Jump to content

Datorn som DVD, Blueray


Richard

Recommended Posts

Har funderingar kring att använda datorn även till bild. Sedan en tid tillbaka spelar jag all musik från datorn med extern dac (PUC2) och är mycket nöjd. Min DVD börjar sjunga på sista versen och jag funderar nu på om man skulle kunna använda datorn istället för att köpa en ny DVD, Blueray-spelare. Har testat med .MKV filer på datorn med väldigt bra resultat både bild- och ljudmässigt men då kör jag ljudet i två kanaler genom den externa dacen. Om jag skulle vilja även använda bakkanalerna behöver jag ju väl ett ljudkort med digital ut som jag sedan kan ansluta till processorn? Eller? Någon som provat detta, tips på ljudkort? Jag vill inte köra analogt ut från ljudkortet.

Har tänkt att i så fall bygga datorn själv med ett passande ljudkort och grafikkort för ändamålet samt givetvis att spela musik ifrån.

MVH

Richard

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Problemet är väl att göra den HELT ljudlös, plus att det är endel möckel med att se till att man har rätt codecs och att dessa i sin tur inte ändrar bilden på något sätt.

Men kanske att en Oppo bdp 93 skulle funka för dig, vad jag inte är säker på är om det är datorn som sköter kodning av filmen eller om det är Oppon.

•Additional Disc & Media Formats - Additional disc and file formats, such as DVD, audio CD, HDCD, Kodak Picture CD, AVCHD, MP4, DivX, MKV, FLAC, WAV and other audio/video/picture files on recorded discs, USB or eSATA drives can be played back on the BDP-93.

BDP-93-top-front.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ljudlösheten är egentligen inget bekymmer eftersom jag har datorn i rummet bredvid med hål i väggen för kablarna. Oppon är ju förstås intressant eftersom man kan köra från disk från den om jag förstår det rätt.

När jag nu testar med rippade dvd och blueray (då i .mkv) så fungerar det utmärkt i J River MediaCenter så rent bildmässigt funkar det. Dock möjligt att det går att få bättre. Det jag skulle vilja med detta är väl egentligen att kunna använda datorn även till flerkanalsinspelningar när jag nu har bakhögtalare som är ganska bra.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Håll i dig för nu kommer det en stor bild ;)

Oppon har även en LAN ingång, plugga in en tpkabel och sen bara ha ett serverprogram på datorn.

Kan ju ha fattat det fel så det bör kollas upp innan du gör slag i saken.

BDP-93-back-hr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Håll i dig för nu kommer det en stor bild ;)

Oppon har även en LAN ingång, plugga in en tpkabel och sen bara ha ett serverprogram på datorn.

Kan ju ha fattat det fel så det bör kollas upp innan du gör slag i saken.

BDP-93-back-hr.jpg

Ja, det är nog bäst att kolla upp. Nätverksuttaget är ofta till för att kunna uppdatera spelaren över internet. Sen har också för många spelare och TV-apparater tillkommit möjligheten att köra vissa låsta tjänster s k BD-live, som faktiskt är mest skräp...

/ Ulf

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Ja, det är nog bäst att kolla upp. Nätverksuttaget är ofta till för att kunna uppdatera spelaren över internet. Sen har också för många spelare och TV-apparater tillkommit möjligheten att köra vissa låsta tjänster s k BD-live, som faktiskt är mest skräp...

/ Ulf

Jag har bara snabbläst i en oppo tråd nu, men som jag tolkar det så är den är till för att köra bla filmer ifrån datorn.

Kikade även på Oppos sida och där står det...

•Wireless & Ethernet – Using the included wireless-N adapter or the built-in RJ45 Ethernet port, users will be able to interact with BD-Live content, watch instant streaming programs from provides such as Netflix, Blockbuster etc., playback contents stored on their home network,and keep the BDP-93 up-to-date with firmware releases to ensure maximum Blu-ray compatibility.

Edited by Niklas F
Link to comment
Share on other sites

Nätverksuttag såväl RJ45 som wireless är säkert till för att nå tjänster på Internet eller ett ev eget nät med resurser att hämta data från.

Det är inte omöjligt att jag skulle kunna tänka mig en Oppo det är säkert en alldeles utmärkt spelare.

Vill ändå väcka frågan om det är ett alternativ att köra direkt från datorn eller annars argument mot. Man kan ju exempelvis lätt byta grafikkort om man vill ha ny(aste) tekniken. På samma sätt är det lätt att byta ljudkort. Man kan använda billiga utbytbara läsare och spara data på hårddisk och sedan spela upp från denna. Kommer ett nytt format som inte stöds köper man bara en ny läsare...

Det är möjligt att jag kraftigt förenklar det hela men det vore onekligen praktiskt att kunna byta ut en eller flera delar i en dator istället för en helt ny spelare.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Men har du inte en spdif utgång ifrån din dator?

Pluggar du in en coax därifrån och till förstärkaren så är det klart för att köra lite 5.1, iofs inget HD ljud men det har du kanske inte rippat med iaf?

Link to comment
Share on other sites

Men har du inte en spdif utgång ifrån din dator?

Pluggar du in en coax därifrån och till förstärkaren så är det klart för att köra lite 5.1, iofs inget HD ljud men det har du kanske inte rippat med iaf?

Nej, just nu har jag inte spdif ut från datorn, men det är ju inte så svårt att skaffa om man bygger en och väljer ljudkort. Vad menar du med att inte är HD-ljud? Är det digitalt ut så är det väl ingen skillnad mot om det hade varit spdif ut från en dvd eller blueray?

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Om man skall ha dom senaste ljudformaten så får du antigen skicka det via hdmi (vilket din förstärkare inte har ) eller köra analogt vilket du inte ville.

Via spdif kan man inte skicka dom senaste hdformaten, bitraten ligger på max 1.5mb om jag kör med hdljud dom gånger jag har kikat efter och kört med toslink.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Eller så skaffar du en spelare så som 93/95 och kan köra analogt ut ifrån den så får du Dolby TrueHD,DTS-HD,DTS-HD Master.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Aha då fattar jag. :Idea:

Fattade dock inte vad du menade med toslink, skulle det funka? Då vore ju det ett gott alternativ?

Jag har inte coax ut ifrån min spelare ( ps3 ) så innan jag hade förstärkare som tog hdmi så körde jag via toslink. Och det räcker inte heller till för dom nya formaten.

Link to comment
Share on other sites

Allt börjar klarna.

Inser nu med Niklas F:s hjälp att min första tanke inte var så enkel att genomföra som jag hade hoppats.

Kvarstår då alternativet att man faktiskt kör analogt från datorn. Skälet att jag helst inte vill göra detta är egentligen enbart kabelbekymret med längd och kvalitet. Skulle jag ändå välja denna väg måste jag ju således skaffa ljudkort med en bra inbyggd dac och då pratar vi givetvis lite andra priser än om kravet endast hade varit en digital ut. Finns det riktigt bra ljudkort till datorn i 5.1 och vilket priser talar vi om?

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Misstänker att det kommer bli en rätt dyr historia om du skall ha ett analogt ljudkort i bra kvalitet som tar hdljuden + kablar av bra kvalifix i lite längre längder.

Men var ett bra tag sen jag höll mig uppdaterad på datorkomponenter iofs så kan vara värt att forska vidare i.

Tp kabel är nästan gratis och oppon kostar inte allt för farligt mycket, alt en annan mediastreamer som tar allt som du kan tänkas vilja ha.

Link to comment
Share on other sites

Tror att du har rätt Niklas F. Det är säkert mer kostnadseffektivt (i detta fall) att välja ditt förslag. Kollade lite snabbt på interna ljudkort till dator och visst finns det kort som klarar de högupplösta formaten som kostar endast ett par tusen men det tillkommer ju lite mer...

Å andra sidan kan man alltid fråga sig om hur mycket en dac egentligen kostar som är integrerad i en spelare. Där ska ju en hel del annat betalas också.

Link to comment
Share on other sites

Varför inte en Mac Mini. TYST, snygg och har allt man behöver (utom Bluray)..kör själv med mac mini, Puc2 samt ipad som fjärr.. har slängt ut CD spelaren sedan ett tag och saknar den inte.. kör DVD från mac minin med hdmi ut till tv. denna kombo funkar även perfekt för streaming av HD hyrfilm.

Har provat diverse laptops men dom låter som tröskverk (i ett tyst rum) och de HTPC jag tittat på blir svindyra om dom skall vara tysta, sedan slipper man ju PC´ns mjukvaruträsk... men det är ju bara en bonus...

//Nikola

Link to comment
Share on other sites

Nja, en Mac Mini hjälper inte mig eftersom jag endast är intresserad av att få ljud i bakhögtalarna samt att den ska kunna ta Blueray. Har endast tänkt att använda det till film och i viss mån musikfilm. Kan ibland tycka det är roligt med ljud i bakhögtalarna även om jag på det stora hela tycker att produktionerna vad gäller konserter egentligen är bättre i 2-kanal.

Som läget är just nu lägger jag mina DVD:er på hårddisken och spelar därifrån fast då med 2-kanalsljud. Då den externa DACen låter väldigt bra förväntar jag mig inte att jag kan få samma ljudkvalitet med ett internt ljudkort i datorn i rimligt pris. Eftersom jag nu provat att spela .MKV från datorn rippade från blueray-skivor ser jag vilken kvalitet detta ger och därför blir man onekligen sugen på detta format.

//Richard

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Eftersom jag nu provat att spela .MKV från datorn rippade från blueray-skivor ser jag vilken kvalitet detta ger och därför blir man onekligen sugen på detta format.

//Richard

Gör du en komplett ripp av BR skivan eller komprimerar du filmen? En BR brukar ligga mellan 25-45Gb om den inte är rörd, dom flesta MKV som man kan ta ner på nätet är ganska hårt komprimerade ner till ca 4.7Gb.

Ett tips på några som är riktigt duktiga på hembiobiten är Hembiobutiken i Göteborg dom har både oppon och en annan som kanske skulle vara intressant för dig HDI Dune HD Max

Tror det kan vara bra att bolla idér med dom då dom garanterat får liknade frågor varje dag och kan ge dig svar på direkten och vad som kommer funka och inte.

Link to comment
Share on other sites

Kör med en sådan här http://www.dustinhome.se/pd_5010502818.aspx från Asrock. Klarar visst 3D också om man tycker sådant är kul.

Själv kör jag bara två kanal till ett par Logitechhögtalare för film men såvitt jag vet skall inte flerkanal vara något problem.

Använder W7 + XBMC men Linux hade säkert varit lika bra.

Jag ryckte ut hårddisken och satte in SSD i stället. Filmerna ligger på en server i ett annat rum.

Musiken ligger på samma server men då kör jag med Squeezebox.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Kör med en sådan här http://www.dustinhome.se/pd_5010502818.aspx från Asrock. Klarar visst 3D också om man tycker sådant är kul.

Själv kör jag bara två kanal till ett par Logitechhögtalare för film men såvitt jag vet skall inte flerkanal vara något problem.

Använder W7 + XBMC men Linux hade säkert varit lika bra.

Jag ryckte ut hårddisken och satte in SSD i stället. Filmerna ligger på en server i ett annat rum.

Musiken ligger på samma server men då kör jag med Squeezebox.

Jag kan inte se att den har analogt ut för 5.1/7.1 så denna kan inte vara ett alternativ isf, eller finns detta?

Link to comment
Share on other sites

Gör du en komplett ripp av BR skivan eller komprimerar du filmen? En BR brukar ligga mellan 25-45Gb om den inte är rörd, dom flesta MKV som man kan ta ner på nätet är ganska hårt komprimerade ner till ca 4.7Gb.

Jag har inte rippat själv, har ingen BR-läsare så jag kan inte få in det i datorn den vägen. Har dock ett par .mkv filer som jag fått av en kompis. Den ena är Return To Forever på 7,5 Gb och den andra är U2 360 ° på drygt 14 Gb. Det är kvaliten på dessa som gjort mig sugen på BR. Du menar allltså att dessa mycket väl kan vara komprimerade? Då tar det ju ganska mycket plats på disk om samlingen växer och man kör från hårddisken. :Thinking:

Link to comment
Share on other sites

http://www.sweclockers.com/galleri/6658-retrostereo

Släng in allt i en sådamt chassi så kan ingen tro att det är en htpc

Vilken förvandlig :mm: . Väldigt snyggt, önskade man hade tiden....

Kör med en sådan här http://www.dustinhome.se/pd_5010502818.aspx från Asrock. Klarar visst 3D också om man tycker sådant är kul.

Har en kompis som har en sån och som han är väldigt nöjd med. På sätt och vis var det initialt en sån här jag tänkt att bygga fast helt välja framförallt grafik och ljudkort efter just mina behov.

Efter hand som tråden fortskrider hopar sig dock frågetecknen......

Jag tänker så det knakar, tur att man inte sitter helt i sjön. Man kan ju alltid, tills man bestämt sig, köpa en extren BR-spelare till befintlig dator. Rippa plattorna och köra från datorn i ordinarie 2-kanalssystem. Det ger ju i mitt fall absolut bäst ljud om man pratar musik och förmodligen det jag i de flesta fall skulle välja till musikfilmer.... men då kan jag ju inte använda bakhögtalarna om man skulle vilja....

:Thinking::Thinking:

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F
Jag har inte rippat själv, har ingen BR-läsare så jag kan inte få in det i datorn den vägen. Har dock ett par .mkv filer som jag fått av en kompis. Den ena är Return To Forever på 7,5 Gb och den andra är U2 360 ° på drygt 14 Gb. Det är kvaliten på dessa som gjort mig sugen på BR. Du menar allltså att dessa mycket väl kan vara komprimerade? Då tar det ju ganska mycket plats på disk om samlingen växer och man kör från hårddisken. :Thinking:

Det låter defenetivt komprimerat, har du inte fått med någon .info fil ifrån din "kompis" ;)

Oftast så har den som rippat bara tagit med vanlig 5.1 eller DTS, men sånt hittar du i info filen som sagt.

Högerklicka och välj öppna med anteckningar eller om det ser knasigt ut så väljer du wordpad istället.

Jo skall du köra "Complete" BR så bör du ha diskutrymme, men är det mycket dvd som skall ner och kikas på så klarar man sig ett bra tag på 1Tb disk.

Link to comment
Share on other sites

Näpp, som han sa Alfons, ingen info-fil kom med från Mållgan. :app:

Det är säkert som du säger om komressionen, trots detta ett rejält snäpp upp från DVD. Man häpnar faktiskt. För en annan som inte intresserat sig så mycket för bilden tidigare är det faktiskt en ny upptäckt. Och då kör jag bara med en gammal projektor Sanyo Z2.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...