Jump to content

Specialutgåva av svensk klassiker

Almen

Recommended Posts

Adolphson & Falks debutskiva Med rymden i blodet har av den ideella föreningen Ljudtekniska Sällskapet (LTS) beståtts med en utgåva som mastrats direkt från originalanalogbanden. De senaste officiella utgåvorna har samtliga varit mer eller mindre komprimerade och ljudmässigt anpassade, men denna är en helt rak och ren överföring.

Detta är mumma för oss som gillar dynamik och oanfrätt brus och frekvensinnehåll! :)

Förhoppningsvis kommer den att följas av flera utgåvor av liknande slag (gärna uppföljaren Över tid och rum, som jag gillar ännu mer).

LTS skivsläpp

Adolphson & Falk ”Med rymden i blodet” i LTS-utgåva

Ljudtekniska Sällskapet presenterade en unikt välljudande utgåva av Adolphson & Falks "Med rymden i blodet" vid High End-mässan i Stockholm den 12-13 februari.

Adolphson & Falks album ”Med rymden i blodet” från 1982 är för många en omistlig del av den svenska popmusikhistorien. I samarbete med Ljudtekniska Sällskapet tar nu gruppen fram en specialutgåva av albumet. Inspelningen överförs i enlighet med LTS önskemål direkt från originalmasterbandet till cd utan några som helst dynamiska eller klangliga förändringar. Resultatet är en dynamik och renhet i ljudet som överträffar alla tidigare utgåvor av skivan. Som bonusspår finns både singel- och maxiversionen av ”Blinkar blå” i samma höga ljudkvalitet.

Specialutgåvan av "Med rymden i blodet" produceras i en begränsad upplaga. Skivan kommer inledningsvis att vara tillgänglig endast via Ljudtekniska Sällskapet. Medlemmar i LTS får ett e-postutskick den 11 februari och skivan kan dessutom beställas i LTS monter under High End-mässan på Sheraton Hotel i Stockholm den 12-13 februari. Skivan färdigproduceras inom kort och levereras under våren.

Hej!

Jag följde diskussionen på faktiskt.se ang detta släpp. Det är alltså inte samma mastering som samlingsboxen från höstas utan detta släpp skall ha en utökad dynamik på ca 7db. Det låter onekligen intressant. Jag har både det gamla släppet samt boxen från 2010. Boxen låter helt OK, men jag är nyfiken på det nya släppet om det är en "rak" överföring.

Inspelningen är analog från början och musiken/texterna håller hög klass.

/Shaft

...detta släpp skall ha en utökad dynamik på ca 7db.

Eller rättare sagt, det är inte begränsad dynamik. :)

Inspelningen är analog från början och musiken/texterna håller hög klass.

Japp, jag gillar också texterna väldigt mycket. Man satt som chalmerist där med sin lilla sunkiga Hitachibandspelare...

Vi söker vidare,

vi vill inte stå kvar

med en syn på vår omvärld

som är begränsad och smal.

Vi vill se vidare

förbi kända perspektiv.

Vi har rymden i blodet.

Den är en del av vårt liv.

Tråkigt. :(

Det får väl bli begbackarna för dig, då.

En rolig grej, när vi ändå snackar A&F och vinyl, är att Blinkar blå på SR-CD:n Stjärnornas musik - Eldorado är mastrad från vinyl, med knaster, svaj (nåja, väldigt lite), och allt. Det borde väl finnas en iPhone-app som lägger på lite vinylkänsla? :)

+1!!!! :)

Här svävar jag fritt som i en magisk seans

i en högre sfär,

befriad från banden som håller oss kvar

i vår lagbundna värld.

Och jag förlänger mitt korta liv,

för tiden är relativ.

Jag känner mig yngre för varje sekund

som jag svävar här.

Tyngdlös,

fri ifrån jordens krav.

Ingen livslögn

kan hålla min oro kvar.

Tyngdlös,

bort ifrån slutna rum

till en frihet

där aldrig min kropp är tung.

Grymt bra! :)

• 2 months later...

Ja, så låg den då på hallgolvet.

Denna utgåva kan jag verkligen rekommendera! :mm: Helt rak överföring från tvåkanalsoriginalet (alltså inte den överföring från vinylmastern som tidigare gjorts) ger en helt klockren återgivning av studioinspelningen. Dessutom kul texter om tillblivelsen i texthäftet.

Adolphson & Falk visar stolt upp utgåvan på sin facebooksida: Adolphson & Falk

Överföringen är alltså gjord från analogmastern, och inte vinylmasterkopian (som de tidigare CD-utgåvorna mastrats ifrån). Detta gör att föreliggande utgåva har mer bas och mindre diskant än de tidigare, förutom att den inte är dynamikbegränsad på något sätt. Dagge Lundquist skriver:

När själva inspelningen var klar mixades de 24 kanalerna, som alltid var välfyllda, genom ett Neve 8068 mixerbord och spelades in på en Studer A80 stereobandspelare med 1/4-tumsband. Vid den efterföljande graveringen (mastering på lack) gjordes små frekvenskorrigeringar, i allmänhet diskantlyft och basavskärning samt en lättare komprimering.

---

Jag har kopierat analogbanden från en rörbestyckad Studer C37 bandspelare via en Mytek AD-omvandlare med 96 kHz samplingsfrekvens och 24 bitars bitdjup. Ljudfilerna har sedan konverterats till 44,1 kHz och 16 bitar för CD-tillverkning.

Man blir lite varm inombords bara av att läsa det. :)