Jump to content

Octave, Lars 2 och M2Tech på Maestro Utopia


calle_jr

Recommended Posts

Det blir nog inte mycket till match! ;):D

Det stämmer. Även Weiss gör riktigt bra grejer :D

Avkodningen med dessa produkter är på en så hög nivå att man nästan baxnar.

Jag har lärt känna M2Tech Young lite bättre nu, och kan med rätt stor säkerhet säga att det blir inte den som utgör en flaskhals i ett system.

Som syns i startbilden finns det ju i JMLabs rigg mer än en referenskälla.

DSC_0895-.JPG

Jag förstår, Calle...

...ni flyttade hem JMLabs högtalare hem till dig och testade!

Det hade väl varit ett söndagsföretag :D

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara konstatera Weissdacarnas förmåga att skapa rymd, djup och upplösning som är mycket bra. Har nu haft min Minerva sedan i höstas och mycket nöjd och fler har upptäkt denna förträffliga tillverkare. Daniel Weiss är erkänt duktig i sin lilla specialitet, den digitala världen. Fick tillfälle att träffa honom på hans Stockholmsvisit.

Däremot har jag inte på samma sätt tagit till mig hans cd, den kräver nog lite djupare studier och matchning.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det är en Octave PhonoModul :mm:

Kul att du fått tag på en sådan modul :mm:

- Det är snabba puckar i skåneland :app:

Octave PhonoModule är uppbyggd kring en universell hybridplatform (rör och transistor), med både input- och output-sektioner som är konfigurerbara i moduler.

Grundmodulen är batteridriven och kan konfigureras med input-moduler för MM och MC i single-end eller balanserat samt en linjeingångsmodul. MM- och MC-modulerna har ställbar gain och impedans och är baserade på RIAA-kurvan. Enligt mannen från Octave som jag talade med (glömt namnet) kan man beställa en modul för godtycklig korrigering.

Output-moduler finns också de i olika single-ended eller balanserade utföranden med fix eller passiv volymreglering. Det finns även en variant för så kallad Direct Drive, där passivt volymreglerad output buffras för att nå låg utgångsresistans så att PhonoModul kan kopplas direkt till slutsteg. Då blir detta alltså ett fullödigt försteg för vinylentusiasten som behöver en linjeingång.

PhonoModul kan även kopplas till Blackbox eller Super Blackbox och det finns en fjärrkontroll.

DSC_0600-.JPG

Bild: Octave.de

Här ser vi några av modulerna som också kan kompletteras eller bytas efterhand;

cinch_out1.jpgdd_cinch_out.jpg

dd_xlr_out.jpgmc_in.jpg

mc_xlr_in.jpgxlr_in.jpg

Bilder: Octave.de

Den separata nätdelen;

DSC_0600--.JPG

Bild: Octave.de

Slutsats: :mm:

Link to comment
Share on other sites

Skottkärra brukar jag använda till att transportera skräp i. Är det kopplingen?

:D Man kan transportera ädlare varor än så ... t ex kattsand från Sahara ... :closedeyes:

I Skåneland, från i vart fall Kristianstad till Malmö, har vi döpt Kuzmas minsta till rullebören.

Kopplingen ligger naturligvis till utseendet från viss vinkel och med "viss" fantasi. Den låter dock

betydligt bättre än en skottkärra. :)

Link to comment
Share on other sites

Ahh vad kul att Jmlab har skaffat en Phono Modul. ska bli kul att höra era intryck.

Den bygger ju vidare på Phonokortet i HP500 SE, och det har jag provat, så detta bör ju vara ännu bättre. Frågan är om det når upp till Ear 912-klass...

Vilka moduler har stoppat i?

Link to comment
Share on other sites

Frågan är om det når upp till Ear 912-klass...

Det vore kul att ta reda på!

Det sitter just nu en MC Input RCA, en Line Input 1 x XLR + 1 X RCA och en Direct Drive Output, 2 x RCA

Men det finns möjligheter att vi även får testa andra konfigurationer.

DSC_0878.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kul att du fått tag på en sådan modul :mm:

Det är snabba puckar i skåneland :app:

Tack för quote, eliot!

Jag ser att jag uttryckt en sak lite slarvigt. Det är inte de vanliga Black Box och Super Blackbox som är tillbehör till PhonoModul. Det är en ny PSU Boost som är avpassad mer för försteg. Detta tillbehör är inte lanserat än, men Octave berättade om det i Hamburg och det kommer om ett par månader.

Denna lilla låda är mer mångsidig än man först anar från det yttre.

Vi spelade med den som försteg till Audionet AMP MAX II :mm:

DSC_0867.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar verkligen B-52:an i taket!

Rör sig B-52:an när man spelar högt?

Hehe, den rörde sig när jag viftade med min reflektorskärm så det var besvärligt att få den stilla på bild.

Om man vill övergå från cd-skivor till hårddisklagring anser jag att M2Tech Young passar bra även i ett system som detta.

Tydligen har dCS en uppgradering av usb-gränssnittet på gång, och då är naturligtvis det ännu ett alternativ.

DSC_0881.JPG

DSC_0885-.JPG <--- Klickbar!

Link to comment
Share on other sites

När kommer domen över M2Tech vs Weiss då? =)

Vi gjorde inte ens en regelrätt jämförelse här, men jag har hört Weiss många gånger. Min slutsats är att om det finns skillnader så är de så subtila att de blir svåra att härleda till endera dac.

Kanske JMLab har ytterligare input eftersom han känner systemet bäst.

Octave har alltid varit försiktiga med sina konstruktioner så att de inte får en kraftig rörkaraktär.

Strävan efter en naturlig klang har alltid funnits där, men jag tycker deras förstärkare har låtit bättre och bättre för varje ny modell som kommit.

Dessutom tycker jag att byggkvalitet och design förbättrats år för år.

DSC_0871.JPG

DSC_0890.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...