Jump to content

Hantverkartraditioner och futurism

Timbre™

Recommended Posts

Musikens klocka står aldrig still och tiden må rusa iväg men lutmakaren Andrea Amati (1505-1577) från Cremona kommer nog aldrig att glömmas bort... :) Väl inlyssnade på Amati Homage från 1998 blev det dags för Amati Anniversario anno 2005 och nu har Sonus faber slagit till igen. Nya kartonger att sprätta upp och nya formgivningsstrategier att beskåda... :icon_smile_cool::)

futura029.JPG

• Replies 178
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Äntligen! :mm:

Så tänkte nog även mina meduppackare när skapelserna till slut lämnade kartongernas värld... :D Amati futura är dock betydligt smidigare att få spelklar än Amati Homage då t.ex. basplattan är applicerad från start. Nu var vi visserligen tre personer inblandade och Ludwig hade huvudansvaret men min utflyktskompanjon (vi har tidigare har packat upp Amati Homage tillsammans) var helt övertygad om att Futura är en mer lätthanterlig process.

Vi kopplade samtidigt av med Linn-inspelad musik och saker föll lugnt och stilla på plats... :icon_smile_cool:

futura005.JPG

Jag skyndade efter jobbet idag och han få en glimt av dem innan stängning. tyvärr ingen lyssning dock...

De blider jag sett tidigare har inte gjort dem rättvisa, men Sonus Faber o Timbrefoto är ju en erkänt bra kombination, så nu blir det nog åka av :mm:

Nu kommer det förvisso att bli en del kartongmotiv :) men vi fick till slut upp högtalarna på golvet i det tilltänkta lyssningsrummet så det finns bilder på futuraparet i väntan på att kopplas upp. Tråden kommer att avrundas med lyssningsintryck som alltså inte är upplevda i skrivande stund.

futura012.JPG

Musikens klocka står aldrig still och tiden må rusa iväg men lutmakaren Andrea Amati (1505-1577) från Cremona kommer nog aldrig att glömmas bort... :) Väl inlyssnade på Amati Homage från 1998 blev det dags för Amati Anniversario anno 2005 och nu har Sonus faber slagit till igen. Nya kartonger att sprätta upp och nya formgivningsstrategier att beskåda... :icon_smile_cool::)

http://euphonia-audioforum.se/timbre/mapp5/futura029.JPG

Härifrån ser toppen ut att vara polerad. Stämmer det :?::)

Härifrån ser toppen ut att vara polerad. Stämmer det :?::)

Futuras alla högblankpolerade detaljer gör den till lite av en kameleont :) och dess spegelreflexer kommer att bli en utmaning för hifiplanetens alla mässfotografer under kommande tillställningar... :33::26::)

Citerar från Sonus fabers hemsida:

The “Exo-Squeleton” clamp is implemented by the 2 CNC machined avional nickel-plated end-covers on the top and on the bottom of the cabinet, together with two dual avional rear “wings”, that absorbe, convey and delete spurious vibrations from the cabinet.

futura057.JPG

Det här nya sättet att bygga kabinetter är intressant.Som jag förstått det hela (rätta mig gärna) så är botten och toppstycket förbundet med varann genom en lång pinnbult.

Och det är egentligen ganska logiskt.En bultskarv håller betydligt bättre för vibrationer än en svets,har jag lärt mig som svetsare.

Och prylar satta under tryck vibrerar inte!

Edited by new order

Intressant!

Existerar redan två par på fädernejorden?

De jag såg och lyssnade på i Stockholm var definitivt i rödaktig violinbets.

Skall bli spännande att höra vad ni tycker efter lyssningen.

Håller med om att topplattan är svår att plåta och definiera. Mitt tips är dock höglanspolerat stål. Kromat känns lite malplacerat i detta hantverkssammanhang. Men osvuret är bäst!

Calm

Intressant!

Existerar redan två par på fädernejorden?

De jag såg och lyssnade på i Stockholm var definitivt i rödaktig violinbets.

Skall bli spännande att höra vad ni tycker efter lyssningen.

Håller med om att topplattan är svår att plåta och definiera. Mitt tips är dock höglanspolerat stål. Kromat känns lite malplacerat i detta hantverkssammanhang. Men osvuret är bäst!

Calm

Det kan finnas mer!Det står nämligen ett par hos Esoterisk också.Jag vet.Har nämligen pratat med dom.

Graphite?

Ja, plasten kan inte längre dölja att det rör sig om ett par i Graphite. Det går lätt att få ut högtalaren ur emballaget och med två par armar går det väldigt fort. Risken för uppackningsrepor är minimal men hifiryggskott kan ju alltid finnas med i bilden. Enligt preliminära uppgifter ligger nettomatchvikten på ca 73 kg, vilket vid en närmare kontroll visade sig vara något mer än Amati Homage... :o Trots det kändes futura mer lättburen och det kanske beror på att vi numera har bättre kondition... :?::icon_smile_cool:

futura022.JPG

Metall är tyngre än trä i vissa fall iaf. :) Detta verkar vara ett sånt fall.Men 73 kg lät riktigt tungt.

Den officiella invägningen av Anniversarion är 80,5 kg så något har hänt mellan modellerna i fråga om kabinettet sannolikt.

Lättmetall är väl lättare än homogent långsamtväxande träd? ;):D

calm

Det här nya sättet att bygga kabinetter är intressant.Som jag förstått det hela (rätta mig gärna) så är botten och toppstycket förbundet med varann genom en lång pinnbult.

Och det är egentligen ganska logiskt.En bultskarv håller betydligt bättre för vibrationer än en svets,har jag lärt mig som svetsare.

Och prylar satta under tryck vibrerar inte!

Konsten att leda bort vibrationer utan att själv komma i svängning... :)

Kopplingen till golvet är A och O redan för Amati H och den ordningen har säkert inte blivit mindre betydelsefull i dagens version. Sonus fabers egna underlagsbrickor i metall/filt brukar inte räcka långt och det här skall bi intressant vid kommande lyssning. Golvets beskaffenhet spelar givetvis också stor roll.

futura048.JPG

Den officiella invägningen av Anniversarion är 80,5 kg så något har hänt mellan modellerna i fråga om kabinettet sannolikt.

Lättmetall är väl lättare än homogent långsamtväxande träd? ;):D

Nu måste jag omedelbart plocka fram Homagemanualen... :D Det räcker kanske inte med Stereophile... :?::)

kanske det är brutto o nettovikter som spökar?

Nä, Stereophile hade rätt och trots en läcker manual :D är nettovikten 70 kg för Amati Homage.

Medföljande accessorios och pastagrillarnas tid är inte förbi. Har observerat att föregångarna tappar i spänst allt eftersom åren rullar på men det kanske är åtgärdat i dagens version.

futura036.JPG

Det handlade nog mer om jakten på maximalt reflekterande vinklar :) och ytfinishen såg inte ut att ha genomgått några förändringar.

Jag upplevde att den var lika perfekt som vanligt. Grafittonen kanske förstärker effekten. Kanske även högglans metallen?!