst.

Det är två högtalare som ligger i toppskiktet av alla högtalare i den prisklassen. Jag kan också tänka mig fler toppkandidater.

Jag konstaterar bara att de har olika karaktärer, presis som de flesta högkvalitativa högtalare med ambitioner har en tanke bakom sig. Konstruktören har en viss idé som han/hon vill förverkliga utifrån olika förutsättningar. SF har sina, Wilson har sina och Serblin sina, mfl,mfl

När man kommer upp på dessa kvalitetsnivåer så handlar det mer om tycke och smak. Jag är en kanske en ovanlig audiofil genom att jag sträver efter en ljudbild som handlar om värme och kropp. Jag vill ha en mörk holografisk ljudbild. De flesta skulle kalla ljudbilden laidback. Utvecklingen går mer mot högupplösta system. Det handlar för mig om mina helt personliga preferenser och är ingen värdering av högtalare si eller så.

Som jag skrev i min korta beskrivning av Futuran så tyckte jag att den var alltigenom homogen i sin ljudbild, men något slankare än sina föregångare, om man jämför med Amatiserien. Detta innebär att den alltigenom enligt min bedömning är en utomordentligt bra högtalare och jag är övertygad att alla som får tillfälle att lyssna kommer till samma slutsats.

Men om jag då har en viss idé eller preferens så begränsar det mig i mina möjliga val till de högtalare som stämmer med detta ljudideal.

Den andra parametern är naturligtvis valet av kringutrustning. Även där är smaken avgörande när man kommer upp på tillräcklig kvalitets nivån.

Den tredje och viktigaste är hur mina musikval ser ut, kontra mina utrustningsval.

Så slutsatsen blir välj utifrån egna preferenser, ingen kommer garanterat bli besviken. Älskar man musik så får man skäppan full! :mm:

Jag ser med glädje fram emot nästa lyssning. Oavsett vilken det blir!

Calm

Tllägg citat av mig själv rörande Futuran"

"Skulle jag sammanfatta det hela så är det en högtalare jag med lätthet skulle kunna leva med och lät mycket bra med tillsammans med Esoteric-elektroniken men inte riktigt den traditionella SF-klangen som jag har älskat under alla modellbyten jag gjort. Med klassisk musik exelent. Med sång och piano något mindre kropp och möjligen känsla åt en röstförflyttning utåt i svalget." Post #90 Min mässhelg på Stockholms.......

Edited by calm
Posted
Jag tycker inte att man skall ställa storheter som Ktema och Futura mot varandra om någon önskar det. Det känns fullständigt meningslöst.

Självklart är det så men med tanke på alla romerska gladiatortraditioner kan vi alltid hålla en avspänd distans i rent underhållningssyfte... :)

Dessa två skapelser kan nog aldrig komma undan inbördes jämförelser.

Posted
Självklart är det så men med tanke på alla romerska gladiatortraditioner kan vi alltid hålla en avspänd distans i rent underhållningssyfte... :)

Dessa två skapelser kan nog aldrig komma undan inbördes jämförelser.

Jag förstår!

Men frågan är om inte jämförelsen mellan Amati A och Futuran då ligger närmare. :mm::D

Kanske det blir ett familjedrama bakom det hela som mellan Rakel och Lea. ;):D

Calm

Posted

Teaterb på bilden är en grekisk amfiteater."The Odeon of Herode Atticos - Athènes"

Ktêma vs Amati Futura är intressant.Som en grekisk tragedi.Väldigt passande i sammanhanget! :)

Och det faller sig väldigt naturligt att jämföra när grundaren av Sonus Faber konkurrerar med sitt forna företag.Med en högtalare i samma storlek och liknande prisbild.

Detta måste vara en ren win win situation för bägge företagen rent PR mässigt.Och väldigt intressant för mig som F.S/S.F fan. :)

Förresten tyckte jag att det var lite konstigt med så hög känslighet om de var slutna lådor.Det lät mer logiskt att de skulle vara någon slags basreflexlösning.

Posted
Teatern på bilden är en grekisk amfiteater."The Odeon of Herode Atticos - Athènes"

Ktêma vs Amati Futura ärintressant.Som en grekisk tragedi.Väldigt passande i sammanhanget! :)

Och det faller sig väldigt naturligt att jämföra när grundaren av Sonus Faber konkurrerar med sitt forna företag.Med en högtalare i samma storlek och liknande prisbild.

Detta måste vara en ren win win situation för bägge företagen rent PR mässigt.Och väldigt intressant för mig som F.S/S.F fan. :)

Visst är det skojigt med en gladiatorstrid lite då och då. Särskilt med vältränade kombattanter som dessa. Båda härstammar ju faktiskt från samma anfader, eftersom Franco Serblin även var den som utformade Amati-konceptet. Futura byggs ju i hans tjusiga instrumentmakarfabrik i Cremona, som han själv ju dessvärre tvingats överge pg a en schism mellan honom och den dåvarande svärsonen Cezare Bevilaqua, då denne efterträdde Serblin på VD-posten i företaget. Övriga instumentmakare har dock blivit vid sin läst, och fortsätter instrumentmakartraditionen med oförtruten arbetsglädje och motivation. En mycket vacker fabrik, faktiskt.

På Goda Nyheter-sidan kan jag berätta att vi fått ett bättre avtal med Sonus Faber nu när vi beslutat oss för att hänga med ända upp i stratosfärerna modellmässigt! DÅ blev de glada på allvar. Så nu har vi fått ett nytt pris på Amati Futura, som är KLART trevligare än det första vi fick. Så nu har vi ändrat.

Jag skriver om det i Futura-tråden på detta forum. Kika in där, får ni se!

Ludwig

PS. Nu börjar de låta varmt och innerligt. Men det är mycket kvar fortfarande till full glöd. Det brukar faktiskt ta några månader. Det är det solida lönnträet i kabinettet som håller på och "myser in sig". Det tar ett bra tag.

Och visst - i början låter de slankt. Särskilt iskalla och nyuppställda.

Men förändringen av klangen jag pratar om är en transformation som förvånar varje gång. Jag skulle inte fästa så stor vikt till lyssningsintryck av nyuppackade produkter på mässor om jag var ni. Ni vet bättre om ni tänker efter. //LS.

Posted
Men förändringen av klangen jag pratar om är en transformation som förvånar varje gång. Jag skulle inte fästa så stor vikt till lyssningsintryck av nyuppackade produkter på mässor om jag var ni. Ni vet bättre om ni tänker efter. //LS.

Jag kan ju inte säga något om Futura,men jag är ruskigt nyfiken på dessa och måste lyssna på dom.Om en högtalare kan vara vacker så är detta den vackraste högtalare i mitt tycke.

Posted

Det är en självklarhet att förutsättningarna i alla testsammanhang spelar in på upplevda intryck.

Jag vill än en gång understryka att vi pratar om två mycket kompetenta högtalare i kvartsmiljonklassen och att det naturligtvis inte kan ligga till grund för vare sig en jämförelse eller ännu mindre något köpbeslut att ha lyssnat under korta sejourer, vare sig vi pratar mässa eller butik.

Det är viktigare beslut än att hasta genom en process som kan leda till ett felbeslut utifrån de egna förutsättningarna. Seriös provning sker hemma och i lugn och ro utan stress och med den egna musiken i centrum. Det är faktiskt det senare som är avgörandet. Men som jag också sagt att valet kan i slutändan handla om de ytterst marginella skillnaderna. Vi pratar om smakskillnader. Lite mera salt, lite mindre peppar, det finns ingen objektiv sanning om vad som smakar bäst.

Sådana marginella men ack så viktiga skillnader kan faktiskt vara utseendet. Vad gillar jag för färg och form? Alla val kanske inte är tillgängliga?

Skall bli spännande och läsa vad herrar Timbre & co kommer fram till i sina lyssningar rörande Futuran, själv har jag inte den möjligheten. :mm:

Calm

Posted

Hade min andra lyssning på Kteman igår och det bekräftar det första intrycket. Efter ytterligare inkörning så låter den ännu bättre genom att diskanten blir ytterligare något avslipad. Vi pratar dock 00:ans papper. Som många "stora" högtalare av idag så är det klart att det finns en potential i en inkörningsperiod, men mycket av karaktären kvarstår och förstärks under processens gång. Förfiningen finns i mycket stor utsträckning från början.

Gårdagen lyssning innehöll i princip samma musik som i måndags. Dvs Anna Christoffersson/Steve D. och min nya favorit testskiva för piano Hiromi.

Vi testade lite olika uppställningar och elektronik men fastnade än en gång i stora MBL-systemet för att höra högtalarens fulla potential. Min erfarenhet är att det sällan är högtalaren som sätter begränsningen, utan snarare elektroniken. Den erfarenheten har jag skaffat mig under de byten jag gjort på elektoniksidan under åren, inom ramen för samma högtalare. Att uppnå en "inkompetensnivå" på en högkvalitativ högtalare är sällsynt, utan det handlar mer om karaktärsdrag som är subtila och som konstituerar en viss produkt. Begränsningen sitter också i mottagaren, dvs de två läderartade utväxterna på sidan av huvudet och dess interna signalsystem. ;)

Det betående intrycket är ett lyft i diskantområdet, utan att för den sakens skull förlora i värme och kropp. Detaljerna i diskantområdet framstår som naturliga och harmoniska med de övertoner som t.ex. pianot är rikt på. Jag vill höra klangen i hela klaviaturen från diskanten ner till den djupaste basen.

I basområdet är det klarheten som överraskar. En känsla av fysisk närvaro i luftströmmen som berör. Vi körde ganska hög volym på Hiromi och detta var inga problem och då pratar vi en tjej som dunkar på ganska bra med kraftiga anslag och attacker i mysiken. Dynamiken är otroligt bra och transienterna blommar fullt ut utan märkbara begränsningar.

Det intressanta uppstår i sången att munhålan blir på något sätt märkbar. Då talar vi inte salivljud utan volym och förmåga att fokusera. Artikuleringen är också den bra och inga hörbara förstärkta s-ljud.

På det hela så var det en intressant andralyssning som ger mersmak.

Har ännu inte sett den svarta pianolacken på det nedpackade exet, men jag har alltid varit förtjust i detta utförande, kanske därför att jag just gillar piano och har lite svårt för vita flyglar. Men även detta är givetvis en smaksak. Jag gillar också det andra utförandet som andas kvalitet.

Jag kommer inte vidare kommentera några komperativa studier av den ena eller andra högtalaren, utan utgå från trådens titel och dess ämne. Detta är mitt fokus. Om jag skulle gå vidare i testerna så handlar detta enbart om denna högtalare i denna tråd.

Calm

Posted
Jag kommer inte vidare kommentera några komperativa studier av den ena eller andra högtalaren, utan utgå från trådens titel och dess ämne. Detta är mitt fokus. Om jag skulle gå vidare i testerna så handlar detta enbart om denna högtalare i denna tråd.

Detta var en mycket fint beskriven lyssningsrapport som står stabilt på egna ben utan komparationer.

Intressant läsning och jag tror att många känner suget av kraftig nyfikenhet och intresse.

Posted
Detta var en mycket fint beskriven lyssningsrapport som står stabilt på egna ben utan komparationer.

Intressant läsning och jag tror att många känner suget av kraftig nyfikenhet och intresse.

Instämmer med föregående talare! Tack Lars för som vanligt intressanta redogörelser och betraktelser.

Poängen med läder-utväxterna och processorn tycker jag är Spot On.

Och även att vi bör hålla oss till ämnet. Jag hov-bugar.

Ludwig

Posted

jag har tidigare sagt att Ktema i ljust träslag var den snyggaste högtalare jag sett men jag tar tillbaka det , jag har nu sett den i svart och den är ännu snyggare, en klassiker i vardande, ett mästerverk av en mästare, den ultimata högtalaren åtminstone när det gäller utseendet

jag lyssnade även på den, och den har en fantastisk förmåga att få högtalarna att försvinna i ljudbilden nästan i klass med MBL, en riktigt bra högtalare

tommy