Jump to content

Ktêma


P-pan

Recommended Posts

  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

..nu blir många bönhörda :)

Ja vi får hoppas att vi kan glädja några av er i alla fall :)

Högtalarna har säkert några timmar kvar tills "inspelningen" är avklarad men redan i denna första

uppställning lät det mycket bra.

Vad annars ;)

Har man som upphovsmakare och konstruktör satt sitt signum på mästerverket så ska det väl också låta därefter :app:

1a25add9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag var tyvärr lite jäktad vid mitt besök hos AudioConcept så jag hoppas Calm kan bistå med

lite fler bilder och kommentarer vad det lider.

Helt tomt minneskort åkte jag dock inte hem med...

f2d46ba7.jpg

Instrument är ju ofta avstämda på olika sätt så varför inte också gå samma väg med högtalare.

De små halvmånarna på varje sida om kabinettet minskar naturligtvis oönskade luftflöden och hur de eventuellt

påverkar ljudåtergivningen, likt ett stråkinstruments låda, får vi säkert anledning att återkomma till.

Med lite tur så kommer frågan att kunna ställas direkt till herr Serblin för ett framtida Sverigebesök verkar vara på gång ;)

edit:stavfel

Edited by P-pan
Link to comment
Share on other sites

Vid första anblicken av denna nya Serblins skapelse slås man ånyo av att denna högtalare inte ser ut som något annat som man sett tidigare. Det är inte första gången Serblin överraskar. Senast var det vid anblicken av Stradivarien. Elipsen var då den stora nyheten och dessutom tvärställd!

157.jpg

En helt annorlunda form som ser mer ut som någon form av trehörning i huvudformen, men inte riltigt ändå. Sidorna är konkava men baksidan är konvex.

149.jpg

Trots att träfärgen kanske inte är omedelbart lätttillgänglig, så vinner den i längden. Högtalaren utstrålar elegans och kvalitet.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fronten kan täckas med en halvrund ridå av den klassiska pastagrillen. Täckplattan är blankpolerad och bär konstruktörens namnteckning ingraverad.

129.jpg

127.jpg

125.jpg

Mot baksidan som består av en skålformad platta med en slits på vardera sida. Även dessa är täckta med dessa gummibandsridåer. Baksidan tycks vara fäst med fyra bultar.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Mot baksidan som består av en skålformad platta med en slits på vardera sida. Även dessa är täckta med dessa gummibandsridåer. Baksidan tycks vara fäst med fyra bultar.

Calm

Dessa slitsar tycker jag gav intryck av en sorts hornbas och det borde ju underlätta placering nära bakvägg ?

223309ce.jpg

Link to comment
Share on other sites

Baksidan är ett kapitel för sig. De bakåtriktade basarna spelar mot baksidan som faktiskt spelar med och som också är försedd med smala slitsar som på sidorna.

157.jpg

Anslutningsposter i singelutförade som sig bör på en Serblinprodukt.

158.jpg

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vi ställde upp högtalarna i det stora MBL-systemet.

161.jpg

Ingen särskild omsorg i placeringen, men i denna mycket toein.

Högtalarna verkar inte så känsliga för placering mot bakväggen, vi testade två olika uppställningar.

114.jpg

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu New Order kommer lyssningsintrycken! :mm:

Vi började med valda spår på denna toppenplatta.

cd_covers_anna_christoffersson.jpg

Den omedelbara känslan är en lätthet i diskanten, men också en omedelbar musikalisk textur och närvaro som är fantastisk. Sången framställs med kropp och känsla. Jag har hört denna skiva ett antal gånger men aldrig med en sådan återgivning.

Pianot kan lätt bli överbetonat i diskanten, men inte här. Grundtoner med kristallklarhet, men också med svävande övertoner och framförallt kroppen i mellanregistret. Hade inga problem att med slutna ögon känna närvaron av flygeln och i alla register en naturlig lätthet.

Basen är ett kapitel för sig. Hörde den på Bobo Stensons "War Orphans" där Jormins bassolo på andra spåret "Natt" var enastående i sin klarhet och sin både takt och känsla.

Vi skall komma ihåg att dessa högtalare är i princip out of the box. Inspelade endast 5-6 timmar vid lyssningen.

Jag har hört många högtalare inklusive den nya SF:n men den upplever jag som helt annorlunda. Detta är en sann Serblinprodukt!! Inget snack!!

Det är definitivt mina högtalare! Jag bara längtar till fredag då jag skall ha min nästa lyssningsseans. För här känner man en aning av högre ännu okända sfärer i musikalisk återgivning.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu New Order kommer lyssningsintrycken! :mm:

Den omedelbara känslan är en lätthet i diskanten, men också en omedelbar musikalisk textur och närvaro som är fantastisk. Sången framställs med kropp och känsla. Jag har hört denna skiva ett antal gånger men aldrig med en sådan återgivning.

Pianot kan lätt bli överbetonat i diskanten, men inte här. Grundtoner med kristallklarhet, men också med svävande övertoner och framförallt kroppen i mellanregistret. Hade inga problem att med slutna ögon känna närvaron av flygeln och i alla register en naturlig lätthet.

Basen är ett kapitel för sig. Hörde den på Bobo Stensons "War Orphans" där Jormins bassolo på andra spåret "Natt" var enastående i sin klarhet och sin både takt och känsla.

Det är definitivt mina högtalare! Jag bara längtar till fredag då jag skall ha min nästa lyssningsseans. För här känner man en aning av högre ännu okända sfärer i musikalisk återgivning.

Hmm.Detta kan bli dyrt för mig. :black: Och dig! ;)

Låter otroligt lovande det du skriver.Inte för vassa men detaljerade.Musikaliska!Bra bas.Har du just beskrivit det jag söker?Ja!

Måste ta mig ner till 08 land snart.

Edited by new order
Link to comment
Share on other sites

Tror det står ett par till i kartong någonstans i butiken.

Svart pianolack...

Först till kvarn som man brukar säga.

f49e9afa.jpg

Om jag...

Säljer bilen

Tar en runda och kollar tomglas i parken

Pantar gitarren

Hyr ut huset...

... suck

e5d88477.jpg

Calm har ju redan givit oss en bra ljudbeskrivning och min får jag säkert anledning till att revidera men...

det verkar vara en väldigt homogen högtalare som spelar avslappnat med ett fint öppet ljud.

Man brukar ju säga att högtalarna försvinner ur ljudbilden och det stämmer också bra in på Ktêma.

Ett plus tror jag också att den smala baffeln + "sidoportarna" kommer att vara då det gäller placeringen.

Försöker återkomma i frågan efter en mer ljupgående lyssning utan distraherande kamera.

6fe5d238.jpg

6d3d9511.jpg

Link to comment
Share on other sites

Verkligen intressant.De verkar inte vara mycket högre än Cremonorna som står bredvid.Så utrymmesmässigt är det nog inga problem med dessa pjäser.De ser inte så skrymmande ut.

Det som verkar lite mögigt är att man antagligen måste ta bort bakre plattan för att efterdra baselementen.En petitess kanske.Sen om man fortsätter vara kritisk (och det kan man och bör man vara med högtalare i denna prisklassen)så tycker jag att frontbaffeln där elementen sitter ser lite epigt ut i jämförelse med S.F.Stämmer det att det är plast?

Något man som man kanske inte förväntar sig på en högtalare av denna kalibern.Men solen och fläckar osv osv...

Ser fram mot fortsättningen! :app:

Link to comment
Share on other sites

Verkligen intressant.De verkar inte vara mycket högre än Cremonorna som står bredvid.Så utrymmesmässigt är det nog inga problem med dessa pjäser.De ser inte så skrymmande ut.

Det som verkar lite mögigt är att man antagligen måste ta bort bakre plattan för att efterdra baselementen.En petitess kanske.Sen om man fortsätter vara kritisk (och det kan man och bör man vara med högtalare i denna prisklassen)så tycker jag att frontbaffeln där elementen sitter ser lite epigt ut i jämförelse med S.F.Stämmer det att det är plast?

Något man som man kanske inte förväntar sig på en högtalare av denna kalibern.Men solen och fläckar osv osv...

Ser fram mot fortsättningen! :app:

Jag vet faktiskt inte vad det var för material, men på mig verkar det vara någon form av komposit eller som i Homage-serien klädda med läder. Jag tror inte den gode Serblin överger sina tidigare idéer så där utan vidare. Jag var aldrig framme och kände på dem.

156.jpg

Som man ser så har fotplattan sitt ursprung i Amatin. Spikesunderläggen är inte orginal utan för dagen "lånade" Cerapuc:er.

154.jpg

Calm

Link to comment
Share on other sites

Vi körde vidare med denna platta. Hiromi; A Place To Be.

n34138s50ui.jpg

En fruktansvärt dynamisk solopianoplatta.

Här kunde man höra att högtalaren inte bara avger klangen bra utan faktiskt också är reptilsnabb i sin dynamik och transienter.

Känsligheten ligger enligt uppgift på 92 dB och den ligger kring 2-3 ohm i impedans. Kanske något för mindre effekt?

Skulle vara roligt att få träffa Serblin IRL och fråga honom om tankarna kring högtalarna.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det spelades en del annan musik också men huvudinstrumentet blev piano denna gång.

Tingvall Trio, Ulf Wakenius och en annan platta med Hiromi.

Samma genomgående känsla av lätthet men med mellanregisterkropp och basdjup som aldrig gick över gränsen.

När man fått suga ytterligare på intrycken ett tag så kan jag känna igen det typiska Homage-soundet, men kanske ännu mer sofistikerat och förfinat.

Mer luft utan att bli tunt, en kropp som skiljer den på ett markant sätt från Futuran som känns slankare.

Kommer tillbaka när jag lyssnat mer och högtalaren förhoppningsvis är mer inspelad.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Känsligheten ligger enligt uppgift på 92 dB och den ligger kring 2-3 ohm i impedans. Kanske något för mindre effekt?

Den låga impendansen indikerar snarare att det behövs en hel del effekt, eller i vart fall en väldigt stabil förstärkarkonstruktion som kan leverera ström även vid 2-3 ohm. Förmodligen inget för rörförstärkare.

Link to comment
Share on other sites

Den låga impendansen indikerar snarare att det behövs en hel del effekt, eller i vart fall en väldigt stabil förstärkarkonstruktion som kan leverera ström även vid 2-3 ohm. Förmodligen inget för rörförstärkare.

Nej sannolikt inte, men heller ingen muskelamp, om man ser till känsligheten. :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hittade denna korta recension och test. Här handlar det tydligen enligt specen om ca 4 ohm.

http://www.monoandstereo.com/2010/09/franc...ers-worlds.html

Rekommendation om min 20 w så det kan tänkas att även rör kan bli aktuellt. Men känner jag Serblins produkter rätt så börjar saker hända först vid ordentliga effektuttag, som med gårdagens MBL-monoblock.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Man slås verkligen av det fina hantverket och pastagrillen verkar leva på en styvare lina än föregångarna.

http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/6f76f9e2.jpg

http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/ffe98802.jpg

Tankarna går spontant till Snail Project och Extrema... :mm: Hur upplevde ni närvaron av intrumentmakarkänsla och skulle Ktêma platsa

på insidan av Museo Stradivariano di Cremona... :?:

Link to comment
Share on other sites

Tankarna går spontant till Snail Project och Extrema... :mm: Hur upplevde ni närvaron av intrumentmakarkänsla och skulle Ktêma platsa

på insidan av Museo Stradivariano di Cremona... :?:

Jag har bara sett den i ett ljust träslag som jag glömt namnet på. Påminner om ljus björk. Måste säga att finish och form är mycket intalande. Jag skulle naturligtvis sätta homage-serien i högsätet om vi ser till skönhetsvärde, men det är mer ett tyckande. Skickligt hantverk utan tvekan och en exeptionell utstrålning har den.

Vi får se om den tas till nåder utseendemässigt, vilket faktiskt skedde med Stradivarien, som var kontroversiell från början.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...