Jump to content

Sub till stereosystem


hellbit

Recommended Posts

Hej!

Sitter på en anläggning som består av Gryphon Encore samt Audio Aero capitole mk2.

Högatalarna är Avalon Ascendant N.

Är mycket nöjd med ljudet det låter fantastiskt.

Dock är mitt rum ca 40m2 och ibland när jag vill dra på viss typ av musik skulle jag inte gråta av att ha lite mer punch i basen.

Avalon spelar djupt och kontrollerat men kan inte flytta luft i ett så stort rum som mitt.

Vad jag undrar är om någon här kör sub som komplement?

Rekomenderar ni det, för/nackdelar?

Hur kopplar jag in suben i Audio Aeron som jag använder som försteg? (kanske inte går?)

Tänkte eventuellt mig en velodyne dd10.

Tips är välkommna :)

Tack på förhand

/Sonny

Edited by hellbit
Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Jag har haft velodyne och den har INGET att hämta mot mina svs, så har du plats för ett par rejäla burkar i rummet så är mitt råd SVS PB13/PC13.

Du får väl 2st PB/PC för priset av en DD, dd serien är väl dessutom inget för dom som vill kunna dra på lite mer än genomsnittet.

Här hittar du lite bilder på mina småttingar http://www.minhembio.com/Niklas%20F

Edited by Niklas F
Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt att få det fungera med mina Cremona M och en Quad L sub (som jag använder till film) i ett rum på 35 kvm. Men jag fick inte ihop det. Två problem, för det första blev distributionen av basen i rummet väldigt ojämn. Detta är kanske inte ett problem om man bara lyssnar från ett och samma ställe. Det andra var att den hade lite svårt att hänga med högtalarna. Jag tror det krävs två om man ska få det riktigt bra.

Link to comment
Share on other sites

Kanske bör tilläggas att REL:s subbar är konstruerade att ta stöd av rummet (golv+vägg eller golv+hörn). Vilken frekvensrespons man får i rummet beror på placeringen. Jag kan inte svara för SVS filosofi på detta område, men det borde vara liknande tankar ...

REL har också tagit fasta på det en sub ska göra (enligt mig), dvs att lägga till de frekvenser som saknas i huvudanläggningen. Med fullregister är det kanske bara under 30Hz man vill lägga till. Med stativare kanske det behövs från 50Hz och nedåt. Detta var ett viktigt köpargument för mig.

Att annat mycket viktigt köpargument är "signalresponsen" hos en sub. Ifall subben är "långsam", dvs fördröjer signalen för mycket så kommer den upplevas arbeta i otakt med huvudhögtalarna. Likaså om signalen inte "dör ut" tillräckligt snabbt kommer subben heller inte att integrera så bra. Det går ofta att justera fasläget hos en sub, vilket hjälper upp det hela lite.

Distortion är en annan halvviktig parameter. Örat är inte så känsligt för distortion i basen, så en 10% THD kan vara acceptabelt. Jag tror att REL arbetat hårt med "signalrespons" snarare än distortion - men det är bara min gissning efter att ha studerat en del gjorda mätningar.

Link to comment
Share on other sites

Velodyne DD10 er ikke noget godt bud til seriøs HIFI, har selv prøvet med en DD12 :icon_smile_cool: Jeg har nu en DD18 som giver en rigtig god fysisk fornemmelse af bassen. Du vil opleve at det ikke kun er bassen der er blevet bedre, men også mellemtoneområdet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Niklas F

Själv så kör jag delat redan vid 80hz även om mina frontar klarar att spela en bra bit under det, avlasta förstärkaren och avlasta bottendelen i högtalarna och ge det jobbet till subbarna istället.

Om man gillar att dra på ordentligt ibland ( som jag gillar att göra då och då :app: ) så hade jag inte gått på någon liten låda som konstruktörerna har kompenserat med att slänga dit ett monstersteg.

Hellre då en större låda som faktiskt är gjord för att lira hela vägen ner och dessutom ha ett rejält steg, bästa av allt mao :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...