Strmbrg Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 Komplexerande är det lätt att fastna i. Simplifiering är nog svårare att hålla sig till. Jag tror att ett av skälen (bland många) till att saker komplexeras är att man får ett tunnelseende, och därmed tappar bort funderingen på vad som är syftet med det man håller på med, lägger pengar på eller ägnar tid åt. Ett exempel från mig själv, idag: Mitt slutstegsbyte medförde att jag måste vrida upp volympoten mer på Benchmarken för att få samma ljudtryck som förr. Jag studerade den omfattande manualen till DACen och fann att det går att ändra nivå-området för utsignalen via små byglar på kortet. Nu funkar detta enbart på XLR-utgångarna och ej på RCA-dito. Eftersom slutsteget bara tar RCA, fick jag löda XLR:er på befintliga kablar. Stift 3 skall ej anslutas i denna konfiguration, eftersom det renderar i en hel del distorsion. (Också enligt manualen och vad jag dessutom erfarit.) Efter detta lödande visade det sig att den interna nivåanpassningen inte fungerade annat än via balanserad signal. (Vilket inte framgick i manualen.) Bara att plocka fram ett gammalt lakritssnöre och köra vidare via RCA-RCA. Efter en stunds betänketid konstaterade jag att mitt krånglande var ganska onödigt. Alltså även om det funkat som jag tänkt mig. Förvisso måste volymratten upp till klockan 12 för ett vettigt ljudtryck numera, men å andra sidan finns det ju såpass mycket reglering kvar att det räcker och blir över. Med andra ord: Vad skulle jag grotta i detta för? Vad var syftet? Egentligen, alltså Att den lilla pricken på volymratten skulle stå på kl 10 istället för på kl 12? På vad sätt påverkar det musikupplevelsen ? Quote
calle_jr Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 Vad skulle jag grotta i detta för? Tvärtom kanske. Det blir lättare att ställa en passande volym med lägre utnivåer. Men, man lär så länge man övar Quote
Ekman Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 Den stora frågan här är ju varför man köper ett slutsteg som inte har balanserade ingångar? Quote
Strmbrg Posted February 26, 2011 Author Posted February 26, 2011 Den stora frågan här är ju varför man köper ett slutsteg som inte har balanserade ingångar? Det var ett bra pris på ett - som det skulle visa sig - bra slusteg. Nu fick jag ju dessutom tillfälle att ansluta billiga lakritssnören, eftersom jag inte orkade löda tillbaks RCA-kontakterna på RG62-kabeln. Quote
calle_jr Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 Den stora frågan här är ju varför man köper ett slutsteg som inte har balanserade ingångar? En anledning kan vara att man satsar allt krut på en bra krets i stället för två halvbra Quote
Matrixen Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 En anledning kan vara att man satsar allt krut på en bra krets i stället för två halvbra eller så blir det dubbelt så dyrt om man använder två helbra.. .o andra sidan blir det mindre kinkigt med kablar Quote
new order Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 Bara för dig att ge dig Kalle.Det är 2st Krellister du går i spörsmål mot! Quote
Matrixen Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 (edited) Bara för dig att ge dig Kalle.Det är 2st Krellister du går i spörsmål mot! jag är nog ingen Krellist, men mina Gryphon monoblock har endast balanserade ingångar. Det kostar ju mer att slänga dit enkeländade ingångar bredvid och omkopplingen ger ju en potentiell ljudförsämring Edited February 26, 2011 by Matrixen Quote
Bebop Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 En anledning kan vara att man satsar allt krut på en bra krets i stället för två halvbra Bo Christensen som låg bakom ursprungliga Primare och senare Bow berättade för mig att enda anledningen till att dom hade balanserat var för att blidka den japanska marknaden där det, enligt honom, är omöjligt att sälja high end utan XLR. Oavsett hur det låter. Jag har lånade hem XLR från HiFi Consult. Jag kunde inte höra någon som helst skillnad så de åkte tillbaka. Men jag har också hört ordentliga skillnader på annan elektronik, t ex på Thule, som min grabb har. Quote
Matrixen Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 Bo Christensen som låg bakom ursprungliga Primare och senare Bow berättade för mig att enda anledningen till att dom hade balanserat var för att blidka den japanska marknaden där det, enligt honom, är omöjligt att sälja high end utan XLR. Oavsett hur det låter. Jag har lånade hem XLR från HiFi Consult. Jag kunde inte höra någon som helst skillnad så de åkte tillbaka. Men jag har också hört ordentliga skillnader på annan elektronik, t ex på Thule, som min grabb har. om inte produkten är balanserat uppbyggd, så är det förmodligen inte så stor poäng. Jag har hört stora skillnader på olika kablar med RCA kontakter, men haft betydligt svårare att särskilja XLR kablar(kopplat till en balanserad produkt). Däremot har jag inte jämfört RCA mot XLR mellan samma komponenter, men det är ju inte så stor poäng. Quote
new order Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 jag är nog ingen Krellist, men mina Gryphon monoblock har endast balanserade ingångar. Det kostar ju mer att slänga dit enkeländade ingångar bredvid och omkopplingen ger ju en potentiell ljudförsämring Just ja.Jag förväxlade dig med Plinius. När det gäller balanserat så sa Ken Ishiwata något liknande som Bo Christensen.För hans del var de inte nödvändiga för välljud,snarare ett säljargument. Personligen föredrar jag balanserat lik förbaskat. Quote
Matrixen Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 Just ja.Jag förväxlade dig med Plinius. När det gäller balanserat så sa Ken Ishiwata något liknande som Bo Christensen.För hans del var de inte nödvändiga för välljud,snarare ett säljargument. Personligen föredrar jag balanserat lik förbaskat. om inte produkterna som kopplas samman är balanserade så ger ju eventuellt lite enkla OPförstärkare som förmodligen används för att kunna överföra signal balanserat en försämring... Quote
Matrixen Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 för att återknyta till startinlägget så skulle jag vara väldigt glad om jag hade lite mindre gain i kedjan. Med 93dBs känslighet på högtalarna o diskreta steg på volymkontrollen, så hade jag önskat minst ett "lägre" steg till.... Quote
calle_jr Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 Det är 2st Krellister du går i spörsmål mot! Krell står ju för styrka, så det är väl lika bra att kasta in handduken direkt Quote
Daniel Posted February 26, 2011 Posted February 26, 2011 Komplexerande är det lätt att fastna i. Simplifiering är nog svårare att hålla sig till. Hehe, ja det bevisas ju tydligt ovan. Det hade ju onekligen varit simplifierande att säga förenkling. Quote
conan Posted February 27, 2011 Posted February 27, 2011 (edited) Med andra ord: Vad skulle jag grotta i detta för? Vad var syftet? Egentligen, alltså Att den lilla pricken på volymratten skulle stå på kl 10 istället för på kl 12? På vad sätt påverkar det musikupplevelsen? Gammal vana och placebo antagligen. När man lärt om sig inser man att volymrattens läge inte är väsentligt. Egentligen är det bästa läget full volym. Då är de flesta volympottar förbikopplade. Edited February 27, 2011 by conan Quote
Strmbrg Posted February 27, 2011 Author Posted February 27, 2011 för att återknyta till startinlägget så skulle jag vara väldigt glad om jag hade lite mindre gain i kedjan. Med 93dBs känslighet på högtalarna o diskreta steg på volymkontrollen, så hade jag önskat minst ett "lägre" steg till.... Hm, Ja, så har det varit för mig också. Och då var det ett reellt "problem", faktiskt. Nu - i och med slutstegsbytet - är det "problemet" väck. Och då ser jag det som ett bekymmer istället. Jisses... Quote
Ekman Posted February 27, 2011 Posted February 27, 2011 jag är nog ingen Krellist Ännu min vän ännu... Quote
conan Posted February 27, 2011 Posted February 27, 2011 för att återknyta till startinlägget så skulle jag vara väldigt glad om jag hade lite mindre gain i kedjan. Med 93dBs känslighet på högtalarna o diskreta steg på volymkontrollen, så hade jag önskat minst ett "lägre" steg till.... Med 93dB känslighet behövs nästan inget slutsteg alls ... Eller varför inte ett passivt försteg, alltså helt utan aktiva komponenter, och ingen förstärkning? Då finns ju mindre prylar i den delen av signalkedjan som kan degradera ljudet. Quote
conan Posted February 27, 2011 Posted February 27, 2011 Just ja.Jag förväxlade dig med Plinius. När det gäller balanserat så sa Ken Ishiwata något liknande som Bo Christensen.För hans del var de inte nödvändiga för välljud,snarare ett säljargument. Personligen föredrar jag balanserat lik förbaskat. Balanserat är bra - så slipper man problem med brum och annat elände - förutsatt att balanseringen är välgjord förstås. Sedan är det ju en bonus att balanserat råkar vara ett säljargument i Japan. Quote
conan Posted February 27, 2011 Posted February 27, 2011 Hm, Ja, så har det varit för mig också. Och då var det ett reellt "problem", faktiskt. Nu - i och med slutstegsbytet - är det "problemet" väck. Och då ser jag det som ett bekymmer istället. Jisses... Men visst är det skönt att kunna vrida upp volymen en del så man slipper krångla med "klockan 8" på ratten? Dessutom brukar pottar vara rätt dåliga vid låga volymer - typ dålig kanalbalans osv. Quote
Recommended Posts