P-pan Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 ..nu blir många bönhörda Ja vi får hoppas att vi kan glädja några av er i alla fall Högtalarna har säkert några timmar kvar tills "inspelningen" är avklarad men redan i denna första uppställning lät det mycket bra. Vad annars Har man som upphovsmakare och konstruktör satt sitt signum på mästerverket så ska det väl också låta därefter Quote
new order Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Men ÄNTLIGEN!!! Ursäkta att jag svär men fan va spännande! Quote
P-pan Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 (edited) Jag var tyvärr lite jäktad vid mitt besök hos AudioConcept så jag hoppas Calm kan bistå med lite fler bilder och kommentarer vad det lider. Helt tomt minneskort åkte jag dock inte hem med... Instrument är ju ofta avstämda på olika sätt så varför inte också gå samma väg med högtalare. De små halvmånarna på varje sida om kabinettet minskar naturligtvis oönskade luftflöden och hur de eventuellt påverkar ljudåtergivningen, likt ett stråkinstruments låda, får vi säkert anledning att återkomma till. Med lite tur så kommer frågan att kunna ställas direkt till herr Serblin för ett framtida Sverigebesök verkar vara på gång edit:stavfel Edited March 8, 2011 by P-pan Quote
calm Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Vid första anblicken av denna nya Serblins skapelse slås man ånyo av att denna högtalare inte ser ut som något annat som man sett tidigare. Det är inte första gången Serblin överraskar. Senast var det vid anblicken av Stradivarien. Elipsen var då den stora nyheten och dessutom tvärställd! En helt annorlunda form som ser mer ut som någon form av trehörning i huvudformen, men inte riltigt ändå. Sidorna är konkava men baksidan är konvex. Trots att träfärgen kanske inte är omedelbart lätttillgänglig, så vinner den i längden. Högtalaren utstrålar elegans och kvalitet. Calm Quote
P-pan Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 (edited) Hm, delar av personalen har fått bära högtalare märker jag. Edit: bildtillägg Edited March 7, 2011 by P-pan Quote
calm Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Fronten kan täckas med en halvrund ridå av den klassiska pastagrillen. Täckplattan är blankpolerad och bär konstruktörens namnteckning ingraverad. Mot baksidan som består av en skålformad platta med en slits på vardera sida. Även dessa är täckta med dessa gummibandsridåer. Baksidan tycks vara fäst med fyra bultar. Calm Quote
Hasse Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Stiliga pjäser, gillar det smala och eleganta utförandet. Finns det något ungefärligt pris också? Quote
P-pan Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 Mot baksidan som består av en skålformad platta med en slits på vardera sida. Även dessa är täckta med dessa gummibandsridåer. Baksidan tycks vara fäst med fyra bultar. Calm Dessa slitsar tycker jag gav intryck av en sorts hornbas och det borde ju underlätta placering nära bakvägg ? Quote
calm Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Men ljudet då! Lugn i stormen vi kommer till det! Calm Quote
P-pan Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 Stiliga pjäser, gillar det smala och eleganta utförandet. Finns det något ungefärligt pris också? 250.000 pantburkar Quote
calm Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Baksidan är ett kapitel för sig. De bakåtriktade basarna spelar mot baksidan som faktiskt spelar med och som också är försedd med smala slitsar som på sidorna. Anslutningsposter i singelutförade som sig bör på en Serblinprodukt. Calm Quote
calm Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Vi ställde upp högtalarna i det stora MBL-systemet. Ingen särskild omsorg i placeringen, men i denna mycket toein. Högtalarna verkar inte så känsliga för placering mot bakväggen, vi testade två olika uppställningar. Calm Quote
new order Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Så här skissade Franco hur en grekisk amfiteater ser ut.Hur ljudet fortplantar sig Och så här ser Ktêma ut uppifrån. Visst är det lite coolt? Quote
calm Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Nu New Order kommer lyssningsintrycken! Vi började med valda spår på denna toppenplatta. Den omedelbara känslan är en lätthet i diskanten, men också en omedelbar musikalisk textur och närvaro som är fantastisk. Sången framställs med kropp och känsla. Jag har hört denna skiva ett antal gånger men aldrig med en sådan återgivning. Pianot kan lätt bli överbetonat i diskanten, men inte här. Grundtoner med kristallklarhet, men också med svävande övertoner och framförallt kroppen i mellanregistret. Hade inga problem att med slutna ögon känna närvaron av flygeln och i alla register en naturlig lätthet. Basen är ett kapitel för sig. Hörde den på Bobo Stensons "War Orphans" där Jormins bassolo på andra spåret "Natt" var enastående i sin klarhet och sin både takt och känsla. Vi skall komma ihåg att dessa högtalare är i princip out of the box. Inspelade endast 5-6 timmar vid lyssningen. Jag har hört många högtalare inklusive den nya SF:n men den upplever jag som helt annorlunda. Detta är en sann Serblinprodukt!! Inget snack!! Det är definitivt mina högtalare! Jag bara längtar till fredag då jag skall ha min nästa lyssningsseans. För här känner man en aning av högre ännu okända sfärer i musikalisk återgivning. Calm Quote
P-pan Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 Man slås verkligen av det fina hantverket och pastagrillen verkar leva på en styvare lina än föregångarna. Quote
new order Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 (edited) Nu New Order kommer lyssningsintrycken! Den omedelbara känslan är en lätthet i diskanten, men också en omedelbar musikalisk textur och närvaro som är fantastisk. Sången framställs med kropp och känsla. Jag har hört denna skiva ett antal gånger men aldrig med en sådan återgivning. Pianot kan lätt bli överbetonat i diskanten, men inte här. Grundtoner med kristallklarhet, men också med svävande övertoner och framförallt kroppen i mellanregistret. Hade inga problem att med slutna ögon känna närvaron av flygeln och i alla register en naturlig lätthet. Basen är ett kapitel för sig. Hörde den på Bobo Stensons "War Orphans" där Jormins bassolo på andra spåret "Natt" var enastående i sin klarhet och sin både takt och känsla. Det är definitivt mina högtalare! Jag bara längtar till fredag då jag skall ha min nästa lyssningsseans. För här känner man en aning av högre ännu okända sfärer i musikalisk återgivning. Hmm.Detta kan bli dyrt för mig. Och dig! Låter otroligt lovande det du skriver.Inte för vassa men detaljerade.Musikaliska!Bra bas.Har du just beskrivit det jag söker?Ja! Måste ta mig ner till 08 land snart. Edited March 7, 2011 by new order Quote
P-pan Posted March 7, 2011 Author Posted March 7, 2011 Tror det står ett par till i kartong någonstans i butiken. Svart pianolack... Först till kvarn som man brukar säga. Om jag... Säljer bilen Tar en runda och kollar tomglas i parken Pantar gitarren Hyr ut huset... ... suck Calm har ju redan givit oss en bra ljudbeskrivning och min får jag säkert anledning till att revidera men... det verkar vara en väldigt homogen högtalare som spelar avslappnat med ett fint öppet ljud. Man brukar ju säga att högtalarna försvinner ur ljudbilden och det stämmer också bra in på Ktêma. Ett plus tror jag också att den smala baffeln + "sidoportarna" kommer att vara då det gäller placeringen. Försöker återkomma i frågan efter en mer ljupgående lyssning utan distraherande kamera. Quote
new order Posted March 7, 2011 Posted March 7, 2011 Verkligen intressant.De verkar inte vara mycket högre än Cremonorna som står bredvid.Så utrymmesmässigt är det nog inga problem med dessa pjäser.De ser inte så skrymmande ut. Det som verkar lite mögigt är att man antagligen måste ta bort bakre plattan för att efterdra baselementen.En petitess kanske.Sen om man fortsätter vara kritisk (och det kan man och bör man vara med högtalare i denna prisklassen)så tycker jag att frontbaffeln där elementen sitter ser lite epigt ut i jämförelse med S.F.Stämmer det att det är plast? Något man som man kanske inte förväntar sig på en högtalare av denna kalibern.Men solen och fläckar osv osv... Ser fram mot fortsättningen! Quote
calm Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Verkligen intressant.De verkar inte vara mycket högre än Cremonorna som står bredvid.Så utrymmesmässigt är det nog inga problem med dessa pjäser.De ser inte så skrymmande ut. Det som verkar lite mögigt är att man antagligen måste ta bort bakre plattan för att efterdra baselementen.En petitess kanske.Sen om man fortsätter vara kritisk (och det kan man och bör man vara med högtalare i denna prisklassen)så tycker jag att frontbaffeln där elementen sitter ser lite epigt ut i jämförelse med S.F.Stämmer det att det är plast? Något man som man kanske inte förväntar sig på en högtalare av denna kalibern.Men solen och fläckar osv osv... Ser fram mot fortsättningen! Jag vet faktiskt inte vad det var för material, men på mig verkar det vara någon form av komposit eller som i Homage-serien klädda med läder. Jag tror inte den gode Serblin överger sina tidigare idéer så där utan vidare. Jag var aldrig framme och kände på dem. Som man ser så har fotplattan sitt ursprung i Amatin. Spikesunderläggen är inte orginal utan för dagen "lånade" Cerapuc:er. Calm Quote
calm Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Vi körde vidare med denna platta. Hiromi; A Place To Be. En fruktansvärt dynamisk solopianoplatta. Här kunde man höra att högtalaren inte bara avger klangen bra utan faktiskt också är reptilsnabb i sin dynamik och transienter. Känsligheten ligger enligt uppgift på 92 dB och den ligger kring 2-3 ohm i impedans. Kanske något för mindre effekt? Skulle vara roligt att få träffa Serblin IRL och fråga honom om tankarna kring högtalarna. Calm Quote
calm Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Det spelades en del annan musik också men huvudinstrumentet blev piano denna gång. Tingvall Trio, Ulf Wakenius och en annan platta med Hiromi. Samma genomgående känsla av lätthet men med mellanregisterkropp och basdjup som aldrig gick över gränsen. När man fått suga ytterligare på intrycken ett tag så kan jag känna igen det typiska Homage-soundet, men kanske ännu mer sofistikerat och förfinat. Mer luft utan att bli tunt, en kropp som skiljer den på ett markant sätt från Futuran som känns slankare. Kommer tillbaka när jag lyssnat mer och högtalaren förhoppningsvis är mer inspelad. Calm Quote
Bebop Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Känsligheten ligger enligt uppgift på 92 dB och den ligger kring 2-3 ohm i impedans. Kanske något för mindre effekt? Den låga impendansen indikerar snarare att det behövs en hel del effekt, eller i vart fall en väldigt stabil förstärkarkonstruktion som kan leverera ström även vid 2-3 ohm. Förmodligen inget för rörförstärkare. Quote
calm Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Den låga impendansen indikerar snarare att det behövs en hel del effekt, eller i vart fall en väldigt stabil förstärkarkonstruktion som kan leverera ström även vid 2-3 ohm. Förmodligen inget för rörförstärkare. Nej sannolikt inte, men heller ingen muskelamp, om man ser till känsligheten. Calm Quote
calm Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Hittade denna korta recension och test. Här handlar det tydligen enligt specen om ca 4 ohm. http://www.monoandstereo.com/2010/09/franc...ers-worlds.html Rekommendation om min 20 w så det kan tänkas att även rör kan bli aktuellt. Men känner jag Serblins produkter rätt så börjar saker hända först vid ordentliga effektuttag, som med gårdagens MBL-monoblock. Calm Quote
Timbre™ Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Man slås verkligen av det fina hantverket och pastagrillen verkar leva på en styvare lina än föregångarna. http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/6f76f9e2.jpg http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/ffe98802.jpg Tankarna går spontant till Snail Project och Extrema... Hur upplevde ni närvaron av intrumentmakarkänsla och skulle Ktêma platsa på insidan av Museo Stradivariano di Cremona... Quote
calm Posted March 8, 2011 Posted March 8, 2011 Tankarna går spontant till Snail Project och Extrema... Hur upplevde ni närvaron av intrumentmakarkänsla och skulle Ktêma platsa på insidan av Museo Stradivariano di Cremona... Jag har bara sett den i ett ljust träslag som jag glömt namnet på. Påminner om ljus björk. Måste säga att finish och form är mycket intalande. Jag skulle naturligtvis sätta homage-serien i högsätet om vi ser till skönhetsvärde, men det är mer ett tyckande. Skickligt hantverk utan tvekan och en exeptionell utstrålning har den. Vi får se om den tas till nåder utseendemässigt, vilket faktiskt skedde med Stradivarien, som var kontroversiell från början. Calm Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.